Illustratie van:

Fordson Major - Versnellingsbak tanden ratelen bij inschakelen

Als ik bij mijn fordson Major de versnellingen inschakel bij stilstaande motor is er geen probleem
Echter zodra de motor draait krijg ik de versnellingen niet ingeschakeld dan hoor ik het zogenaamde tandenpoetsen.
Ik heb de koppeling afgesteld in alle mogelijke standen ik krijg hem niet in versnelling bij draaiende motor.
Eerst dacht ik aan de synchromesringen maar aan aan alle versnellingen tegelijk lijkt me sterk.
Als ik hem start met ingeschakelde versnelling en trap dan de koppeling dan blijft hij langzaan vooruit lopen.
Hopelijk heeft een van de forumleden hiervoor een oplossing of herkent het probleem

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
@avschendel ,

Als hij met ingetrapte koppeling blijft doorlopen dan is dat een teken dat de koppeling niet vrij komt. Dit kan komen door een kromme plaat of door veel olie op de plaat waardoor hij blijft kleven
WO 562 Driver
Kan ook zijn dat de platen totaal versleten zijn.
Maar is dit plotseling gekomen of na zeer lange tijd stilstand.
In het laatste geval kan de plaat kleven zoals @Klein Rot al aan gaf.
Klein Rot
@WO 562 Driver

Als dat na lange stilstand is kan je het volgende proberen. Trekker in hoge versnelling zetten koppeling ingedrukt houden en rem erop houden dan starten, als het verkleving is door lange stilstand zal de koppeling nu losschieten. Als dit verbetering geeft dan in de hoge versnelling de koppeling laten slippen om hem te poetsen.
+4
ronald73
Het ligt niet aan de synchronisatieringen, die zitten er namelijk niet in.
+1
manus
Druklager vernieuwen dan is het over
Even uit elkaar trekken is 2 avondjes werk
+1
dendeze
Het kan ook zijn dat de koppelingsschijf wat stroef gaat over de vertanding van de aandrijfas.
En zoals hier al gezegd, kromme plaat of klevende plaat kan ook, ook kapotte veren in de drukgroep kan.
Wat het echte probleem is zal je alleen kunnen zien als het uit elkaar is vrees ik.
avschendel
Beste ,
Zo te horen heb iemand te pakken die hier meer kaas van heeft gegeten.
Kan ik de koppeling bekijken zonder iets uit elkaar te halen met dien verstanden aan de remzijde van de versnellinsbak/ tussenbak zit een ronde metalen schijf behoort deze tot het natte of droge gedeelte of is dit een ruimte zonder olie van de tussenbak.
Dan zou ik deze kunnen open maken en kijken wat er aan de hand is
Fendt926Driver
@avschendel hier ooit een machine gehad met plakkende koppeling en die heb ik in een lage versnelling rustig tegen de sleufsilo muur laten rijden.
Door de schok ging de koppelings platen van elkaar.
22 jaar geleden en de machine loopt nog steeds
monster 2012
Helaas kun je via deze deksel alleen maar in de versnellingsbak kijken want op deze plaats kun je een aandrijfpouly monteren.
als je een goede diagnose wil doen zou je toch wel de trekker moeten delen.
maar als je de trekker nog maar net hebt aangeschaft zou ik eerst eens een goede rit maken en zorgen dat alles eens goed op bedrijfstemperatuur komt want evt oorzaken zijn al genoemd in dit bericht.
maar kraken om in te schakelen lukt je haast niet alleen doorrijden met ingetrapte koppeling duit der op dat hij niet goed vrij komt.

suc6

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0