Ford 4610 - kapot

We reden vandaag met onze ford en opeens kwam er rook uit(niet uit de uitlaat) en hij maakte een vreemd geluid. we hebben hem toen uitgezet en na een tijdje starte hij wel weer goed maar het vreemde geluid bleef.
wat kan hier de oorzaak van zijn?

mooiwar
mooiwar

Reacties

Remi_91
Kunnen een heleboel oorzaken zijn.. Iets meer details misschien? Waar rookte hij dan wel e.d?
mooiwar
Aan de zijkant van de moter kwam rook uit.
of kan het iets met de koppakking zijn?
ramrod
Hoeveel uren heeft deze (motor)? Heb je hem allang?
mooiwar
Ik weet niet hoeveel uur maar dit is de 1e moter die er in zit en de trekker is 25 jaar ofzo. maar er kwam pik zwarte rook uit de moter
Wimsumar
Beste Mooiwar: Iets meer informatie graag.
Waar kwam de rook vandaan? Of was het stoom? Kleur/geur van de rook? Hoe is nu olie- en koelvloeistofpeil? Waar komt het vreemde geluid ongeveer vandaan?
mooiwar
De rook kwam uit de zijkant van de moter het was pikzwarte rook. olie peil was goed, het geluid komt uit de moter en we hoorden een soort gerammel toen het gebeurde.
old man jose
Dood en overleden deze kar weg en een nieuwe er in!!!
mooiwar
Ja het geld groeit ons niet op de rug !!
pieto84
Beetje te warm geworden misschien, en er een pakking uit geblazen??
mooiwar
Niet warm want we reden net weg dus dat kan niet.
inter-Eric
Klapperend geluid? mischien de klepen gaar
Wimsumar
Beste Inter-Eric]

Quote:
mischien de klepen gaar

Misschien jouw toetsenbord ook gaar? 😉

@ Mooiwar: Kortgeleden nog onderhoud/reparaties gedaan aan de motor?
Boemrang
Inderdaad, over en uit met deze motor.
Denk maar zo, deze heeft zijn werk altijd goed gedaan, en ooit komt de tijd dat hij aan zijn einde is.
Het is goed zo.
Wimsumar
Beste Boemrang] Het is anders nog een heel nette Ford 4610 hoor:
Boemrang
@Wimsumar

Je kunt wel tegen de trekker aan kijken maar niet er in, tja als je hem uit mekaar haald kan het wel.
Wat ik wil zeggen...je kijkt er tegen aan maar er niet er in.
Succes verder met de reparatie of de nieuwe trekker.
deutz dx
Heeft zo'n ford turbo?
inter-Eric
@Wimsumar
wil niks zeggen datie der mooi uit ziet ,een pot verf doet altijd wonderen
raf_construct
Is de starter niet gewoon blijven hangen ?
Valtra-Fordpower
Een 4610 is een 3cilinder, turboloze motor.
nhmonteur
@ mooiwar,

Dit kan van alles zijn. een kapot lager,kleppen, zuiger, zuigerveren.
Toch eerste goed kijken waar de rook vandaan komt en dan eventueel verder in de motor kijken.
ramrod
25 jaar oud, de eerste motor nog, urenstand onbekend en het is een Ford: Zeer grote kans dat Old Man Jose gelijk heeft.
Schrale troost; het zijn lang niet de duurste motoren.
Husqvarna
Aan welke zijkant kwam de rook er uit, misschien bij het spruitstuk?
Husqvarna
Onze Ford had bij 3000 ook de koppakking eruit, 500 later de koppeling, ja het is een Ford...
henry_power
Heb je er altijd koelvloeistof ingedaan ik ben geen technicus maar een veelvoorkomend probleem bij de 10 serie van ford is het door roesten van de bussen rond de cilinder, onze ford 6610 (heeft wel een viercilinder motor) is daardoor ook al een keer naar de klote gelopen als dit ht is kunnen ze hem nog maken maar ik zou er niet meer mee rijden want nieuwe motors zijn er voor de 10 serie niet veel meer
weurding
Bekend euvel van deze serie, motor helaas overleden, zoals henry power al aangeeft het euvel van de (46)10 serie, hier hielden sommigen het maar 1200 uur vol, latere serie's waren beter
4130
Zou toch eerst eens goed uitzoeken waar de rook wegkomt, wat Husqvarna noemt : het spruitstuk is ook goed mogelijk. Als de cilinderbussen de bekende haarscheurtjes vertonen, blazen ze 9 van de 10 keer witte rook uit de uitlaat (koelvloeistof!) en geen zwarte rook uit de zijkant en een bijvoorbeeld kapot spruitstuk zal ook een raar geluid geven of een kapotte pakking (eigen ervaring met een '82 er.) De zogenaamde sterblokken hebben hier geen last van (vanaf ca 1984 generatie II en als de foto erbij hoort dan is dit eentje van generatie 2). Heb er zelf 2 met beide probleemloos meer dan 6000 uur op de klok. Dus motor overleden en dergelijke lijkt me zonder nader onderzoek een beetje voorbarig. Dus onderzoek waar het wegkomt.
henry_power
Klopt de zogenaamde powerstar motoren die onderanderen in de 40 serie van ford zitten zijn heel erg taai, wij hebben er 1 met 8000 uur op de klok en heeft nog nooit problemen gehad, een loonwerker bij ons in de buurt heeft al bij 20000 uur ermee gedraait en met het blokje is nog nooit wat aan de hand geweest, wel jammer dat ford daaroor de naam naar kloten heeft geholpen van verder zijn de 10serie trekkers een hars leuke trekkers.
t6030power
Wij hebben twee jaar geleden ook een nieuwe motor in de 4610 gehangen maar waarom weet ik niet precies
mooiwar
Ik heb even gekeken hoeveel uur er op zit en dat is 6700 uur. kan het niet iets zijn met de brandstofpomp? ik kan nu niet kijken want
hij staat niet bij ons.
voorbeltrummer
Hebben wij ook gehad net na het starten gifzwarte rook aan zijkant en getik in motor ma 1 oplossing wij hadde toen 1 zuiger verbrandt dus nieuw motor blok maar bij de dealer hoorden we dat dat wel vaker gebeurde bij zulke types
pino
Dat is n kwaalte bij die dingen !! me buurman heeft ook al 2 10 serie,s andere motoren er in. ik denk dat old man jose gelijk heeft overleden
Wimsumar
Beste Old man jose]

Quote:
Dood en overleden

Geeft u A.U.B. ook eens een nadere toelichting wat er precies aan de hand is. ( Vier vingers en 'n duim, dat wist Mooiwar zelf ook wel).
hardy k
Zijn anders best goede moters mijne heeft 15000 uren zonder problemen
deutz d25
Wat voor kleur rook licht of donker
menke
Zit het spruitstuk wel gewoon vast? Misschien een domme vraag, maar het geluid kan ook gewoon duiden op een los spruitstuk en daardoor komen de uitlaat gassen ook onder de motorkap vandaan en niet uit de uitlaat. Anders gewoon is laten lopen de trekker als je in de buurt bent. En dan kijken waar de rook weg komt. Nu kun je wel 20 pagina`s vol schrijven met misschien de oorzaak. Terwijl als je weet waar de rook precies weg komt het in 1 bericht kan.
mooiwar
Het spruitstuk zit goed vast. ik denk dat er gewoon een nieuwe moter in moet of een andere trekker 😞
danny_ford
Is het niet de spruitstukpakking?
mooiwar
@danny_ford

bij J van Engelen staat een 5610 gen 3 met 6500 uur. hoeveel zou die kosten? want als de kosten van de 4610 tegen valt kopen we een andere trekker
fendtinterfan
@raf_construct

Quote:
Is de starter niet gewoon blijven hangen ?

dat waarschijnlijk niet, anders zou hij daarna niet meer starten
fendtinterfan
Ik zou er gewoon een blok van een 4910 of 4610 inhangen...
danny_ford
@mooiwar
Ik denk dat die tussen de 6000 en 6500 euro kost, maar op marktplaats zag ik deze advertentie staan, is deze 4610 anders geen goede opvolger?
zakelijk.marktplaats.nl/agrarisch-tractoren/…?
t6030power
Nieuwe motor kost richting de 3000 4000 euro
Jelmer Deere
@Loonwerker-Twan

nee, ik had gewoon de branstof en oliefilter dichte zitten! 😉
fendtinterfan
Dan zou ik voor die 5610 gaan. heb je net ff meer macht en een goede motor...
old man jose
@Wimsumar

