Illustratie van:

Labourier FPL25 - Tracor overspuiten met oude laklaag eronder

Hallo TF ers , de in 2002 door mij aangekochte Labourier FPL-25 bj 1956 heb ik in 2003 gerestaureerd ,heeft sindsdien altijd wel goed gelopen maar helaas is door de jaren heen , mede door t buiten in de regen laten staan , hier en daar de roest er weer doorgekomen ; m a w ik wil m weer opnieuw overspuiten , nu heb ik echter t probleem dat op de locatie waar ik nu wit nergens een zandstraalfirma zit om t plaatwerk te stralen , ik zit er aan te denken t plaatwerk nu gewoon licht met de hand op te schuren en de roestpunten met spuitplamuur te bewerken en deze ook weer op te schuren , maar hoe met de stickers Labourier op de motorkap ? deze zijn nog in zeer goede staat , als ik deze laat zitten hoe kan ik deze afschermen voor t overspuiten? is t een idee om hier vaseline of iets dergelijks over te strijken? afplakken met plakband kan natuurlijk ook maar is een monnikenwerk waar ik niet zo op zit te wachten , iemand een goed idee over t een en ander?

Deel dit topic

Reacties

+1
bas101
Vergat nog de foto.

(klik om te vergroten)

a3vandiejen
Denk inderdaad dat vaseline best een goed idee is, maar is ook nog een heel gepriegel om de randjes.
+1
jan4072
Stickers laten maken is niet eens zo duur. Ik zou de motorkap meenemen zodat je een exacte kopie krijgt van de originele letters. Dan kun je de kap echt strak maken en spuiten en later de nieuwe letters erop plakken.
bas101
@jan4072 ja idd daar heb je gelijk in ,ik heb nota bene nog 6 set stickers van de vorige keer liggen dus dat komt dan wel goed , dat strak maken is nog niet zo eenvoudig , ik heb de motorkap gisteren met de hand wat opgeschuurd en over de roestputjes spuitplamuur gespoten maar dan nog blijf je de putjes iets zien , je moet de handeling dan kennelijk herhalen wat weer extra werk betekent , ik kan t plaatwerk ook kaal maken met de schuurschijf maar dan zie je de krassen van de schijf weer terug in t metaal .
Schluterfan
@bas101

Ik heb mijn motorkap helemaal kaal gezet met een excenter schuurmachine, eerste net korrel 80 en later minder om geen lijnen te hebben. Ging wel vlot vond ik.
+1
bas101
@Schluterfan heb besloten de motorkap toch kaal te maken , vandaag met de ronde schijf op de haakse slijper gezet en met een uur had ik m wel kaal , wat te voorschijn kwam is nog de zwarte gloed (slak?) uit t produktieproces van toen , zal morgen een foto plaatsen .
a3vandiejen
@bas101 Zo heb ik de Drago ook gedaan.
Schluterfan
@bas101

Door de kap helemaal kaal te zetten kun je het mooist werken
+1
Rozema
Ik kan de stickers wel voor je namaken. Bij goede kwaliteit foto's kan ik ze soort overtrekken. Tenminste, het ontwerp, dan kun je ze daarna zelf laten printen.
bas101
@Rozema De Labourier stickers heb ik al , ik heb nog wel een keer een set BUKH DIESEL DZ-30 stickers nodig .

(klik om te vergroten)

Bukh dz-30
Rozema
@bas101
Moet lukken, PM me maar als het zover is.
+2
bas101
Zo ziet de kap er uit na het schuren met de schijf , goed te zien is dat de ronding van de kap als een los stuk er in is gelast , de ronding is wat hobbelig (met de hand geklopt?) terwijl t rechte stuk zwarte vlekken ( slakken van t walsproces?) vertoont die moeilijk te verwijderen zijn , aan de binnenkant nog in t groot nummer 1091 gekrast , mss t motorkapnummer? , dit lijkt mij origineel en laat ik zo zitten, altijd weer leuk of interessant die details die voor de dag komen bij een oldtimerrestauratie.

(klik om te vergroten)

bas101
@bas101lasnaad tussen ronding en rechte stuk.

