Koppeling mf 133 onderbreekt aftakas niet goed

Hallo
Ik heb een mf 133
Maar de aftak-as gaat er niet tot nauwijks in als er een machine aanhangd

Hij onder breekt hem wel als ik op de koppeling ga staan en mij vast pak aan het stuur en mijzelf naar beneden druk

Als er geen machine aanhangd gaat hij er wel in met een krakend geluid

Heb de vrijslag al kleiner gemaakt nu gehoord dat je de platen ook kan stellen hoe kan dit ?

Deel dit topic

Reacties

Joël54
Geen idee, ik heb gewoon bij mijn MF133 ook de speling geregeld van het koppelingspedaal. Misschien toch nogeens nakijken?
Pauls
Om de platen te stellen moet ie midden (vlak bij motor) opengemaakt worden, en opnieuw bijgeregeld worden, dit kan met een hulpstuk dat bij de dealer is, maar als je goed nadenkt kan je het ook zelf doen, maar let dan op dat je elk boutje even ver bij regelt. En als ie midden open is, kan je dadelijk kijken of de platen echt niet moeten vervangen worden, want anders blijf je bijstellen.
redeagle14
@MFPOWER06 onder het koppelingshuis zit een plaat met 4 bouten. Deze weghalen dan zie je drukgroep. Als je draait zie je 3 boutjes met moeren langs komen. Deze met 2 aangepaste sleutels 13 verdraaien dat er 2,3 mm tussen de boutkop en plaat zit.
MFPOWER06
Iemand toevallig een foto van
MFPOWER06
En moet de olie er dan af
joop-same
@MFPOWER06 De afstand van de stelbout (PTO) kan je beter op 2mm afstellen ipv. op 2,3 mm
Pauls
@joop-same klopt, in mijn boek voor de 175 staat ook 0.080 inch, en dat is 2.02mm. (Ik had de waarde van bovenstaande reactie overgenomen)
MFPOWER06
Beetje rond gekeken op internet is dit hoe t er van de onderkant uit ziet

(klik om te vergroten)

Pauls
@MFPOWER06 Als je goed kijkt , zie je tussen de 2 veertjes links en 2 veertjes rechts een boutje zitten, dit boutje (zo zijn er 3 op de omtrek) regelt het verschil van de rij koppeling en de aftakas koppeling als je de pedaal induwt. Mijn ervaring is dat deze boutjes vaak goed vast zitten en de steeksleutel (eigenlijk is het geen 13 mm maar een 1/2 ") heel stevig moet zijn, eerst het moertje lossen en dan boutje verdraaien, dan moertje terug vastzetten, je werkt best met dikteplaatje dus van 2.3 mm. Als je het zo kan oplossen is natuurlijk ook goed en dan moet ie niet midden door. Olie aflaten is niet nodig hé. Het is de ruimte tussen de motor en de versnellingsbak. Als je onder de buik het plaatje los kan maken, soms met 2, soms 4 bouten dan zie je bovenstaande foto. succes
MFPOWER06
Oke bedankt
Pauls
@MFPOWER06 Als we elkaar kunnen helpen, graag he
Om bovenstaande te kunnen doen, heb je wss ook een grote schroevendraaier of bandijzer nodig om de koppeling op zijn plaats te houden om zo de moertjes los te kunnen draaien want er is niet zo veel plaats om goed te sleutelen.
FolkertMF
Ik heb de tool wel om de vingers af testellen
MFPOWER06
@FolkertMF
Hoe ziet ie der uit
Pauls
Die tool is om de 3 andere boutjes af te stellen, maar kan je niet gebruiken via de onderzijde, daarvoor moet ie doormidden. De tool is een platte lat van +- 35 cm met aan elk uiteinde een pennetje van +- 5 cm lang.
MFPOWER06
Maar als ik het goed begrijp dan zijn er dus 2 platen die je kunt stellen
Pauls
Ja, normaal wel, als je de koppeling induwt onderbreek je de rij koppeling en als je het pedaal nog verder induwt onderbreek je de aftakas koppeling, die ook de hefpomp aandrijft en eventueel de multipowerpomp.
MFPOWER06
@Pauls kun je de aftak-as koppeling ook stellen van onderen
Pauls
@MFPOWER06 Dat is de enige koppeling die je van onderuit deftig kunt afstellen, wel met een dikteplaatje van ong 2 mm.
Voor de rij koppeling te stellen, dus de 3 vingers af te regelen, moet ie echt doormidden met behulp van die tool kan je dan de vingers op gelijke afstand brengen, je hebt geen plaats om de tool via de onderzijde op zijn plaats te krijgen.
MFPOWER06
Ik heb vandaag ff geprobeerd met de aftak-as aan de mestmixer als ik op de koppeling ga staan en m heel heel ver in duw kan ik m dr wel in stoten zonder gekraak
(Ik ga hierbij niet op de stoel zitten maar op de treeplank staan )

Maar als hij draait stop hij wel als ik hem redelijk normaal intrap

Zonder al te veel kracht
Pauls
@MFPOWER06 Toch maar eerst proberen de aftak-as koppeling juist af te stellen, mss is het probleem dan opgelost. Maar soms is er meer aan de hand en zijn de splines waar de (aftakas)koppeling overschuift iets te ver versleten ( ingevreten ) en daardoor komt de koppeling moeilijk heen en weer over de splines waardoor je net iets meer kracht moet zetten om in te schakelen. Dan wordt het een heel ander verhaal om dit op te lossen. Dan zit je al in de versnellingsbak dat je deze as moet gaan demonteren en hopelijk een goede tweedehands of nieuwe vind, er zijn een paar verschillende modellen geweest, dus eerst kijken wat erin zit, deze meenemen en dan de juiste broer vinden die erin past. Maar dit zou ik alleen aanraden om te doen als je de trekker nog vele, vele uren met de aftakas gaat laten werken.
Pauls
@MFPOWER06 www.annatefka.com is een goede site om veel terug te vinden over dit model trekker, maar het soms ook lang zoeken naar het juiste voor jou.
Als je veel zelf wil doen van verscheidene zaken is het soms handig om zo'n werkplaatshandboek te hebben. Daar staan soms mooie tekeningen in die wel verhelderend kunnen zijn om iets open te krijgen zonder de boel kapot te maken.
MFPOWER06
Bedankt voor het advies ga er van de week mee beginnen ik laat nog wel ff weten hoe het is agelopen
MFPOWER06
Hallo
Even een verslag van hoe hoe het gaat met de koppeling

Ik heb geprobeerd de boutjes te stellen met sleutel 1/2 allen nu heb ik een groot probleem

Een contra moer is half rond en de contra moertje zitten heel erg vast iemand een idee hoe ik ze los kan krijgen en hoe ik het ronde moertje los krijg ?
MFPOWER06
?
Pauls
@MFPOWER06 Kan je de trekker door midden halen, en zo kan je beter aan de boutjes eventueel met een (kleine) griptang (geen waterpomp tang), loswrikken, opletten dat je de boutjes niet overdraait/knakt. De griptang kan je goed vaststellen met het stelboutje, zodat je niets verschuift over het moertje/boutkopje. Ok het is iets langer werken, maar werken als een gynecoloog met zo'n tang is niet alles.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden aftakas en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN