Illustratie van:

Fordson Dexta - verstuivers plunjes

Mijn Dexta heeft startproblemen. Ik heb de plunjes vervangen en de verstuivers gecontroleerd, maar weet de werkdruk van de verstuivers niet. Iemand enig idee?
Hoe moet ik de plunjes afstellen zodat ze goed staan?

Gr., A3

Deel dit topic

Reacties

old man jose
De verstuiver druk is tussen 68 bar en 71 bar
RobDeutz104
De druk staat meestal op de verstuiverhouder
RobDeutz104
Is die maar zo laag van een dexta?
monteurtje
Je bedoeld hoe je de inspuitdruk van de nozzles af moet stellen??
de plunjers zitten namelijk in de brandstofpomp en niet in de verstuivers.
als je "werkdruk +nummer van je nieuwe nozzles" eens in typ bij google heb je kans dat je vanzelf info te zien krijgt.
Eric MFUF
De verstuivers spuiten in bij 150 á 160 bar. Verstuivers testen of ze deze druk halen en hoe het spuitbeeld is, door koolaanslag verstuiven ze vaak slecht.
Doet jouw vlamstart het wel? Dat scheel ook nogal
monteurtje
@Eric MFUF

het komt niet door de kool aanslag dat ze slecht verstuiven, dat ze slecht verstuiven komt omdat de minuscule gaatjes in de punt van de verstuiver dat versleten zijn en dus groter geworden zijn.. een te lage druk komt doordat de verstuivernaald is versleten binnenin de nozzle.
let wel op dat als je de verstuivers test/afsteld dat ze tijdens het vernevelen "kraken / snerpen" dan doen ze optimaal hun werk.
RobDeutz104
Een te lage druk komt niet alleen doordat de verstuivernaald is versleten, kan ook dat de veer zijn kracht is kwijt geraakt
A3-H
@monteurtje

Ik heb de druk op 155 bar staan. Kraken en snerpen doen ze ook. Dus dan moet dat goed zijn. De verstuivers geven een licht straaltje en weinig nevel.

De vlamstart werkt ook wel.

En de plunjers die heb ik vervangen maar ik weet alleen niet hoe ik ze afmoet stellen.
De motor blijft een rauw geluid maken.

Bedankt voor jullie reacties!
Nu alleen het afstellen van de plunjers nog. Het zijn géén nieuwe nozzles, misschien dat het geen slecht idee is om die ook voor nieuwe te vervangen.
old man jose
Nooit je vinger in de straaltjes houden levensgevaarlijk!!!
Okay eerste reactie is fout moet zijn tussen:
185 en 190 bar sorry.
A3-H
@old man jose

Dat spreekt vanzelf!
Wimsumar
Beste A3-H: Onduidelijkheid is er wat je met plunjers bedoelt. Bedoel je de pompplunjers in de brandstofpomp, of, verstuiveronderdelen, of, misschien de zuigers?
monteurtje
Ja dat is idd een beetje onduidelijk wat hij hier nou mee bedoeld.

A3-H

Als de verstuivers wel kraken maar niet goed vernevelen dan kun je nog even proberen de druk te verhogen naar de aangegeven druk, als ze dan nog niet goed vernevelen resoluut vervangen.
A3-H
@Wimsumar

Ik heb het hier over de plunjers in de brandstofpomp.
Het gaat mij om de opbrengst van de plunjers in de brandstofpomp. Je kunt ze verstellen dmv een boutje op een vierkante as.
Maar het gaat mij om de onderlinge afstand tussen de plunjers zodat de motor goed loopt.
Ook met oog op de koude startknop.
A3-H
@monteurtje

Bedankt voor de tip. Ik ga ze wel vervangen. Een nog hogere druk lijkt mij niet gezond toe voor de oude dame.
Eric MFUF
Fabrieksopgave is 160 bar.
@monteurtje door de koolstof en relatief koude motor gaan de gaatjes ook dicht zitten/ minder vernevelen door versmeerde gaten.
monteurtje
Nou die 160 bar houd die gaatjes echt wel open zeker als je je bedenkt hoevaak er per uur/minuut brandstof doorheen word geperst.
wat wel kan is dat als je een indirect ingespoten motor hebt dat de wervelkamer aankoekt waardoor de werveling minder optimaal is.
basia
@monteurtje

De dexta motor is vlgens mij geen directe inspuiter ; heeft ook een werwelkamer .
monteurtje
Oh dat weet ik niet heb geen ervaringen met een dexta. maar dan zou ik zeker de wervelkamer eens schoon proberen te maken gloeiers in orde maken en verstuivers vervangen. indirect ingespoten motoren slaan meestal minder goed aan dan indirect ingespoten motoren.
A3-H
Oké mannen, bedankt voor alle tips mbt tot de verstuivers.
Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag op welke afstand de plunjers van elkaar moeten staan.
Wimsumar
Beste Monteurtje]

Quote:
inindirect ingespoten motoren slaan meestal minder goed aan dan indirect ingespoten motoren.

je bedoelt: "dan direct ingespoten motoren". 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
44