Illustratie van:

Valtra N121 - Valtra N121 HiTech vragen

Beste, ik heb een aantal vragen over een Valtra N121 HiTech bouwjaar 2009.

Probleem 1: Sinds een aantal dagen zakt de hefarm langs achteren constant een beetje (ongeveer een cm per minuut) normaal is dat niet zo erg want iedere minuut pomt hij weer een beetje bij zodanig dat de originele hoogte terug bekomen wordt. Een tijd geleden zakte de machine nog niet dus dat baart me zorgen. Ook regelt hij niet in alle gevallen bij. Gisteren nog tegengekomen dat ik op de weg aan het rijden was en dat de machine al bijna op de grond stond na een tijdje.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Probleem 2: Bij deze trekker zijn 3 automatische versnellingen voorzien. Maar de tijd die nodig is om te gaan van 2 naar 3 is langer dan tussen 1 naar 2. Bij het afschakelen is dat ook zo. Nu heb ik al gemerkt dat hij soms veel last heeft tussen 2 en 3 zowel bij het opschakelen die soms lang duurt of bij het afschakelen. Bij het afschakelen is het soms (enkel bij zware treklast) dat het net is alsof 2 tandwielen in elkaar geforceerd worden en dat geeft een klik. Ik ben bang dat vroeg of laat een tand afbreekt. Ook hier weer, wat is het probleem? Kunnen de automatische versnellingen ergens bijgeregeld worden? Hoe werken deze versnellingen eigelijk bij dit type traktor?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Twtb: Dit lijken me allemaal electronica-problemen. Defecte censor in de hef. De snelheid van schakelen is volgens mij ook electronisch te versnellen/vertragen. Al met al, een dealerbezoekje.
mbvaltra
Ik denk dat wimsumar het goeie antwoord al zegt
BartVALTRAdriver
Hey,
En je het geen hydraulische lekkage bij de hefcilinders?
Zou inderdaad elec. storing kunnen wezen.

Er is een mogenlijkheid om zelfstandig te calibreren, moet je in het boek kijken.. weet het niet uit me hoofd.
jehan
Dat calibreren laat maar fijn aan de dealer over ..je kunt inderdaad het automatioch schakelen verstellen maar zoals gezegd lees eerst het instruktie boek eens door ..
GrolschZetor
Automatisch is toch gewoon met rode knop bij omkeer schakeling te verstellen..

Gaat stil staan ... druk knop in...en dan zie je toerental in zijpaneel... kies je toerental met powershift knoppen..

misschien heeft iemand ze veranderd dat het minder gunstig is om na ze 3 over te gaan...
ValtraStisch
Bak laten calibreren door de dealer.
twtb
Het zakken van de machine heeft zeker niets te maken met elektronica, hij zakt ook als de traktor uit staat.
Met automatische versnellingen bedoelde ik niet dat hij automatisch schakelt naar een andere versnelling bij een bepaald toerental maar de powershift zelf. Er zit precies meer plaats tussen tandwielen om van 1 naar 2 te gaan dan tussen 2 en 3.
Hoe werkt de powershift eigelijk precies van dit type trekker?
Wimsumar
Beste Twtb: De hefinrichting kan ergens inwendig lek zijn geworden door slijtage. Toch zal de electronica constant "correcties" willen geven de hef op de ingestelde hoogte te houden. Bij draaiende motor kan het werktuig dan niet ongewenst tot aan de grond zakken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra N121 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
11