Ford 4600 - Motor wordt te warm

Hallo allemaal,

Het valt op dat de motortemperatuur van mijn Ford 4600 trekker snel oploopt.
In korte tijd staat de temperatuurmeter bijna in het rood.
De trekker heeft 8 maanden stil gestaan daarvoor was dit probleem niet aan de orde.

Wat opvalt is dat de radiator aan de bovenzijde warm is. Halverwege is de deze lauw en onderin koud zoals het zou moeten zijn. Het koelvloeistofniveau is goed en er is geen lekkage waar te nemen bij radiator en waterpomp.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn.
Is de waterpomp defect of gaat de thermostaat niet ver genoeg open?
Misschien gaat de thermostaat wel open maar zorgt de waterpomp niet voor circulatie van de koelvloeistof....waardoor deze bovenin de radiator blijft....

​Iemand een idee?​

Ter hoogte van de koelwateruitlaat van de motor naar de radiator zit nog een sensor.
Is dit de temperatuursensor?
ChristianM

Reacties

nhmonteur
Dit is inderdaad de sensor voor de koelwater temperatuur. Het is normaal dat de bovenkant van de radiateur warm is en onder koud. Hoogstwaarschijnlijk geeft de sensor de temperatuur niet goed door. Staat de temperatuurmeter wel helemaal onderin als de trekker van contact is.
Om zeker te weten dat er iets met de sensor/meter is. Zal je de watertemperatuur moeten meten als de meter in het rood staat.
ChristianM
@nhmonteur bedankt voor je reactie.
Over de temperaturen van het koelwater in de radiator maak ik me geen zorgen.
De temperatuurmeter staat helemaal onderin als de trekker van contact is.

Heb nu wel geconstateerd dat de draad van de temperatuursensor niet helemaal vast zat (mogelijk is deze iets los gekomen bij schoonmaak werkzaamheden) en heb deze verder op het contact geschoven. Ben benieuwd of het hiermee verholpen is......
ChristianM
Vandaag de tractor nogmaals laten draaien en een kort stukje gereden voor check motortemperatuur.

Uitgevoerde acties:
- Motortemperatuursensor verbonden met massa waarbij temperatuurmeter tot rode gebied uitsloeg.
- Weinig circulatie van koelvloeistof waar te nemen. Zou betekenen dat thermostaat weinig open staat. Motor had ook maar 15 minuten gelopen.
- Temperatuur koelwater boven in radiator 45 graden gemeten bij dashboardmeter bijna in het rood.
- Wanneer er word geknepen in de aan en afvoer van de radiator is dat te zien aan de koelvloeistof. De radiator lijkt me daardoor niet verstopt.

Oorzaak een defecte motortemperatuursensor?

Starten
- Het starten is op zich geen probleem maar soms wil hij niet aanslaan. Blijkbaar zit er een sensor op de H/L pook. Is het zo dat je voor het starten moet schakelen van Neutraal naar H en terug? Soms lijkt dat niet te werken.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @ChristianM:
Is het zo dat je voor het starten moet schakelen van Neutraal naar H en terug? Soms lijkt dat niet te werken.

Normaal gesproken is het als volgt:
Om te starten moet de groepenhendel (korte hendel) in het midden staan, tussen hoog en laag, daar zit een arretering, merk je vanzelf als je het even probeert, dan merk je dat er een neutraalstand zit.
Dit is voor de veiligheid, zo kan bij het starten de tractor niet wegrijden. Er zit een schakelaar in de versnellingsbak, die verbind de twee draden die vooraan de schakel-deksel in gaan.
jammermaarhelaas
De sensor die je in de topictekst benoemd, waar de waterslang van kop naar radiateur, dat is de temperatuur sensor.

Heb je de thermostaat er al uit gehad? Misschien gaat ie niet (ver genoeg) open. Als je hem in een bakje water legt, en dat water aan de kook brengt, moet ie open gaan voordat het water kookt.
Je komt er bij als je van de stalen buis waar de bovenste waterslang op zit, met zijn twee bouten los schroeft, dan kun je de thermostaat er uit pakken. Hij moet er wel op de juiste manier in, niet op de kop. Het warmte elementje waardoor hij opent en sluit moet aan het motor gedeelte zitten en niet aan de radiateur zijde.
Ik zou er meteen een nieuwe pakking tussen doen.
Welgerap52
Boor ook een gaatje van een paar mm in de thermostaat dan ontlucht deze beter, de orginele gaatjes gaan wel eens dicht zitten
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4600 en hebben de trefwoorden motor , temperatuur en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!