Ford 5000 - verschil tussen dik en dun filter

Wie weet wat het verschil is tussen ford motoren in de 1000 serie met een dik of dun filter behalve het filter dan he:P
zijn de ene beter als de andere en weet iemand nog meer waar ik op moet letten bij de aanschaf van een motor(zwakke punten)

mvg flonky
flonky

Reacties

Favorit614
Bij de 5000 dik filter is 65 pk en dun 75pk.
En voor zover ik het weet het frontje
old man jose
Het verschil is het bouwjaar.
Verder hebben deze het zelfde doel nl: schoonmaken van de olie. Bij het grote filterhuis even een gaatje boren, moertje erop lassen boutje er in makkelijk aftappen voor filterwissel
old man jose
@Favorit614

Ik had op de 75 pk ook een groot filter!!
Favorit614
Wij hadden vroeger 2x 5000 de ene ging voor 65 pk door , en de ander voor 75 pk.
NH FENDT
Die met een dikke filter (65 pk) hebben meestal ook ronde spatborden en de dunne (75 pk) hebben vierkante spatborden. Maar er zijn ook tussen modellen gemaakt.
valtradriver
@Favorit614
Maar die van 64 pk was een super majoor 5000 van voor 1968 zeker?
De 5000 van na '68 hadden een grotere motor (75pk),meer olie en konden meer beuren en de laatste hadden ook dual power en eventueel 1000 toeren aftakas!
hekwerk
Het is simpel, dikfilters zijn de eerste Ford-trekkers van de 1000 serie na de Major en Dexta. Later bij opwaardering van de serie zijn het dunfilters geworden. Deze hadden meer vermogen zoals @Favorit614 al zegt en verdere verbeteringen zoals meer hydrolisch vermogen, dual power (voor het eerst op de 7000 -> deze was alleen beschikbaar als dunfilter) enz. enz.
jumpforjoy
Zwakke punt bij ford-motoren zijn de bussen, waar de cilinders in lopen. deze kunnen op de één of andere rare manier gaan doorslijten, dan komt er water of koelvloeistof in de motor en kan je hem vervangen. Zie je niet langs buiten en kan zelfs gebeuren bij een motor die niet rookt of perfect draait. Al meerdere gevallen van bekend (gaat over 1000-reeks motoren)
Bomenboer
Idd is gewoon het bouwjaar heeft pk niets mee te maken
basia
@jumpforjoy

Ja ; klopt ; ik heb wel eens gehoord van iemand die bij een revisiebedrijf werkte ; dat er dan een soort gietgallen in het blok zaten ; waardoor koelvloeistof in de olie kwam .
Losse cilinderbussen hebben deze Ford motoren volgens mij niet ; bij revisie worden ze opgeboord en overmaat zuigers gemonteerd .
Dus een bepaalde serie ford motoren zijn niet zo denderend !
jumpforjoy
@basia

