Illustratie van:

Atlas 1202 - Wat is de functie van dit onderdeel van de Atlas 1202?

Hallo leden,

Ik had een vraag over mijn Atlas 1202. Vandaag heb ik de manchetten vervangen van de grote cilinder omdat deze steeds langzaam inzakte. Nu heeft het vervangen wel iets opgeleverd, maar toch blijft de cilinder heel langzaam dalen onder druk. Ik kwam erachter dat een onderdeel lucht verliest en dat dit wellicht de oorzaak was. Er is verlies van lucht zowel met draaiende motor, als wanneer de motor uit staat. Het komt uit de onderste pijp en aan de bovenkant langs het dekseltje. Maar wat het is...?

Ik heb enkele foto's toegevoegd. Wie kan mij vertellen wat het exact is en waarvoor het dient? Ik dacht zelf iets van een overdrukventiel ofzo maar of dat klopt, en hoe het werkt...geen idee.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

langeslagdiesel
Dit is een afslag ventiel voor de perslucht. Dat mag graag een beetje lekken maar heeft niets te maken met het zakken van de hefcilinder. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het opnieuw verpakken van de plunjer geeft inderdaad niet altijd het gewenste resultaat bij oudere kranen. Een hele kleine beschadiging in het stuierblok is meestal de oorzaak. Puur slijtage of te ruime tolerantie.En de type atlas kranen die ik ken hadden het eigenlijk allemaal. Zelfs soms als ze nieuw waren. Ik weet niet welk type 1202 dit is maar als het nog 1 is met mechanische bediening, dus zonder servo besturing kan het zijn dat de stuurschuif zelf niet helemaal lekker terug komt in de neutraal stand. Dat kan komen door te zwaar lopende knie scharnieren onder de cabine ( smeren/ na stellen.) of de chims tussen de duw/trek veren aan de andere kant van de stuurschuif zijn ruim/ versleten. Deze zorgen er voor dat de plunjer exact in de nulstand terug keert als er niets woord bedient qua functies. Deze veren zitten aan de bovenkant van de stuurschuif bij een mechanisch stuierblok. Bij voorbesturing zitten ze aan twee kanten van de plunjer.
richard-elfrink
Een antwoord waar ik zeker iets mee kan, dankjewel! Het is een mechanische besturing, dus met de grote knuppels. Volgens het typeplaatje moet het een AB 1202 wezen. Wat bedoel je exact met 'chims'? Want ik heb nog geen trekveren waargenomen onder de cabine, of wellicht niet op gelet. Ik merk wel dat ik veel speling heb op de knuppels, dus tussen het 0-punt en het aangrijppunt voor omhoog of omlaag. Dan zou jouw verhaal best kunnen kloppen.
langeslagdiesel
Er zitten geen trekveren onder de cab. De veren waar ik over praat zitten op het stuierblok. En speling in de handles moet je opvullen met nieuwe busjes in de handles en trek/duw stangen en knie scharnieren. Laat anders me verhaal ff lezen aan iemand de het wel begrijpt wat ik schrijf. Anders woord het een zooitje vrees ik.
richard-elfrink
Haha goed idee. Tractoren gaan mij ook iets beter af dan een oude graafmachine 😄
langeslagdiesel
👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0