Illustratie van:

Ford 4830 - Werking aftakasrem. Hoe werkt die en heeft het invloed op de aandrijving van de stomp

Ik heb een takkenversnipperaar aangeschaft en daar zat een vaste aftakas bij. Aangezien de stomp voorzien is van een rem ( de vorige eigenaar heeft een vrijlopende stomp ) een andere aftakas met vrijloop aangeschaft. Mijn hooi werktuigen, schudder en hark, hebben geen vrijloop maar een kop tegen overbelasting. Ik vraag mij af of slijtage van de rem, invloed heeft op de aandrijving van de stomp of werkt de aandrijving normaal bij een versleten aftakasrem.

Deel dit topic

Reacties

+1
jammermaarhelaas
De aftakas van een 4830 word aangezet door een hydraulisch ventiel te bedienen (aftakashendel) en die zet druk op een platenpakket (hydrostatisch bekrachtigde koppeling). Op datzelfde moment word de remschoen die de aftakas koppeling remt, teruggedrukt.
Zet je de aftakas weer uit, dan gaat de druk van de aftakas-koppeling af, en word de remschoen weer tegen de koppeling aan gedrukt door de oliedruk in het lagedruk circuit.
Wanneer de remschoen versleten is zal dat de werking van de aftakas-koppeling niet verminderen. Hooguit remt ie dan slecht of helemaal niet meer af

Maar waarvoor heb je dan een tussenas met vrijloop gekocht? Als de versnipperaar een eigen rem heeft, zou dat niet nodig moeten zijn volgens mij. Werkt die rem van de versnipperaar niet goed, of helemaal niet, dan is een vrijloop wel goed lijkt me ja, dan ontzie je de aftakas rem van de tractor.
Persoonlijk zou ik dan het toerental na versnipperen helemaal laten zakken tot statonair, en als de snipperaar dan ook helemaal is afgezakt in toeren, dan pas de aftakas uitzetten.
+1
redeagle14
@jammermaarhelaas bij de oude Fords komt er druk om de remband te ontspannen en het lamellen pakket samen te drukken.
jammermaarhelaas
@redeagle14

Heb het even nagekeken, bij de 4*** serie achterbrug is er geen remband, maar een remschoen. Het geheel van de pto en rem werkt met olie uit het lage druk circuit. Wanneer de motor uit staat, is de aftakas met de hand te draaien omdat de remcilinder zijn olie kan dumpen, en als de motor loopt wordt de remschoen door de remcilinder tegen het koppelingshuis aan gedrukt.
Zet je de pto aan, dan wordt de koppeling van olie voorzien, en tevens de zuiger van de remcilinder, van de andere kant, en daar is het oppervlak groter, dus wordt de remschoen naar achteren gedrukt.
redeagle14
@jammermaarhelaas er is wel een remband met een vreselijk O-ringetje als zuiger afdichting. Achter de driekante deksel links onder de treeplank. Met een speciale drukker tegen de veer in drukken op de seegerring weg te halen. Als de O-ring lekt slipt de aftakaskoppeling.
+1
RPCounty
@redeagle14 dat is bij de 5000 en latere modellen. De 4 serie had altijd een remnok...
redeagle14
@RPCounty ik heb ooit een 4600 gerepareerd waar het zo zat zoals beschrijf.
RPCounty
@redeagle14 dat lijkt mij sterk. Want zelfs de 4610 heeft nog een remvinger.🧐
redeagle14
@RPCounty kan best maar ik heb een 4600 onder handen gehad. Hulpgereedschap heb ik toen zelf gemaakt.
RPCounty
@redeagle14 ik geloof je op je woord. En dat verhaal van die zuiger klopt. Maar je gaat geen remband vinden.
Martijn S
Versnipperaar zit geen rem op..🤔🤔
Als ik gas terug neem tikt de vrijloop er al vrolijk op los..
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Martijn S:
Versnipperaar zit geen rem op..Als ik gas terug neem tikt de vrijloop er al vrolijk op los..

Dan is het goed in orde. De snipperaar heeft veel draaiende massa, en die heeft wat meer tijd nodig dan de aftakas van de tractor om uit zichzelf in toeren te zakken. Ook heeft die massa een vliegwiel werking, zodat hij bij belasting de eerste klap verzacht richting de aandrijving (tussenas, aftakas, tractor)
+1
Martijn S
@jammermaarhelaas
Klopt, dat wist ik..
Techniek is mij niet vreemd, alleen in tractor wereld heb ik nog wat bij te leren en komen regelmatig vraagstukken naar boven...

Dank je voor je reacties..

Lang leve tractorfan..😁😁
RPCounty
@redeagle14 ik geloof je op je woord. En dat verhaal van die zuiger klopt. Maar je gaat geen remband vinden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4830 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0