Illustratie van:

Deutz D25 - d25.2 koppeling

De koppeling van mijn deutz d25.2 gild en trekt slomer op in de derde en vierde versnelling weet iemand wat er mee aan de hand is.

Deel dit topic

Reacties

nhfendt fan
Het gillen zal de druklager wel zijn
deutz d25
Moet die dan vervangen worden
Boemrang
Die kans is dan zeker en vrijwel zeer groot aanwezig ja.
deutz d25
Moet ik dan alleen de druklager of ook de koppeling vervangen of nog iets anders vervangen
weurding
Zou alles vervangen, maar het gillen kan geen kwaad, er zijn er die al 2000 uur gillen en nog lopen, heeft niks met de platen te maken, druklager giert alleen
john deere 7810
@weurding

toch is het niet verstanding om er mee door te rijden want het kan ook zijn dat het hele lager vast zit waardoor de voetjes van de koppeling giganties gaan slijten vervolg er van is dat er een hele nieuwe drukgroep in moet 😉
weurding
@john deere 7810 dat kan idd, maar meestal moet je als je hem doormidden trekt toch alles al vervangen, echt er zijn er die al jaren gieren en gewoon doorrijden, en zo de kostenpost nog jaren voor zich uit weten te schuiven
menke
Kun je bij die type trekkers de drukgroep lager niet van buiten af smeren?? Er zijn oldtimers die dat kunnen namelijk. Maar als je hem doormidden haalt, kun je beter direct alles vernieuwen, nieuwe drukgroep+lager+koppelingsplaat.
deutz d25
Kun je ook testen wat het probleem is
Wimsumar
Beste Deutz D25: Hoeveel "vrije slag" heb je op het pedaal?
deutz d25
Mag ik vragen wat vrije slag is
Wimsumar
Beste Deutz D25: Ja, dat mag u vragen.







Vrije slag is de paar centimeter die het koppelingspedaal bovenin maakt zonder dat er tegendruk in de voet wordt gevoeld van het koppelingsmechaniek.
Waarschijnlijk is deze bij u als gevolg van "normale slijtage" volledig verdwenen waardoor de koppellingsplaat door blijft slippen. Aan het pedaal zit (meestal) een schroefdraad-stelmechanisme om de vrije slag opnieuw af te stellen.
deutz d25
De veer is bij het koppeling pedaal er ook uit gehaald maar ik denk dat er niks mee temaken heeft of wel
Wimsumar
Beste Deutz D25: Ja , juist wel! Die veer trekt het pedaal tot helemaal boven tegen de aanslag waardoor het drukgroeplager onbelast vrij kan draaien. Dat is het doel van de vrije slag.
basia
@Wimsumar

Beste Wimsumar ;
kleine correctie ; drukgroeplagers kennen we niet ;wel druklagers !En die draaien onbelast niet ; tenminste als DIE veer het pedaal goed terugtrekt en er vrije slag aanwezig is !
deutz d25
Dus eigelijk de veer is het probleem
Wimsumar
Beste Deutz D25: Als de veer langdurig ontbreekt zou daardoor het druklager extra slijtage ( + bijgeluiden), omdat smering ontbeekt, kunnen hebben. Door deze 'extra' slijtage wordt de vrije slag in principe alleen maar groter en dat staat weer haaks op mijn gedachte dat de koppeling doorslipt ( bij het slome optrekken in de derde en vierde versnelling) als gevolg van het ontbreken van "vrije slag " op het pedaal. 😞
deutz d25
Waar kan ik zon veer kopen
Husqvarna
De koppeling van mijn Fahr joelt, maar gillen is anders, als het echt zeer aan je oren doet dan kan het druklager ook vast zitten. Misschien kun je hem doorsmeren, maar dat weet ik niet bij die deutz.
deutz d25
Het is verholpen nieuwe drukgroep en nieuwe koppelingsplaten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D25 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
8