Illustratie van:

Ford Select-o-speed - oliepeil

Kan iemand me vertellen waar ik de oliepeil-plug kan vinden van een Ford-5000 Select O Speed ??
Wat voor olie moet erop??

m.v.g. Bernard

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Bro11: De vuldop zit daar waar 'normaal' de versnellingspook zit. De niveauplug is volgens mij een boutje met vierkante kop ergens aan de zijkant.

Oliesoort: Gebruik een H.T.U. (hydrauliek & transmisie Universeelolie. Is vaak 15 W 30.
4130
Kijk eens op www.kroonoil.nl voor produktadvies. Hier staan de oliesoorten die geschikt zijn : de volgende link is voor de 5000 : kroon-oil.com/nl/producten/….

Ik dacht ook dat er een boutje aan de zijkant van de transmissie zit, is meest gebruikelijk bij oudere Fords zonder peilstok.
Wimsumar
Beste Bro11: Bovenstaande "Kroon-produktadvies" in de link van 4130 had ik ook gezien.
Op de Tractordatasite staat dat Ford voor de S.O.S.-versnellingsbak M2C41-olie voorschrijft.

tractordata.com/farm-tractors/000/…

Dit is een speciaalolie voor (semi)automatische versnellingsbakken.
Bijvoorbeeld de volgende ( zie specificaties):

smeermiddelen.nl/Upload/….pdf
4130
@ wimsumar :Is het niet zo dat de select o speed bak min of meer een gesynchroniseerde bak is? Dat is wat ik mij van de 5000 in het verleden herinner of heb ik het nu mis ? Denk dus dat een gewone HTU olie prima kan.
basia
@4130

Nee ; een SOS bak is eigenlijk een automaatbak zoals ook bij auto.s gebruikt werd ; dus met planetaire tandwielstelsels en rembanden en platenpakketen ( hoeveel weet ik niet precies ) dus wel speciale olie gebruiken !!!
Wimsumar
Beste 4130: Nee, in een S.O.S.-bak zijn alle tandwielen van alle versnellingen al geschakeld in planetaire groepen en met hydraulisch bediende lamellenkoppelingen wordt de gewenste tandwielgroep (versnelling) aan de assen gekoppeld.
info: ford.team-smelt.nl/selectospeed.htm/
En:
66.49.166.42/VFTR/trans.htm/

Hier nog een link met een fotoreportage hoe een S.O.S.-bak er van binnen uitziet:
dieburger-schlepper-schrauber.de/index-ford.htm/
basia
Uit de links van Wimsumar is op te maken dat er 3 planetaire tandwielgroepen in liggen ; en worden geschakeld door 3 rembanden en 3 lammellen-koppellingen ( uit storingsdiagnose tabel )
Wimsumar
Beste 4130]

Quote:
Denk dus dat een gewone HTU olie prima kan.

Het schijnt dat de S.O.S.-bak erg zwaar loopt ( veel vermogensverlies) en dat er daarom toch een "speciaal-olie" voor wordt geadviseerd. Waarschijnlijk iets dunvloeibaarder dan "gewone HTU-olie".
( Maar met gewone HTU zal de bak ook wel draaien.)
basia
@Wimsumar

Je kunt het proberen ; maar ik raadt het je af ; ik weet uit de autowereld dat ford automaten de voorgeschrevenolie nodig hebben ; en waarom ? Als je onjuiste olie gebruikt en die smeert te goed ; kunnen koppellinge blijven "slippen " of is de olie te "schraal" zal ie heel "bruusk" schakelen !
Wimsumar
Beste BAsia (e.a): Ik lees dat er 4 planetaire tandwielgroepen in serie zijn geschakeld

a system of four (vier) serial planetary gearsets, three servo-operated brake bands (3 klembanden), and three multiple-disc, hydraulically-operated clutch packs(3 lamellenkoppelingen).

AANVULLING:
Wat de oliekeuze betreft, inderdaad, het is beter aan het voorschrift te houden. 😄
basia
@Wimsumar

Sorry ; Wim ; 4 tanwielstelsels dus !

En een automaat loopt opzich-zelf niet zwaar ;maar ik denk dat het vermogensverlies komt door de olie pompen voor de bediening van koppellingen .
Wimsumar
Beste Basia: Er treedt in dergelijke bakken toch ook veel vermogensverlies op omdat in iedere "versnelling" alle planetaire stelsel meedraaien en daarbij ook nog min of meer afgeremd worden door de olie war het geheel in draait.
basia
@Wimsumar

Ja ; maar dat heb je met een "normale " bak ook ; en daar zit meestal ook nog dikkere olie in ; en bovendien zal er ook nog wel een koppelomvormer voor zitten en die hebben ook iets verlies ; ( of bij jou Turbomatic niet ? )
Wimsumar
Beste Basia: De "Turbomatik"-vloeistofkoppeling geeft iets vermogensvelies doordat de gehele aandrijflijn er zwaarden in gewicht door wordt. Zodra de motortoeren boven de +/_ 1.300 komt draait de vloeistofkoppeling nagenoeg zonder slip en geeft daardoor geen verder vemogensverlies meer.
Overigens, om niet al te veel tandwielen gelijktijdig te laten draaien zijn de wegversnellingen in een Fendt-bak een aparte aandrijflijn.
basia
@Wimsumar

Hoeveel % die slip is weet ik ook niet meer ; maar bij moderne auto-automaten ; heeft die altijd een (lock-up ) die de vloeistof-koppeling overbrugt ; en waardoor je toch nog een "overdrive" effect krijgt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
15