Alwetend ben ik ook niet distributie tand wiel stuk kan bijna niet want later liep de motor weer.
Als er zwarte rook uit het carter weg komt via de ontluchting, gat in de zuiger dus bussen los kan ook nog maar dan zou er water bij de olie zijn te vinden. Van tijd kan ook niet pomp rechtstreeks op de distributie, dan valt de motor helemaal uit.
Dit zou ik moeten zien en horen
Wimsumar
Beste Old man jose]

Quote:
Dit zou ik moeten zien en horen

Wat let u? Mooiwar in Doornspijk is 'slechts' +/_ 114 km. 😉
mooiwar
@danny_ford

dat valt nog wel mee. maar ik ben er achter gekomen dat dat de oude 5610 van van het goor is dus dat is ook niks. die 4610 is wel een mooie maar die zal ook wel aan de prijs zitten als ik het zo zie.
Valtra-Fordpower
Ff lezen..
Quote:
Bouwjaar 1985 6000 uur
16.9-34 achter 7.50-16 voor
Vraagprijs € 4250

😉
Of dit erin leggen... 😃
traktorpool.nl/orgavoets/details/…
Valtra-Fordpower
@fendtinterfan

4910?? Die bestaan niet.. 😛
mooiwar
@Valtra-Fordpower

haha ja die zou er mooi in kunnen. met turbo dikke 100 pk
Husqvarna
@mooiwar

Quote:
haha ja die zou er mooi in kunnen. met turbo dikke 100 pk

Ja, en dan na een paar honderd uur ook de versnellingsbak maar even vervangen, maar het was toch een 3-cilinder?
Valtra-Fordpower
Ja, 3cilinder. Maar de achterbruggen kunnen wel wat hebben, die is hetzelfde tot de 7610 denk ik 😛
Tom VB
Beste vrienden,

helaas is ons deze mooie trekker ontvallen.
Het was een fijne trekker en in zijn werkzame leven heeft deze Ford veel mensen blij gemaakt met zijn ronkende driecilinder.
Helaas is het nu over voor deze blauwe knorrepot. Een ongeneeslijke ziekte heeft een vroegtijdig einde gemaakt aan zijn bestaan en dat is spijtig.

Laten wij even stilhouden bij deze droevige gebeurtenis.

Rest in Peace, blauwe vrind... ik hoop dat je rust zult vinden op de schroothoop.


😃 ach... het is een Ford, wat dacht je dan ??
mooiwar
Ware vrienden hij heeft het overleefd er moet alleen een nieuw onderblok in. dus op naar de 10000 uur dan zien we wel weer
ramrod
Een nieuw onderblok? In Tiendeveen zit een persoon die de oude kan verbussen.. Is waarschijnlijk voordeliger
deutz d25
Wimsumar je hebt olie gelekt op de voorkant van de 4610 die bruine vlek kijk maar op de foto en wij hebben dat ook dus wees maar niet bang dat het zeldzaam is
Valtra-Fordpower
Wat mankeerd het onderblok dan? 😛

Een Ford heeft standaard geen cilinderbussen...
Wimsumar
Beste Deutz d25]

Quote:
wimsumar je hebt olie gelekt op de voorkant

Pardon? Ik kopieer "slechts" een foto uit het fotoboek van Mooiwar.
Maar waar zit die olie dan?
deutz d25
Vooraan bij de koplampen die moet normaal spierwit zijn maar is bruin
Husqvarna
@deutz d25
Quote:
deutz d25 - 4 uur geleden
vooraan bij de koplampen die moet normaal spierwit zijn maar is bruin

Die vanons heeft ook 1 spierwitte, maar die ander is granit-beige/bruin 😃
Volgende keer een pinkevanger er op lassen.
deutz d25
Die van ons heeft ook last van roest aan de voortrekhaak
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!