klopt helemaal wat je vertelt
ford5000
Het filterverhaal is als volgt: De 6X serie 1964-1968 hadden allemaal dikke filters. De eerste 6Y serie trekkers met verchroomde bovengrille van 1968 tot ongeveer voorjaar 1971 hadden ook nog een dik filter. Vanaf dat moment tot aan de laatste 1000 series uit 1975 hadden een dun filter.
Verder verschil tussen de 65 pk versie van 1964-1968 en de 75 pk versie van 1968-1975 is de cilinderinhoud.
Bij de 75 pk versie is de boring ten opzichte van de 65 pk versie vergroot van 106,7 mm naar 111,8 mm waardoor de cilinderinhoud toenam van 3819cc tot 4195cc. De slaglengte bleef onveranderd op 106,7 mm, waardoor het dus van een vierkante motor een overvierkante werd. Andere wijzigingen hebben betrekking op de cilinderkoppen, smering, koeling e.d.
Vanaf maart 1973 maakten de Minimec lijnpompen plaats voor roterende CAV pompen, en werd ipv het T5 onderblok het T3 onderblok gebruikt.
fordmajor
@ford5000 t3 onder blok met roterende pomp kan dat ook??
ford5000
@fordmajor Ja natuurlijk kan dat. De 5000 van na maart-april 1973 heeft deze combinatie vaak.
De mijne heeft het, en die wat jij nu gekocht hebt ook toch?
fordmajor
Jip klopt had liever lijn
ford5000
Misschien kan @RPCounty het bovenstaande nog specifieker toelichten?
fordmajor
@ford5000 jij hebt je handrem ook aan de ander kant zitten als bij mij.
RPCounty
Er is nog een kleine toevoeging....de eerste 65 pk motoren hadden vanaf de fabriek een koppakking van 0.95 mm dik. abij twijfel over welk soort koppakking moet je altijd kijken naar de linkerkant van de motor net onder de cylinderkop. Als daar een soort + teken staat (alles na 67) dan betekent dat dat het blok af fabriek 0,5 mm verder afgevlakt is. Deze motoren moeten dan een koppakking hebben van 1,56 mm dik. dit heeft Ford gedaan, omdat de eerste dunne koppakkingen in sommige gevallen voor problemen zorgde. Na de montage van de dikke koppakking was het opgelost. Je kunt het ook zo zien: Als de zuigers vlak met het blok zijn betekent dit dunne pakking monteren. Standaard blokken met een + teken moeten de zuigers max 0.6 mm boven het blok uit steken. Turbo motoren hebben altijd een + teken en moeten maximaal 0.4 mm boven het blok uit steken om alles perfect te hebben. Tot zo ver een paar kleine details.
ford5000
@fordmajor Dat kan. Ik denk dat de jouwe nog wat jonger is als de mijne. Jij hebt zeker die handremhendel die schuin links aan de achterbrug zit?
Heb je geen bouwdatum of serienummer kunnen achterhalen?
Ook geen unitcodes op de versnellingsbak of zo?
fordmajor
@ford5000 dat heb ik inderdaad, zaterdag haal ik hem op en dan weet ik wel meer,
jmos
@RPCounty
das nog eens info. 😄 trouwens. tis wel leuk om te weten dat onze 4000 uit ‘65 een motor uit ‘71 heeft en dus volgens jouw verhaal een dikke pakking heeft en ook een dun filter. 😄 en de versnellingsbak is uit ‘70 😃
ford5000
Hierbij een foto van het + teken zoals @RPCounty dat in zijn voorgaande post bedoelde.
Hij bevindt zich boven het T3 opschrift, net onder de uitlaatpoort van de eerste cilinder.
RPCounty
Dat is m helemaal.
ford5000
@jmos Volgens mij gaat dit verhaal alleen op voor de 4 cilinder uit de 5000, en niet voor de 3 cilinder uit jouw 4000. 😉
Maar 100% zeker weet ik dat niet want het + teken kom je ook op 3 cilinder motoren tegen.
RPCounty
Nee is ook voor de 4000. die hebben ook 2 modellen koppakkingen. daar kan ik je de wildste verhalen over vertellen.
jmos
@RPCounty
weet je nog meer van die dingen? Vind het wel intressant om iets te weten over onze trekker. 😛
ford5000
@RPCounty Dus toch wel.
Daarom zei ik ook dat ik het niet zeker wist.
Wist wel dat er de nodige eigenaren van een 5000 met de verkeerde koppakking de mist in zijn gegaan.
Geldt het voor alle motoren uit de 6X serie van voor 1968?
Dus ook voor de 2000 en 3000?
RPCounty
Er zijn zoveel verschillende dingen op te noemen, dat je beter een topic kunt beginnen hierover hahahaha
RPCounty
Ja die ook. ik noem ze altijd "ouwe bazen". deze motoren hebben meestal ook het motornummer links boven de carterrand ingeslagen in plaats van rechts.
ford5000
@RPCounty Weer wat geleerd.
Bedankt! 😄
ford5000
Quote @RPCounty:
er zijn zoveel verschillende dingen op te noemen, dat je beter een topic kunt beginnen hierover hahahaha

Wat let je? 😃
RPCounty
Ik moet ergens tussendoor ook nog werken en zo...
ford5000
@RPCounty Jij ook al??
RPCounty
Ja man, daar gaat me toch een partij vrije tijd in zitten.
ford5000
@RPCounty Zeg dat wel!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!