Illustratie van:

Fendt 308/90 - Chrome open pijp plaatsen (tegendruk)

Ik heb een vraagje ik zou graag een chrome open pijp op de trekker willen zetten.
Want met de orginele uitlaat klinkt het nergens naar net even zonder uitlaat laten draaien en dan hoor je de turbo al bij stationair toerental.
Maar net een paar forums doorgespit maar ik snap nou niet hoe het met die tegendruk zit.
Kun je zo een andere uitlaat laten maken ? of kan het dat je trekker dan beroert gaat lopen of zelfs de turbo vernielt?
Want een nieuwe uitlaat zou de trekker wel af maken
iemand meer verstand hiervan?
Groetjes,
Frank

Deel dit topic

Reacties

fendtinterfan
De turbo kan dar wel aardig tegen lijkt mij. je ziet het wel vaker maar ik zou er geen jaren mee rond rijden 😛 maakt zo'n herrie 😃 😃
kramer
Hij hoef tegendruk te hebben, want de uitlaatgassen moeten juist weg
kramer
Hij hoef geen tegendruk te hebben, bedoelde ik
fiat1000DTsuper
Alleen een benzine met turbo heeft tegendruk nodig..
een diesel met turbo niet.
dus zet je open pijp er maar snel op 😃
Favorit614
De standaard pijp kun je ook dwars door heen kijken , dus kan geen kwaad.
veel suc6 met je buren
thibautrens
Hoi hoi,

volgens mij verwar je 2 dingen namelijk een 2 takt motor (vb brommer bosmaaier, kettingzaag) en de viertak motor zoals gebruikt in tractor en auto.
bij een 2 takt motor hebben we tegendruk nodig. Maar bij een viertakt motor is het zoals eerder aangegeven de bedoeling de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit de cylinder en dus uit het motor blok te krijgen. Daarom zal een grotere/ open uitlaat niet leiden tot een lager vermogen of beschadigen van de turbo. Alleen wanneer je uitlaat vervangt van de ene door de andere goed aandacht besteden dat geen kleine stukjes vuil of ijzerslijpsel in de turbo kunnen dringen.
Met vriendelijke groeten.
Thibaut Rens
Frankhoenderloo
Dankjewel voor de goede reacties binnenkort maar naar de ijzerboer om een pijp te maken.
maar hoe kan het dat het geluid al zo erg gedempt wordt is dat alleen door de vorm ? de verbreding in de pijp en dan weer terug lopend naar smal ?
Mengeledriver
Het schijnt dat dunwandig RVS het mooiste geluid geeft maar ik heb het zelf niet vergeleken. Eff Ronald Veldkamp vragen. Die weet het wel.
FENDTfarmer
Wie is dat dan?
Mengeledriver
Geeeen idee 😃 Heb het van horen-zeggen 😃
FENDTfarmer
Met die uitlaat hoor je niet meer wat je zegt 😉
Mengeledriver
Ja, ding maakt ook zo'n kabaal, zal er wel een met RVS buis zijn denk ik, dunwandig 😃
FENDTfarmer
Wat is jou definitie van dunwandig 😉
heb op de 509 een 2mm die klinkt beter als een 1mm dat klinkt blikkerig
Mengeledriver
Ohw, dan is te dun ook niet goed 😃
Alles waar "te" voor staat is natuurlijk niet goed.... Had et kunnen weten 😃
FENDTfarmer
Behalve tevreten
Mengeledriver
Juist, dat dan weer wel
guy s
Tegendruk kan wel nodig zijn voor de druk in de turbo te regelen en door een verkeerde tegendruk kan je een ander "turbogat" krijgen en dus een ander koppelkromme. maar heel veel verschil gaat dat niet maken en ga je niet voelen . je kan altijd de maten van de orginele pijp proberen aan te houden of de orginele pijp laten chromeren.moest je voor een rvs buis gaan zou ik er zeker een dubbelwandige van maken anders heb je veel kans dat ze gaat verkleuren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308/90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
24