Illustratie van:

Ford 5640 - wat is het verschil tussen sl en sle?

Wat is het verschil tussen sl en sle is het alleen het dashboard of zijn er meer veschillen

Deel dit topic

Reacties

+1
DESLAGERURRE
Een sle heedt een 4traps powershift en een sl een schakelbak met hi/lo .. snap u ? 😃
DESLAGERURRE
Oja een sle kan ook een anoloog dashboard hebben 😉
fiat350
@DESLAGERURRE

ik heb nog nooit een SL gezien met hi/lo. ik heb altijd volledig manuele bakken gezien...
DESLAGERURRE
@fiat350

ik wel 😉 op de praktijk school in oenkerk hadden ze 11 jaar terug z'n ding 😉 :lol:
+2
Valtra-Fordpower
HiLo Dat is gewoon DualPower in Fords termen 😉
deutz d25
Wij hebben ook duelpower maar wat houd dat eigelijk in
+1
Valtra-Fordpower
Een "powershift trap" , of wel 1 keer schakelen zonder de koppeling.
deutz d25
Dat hebben wij op de 4610 zitten
+2
Fred4130
@deutz d25 welk type en bouwjaar heb je dan ? Heb nog nooit eentje gezien met DP , was volgens mij pas vanaf de 4 cilinders leverbaar, niet op de 3 cilinders.
MaxxuM4ever
@Fred4130 heeft een 5640 een 3 cilinder dan?
+1
SJB533
@MaxxuM4ever
Nee, is een viercilinder
+1
Fred4130
@MaxxuM4ever ik reageerde op deutz d25 , zoals ik in mijn reactie ook aangeef, zijn 4610, die zijn niet geleverd met dual power en zijn 3 cilinders
+1
jammermaarhelaas
@Fred4130

De DP in de kleine 30 serie was net als de rest van de bak ook anders van constructie bij mijn weten. Dus niet die uit de 4 en 6 cilinders.
Fred4130
@jammermaarhelaas is mij verteld dat het een kubota bak was , dus dat kan kloppen. Onderdelen voorziening is een ramp en schreeuwend duur. Was een leuke trekker , maar toch blij dat ik hem kwijt ben.
+1
MaxxuM4ever
@Fred4130 zag ik later ook idd, sorry voor mijn reactie, iets te snel.
suggs 73
Is het niet dat een sle een elektronische hef heeft en de sl niet?
fiat350
SL heeft geen load sensing ook,
Husqvarna
Zo'n knop op de grond, hebben wij op de 5610 gen III
+1
Ernst-Jan
De Dualpower is een vertraging, dwz het Haasje is de gewone versnelling, met het schilpadje schakel je een vertraging in.
Althans zo hebben ze het ons laten zien en verteld bij PTC+ in Ede
deutz d25
Als je hem op de hand rem hebt kun je toch ook met duelpower dan gewoon door rijden
+1
cvdebegaaiers
Een sl heeft gewoon L M en H
+1
MaxxuM4ever
Een SL heeft de trekkracht regeling van de hef nog op de topstang en SLE op de hef
stangen of is dat een verschil tussen wit en blauw dak? @jammermaarhelaas @nhmonteur ?
+1
jammermaarhelaas
@MaxxuM4ever

Blauw en wit dak heeft te maken met bouwjaar, ergens in 1994 of 1995 zal het dak van wit naar blauw gegaan zijn, en het frame van blauw naar donker grijs.

SL heeft een mechanische hef-bediening en nog de topstang sensor voor de trekkracht regeling.
SLE heeft electronische hefbediening en de sensoren voor de trekkracht regeling in de trekstang-pennen. Met meer instel mogelijkheden dan de SL, en knoppen voor de hef in de lamp-armaturen op de achterspatborden.
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas de SL heeft inderdaad via de topstang een mechanische trekkracht regeling.
Bij een SLE word dat geregeld door de trekstangen pennen waar een sensor in zit.
SJB533
@jammermaarhelaas @nhmonteur
Pennen? Of een doorgaande as, waar de trekstangen aan zitten?

Een grotere SL is dus niet zo geschikt voor werken met de trekkrachtregeling? (Specifiek: een passende ploeg)
+1
jammermaarhelaas
@SJB533

In plaats van pennen waarmee de trekstangen bij de SL vast zitten, zitten er bij de SLE pennen met weegstaaf-functie door. Er zit aan elke meetpen dan ook een kabel die je over de achterbrug kunt zien lopen.
+1
SJB533
@jammermaarhelaas
Dus niet zoals bij IH een doorlopende buigstaaf, die de regeling aanstuurt
+2
nhmonteur
@SJB533 nee het zijn inderdaad echt pennen met een stukje elektronica.
Bij de kleinere tractoren zoals de smalporen en de TL/TLA/T5000 zijn wel uitgevoerd met een doorlopende buigstaaf
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @nhmonteur:
de smalporen en de TL/TLA/T5000 zijn wel uitgevoerd met een doorlopende buigstaaf

Die zullen een van oorsprong Fiat achterbrug hebben?
nhmonteur
MaxxuM4ever
@SJB533 gaat wel toch? Volgens mij hebben alle ford 100 en 10 serie trekkers het ook via de topstang.
SJB533
@MaxxuM4ever
7000 had de LoadMonitor, 5000 had m optioneel, dacht ik. Hoe dat bij de 100-series was weet ik niet. De 8/9000/8/9600 hadden de hef van IH. Nadeel van een grote ploeg (3+ scharen is, dat hij de topstang naar achteren trekt, waardoor hij niet helemaal betrouwbaar meer zou zijn. Althans: dat is mij geleerd.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
7000 had de LoadMonitor, 5000 had m optioneel, dacht ik. Hoe dat bij de 100-series was weet ik niet. De 8/9000/8/9600 hadden de hef van IH. Nadeel van een grote ploeg (3+ scharen is, dat hij de topstang naar achteren trekt, waardoor hij niet helemaal betrouwbaar meer zou zijn. Althans: dat is mij geleerd.

Ford zag destijds dat ook op de 4 cilinders de topstang sensor zijn tekortkomingen had, en de licentie voor het gebruiken van een trekstangen sensor van een ander merk werd te kostbaar bevonden. Zodoende hebben ze de LM ontwikkeld om de kosten binnen de perken te houden, het systeem kon binnen de bestaande achterbrug worden ingebouwd, met behoud van de topstangsensor, er zaten dus 2 trekkrachtregeling systemen op de 7000 en 5000 met LM. Dit is in grote lijnen hoe ik het ooit gelezen heb.
+1
sassinga
De 40 serie met wit dak was er in SL met 12 versnelling handgeschakelde bak en SLE met electro shift. Later met het blauwe dak was de SL ook met Dual-Power leverbaar. Ook kon je toen voor/achteruit zonder koppeling schakelen door middel van een knop op de vooruit /achteruit handel.
MaxxuM4ever
@sassinga dan waren die eerste SL’en zelfs nog een achteruitgang ten opzichte van de 10 serie, aparte keuze van ford. Had de SL ook een andere olie pomp dan de SLE?
Fendt-106
@MaxxuM4ever

Een SL heeft geen ccls pomp.
Lagedruk is hier ook lager 10/11 bar ipv 17/18 bar.
Welgerap52
@MaxxuM4ever naar mijn idee geen achteruitgang , betere motor ,40km bak
jammermaarhelaas
@MaxxuM4ever

Gezien dat de topsnelheid van 30 naar 40 ging, en het aantal versnellingen van 16 naar 12, is dat inderdaad een stap terug qua aantal werksnelheden. Later kwam er DualPower op de 12x12 bak en had je gelukkig weer ruime keuze met 24x24.
Tegenwoordig worden er door grote merken nieuwe trekkers verkocht in deze pk klasse (75pk) met minder versnellingen, lagere specs.
Welgerap52
@jammermaarhelaas ik ging van een 5610 met de luxe cabine met 8x4 bak met een lijn pomp naar een 6640sl met 12x4 en een motor die trekt (een wereld van verschil)
sassinga
@MaxxuM4ever SL had 1 of 2 pompen en zoals @Fendt-106 al zegt minder druk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
10