Illustratie van:

Ford 3000 - Nieuwe rempedaalas Ford 3000

Om de lekkage van de achterbrug van mijn Ford 3000 te verhelpen, heb ik de rempedaalas verwijderd om nieuwe keerringen en evt. nieuwe bussen te plaatsen. Nou vind ik dat de as een beetje ingesleten is en wil ik een nieuwe bestellen. Of valt dit wel mee?

Op de welbekende sites zoek ik nu een nieuwe as, maar vind ik alleen een as tegen met daaraan een lip die er bij mij helemaal niet op zit? Weet iemand hoe dat zit?

gr. Pieter

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

PieterQu
Het onderdeel dat je nu kunt kopen is voor bouwjaar na 1972 zie ik.
Dan de vraag of ik het oudere onderdeel van 1965 kan vervangen door een nieuwer type rempedaalas van na 1972?
+1
boegie
Of op laten lassen en vervolgens weer afdraaien
PieterQu
Dat kan natuurlijk ook! Helemaal niet aan gedacht.
Ik zou natuurlijk even naar de loonwerker kunnen gaan om de slijtage weg te laten werken :)@boegie
+1
PieterQu
Net naar de loonwerker geweest. Geen enkel probleem! Thnx @boegie
boegie
@PieterQu goed om te horen! 👍
jammermaarhelaas
@PieterQu

Het is niet alleen het ingesleten deel op de onderste foto, ter hoogte van de onderliggende lat. Allicht is de plek waar de keringen links en rechts op de as afdichten, ook ingesleten. Dit meteen dicht maken, of, als dat niet gaat, een dunnere kering monteren die achter de slijtgroef op het goede deel van de as afdicht.

Die oude 1000 serie hebben allicht net als de latere, bussen in de pedalen. Deze kun je vervangen door nieuwe, even opletten of het smeervet-gaatje in de bus in lijn komt met het smeerkanaal in het pedaal.

Succes!
PieterQu
@jammermaarhelaas Je had/hebt helemaal gelijk. Toen ik bij de loonwerker was hebben we ook de plekken van de keerringen bekeken. Beiden kanten waren inderdaad slecht, onregelmatig en geoxideerd. Beiden plekken worden als het goed is opgevuld en afgedraaid. Plaats nog wel een fotootje nadat ik de as heb opgehaald 😄

Dank voor de tip voor de tip van de dunnere keerring en de bussen van de pedalen! Daar had ik al even naar gekeken, maar weet nog niet hoe dit precies in elkaar zit en hoe dit vervangen kan worden.
jammermaarhelaas
@PieterQu

Als de as weer goed aan de maat is, dan kun je natuurlijk ook weer de originele maat keringen gebruiken, maar dat kun je zelf het beste even bekijken als de as klaar is.

De bussen in de pedalen kun je er bijvoorbeeld met een beiteltje of drijver uit tikken, achter de rand steken en dan naar binnen tikken, dan is ie zijn houvast kwijt en makkelijk eruit te krijgen.
Er in tikken met een klos hout of een strip aluminium/koper er tussen, dat is hoe ik het doe.
Fordje4600
@jammermaarhelaas dunnere keerring werkt niet, heb ik met mijn 4600 ook gehad. Lekte na de dunnere keerring net zo hard
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Dunnere kering is er voor om op een goed stuk af te dichten. En daar moet je dan wel naar kijken, niet zo maar dunnere kering monteren. En de as moet voldoende rond en dik zijn daar waar ie draagt in het huis. Daarom ben ik ook wel voorstander van opknappen as, of nieuwe/goede as monteren.

Zet je zomaar een dunnere kering in het huis en let ook niet op de zijwaartse speling van de oude ingesleten as dan kan de as allicht nog opzij en de kering in de oude groef gaan lopen en dus lekken.
Ook hoort er een stofring bij voor en de zijwaartse speling kun je afstellen door eerst de pedalen er aan te doen, een klos hout tussen as einde en wiel/band eventueel met een kiel en dan aan de andere kant de klem vastzetten, eventueel ook met een klos tussen band en pedalen, net wat nodig is.
PieterQu
Helemaal eens hoor. Maar mocht het niet lukken, dan kan het plaatsen van een dunnere kering een oplossing bieden. Hopelijk ziet de as er straks weer een stuk beter uit. Vrijdag ophalen en dan hopelijk gewoon met de daarvoor bestemde keerringen monteren...

Door de zijwaartse speling is volgens mij de lekkage ontstaan. Dus weer een bruikbare tip! Thnx @jammermaarhelaas Zaterdag hopelijk de boel weer in elkaar zetten.
PieterQu
Nou, ik heb de as terug. Ziet er heel strak uit, maar ze hebben iets teveel meedacht. De as is in zijn geheel ook een beetje afgedraaid.@#$. Er zit nu een voelbare speling tussen de bussen en de as. Hoe erg is dit?

Ik denk dat het verstandig is dat ik de bussen ook vervang? Dat was ik eerst niet van plan, maar het lijkt me nu beter van wel. Heten die bussen toevallig 'rem pedaal dwars-as lagerbussen' ? En hoe kan ik die dan het beste verwijderen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
Afgaande op de informatie die je er bij geeft zou ik zeggen: deze as in het schap leggen, kan ooit eens dienen voor het een of ander.

