Eicher es 200 lekt olie uit de uitlaat en koppakking

Beste tractorfanner's

Onze Eicher es 200 lekt uit één van de twéé cilinders olie uit de uitlaat en koppakking vandaan, Ik zelf dacht dat het de klepsteelrubbers zijn, dus de cilinderkop eraf en uit elkaar gehaald maar geen rubbers te zien. Zie foto's

Wie kan mij vertellen wat er mis is of wat ik over het hoofd zie? Bedankt alvast!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
Sojaboontje
Zijn je klepgeleiders.
marcel-pek
@Sojaboontje oké bedankt. zitten er nooit rubbers bij deze motoren?
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Om je stoterstang buisjes zitten alleen rubbers. Is deze kop al eens eerder gereviseerd? Heeft hij een koperen ring als kop afdichting?
marcel-pek
@Sojaboontje ja klopt, de kop is zover ik weet nog nooit gereviseerd. De koppakking is een koperen ring inderdaad.
Sojaboontje
@marcel-pek Is deze koperen ring in gevreesd, of ligt hij er los in?
marcel-pek
@Sojaboontje de kop weggebracht en nieuwe klepgeleiders erin laten zetten ook de klepzittingen zijn geslepen en ziet er weer netjes uit. Gisteren alles netjes in elkaar gezet, maar helaas na een paar minuten te laten lopen weer olie uit die cilinder. Start gelijk en loopt netjes, ik zit nu te denken dat het misschien de olieschraapveren en zuigerveren zijn? Zodat er olie langs de zuiger omhoog gaat?
Sojaboontje
@marcel-pek Ja dat zou kunnen maar dat heb ik nog nooit meegemaakt 🤔. En dat al na een paar minuten lopen.
+2
marcel-pek
@Sojaboontje na een paar maanden verder te zijn is het probleem nog niet opgelost, de cilinder is opnieuw gehoond en er zitten nieuwe zuigerveren in. Na nog is goed gekeken te hebben loopt er toch olie langs de klepsteel en klepgeleider. De klepgeleiders zijn wel vernieuwd, ik zelf denk dat de klepsteel te dun is waardoor er olie tussen loopt.
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Dat is goed mogelijk, die kun je zo (laten) bestellen bij Eicher-Gannacker.
marcel-pek
@Sojaboontje bij Granit heb ik de klepgeleiders ook vandaan, ik zal daar ook de uitlaatklep bestellen denk.
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Ik ben zelf niet zo van Granit/Kramp. Ik zou voor orgineel Eicher gaan, maar dat is mijn mening.
marcel-pek
@Sojaboontje er moet een nieuwe cilinder en zuiger op. Kan ik die gewoon zelf bestellen bij eicher-gannacker of gaat dat niet? En wat kost zo'n set?
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Setje voor de edk kost bij Eicher ongeveer hetzelfde als de namaak van Kramp. Je kunt het beste even naar Eicher mailen, ze staan je altijd vriendelijk te woord.
+1
marcel-pek
@Sojaboontje oké, ga ik doen. Bedankt!
marcel-pek
@Sojaboontje de 2 cilindersets zijn binnen. Er zit wel een zuigerveer minder omheen (zuiger is ook korter als de oude zuigers). heb jij daar ook ervaring mee?
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Klopt dat is het nieuwe type zuiger, kun je gewoon inbouwen.

Let wel even op of je compressiehoogte hetzelfde is (hoogte tussen pistonpen en bovenkant zuiger) hier zijn 2 maten in te krijgen afhankelijk of je originele boring 95.00 of 100.00 is.
+1
marcel-pek
@Huuuuub komt goed. Morgen de boel schoonmaken en dan weer opbouwen. Bedankt!
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Heb je weer een nieuwe 😉
+1
marcel-pek
@Sojaboontje ja zo is het. Dan kan die dr weer 50 jaar tegen aan 😄
Sojaboontje
@Huuuuub 95 boring is niet meer verkrijgbaar toch? Paar maanden terug nog een panther omgebouwd naar 100 boring.
+1
Huuuuub
@Sojaboontje
Klopt, dan krijg je cilinders met 100.00 boring en aangepaste zuigers omdat de 95.00 boring motoren ook een andere slag hebben.

@marcel-pek
Let je met monteren wel op de spaltmaat?
Dus de ruimte tussen cilinderkop en zuiger?
Sojaboontje
@Huuuuub Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Je kunt de boel zo aanpassen dat je met normale 100boring ook toe kan.
Mits je de cilinders ook vervangt naar 100 natuurlijk.
marcel-pek
@Huuuuub ja de spaltmaat komt goed. Hoe doen jullie dat nou makkelijk? Ik heb er wat ringen bij gekregen van 0.1, 0.3 en 0.5 mm maar hoeveel doe je er tussen? Nadat je de ringen eronder heb zitten de cilinderkop met koppakking ertussen en aandraaien op het juiste moment, en dan door het verstuivergat meten met een draadje tin. Als de spaltmaat te klein of te groot is moet het spul weer een stukkie uit mekaar. Geeft dat niet voor de koppakking of gebruik je daar de oude koppakking eventjes voor?
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Wat de shims betreft, allemaal gelijk verdelen, dan kun later wat teveel is kapot knippen. Wat jij met je stukje tin bedoeld zou ik afraden. Goed meten met een voelermaat, is beter. Ik zal kijken of ik nog een voorbeeld foto heb.
+1
Sojaboontje

(klik om te vergroten)

Wij doen het altijd zo. Cilinder goed strak op het blok draaien met 1, of 2 rechte stukken metaal ertussen. Dan met de gewenste voelermaat er onderdoor. Houd dus rekening met je koperring. Dit kan eventueel ook met een schuifmaat.

Heb je geen gebruiksaanwijzing mee gekregen van ze?
+1
marcel-pek
@Sojaboontje oja handig. Gebruiksaanwijzing staat op de doos zag ik net 😄
marcel-pek
@Sojaboontje ik ben benieuwd hoe andere Eicher sleutelaar's het makkelijkst de cilinder over de zuiger laten zakken? Vooral de olieschraapveer indrukken met je vingers, en dan bang dat je vel er tussen zit als de cilinder erover heen zakt...
+2
goeiedag eem
@marcel-pek je doet een klemband om de zuiger die je met een tang aan spant dan druk je de bus over de zuiger en schuift hij naar beneden dan laat je de tang los en pak je de klemband om de zuiger weg,
marcel-pek
@goeiedag eem dan heb ik een verkeerde klemband denk ik want die kan niet helemaal los... zou is kijken voor één die dat wel kan.
+1
goeiedag eem
@marcel-pek heb een setje bij hbm gekocht en werkt mooi,
marcel-pek
@goeiedag eem oké mooi, ik bestel daar wel is meer wat dus zal is even kijken.
+2
marcel-pek
@goeiedag eem bedankt! was al aan het zoeken maar kon hem nog niet vinden, maar ik ga het gelijk bestellen.
marcel-pek
@goeiedag eem werkt inderdaad een stuk makkelijker!

(klik om te vergroten)

+1
goeiedag eem
@marcel-pek ja vind ik ook, alleen was het bij mij met de tang een beetje zoeken naar de juiste druk zodat je de zuiger tov de band verschuiven kan, maar verder ging het super
+1
Yanmarthomas
@marcel-pek heb dit probleem ook bij mijn inter smalspoor. Gelukkig gaat de motor over een maandje uit elkaar en komen er 3 nieuwe zuigers en bussen in kop revisie drijfstang lagers etc.
+1
joop-same
@marcel-pek Als hij net gelopen heeft en je kijkt in de poort of de inlaat klep/steel nat is dan zou je er wel rubbers bij kunnen zoeken, is je luchtfilter wel heel goed schoon???
marcel-pek
@joop-same ja misschien dat ik wel passende rubbers erbij kan zoeken. Het gaat alleen om de uitlaatklep die lekt langs de klepsteel. Het luchtfilter is een oliebadfilter en heb ik schoon gemaakt.
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Orgineel heeft Eicher daar geen rubbers
+1
marcel-pek
@Sojaboontje nee klopt, eerst met een nieuwe klep kijken of het over is. Moet haast wel zou je zeggen. Ik hou jullie op de hoogte 😀
+1
Sojaboontje
Rookt hij ook erg dan (verbrande olie)?

(klik om te vergroten)

Zo was de motor van mijn opa's trekker er aan toe. Een boel onderdruk maar geen olie uit de uitlaat.
marcel-pek
@Sojaboontje zo haha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie en eicher geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!