Probleem : unimog u 1700 versnellingspook wil niet naar 5-6 7-8 versnelling naar rechts

Hallo allemaal mijn Unimog u 1700 wil niet meer naar de volgende versnelling schakelen .
hij blijft hangen in de 3-4 versnellingsgroep en gaat heel moeilijk naar 1-2 groep.
De pook naar rechts duwen naar de 5-6 7-8 versnelling gaat helemaal niet.
weet iemand waar dit aan kan liggen ?
of hier bijvoorbeeld een beveiliging tussen zit ?
als iemand weet hoe ik dit zou kunnen oplossen hoor ik het graag.

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Kan het zijn dat je bijvoorbeeld een kruipgroep ingeschakeld hebt?
Dan zijn de hoge versnellingen ook vaak geblokkeerd en gaat schakelen moeilijker omdat je een veel langere schakelweg moet verzetten in de bak
T930
Dat zou misschien wel kunnen weet je waar de kruipversnelling op de 435 serie zit wat ik heb hem pas net dus ik ben er nog niet zo bekend mee 😬
WO 562 Driver
@T930 Heb je toevallig de pto aanstaan. (als die erop zit natuulijk)
Met vrachtwagens is het zo dat je dan ook niet naar de hogere groep kunt schakelen.
T930
@WO 562 Driver pto zit er wel op maar staat niet aan
Nick421
Zijn bepaalde groepen in de bak niet luchtgeschakeld?
Oftewel; zit er niets ergens iets mis in de luchttoevoer?
arnoud
Heb je wel genoeg lucht in de tank? Tussen die versnelling 4 naar 5 moet hij schakelen van groep
T930
Ik heb vandaag even gekeken naar alle tips maar nu merk ik dat als ik de Unimog start dat er onder het linker spatbord een sissend geluid vandaan komt als of er lucht ontsnapt.
na er even te hebben gekeken zie ik dat er een slang door de helft is gebroken waaruit lucht ontsnapt.
even kijken of ik een koppelstukje kan bestellen om deze aan elkaar vast te maken.
maar denken jullie dat dit het probleem is of kan er nog meer aan de hand zijn ?
arnoud
@T930 ja als er lucht genoeg is dan schakelt hij wel. Zonder lucht wil hij niet naar de andere groep
florisrobben
Als hij in zijn achteruit staat kan het ook zijn dat hij de hogere groepen niet schakelt. Ik weet niet of dat bij alle types is maar diegene die ik tegen kom wel
florisrobben
Maar ik zou inderdaad eerst het luchtlek maken. Vanaf 4 schakelt hij eerst op lucht
T930
Hallo allemaal ik heb de laatste week weinig tijd gehad vandaar dat ik nu pas reageer.
maar ik heb gisteren nog een keer er naar gekeken, en het losgeschoten slangetje onder het
linker voorspatbord gerepareerd.
dit heeft helaas niet echt veel opgeleverd en de Unimog wil nog steeds niet hoger dan de 4 de versnelling.
ik hoorde als ik de pook in de 5de versnelling probeerde te zetten wel een sissend geluid maar ik kreeg hem niet in de versnelling.
weet iemand wat ik fout doe of hoe ik dit zou kunnen oplossen.
misschien dat de luchtslang op de ontgrendeling is losgeschoten.
welke zou dit dan zijn ?

alvast bedank voor de reacties
arnoud
@T930 hij schakelt door een soort lucht cilindertje, misschien dat deze lekt?
T930
@arnoud Heb je enig idee of ik dit zou kunnen testen en waar ik deze zou kunnen vinden ?
+1
Fendt926Driver
@T930 zit er niet een schakelmof of splitter knop aan de schakel pook die je omzetten moet voor de 4 hogere versnellingen?
unipower
@Fendt926Driver Nee naar de hoge groep is gewoon naar rechts duwen zit verder niks aan de pook 😉
T930
Nee ik heb ook al overal gekeken of ik iets kon vinden dat ik vergeten was om te zetten maar zonder succes
florisrobben
Hij schakelt inderdaad tussen 4 en 5 met lucht daarna kan je verder schakelen. Misschien eens kijken waar het sissend geluid vandaan komt
Daar zit de uitschakeling misschien zit daar iets los of misschien hebben ze hem daar geblokkeerd zodat hij als langzaam verkeer geldt
T930
@florisrobben ik zal binnenkort even kijken, ik hou jullie op de hoogte
Nick421
Ik weet nog van mijn 421, dat de hoge / lage gearing ook op lucht was geschakeld. Daar zat onder de schakelmat een “druk knopje” waar je met de pook dan tegenaan duwde bij het schakelen naar de lage gearing. Dit druk knopje stuurde dan het schakelen.

Wellicht dat je dat kunt bekijken?
unimogbommel
@Nick421 bij jou 421 is dat luchtschakelaartje voor de sper in te schakelen.
bovendien heeft een 421 een totaal andere versnellingsbak als een u-serie
Nick421
@unimogbommel dat snap ik. Dat dat een totaal andere bak is.
Maar als ze zoiets eenmaal hebben gebouwd, is dat wellicht kennis die ze later ook weer toepassen.

Probeer ook alleen maar mee te denken 😉
T930
@Nick421 bedankt voor de tip ik zal later nog een keer kijken maar ik had volgens mij alle mogelijke knopjes die er zaten ingedrukt of omgeschakeld maar helaas zonder succes

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , versnellingen en mercedes geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0