Op de tweede foto zie je dat er nog putten in het laswerk zitten, en als dit op de plek is waar een kering komt, dan is het sowieso al fout.
Is ook de buitendiameter nog eens kleiner zodat ie in het huis veel speling heeft, dan gaan ook passende keringen sowieso weer lekken. Plus dat nieuwe bussen ook te groot zijn om speling op de pedalen weg te krijgen.

Is denk ik een kwestie van een nieuwe kopen, of een nieuwe laten maken, kan niet moeilijk zijn, zolang je de juiste maten er maar bij hebt.
PieterQu
Auw! De afspraak was opvullen en afdraaien op de plek van de keerring. Ik kreeg de as in handen terug van een 'jonkie' die volgens mij niet wist waar die mee bezig was en dus boel volledig een beetje heeft afgedraaid. .. Morgen maar even terug.

Kopen is lastig. Dit onderdeel kan ik niet meer kunnen vinden en wordt opgevolgd door een nieuw type as dat wel te koop is (derde foto in de eerste post) Misschien dat ik daar dan mee verder moet... 😞
jammermaarhelaas
@PieterQu

Ja, dat is jammer, wat er af is ben je kwijt.

Heb je een mailbericht gestuurd op TF, allicht kom je er mee verder!
nhmonteur
Een nieuwe as is gewoon via New Holland te leveren. Onderdeelnummer 83927299, kost €194,50
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Wat een geld voor zo'n as.
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas tja liever duur te koop dan niet te koop.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Daar heb je gelijk in.

Maar mocht ik er zelf ooit een nodig hebben, en het moet zoveel kosten, dan wordt ie wel zelf gemaakt.
nhmonteur
@jammermaarhelaas ja dat is ook een goede optie.
PieterQu
Dus toch? Ben net aan het surfen. Ik had blijkbaar niet goed gekeken, maar vind ze nu wel maar dan in het buitenland. Goed om te weten dat het toch nog leverbaar is in Nederland. Is dit dan het 'oude' of het 'nieuwe' model met zo'n lip? Bedankt voor je reactie!
nhmonteur
@PieterQu gewoon het oude model. Kon zien dat er nog ongeveer 70 liggen bij New Holland.
PieterQu
@nhmonteur Er zijn er dus nog genoeg! Dan weet ik waar ik deze kan vinden, hartstikke mooi.
+1
PieterQu
Net even bij het loonbedrijf geweest.
Hij was duidelijk: 'Dat was niet de bedoeling. Dat lossen we wel op.'
Superloonbedrijf (maar dat wist ik al :))
Even afwachten dus....
PieterQu
Kleine update. De as is wel volledig afgedraaid, maar met een 'originele dikte'. Hij is dus nu vooral 'schoon'.

De speling tussen de as en de bussen was niet iets waarover ik me zorgen hoefde over te maken. Hij was even bij mij aan huis om even zelf te beoordelen. Inmiddels voor de zekerheid nieuwe bussen gekocht, maar de binnenmaat van de nieuwe bussen lijken zelfs een fractie groter dan de bussen die erin zitten. De oude bussen laat ik dus zitten en vandaag zet ik de boel weer in elkaar.
Fordje4600
@PieterQu ik had ook grotere gaten in de nieuwe bussen
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Heb hier in de 4610 ook nieuwe bussen, niet nagemeten, maar nadien was de speling weer als van een nieuwe (bij handmatig controleren van de zijwaartse speling op de pedalen). Bussen kwamen van CNH.

Hoe was het resultaat bij jou? Beter of slechter? Of heb je de bussen niet gemonteerd?
Fordje4600
@jammermaarhelaas heb de nieuwe bussen gemonteerd, pedalen hadden meer speling, de bussen eruit gehaald en de bussen terug gebracht naar de dealer. En nu heb ik weer gebruikte originele, maar wil zelf een paar bussen gaan draaien. Heb trouwens ook de keerring alweer lek
+1
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Ah, das balen. Wel apart dat er schijnbaar meerdere maatvoeringen zijn.
assink
Wat voor materiaal zijn die bussen? En hoe zien ze eruit? Eventueel zelf een paar goed passende bussen maken, als ze gewoon cilindrisch zijn is dat goed te doen en best makkelijk.
PieterQu
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ga het gewoon even met de oude bussen proberen.

Heb alleen eerst nog een ander probleempje wat ik moet oplossen. Dit weekend het hefdeksel lichten, want een boutje (wat volgens mij de hydrauliekleiding waar het filter op zit) zit los in het blok. Dan kan ik de brug wel afvullen tot het vulplug, maar het boutje laat een gat achter lager dan de vulplug....
jammermaarhelaas
@PieterQu

Heb je dat boutje gezien tijdens dat de rem-as er uit was?
+1
PieterQu
Yep...ik hing onder de trekker de veren van mijn pedalen vast te zetten en toen viel mijn oog op dat boutje dat een beetje scheef zat. Toen ik hem beet pakte bleek die gewoon los te zitten...
PieterQu
Tijdelijk een beetje met olie gevuld. Om het losse boutje vast te zetten, moet ik eerst de cabine liften om het hefdeksel te kunnen verwijderen.
Maar de as is vooralsnog dicht. Nu maar eens kijken of dit houdt de komende jaren 😄
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN