Illustratie van:

Ford 8240 - Aftakas gaat vanzelf uit

Mijn Ford heeft een probleem... De aftakas gaat vanzelf uit, soms loopt ie 5 min soms 1 sec. Bij new holland zeiden ze dat het aan de dynamo of aan de schakelaar in de Kabine kan zitten, beide nieuw erop gezet maar probleem is er nog. Misschien heeft iemand een idee?

Deel dit topic

Reacties

Ja dat hebben ze wel meer, maar dat zit meestal echt in de schakelaar... misschien kabelbreuk ergens? Als hij even geen contact maakt gaat hij meestal helemaal uit
hans30
@bernard-vant-klooster ok, daar bij de schakelaar lijkt alles goed. We gaan verder op onderzoek uit
+1
@hans30 en anders weet @nhmonteur het wel
+1
nhmonteur
Er kunnen veel dingen zijn. Inderdaad het eerste wat je kan/moet bekijken is of je motortoerental op je dashboard hebt? is dit er dan is je dynamo goed.
Daarna kan het in je schakelaar zitten waarmee de aftakas aangezet word. Dan kan het ook nog zijn dat je relais van het inschakelen ligt te vervelen. Kijk eens of deze evt zwart is uitgeslagen.Dit relais zit in je zekering kast en als het goed is staat er iets op van PTO. je zou hem twijfel ook kunnen vervangen.

Dan ga je achter de trekker staan en kijk je aan de linkerkant achter de tank. Hier zit een stekker verbinding van de draad naar de inschakelklep van de aftakas in de achterbrug. Maak deze stekker eens los en maak hem eens goed schoon en spuit hem evt in met contactspray.

is de storing dan nog aanwezig, dan zit het bij het aftakaspakket zelf in de buurt. Je zou de inschakelklep eruit kunnen halen via een ronde plaat die je aan de zeikant kan weg halen, maar beter is het dan om het hele pakket eruit te halen. Dit is alleen maar toen doen door de hefdeksel weg te nemen.

Succes.
hans30
@nhmonteur ok bedankt voor de tips.

Het enige rare is wel, de nieuwe dynamo van een new holland dealer deed helemaal niets.... Heb hem als volgt aangesloten.

De plus op b+
Min op het huis
De draad wat op de oude zat, zat op W en op de nieuwe ook op W.

En de vierde kabel zat op de oude op d+ maar op de nieuwe zat ipv W een L aansluiting.

Dus zo aangesloten en toen bleef het accu lampje branden en aftakas deed helemaal niets.

Dus de oude dynamo er weer op en dan draait aftakas wel, alleen gaat dus weer uit. Dynamo lijkt dat niet te zijn.

Dus ik snap dat niet zo goed van die nieuwe dynamo
jammermaarhelaas
@hans30

Omdat de aftakas soms na 1 sec en soms na 5 minuten uit gaat zou ik het eerst denken aan slecht contact van een stekker of kabelbreuk of doorgeschuurde isolatie/vals contact.

Succes met reparatie!
hans30
@nhmonteur ik krijg die stekker wat je bedoelt achter de tank bij het wiel niet gevonden.... Deze trekker heeft wel een luchtremmen systeem, wat daar ook allemaal zit. dus misschien dat ik het daarom niet vinden
hans30
Ik heb nog even gemeten aan de schakelaar. Op 2 van de 3 draden heb ik 12 v die zijn beide groen. 1 oranje /groene kabel helemal niks. Is dit in orde?
hans30
Zijn jullie er zeker van dat de kabel en stekker links zitten en niet rechts? Heb 1 stekker los gehad links maar is volgens mij van de tank
nhmonteur
@hans30 aan de linkerkant van de transmissie achter de tank moet je een rubberdopje net kunnen zien waar 2 draden uit komen. Als je deze draden volgt dan moet je een stekker tegenkomen.
Dit alles zit wel redelijk achter de tank verstopt en zit vaak vol met rotzooi.
hans30
@nhmonteur op de stekker krijg ik 6v. In ieder geval geen 12v zoals op de schakelaar. Gaat die kabel, van de stekker direkt naar de schakelaar?
nhmonteur
@hans30 de stekker op de volgende foto moet je zoeken. Het rubber wat je in het midden ziet zit in het transmissiehuis aan de zijkant. De 2 losse stekkertjes zitten op de spoel van de inschakeling binnen in de achterbrug.

(klik om te vergroten)

Welgerap52
Als je de vloer uit de trekker schroeft dan moet de stekker te vinden zijn
hans30
Deze stekkers heb ik gevonden

(klik om te vergroten)

Die stekker op de poetslap hing los onder de tank, al een lange tijd zo te zien
+1
hans30
De aftakas gaat weer👍 @nhmonteur bedankt voor de tips, de anderen natuurlijk ook. Het was een relais....
hans30
Het probleem is weer terug.... Nu met inschakelen knippert het lampje 1 a 2 seconden daarna uit. Op het land vandaag aan het werk met de maaier, ging ie een paar keer uit tijdens omschakelen in de achteruit, weet een van jullie of in het gedeelte bij de versnellingspoken bedrading van de aftakas e.d loopt? Lijkt toch ergens een kabelbreuk
fastrac3155
@hans30 controleer eens de massa strip van de cabine naar het chassis, we hebben daar ooit problemen mee gehad, en toen kregen we ook gekke storingen
hans30
@fastrac3155 ok, waar zit die dan?
fastrac3155
@hans30 zou je even moeten zoeken, maar volgens mij zit die bij NH vaak aan de achterzijde op een vd 2 balken onder de cabine geschroefd, is gewoon een dikke kabel, deze zit er omdat je cabine op rubberen schijven staat (verwacht ik tenminste van wel) en gaat gewoon van de cabine naar de achterbrug
hans30
@fastrac3155 ok. Bedankt. Nu ging de PTO wel weer... Lijkt wel wanneer de trekker warm is die dat probleem heeft. Hij gaat straks trouwens naar de nh werkplaats.
@hans30 is de tijd tussen het aanzetten en het vanzelf uitgaan nog steeds verschillend steeds of is de tijd tussen het aanzetten en uitgaan steeds het zelfde? Want als er steeds het zelfde gebeurt (aanzetten, knipperen, na x aantal sec uitgaan) dan is dat volgens mij iets wat in de werkplaatshandleiding terug te vinden moet zijn. Volgens mij is dat een beveiliging oid
hans30
@bernard-vant-klooster ja nu iedere keer hetzelfde, het begon met af en toe tijdens werk. Maar nu dus hetzelfde na 1 a 2 seconden. Kan het relais dan weer kapot zijn?
@hans30 ik ben het werkplaatshandboek kwijt anders had ik even voor je gekeken
bruur
Bij mijn CS 110 was de pto-toerensensor stuk, waardoor het motortoerental en het aftakastoerental niet meer matcht. Dan schakelt de boortcomputer de aftakas na een aantal seconden uit.
Maar geen idee of dat bij jou ford ook zo werkt.
hans30
Ok. Net met voeren deed ie het circa 10 min. Voerwagen achter weg en toen deed het weer. Trekker staat nu op de dieplader
+1
hans30
De aftakas gaat trouwens weer normaal. Het was een solenoid.
nhmonteur
@hans30 toch niet het relais?
hans30
@nhmonteur blijkbaar niet. Die is als gevolg daarvan kapot gegaan denk ik

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN