Fiat 415 - Startmotor word erg warm wat te doen?

Ik probeer een fiat415 aan het lopen te krijgen die an enkele jaren stilstaat.

motor draait wel rond, maar slaat niet aan, verstuivers gereviseerd, nu start de motor wel en valt vlug weer uit. al met al heeft de startmotor (24V) veel moeite moeten doen en is dus warm aan het worden. toen ik aan de achterkant rook vanaf zag komen ben ik gestopt.

Ik wil nog niet direct een nieuwe startmotor kopen, omdat ik nog niet helemaal zeker weet of ik doorga met deze fiat (dat hangt af van of ie wil lopen.) en daarom nog niet meteen te veel onkosten aan maken.

zijn er simpele dingen die ik aan de startmotor kan doen om hem makkelijker te laten draaien?

(Omdat de motor al even op zichzelf gelopen heeft denk ik dat het zwaarste werk voor de startmoter al gedaan is.)
Bert353

Reacties

PeterAmeland
Goed voorgloeien en koudstart knop ingedrukt houden. Die van mij gloei ik minimaal 30 sec anders word het niks 😄
+1
MFPOWER06
Anders ff aantrekken met sleeptouw kijken of ie het doet
Klein Rot
@Bert353 ,
Een startmotor is er niet voor gemaakt om langere tijd een slecht startende motor rond te draaien. Hij heeft absoluut mogelijkheid om de warmte af te voeren. In dit geval is wat MFPOWER06 zegt de beste oplossing.
Favorit614
Bij een oudere startmotor kunnen de bronzen bussen versleten zijn.
Deze vervangen , en je anker loopt niet meer aan.
Mocht het geval zijn met slecht of langzaam draaiende starmotor
atlaspower
Als ie het nog gewoon doet gewoon laten zitten en gebruiken, alleen weet je nu wel dat je niet zolang moet doorstarten, start korte posses, en als hij na 3 keer nog niet wil trek hem aan, een te langzaam draaiende start motor start zowiezo slecht, laad je accu eens de nacht ervoor op, en daarna gelijk starten, dat doet wonderen
Bert353
Aantrekken gaat niet, ik heb er nog geen achterbanden opzitten.
en echt langzaam draaien valt wel mee. totdat de batterijen wat slechter worden. maar dan stop ik ook. ik denk dat het een goed idee is dat ik eens naar die bussen kijk. bedankt voor de tips.
fiatgroep
@Bert353 druk je wel de koudstart in ? Dat is door de uitzetknop ingedrukt houden tijdens het starten en als hij dan loopt weer loslaten. En goed lang voorgloeien ongeveer een minuut.
Bert353
Ja, ik heb een minuut voorgegloeid, is dat normaal bij deze motoren dat dat zo lang duurt?
deze trekker heeft minstens 4 of 5 jaar stilgestaan, en bij eerder pogingen deed ie helemaal niets, met twee natte verstuivers (pissers) zodoende heb ik eerst de verstuivers laten reviseren. dan kwam in het begin overal dieselolie uit, en nu heeft ie al 10 seconde gelopen en viel ie weer uit. toen wilde ik het opnieuw proberen, maar vond dat de startmotor wel erg warm was , en ben gestopt. (hij draait nog wel, geen probleem) dus ben nu de batterijen weer aan het opladen,dan binnenkort nog even de startmotor open halen, kijken naar de bronzen bussen, beetje smeren en nog eens proberen te starten, ik denk dat dat nu dan wel gaat lukken.
fiatgroep
@Bert353 dat is normaal dat lange voorgloeien.
Maar je kunt er ook snelgloeiers in zetten dan hoef je maar 20 seconden te gloeien en dan start hij ook nog beter .
Maar druk je wel de koudstart in ???
Bert353
@fiatgroep zou zo maar kunnen van niet, ik ben op dat moment met van alles bezig geweest, en heb maar twee handen, net als de meeste van ons. wel heb ik afwisselend die knop ingedrukt, en met een spuitbus remmenreiniger in de luchtinlaat gespoten, maar wanneer ik wat gedaan heb???
fiatgroep
En anders moet je even het klepje van de brandstofpomp af halen en kijken of er geen plunjer blíjft hangen omdat hij lang stilgestaan heeft.
Bert353