(klik om te vergroten)

+1
bas101
@bas101 nr 1091 binnenkant

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@bas101 Vind het toch netjes gedaan.
erik9831
Laat het eindresultaat ook zien... Ben benieuwd 😉
+2
bas101
Gisteren motorkap dashbord en gereedschapkistje even proef gespoten , kleur heb ik nu donker blauw grijs genomen ,dit komt wat dichter bij de originele kleur , over dat dashbord ben ik niet tevreden daar waar de scharnier tot motorkap heeft gezeten is eigenlijk te slecht , ik zal hier toch een nieuw stuk in moeten lassen , gereedschapkistje en motorkap komt goed voor de dag hoewel je bij die laatste wel iets de oneffenheden ziet zoals bij kale motorkap genoemd ,zal m iets opschuren voor de definitieve laklaag mss nog met spuitplamuur ertussen.
+2
bas101
@bas101 motorkap

(klik om te vergroten)

+1
bas101
@bas101 armaturenbord

(klik om te vergroten)

+1
bas101
@bas101 gereedschapkist met warme luchttoevoer.

(klik om te vergroten)

a3vandiejen
@bas101 Motorkap ziet er netjes uit. En inderdaad een beetje spuitplamuur kan geen kwaad.
+1
bas101
De tractor is inmiddels overgespoten , ik heb meteen een remmen revisie meegenomen omdat de oude verglaast waren hoewel er nog 1cm voering op zat , voor 400€ nieuwe voeringen erop laten zetten , bij montage blijkt dat deze met 14mm te dik zijn daar de trommel er niet meer overheen past , na 2 middagen pielen met remschoenen inkorten en 5x trommel erop trommel eraf is t vanmiddag eindelijk gelukt de trommel vrij te laten draaien zonder dat de trommel aanloopt als ik t gemartel vooraf geweten had had ik de remmerij weer terug bracht naar die m nieuw belegd heeft .
+1
sjuu
@bas101 Had ook verglaasde voering, (tip) draai ze handmatig rond op een vlakke tegel of (stelconplaat ruw). Ze zijn daarna prima voor gebruik.
+2
bas101

(klik om te vergroten)

+1
bas101

(klik om te vergroten)

+1
bas101
@bas101alle rode verf dus ook rode velgen zijn nog van de oude restauratie.
+6
bas101
Eindresultaat

(klik om te vergroten)

bas101
De tractor is zo goed als bijna klaar , ik loop echter vast op een defecte rubber verloopslang (hier na te noemen: sok)tussen koeler en thermostaathuis , ik heb hier ooit een gat in geboord voor de temperatuurvoeler voor de temperatuurmeter op t dashbord , hier is een scheur ontstaan waardoor water lekt , de sok past ook niet mooi op t thermostaathuis , ik zoek een sok met verloop 40mm naar 56mm , iemand een idee waar ik deze kan vinden ? of hoe oude sok degelijk te repareren ?

(klik om te vergroten)

+1
schluterman
@bas101 misschien bij andere trekker merken kijken heb ook zoiets gedaan bij onze schlüters en kwam uit bij balarus koel slangen. Die waren wel wat te lang maar afsnijden en het paste.
+3
AG35
Google maar eens op silicone slang, dan kom je bij slangen uit die ze bij tuning en motorsport gebruiken.
Dit is een soort bouwpakket, met van allerlei verlopen en bochten enz.
Zelf gebruik ik deze slangen, ook in het koelsysteem,.
erik9831
Je kan deze plooien zonder dat ze knikken ? @AG35
+1
AG35
@erik9831
Nee Je kan ze als bochten met verschillende hoeken kopen, en dan ook als bocht met verloop.
bas101
@AG35 heb gezocht op recht verloop en kom aan 57/38 of 57/51
AG35
@bas101 En heb je over lengte, denk dat het zo wel past, maar je kan ook,als je overlengte hebt, afzagen waar de slang wat dikker of dunner is.
bas101
@AG35 die verloopjes zijn standaard allemaal 10cm lang , das net krap zat ik heb eigenlijk 12cm nodig , spul komt allemaal china en de verschillende aanbieders zitten in die zelfde vijver te vissen .
+1
AG35
@bas101

Bij rubbermagazijn staat dat het verloop 127mm lang is
AG35
@bas101

Met de diameters kom je denk ik wel weg. Maar dit is een gok, die wat je zelf moet nemen.
+1
bas101
@AG35 heb 57/38 127mm lang gevonden bij rubbermagazijn ga m daar bestellen super bedankt
+1
AG35
@bas101

Top, ik hoop dat je er mee geholpen bent.
AG35

Foto van een Holder A 45
+2
AG35
Hier zit ook zo een silicone slang boven aan de radiateur, dit is een bocht met verloop.
En nee niet de slang lekte maar de waterpomp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Labourier FPL25 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0