Is met vol gas rijden schadelijk

Ik heb pas een inter 423 gekocht nou staat er in de gebruiksaanwijzing dat hij onbelast 1900 rpm mag en belast 2200 rpm mag draaien maar vol gas is toch meer is dat dan niet schadelijk voor de moter? Of kan ik gewoon vol gas rijden zonder problemen en hoef ik me nergens druk over te maken?
Jimmy hendrickx

Reacties

dennisbouter
Hoeveel meer ?
Jimmy hendrickx
@dennisbouter gewoon gas onderin houde bedoel ik kan dat zonder problemen?
dennisbouter
Quote Reactie van @Jimmy hendrickx:
discussielijst

Dat hangt er vanaf hoeveel toeren gas onderin is
jammermaarhelaas
Hoeveel toeren maakt ie dan bij gas onderin als je max. snelheid rijdt over de weg?
+4
Minitauro
Effe denken...🙄 een inter 423 , en volgas...🤔
Dat is super gevaarlijk!!
Voor het milieu! 🙉😁
+2
KlaasM
@Minitauro Dan blaas je veel te veel stikstof de lucht in... je mag sowieso al geen 130 meer 😳
+1
flip1150
Het is meer de vraag hoe er in het verleden met de trekker gereden is.
Als deze van een oud vrouwtje is geweest en nooit meer dan 1600 toeren gedraaid heeft is het al gevaarlijk voor de motor om 2000 toeren te draaien.
Dit heeft te maken met de eventuele stootrand. deze ontstaat door normale slijtage. als de motor in een keer hoger in toeren gereden word zullen de zuigerveren harder tegen de stootrand aan komen met de kans dat er een zuigerveer breekt.
Ikzelf heb een 844 die 2800-2900 toeren maakt en daardoor 38 km/h loopt. zonder problemen.
+1
Kidd
@flip1150 haha met 2900tpm loopt ie vanzelf in mekaar 🙄💪
+1
mdoornekamp
Vol gas over de weg is ook al belasting als je i n de hoogste versnelling rijdt.

Vol gas van een hoge brug af met 10 ton erachter kan het fout gaan. Zo brak ook je krukas van een jd 3040 met 16 tons kiper.
Towaberg
Veel meer dan 2200 te lang aanhouden, zou ik precies niet doen als het niet nodig is. Maar ieder moet doen wat hij denkt dat het beste is.
gerjan bosie
Ik zeg gas op die krukas
Loeideutz
Er van uitgaande dat je maximum toerental niet hoger is als door de fabriek, van de motor, ingesteld, zie ik geen probleem. Tenzij in het instructieboekje staat dat het maar zeer beperkt mag worden gebruikt, mag je ervan uitgaan dat het niet slecht is voor de motor. Ik rij al meer dan 35 jaar tractor en heb niet anders gedaan. Destijds zo geleerd van mijn vader.
Opvoeren naar 2800-2900 toeren, zoals hierboven geschreven, lijkt me dan minder. Hogere toerentallen betekent meer slijtage. Zijn de lagers en zo daar op berekend?
jammermaarhelaas
Dat het max. toerental voor een belaste motor hoger ligt dan voor een onbelaste motor zal er mee te maken hebben dat een belaste motor als het ware geremd wordt op het vliegwiel en daarom evenwichtiger zal draaien. Onbelast helpt het vliegwiel de motor misschien haast teveel bij hogere toerentallen.
Dat hij dus belast meer toeren mag maken volgens de fabriek kan ik zodoende goed begrijpen, en zal geen kwaad kunnen.

Veeleer zou ik kijken naar wat @flip1150 te melden heeft over toerental.

Persoonlijk maak ik me geen zorgen wanneer je het fabrieks-voorschrift volgt, want dat is sowieso ruim binnen de grens van het toelaatbare. Reden dat ik zelf niet zo voor het opdraaien van het toerental ben is voornamelijk het sterk verhoogt verbruik op hoger toerental.

En om te zien wat anderen er van zeggen, hier een topic uit Pruissen zelf, een D-155 motor ligt ook in de 423: 334647.forumromanum.com/member/forum/…
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!