@fiatgroep heb ik ook gedaan, alle plunjers lopen mee. of het moet zijn dat er ergens een terugslagklepje zit waar ik niet van weet???
erikjan-pol
Start wel maar valt uit. Brandstof voorziening maar eens controleren. Tank kan na 5 jaar verroest zijn waardoor leidingen en filters verstopt zitten. Misschien ooit bio diesel erin gehad, zorgt voor slijmerige algen groei. Alle leidingen loshalen en doorspuitten met remmenreiniger en daarna met compressor en misschien ff een paar nieuwe brandstoffilters. Hier een compleet gereviseerde en gerestaureerde 415 van 1967 staan.
Bert353
@erikjan-pol is gebeurt, zou anders zonde zijn van vers gereviseerde verstuivers.
+1
Fendt926Driver
Zet er een trekker met frontaftakas achter. Doe er een aftakas tussen naar de trekker. Zet de frontaftakas aan op 540 en ga op de fiat zitten en laat de hand of voet koppeling van de aftakas langzaam erin komen.
Kun je wel uren starten zonder dat er wat warm wordt
Bert353
@Fendt926Driver daar had ik nog nooit van gehoord, die is goed!
Fendt926Driver
@Bert353 dan kun je zelfs een snelstarter van maken.
Zet de trekker met frontaftakas op 750 toeren en de te starten trekker op 540 dan gaat alles iets sneller rond.
Wel alles met mate natuurlijk
Quintto
@Fendt926Driver een normale frontaftakas is toch standaard 1000 r/min? dan zou die toch langzamer gaan op 750?
+1
Fendt926Driver
@Quintto ja maar 1000 toeren haalt de frontaftakas bij ongeveer 2100 motor toeren.
dus globaal 540 op 1200 toeren en 750 op 1700 toeren
+1
Favorit614
@Fendt926Driver Met andere woorden , de motor vd aangedreven trekker draait dan ca 2200 toeren 😂
bartjuh
Ik heb bij 2 trekkers de starmotor helemaal uit elkaar gehad. Alles goed schoon en blank maken en weer terug gemonteerd. Trekkers starten nu een heel stuk makkelijker en 't kost alleen wat tijd en remreiniger
Towaberg
Is de uitlaat naar boven of naar onder? Wij hebben ooit bij een Steyr 188, ook na lekkende verstuiver wat gelijkaardig voor gehad. Vanalles geprobeerd, als laatste de uitlaat er van onder gehaald en t was opgelost. Zat volledig dicht door onverbrande diesel!
Bert353
@Towaberg 't is een bovenpijp, en als ik start staat alles onder het afdak compleet blauw, dus ik neem aan dat die niet verstopt zit? wel goed dat je het aangeeft, het is als je de demper eraf haalt wel allemaal vet en zwart, dus als eenmaal de motor loopt zal ik die pijp ook eens uitbranden. Merci.
Rikkie57j
Had zelf ook gelijkaardige problemen met mijn 415, volgende werkwijze gebruikt om hem terug werkende te krijgen. Eerst startmotor nagekeken, koolborstels en anker gecontroleerd...(slecht maar) daarna de brandstoftoevoer. Met handpompje gaan pompen en voelen of er brandstof rondgepomp kan worden. Filter in tank was verstopt! Eens deze proper of vrij, ook andere filters nagezien... plunjers van brandstofpomp en regelstang van gas controleren. Deze werkt via vacuumpompje achterop brandstofpomp. Deze moet echt soepel lopen, heel belangrijk, kijk ook of de leiding nergens valse lucht krijgt!! Dan gloeikaarsen gecontroleerd en verstuivers, alsook de batterijen, alles terug dichtgemaakt behalve enkele leidingen bovenaan verstuivers (voor ontluchting). Lang genoeg voorgloeien en daarna starten, toen draaide hij... en nu start hij enkele keren in de week. Heb hier enkele paarden en tractor wordt gebruik voor de stallen en de rijbak. Succes ermee!
Bert353
@Rikkie57j Zit er ook nog een filter IN de brandstoftank? direct daarna, weet ik (met de glasbowl eronder.) dat van dat vacuumpompje achterop de inspuitpomp wist ik ook nog niet.
goeie tips, dat ga ik nakijken. merci
Rikkie57j
Controleren van startmotor, even open maken en buiten (vooral buiten) uitblazen met perslucht. Stof van koolborstels is niet zo gezond 😄 en nazien of deze voldoende groot zijn, zodat deze het anker goed raken. Ook het anker controleren op ingebrand zijn, proper maken alvorens terug in mekaar te steken. Kan je tevens ook even de bendix koppeling even nazien. Heb zelf een aantal nieuwe stukken gekocht en geplaatst, alles gevonden in deze shop "laboutiquedutracteur.com/CT-4029-som-415.aspx/" correcte mensen!!
Bert353
@Rikkie57j ik heb de startmotor eraf gehaald, en wat blijkt; aan de buitenkant is de bronzen bus waarin het anker gelagert is compleet verdwenen, vandaar dat ie zo warm werd en soms wat langzamer liep. inmiddels heb ik de bus weer bestelt, en verwacht dat ie over een week hier is zodat ik hem kan inbouwen.
Bert353
Ook heb ik gehoord dat er hier in de buurt mensen zouden zijn die dit model tractor omgebouwd hebben naar 12 V door startmotor, dynamo en gloeibougies te vervangen en zo rondrijden. tevens zei die man (die zelf een 415 van zijn grootvader had) dat de koppeling een bekende kwaal was van deze tractoren, die ging zo ongeloofelijk stug. is dat zo, is dat een bekende kwaal?
fiatgroep
@Bert353 nee dat is geen bekende kwaal.
+1
Bert353
Vanmiddag de bronzen bus binnengekregen, van het weekeind de starter eens uit elkaar halen.
Bert353
Starter uit elkaar gehad, collector helemaal zwart en vet, opgeschuurd, schoongemaakt, ontvet terug in elkaar met wat naaimachineolie op de bronzen busjes, en geprobeert, hij ging goed rond, zelfs de motor kunnen starten, die bleef ook uit zichzelf lopen, maar toen kon ik niets meer zien door de rook, ben op de tast van de trekker afgekomen, leek wel of de kiet in de fik stond!
toen de motor zo twee minuten gelopen had,heb ik hem uitgezet met het idee de luchtfilter weer aan te sluiten, en opnieuw te starten, maar nadat ik het luchtfilter er weer aangesloten had wilde de startmotor niet meer draaien????
nu nog maar eens uit elkaar halen en kijken waarom?
Bert353
Startmotor uit elkaar gehad, zoals hiervoor beschreven, verder niets nieuws gevonden, alleen het startrelais even opengehad, en uit elkaar, de messing cup die op de twee messing bouten getrokken word om de stroom door te laten waren ingebrand, netjes met de vijl erover om het zwarte weg te halen en alles weer gelijk te vijlen, en weer in elkaar gezet. daarna nog eens geprobeert op de motor, maar buiten een harde "Klik" doet ie niets????
het enige waar ik nu nog aan kan denken is een nieuwe massakabel vanaf de batterij naar een bout onder de starter aan het vliegwielhuis te maken, (optimale massa) kijken of het dan wel wil, anders weet ik het ook niet meer?
Motor heeft eerder al wel 5 minuten gelopen. (drrie weken terug)
Bert353
Heel vreemd, ik kan op " mijn notificaties" zien dat er iemand gereageerd heeft, met een 4Wd Sluter in z'n avatar, die schrijft: heeft dat ding een relais dat de 2 accu's omschakeld... , verder zie ik niets, ook niet als ik daarop klik???
hoe kan dat?
roscho
Dat klopt, ik heb mijn reactie weer verwijderd. Nadat ik het nog eens nalas, vond ik dat ik onzin had geschreven. Sorry.
Bert353
Tja, geen idee wat je nu bedoelde, maar ik dacht even dat het aan mijn computer lag.(schij nt wel vaker zo te zijn) fijn dat je dat nog even laat weten, merci.
roscho
Ik had je nog tips willen geven om dat ding aan de praat te krijgen, maar toen las ik dat dit al lang gelukt was. Mijn tips waren dus niet meer van toepassing en daarom heb ik ´t verhaal gewist.
Bert353
@roscho nou ja, nouja, aan de praat... hij heeft 5 minuten gelopen, zonder luchtfilter (bleek later dat dat geblokkeerd was door een eekhoornnest), en toen ik dus de motor stilzette om het luchtfilter aan te sluiten en daarna opnieuw te starten, deed de startmotor alleen nog maar klik, klik. (snif) en daar heb ik nog geen verbetering in kunnen krijgen???
