Illustratie van:

Fiat 750 SPECIAL - welke electrode voor heflatten te lassen

Welke electrode kun je het beste gebruiken om hefkogels aan een heflat te lassen?

zou een nicroma 3.2 geschikt zijn?

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
3.2 op 160A is te doen.
unimog_kevin
Bijna alles gaat 😉
IH power in dk
Die heb ik ook gebruikt en zijn er niet af te breken meer.een goede tip wil zijn in een V vorm te slijpen en dan op te lassen.
Deutz-5006
Klopt, alles netjes in een v/punt slijpen, goed schoonmaken, dan tussen je kogel en heflat helemaal vol lassen hebben wij ook gedaan is idd ook niet afte breken (de heflat zelf brak wel 😃 )
Wimsumar
Beste HendrikFiat: Dit kun je gerust met "gewone" rutiel-electrodenlassen. Wel de hefarm flink afslijpen om een voldoende diepe V-naad te maken. Het hefkogeldeel niet stijf tegen de heflat aanhouden met het vasthechten anders trekt (krimp) de "linker" las de "rechter" kapot
unimogbommel
Ja gewone electrode en zorgen dat je alles in V-vorm slijpt en alles helemaal goed vol last
jouwstra
Ja en om en om lassen, om krimp zoveel mogelijk te beperken
johnd-ts
Klopt, niet eerst een kant doen en dan de andere kant, steeds om en om opvullen die V-naad..
interman
Dan word et toch echt een X las 😛
maar das de bedoeling he 😉

wel goed schoonmaken na elke las
goeiedag eem
Maar NOOIT afkoelen met water, want dan wordt hij wel hard en breekt bij een overbelasting. Want een hefarm is niet van gewoon staal maar van een gereedschap staal, dus geen bisbak ijzer.
Wimsumar
Beste Goeiedag eem]

Quote:
bisbak ijzer.

Zeg, wat is dat, "bisbakijzer"?
Of sta je altijd op de kop te "bissen"?
HendrikFiat
Ok dan weet ik genoeg.

Bedankt voor de reacties
goeiedag eem
@ wimsumar, een typefoutje ik bedoel pisbak ijzer, ofterwijl het gewone constructie staal
andy7383
Jaja gereedschapstaal zeg je, maar welk C-gehalte en gelegeerd ofniet? Ik ben op zoek naar het soort staal die het best zou voldoen voor heflatten te maken..
Bjorn G35s
Nicroma 3.2 is goed,

als je het echt goed wil doen moet je idd een x-naad slijpen onder een hoek van ongeveer 60 graden, de aan elkaar te lassen delen aan elkaar hechten met aan beide kanten van de las een plaatje waarbij de opening tussen de delen ongeveer 3mm is. De aangelaste plaatjes houden het materiaal op hun plaats en dienen voor het begin en de uitloop van elke laslaag zodat de spanningsboog optimaal is. beide kanten van de x-naad om en om lassen, na elke keer beide kanten gelast te hebben het oppervlak weer uitslijpen zodat er geen verontreinigingen in de las terecht komen. Wanneer de naden vol gelast zijn de plaatjes er af slijpen en het materiaal conserveren...

Succes !!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 750 SPECIAL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
12