+2
Klein Rot
@Bert353
Wordt het nu geen tijd om de startmotor naar een gerenommeerd revesie bedrijf te brengen
wotan2
@Bert353 accu nog vol?
Andere trekker
@Landini 5500 6500 Dit zijn wel de mooie verhalen om te volgen. En ik ben dan ook zeer benieuwd wat het dadelijk zal zijn. @Bert353 laat maar doorkomen die verhalen en oplossingen.
roscho
Je geeft aan: startmotor 24 volt. Dus 2 accu's die met een relais in serie geschakeld worden van Bosch? Dat relais heeft 2 zekeringen van 80 A. Is er daarvan misschien een stuk? Die zekeringen zien eruit als metalen plaatjes die tussen 2 schroefjes gedraaid zijn.
Bert353
@roscho wil dat dan niet zeggen dat de hele trekker 24V is?
iig de dynamo wel. de lampen heb ik er nog niet uitgehad?
waar zou dat relais moeten zitten?
fiatgroep
@Bert353 die relais zitten er niet op.
De hele trekker is 24 V
roscho
@Bert353 Als de dynamo 24 v is, dan is de hele trekker 24 v. In dat geval heb je niets aan mijn verhaal.
roscho
Als je zeker bent dat de accu voldoende stroom heeft, zou het nog aan het startrelais kunnen liggen. Daarin zit een electromagneet die de bendix (= tandwiel in de startmotor) in de starterkrans trekt en, als dat gelukt is, contact maakt waardoor de startmotor rond gaat. Komt de bendix niet (voldoende) naar buiten, dan maakt het relais ook geen contact en krijgt de startmotor dus geen stroom. Remedie: startmotor demonteren en in ieder geval het relais (laten) schoonmaken van binnen. Maar misschien kun je al beginnen door een paar tikjes met een hamer op het startrelais te geven. Misschien schiet hij vanzelf los.
Bert353
@roscho heb ik gedaan, zelfs de cup en de twee koperen bouten met een vijl opnieuw mooi glad en blank gemaakt. daarna deed ie nog niets, (alleen "klak")
maar ik ga gewoon door, totdat ie 't doet!
roscho
Nog een check: haal beide accupolen er eens af, schoonmaken en opnieuw vastzetten. Bij een slecht contact is er misschien net genoeg stroom voor het relais, maar als de startmotor rond moet, niet meer.
Meet ook eens of de dikke plusdraad op de startmotor wel stroom krijgt. Zo ja, maak dan eens met een tang of schroevendraaier contact tussen die dikke pool en de dunne die van de startknop komt. En laat iemand, terwijl jij dit laatste doet, eens meten hoeveel spanning er over blijft op die dikke pluspool op het moment van verbinden. Let op: bij de verbindingsactie kunnen flinke vonken rondvliegen, schrik niet zodat je de tang loslaat en kortsluiting veroorzaakt!
Bert353
@roscho Klopt, m.u.v. het spanningmeten tijdens het starten hebben we dat ook al gedaan.
wat me nu nog overblijft, is het met een startkabel van de - pool naar een blankgeschuurd stukje metaal te gaan zo dicht mogelijk bij/of aan de startmotor. maar op het moment zit ik nog ffe achter de geraniums, helaas.
roscho
@Bert353 Nog 1 poging: verbind de + van de accu via een startkabel rechtstreeks met de + van de startmotor. Nu opnieuw proberen te starten met de schroevendraaier. Je sluit nu een breuk in de accukabel uit. Eventueel nog een tweede startkabel met de massa verbinden, bijv. de moer waarmee de startmotor vast zit. Als dat niet lukt en als de accu goed is, begin ik erg te geloven in een doorgebrande startmotor. Ook al omdat je in het begin aangaf dat de startmotor erg warm werd.
Bert353
@roscho ja, zal ik ook doen. maar doorgebrand? de eerste keer nadat ik hem schoongemaakt heb, en de contacten van het relais ook (weet je wel, die op de startmotor vast zit), heb ik er de motor mee kunnen starten, die liep toen 5 min. en pas nadat ik de motor uitzette, kreeg ik hem niet meer opnieuw gestart, alleen klik,klik.
Klein Rot
@Bert353

Klik klik duidt toch echt op een slechte verbinding van de accu naar de startmotor. Het relais op de startmotor geeft de spanning wel goed door? ?. Zijn de koperen contaten niet te ver weggebrandt waardoor deze soms niet goed door verbinden en daardoor nog erger verbranden.
+1
Bert353
@Klein Rot sorry dat ik het zeg, maar lees aub eens.
Ik heb hier al drie keer geschreven dat ik dat gedaan heb.
bedankt voor je tip, en ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk.
roscho
Als je zo geen resultaat kunt boeken, zit er niks anders op dan dat je de startmotor eraf schroeft, vastzet op de werkbank en dan met een losse accu gaat testen. Krijg je hem draaiend, dan zit het in de schakelingen. Draait hij niet, dan is de startmotor stuk. Let op: maar heel kort laten draaien, het ding maakt onbelast een gierend aantal toeren.
Bert353
@roscho Ik denk dat ie stuk is, met 24V op startkabels aan de bouten (Chassis en positief bout) en dan met een schroevendraaier starten, deed ie alleen klik en de bendix kwam in, verder niets.
+1
Bert353
Vandaag ging ik voor een gebruikte startmotor kijken, die deed het wel, maar mee naar huis genomen.
Verrassing, d'r hing nog een trekker aan!
Towaberg
Foto?@Bert353
Bert353
@Towaberg komt nog, ik werk nu even van een andere comp problems met de mijne.
@ Roscho, Ja en ja, of niet? Ik moet eerst even kijken welke het beste is?
roscho
@Bert353 Gefeliciteerd met je aankoop. Is dat hetzelfde type? Bedoeld om te gebruiken of als onderdelenleverancier?
Bert353
De nieuwe heb ik net aan de gang gekregen, loopt zonder al te veel te roken, had al tussen de 10 en 15 jaar stilgestaan zei de vorige eigenaar.
Voorlopig doet de hef het, alles zit erop en aan, pto doet het, alle versnellingen grote en kleine groep, remt en koppelt. onderuitlaat. banden zijn naatje, wxel goede velgen.
het enige wat me zo opviel, is dat ie stationair en tijdens het rijden het toerental hoger en lager gaat, en dat vij een vaste stand van het handgas. waar zou ik dat probleem moeten zoeken?
+1
Bert353
@Bert353 Oh ja, voordat ik het vergeet te zeggen; de startmotor doet het ook!!! 😄

die ga ik alsnog even wisselen met de andere tractor, om te kijken of die het ook doet?
roscho
"Galopperen" van de motor moet je zoeken in de brandstofpomp. Misschien wordt het minder als de motor warm is of als je met handgas de motor stationair een tikje sneller laat lopen (900 toeren of zo). In de brandstofpomp zit een "regulateur" die minder brandstof geeft als de motor meer toeren maakt dan door het gaspedaal is ingesteld en weer meer zodra de motor onder het afgesproken toerental komt. Als die regeling wat zwaar loopt, krijg je dat galopperen. Hoofdzaak is dat die regeling niet helemaal vast komt te zitten, dan krijg je een op hol geslagen diesel. Op zich is het niet ernstig, mits binnen de perken. Zolang hij galoppeert, loopt hij tenminste!
Bert353
Ik heb deze middag pas voor het eerst op een rijdende 415 gezeten, en ondanks dat de banden een ramp zijn (je word bijna zeeziek van al dat gehobbel en gezwaai) ging het niet verkeerd, pittig, toch wel snel, maar vooral, ik vind dat ie zo lekker licht stuurt.
Zijn er onder jullie mensen die veel ervaring met de 415 hebben? we hebben m op de sleepstang opgehaald, en die stoel, dat is niet helemaal wat, iedere keer kwam ik met een klap op het onderliggende metaal terecht, toch voelt dat niet lekker als dat je rug intrekt. is dat op de een of andere manier te verhelpen?
roscho
@Bert353 Dat gehobbel is geen wonder als die trekker zo lang heeft stilgestaan op dezelfde plek. Daar krijg je vierkante banden van... 😄
Bert353
@roscho OK, dat is zo, maar ik hoorde via die kennis van me, via hem ben ik bij de verkoper terechtgekomen, dat de broer van de verkoper een 450 had met slechte banden, en die; die zitten er nu bij mij op... zijn Klebers van uit het stenen tijdperk, compleet met hobbels, scheuren en ongelijk afgesleten kammen.
Towaberg
Ik ben fan van die oude kleber banden, mooie tekening en het geeft een indicatie van ouderdom en uren.@Bert353
Bert353
@Towaberg ja, zeker een mooie band, ook qualitatief, maar ten eerste zaten hebben ze nooit op deze trekker gedraait, ze komen van iemand anders z,n trekker af (die er eerst hier op zaten waren nogal beter) en deze zijn zo slecht, als je ermee rijd lijkt het wel of je in een achtbaan zit, hoogteslagen, en ook slingeringen in de band, en compleet ongelijk afgesleten plus grote scheuren in de wang en loopvlak. Ik durf er nu alleen nog mee in de wei te rijden, om de trekker eens warm te draaien voor het eerst na 10-15 jaar. als ik dan een van deze twee het beste vind, komen er wel andere banden op.
Bert353
Met alle respect voor jullie, en veel goede raad, maar weten jullie misschien of er ook ergens een speciaal Fiat/someca forum is? Ik heb eens een advertentie gezet op het fiatclub site, maar daar heb ik ook nooit iets serieus op gehoord? en ik ga in de toekomst toch nogal wat spulletjes en vooral veel goede raad nodig hebben. Natuurlijk ken ik jullie achtergronden niet, maar ik zou het erg prettig vinden om in contact te komen met iemand die de 415 van binnen en buiten kent, en die ik, als ik met een probleem(pje) zit ook even vlug kan bellen?
Ook omdat ik, in tegenstelling tot MF m,n andere trekker niet weet waar ik onderdelen kan kopen?
Ik hoop dat dat niet te veel gevraagt is?
roscho
@Bert353 Op dit forum is wel een apart gedeelte voor Fiat, maar gezien het aantal postings vraag ik me af of je er veel aan hebt:
farmerforum.nl/viewforum.php/…
Bert353
@roscho ja, dat is niet veel geloof ik. zouden die fiat/somecas soms zeldzaam zijn?
Bert353
@Jan mf6465 die was ik ook al tegengekomen, maar ondanks dat ik een aardig mondje Frans spreek, is het met lezen en schrijven slechter gesteld. en, ik geloof dat dat geen forum is he? Ik bedoel, niet alles staat in boekjes, soms moet je zo'n oud boertje hebben die het altijd al ZO gedaan heeft, en dan blijkt dat idd de makkelijkste manier te zijn...
Euh ja, ik bedenk net dat dat boertje waarschijnlijk ook nog nooit van een ordinateur (frans voor computer) gehoord heeft hihi.
roscho
@Bert353 Maar je kunt op die site wel prachtig handleidingen downloaden. Wel in 't Frans, maar Google is your friend...
En als je goed naar de plaatjes kijkt, is het meeste wel te snappen.
Bert353
Klopt, die heb ik ook al in een mapje op m'n computer staan.
Bert353
Hier de foto bij kan zetten van m'n startmotor waar die trekker aan bleef hangen.

Foto van een Someca 415


Foto van een Someca 415


Foto van een Someca 415


Foto van een Someca 415
fendtinterfan
@Bert353 in je account kun je een foto toevoegen/uploaden. Die foto kun je dan linken/ bijvoegen in je reactie
Bert353
@fendtinterfan bedankt
+1
Bert353
Vanmiddag toch maar even de startmotor (waarvoor ik uiteindelijk ging) omgezet op de eerste Someca, en deze startte ook zonder te grote problemen.
(tja, het is koud hier, en ook deze heeft ong 10 jaar niet gelopen) maar roken zeg, het leek wel of de schuur afbrandde! tjee, lopen ze allebei!?

Ik denk dat ik de wielen van de ene eens op de andere zet om eens te kijken hoe die rijd? geluiden in de bak? remmen? hef? pto?

Wat is trouwens de vervangende banden maat voor 13.6x28?
roscho
@Bert353 Op onderstaande link vind je een tabel met de afrolomtrek van de verschillende banden. Per merk band zal er iets verschil in zitten, maar niet veel:
bohnenkamp-benelux.com/dokumente/…
Bert353
Je snapt wel, nu ik één draaiende startmotor heb, en nog een trekker met een niet draaiende startmotor kom ik weer wat tegen: wie kent dit merk?
is dat wat?

Foto van een Fiat Someca Meerdere
Towaberg
Nooit van gehoord, ik zou in jouw plaats de oude startmotor laten reviseren en dan heb je 2 makkelijk startende someca’s.@Bert353
InsaneNL
@Bert353 ik heb er een startmotor en dynamo van, nog geen problemen mee gehad
roscho
Ik ken het merk niet, maar van hun website:
Vestiging en magazijn in Shanghai
Direct contact met fabrikanten

Dus waarschijnlijk Chinees spul.
Bert353
@roscho hmmmm, ze vragen 150€ wat zou je kwijt zijn voor een revisie van m'n bestaande?
(laatst had ik een iskra dynamo kapot, diodes, en repareren zou duurder worden als nieuw?)
roscho
Als je merk, type en dat lange nummer invoert in Google, zou je best eens een gebruikte kunnen treffen. Zelfs op Alibaba vind je ze. Ik heb geen idee wat revisie kost, je kunt ook aan een ruil (gereviseerd) denken. Gewoon eens bellen naar bedrijven die op Speurders of Marktplaats adverteren. Of bellen naar een sloper, bijv. Meindersma, Tiel.
Bert353
@roscho Beste roscho, ik zit in midden frankrijk, dan zijn die nl adressen best wel ver weg. 😄
roscho
@Bert353 Ai, da's flink pech. Ik heb ook familie in Normandië, maar ik heb het idee dat onderdelen daar flink duurder zijn dan in Nederland.
Towaberg
Ik heb ooit eens eentje laten doen, volledig vernieuwd, wikkelingen en relais 200€. 150€ voor een occasie vind ik dan heel kostelijk.
Ik vermoed hoe zwaarder de startmotor des te duurder. Prijs vragen bij een revisiebedrijf.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 415 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!