Roterbreuk taarup ladewagen

Na jaren van trouwe dienst constateerden we vandaag een gebroken invoer roter op onze graswagen.
niet in het midden maar tussen het nylon tandwiel en het kleine tandwiel wat de pickup aandrijft.
de pickup liet geregeld dus dotten liggen en veroorzaakte dus ook proppen in de invoer.
komt dit vaker voor die breuk?
en is dit lasbaar zonder de roter te demonteren?
roter is niet verzakt in de ophanging dus het lager lijkt me nog goed.
de wagen is een 470 en woord, of werd aangedreven door een same laser 130.

ik denk, wie weet wat een ander allemaal weet.
alvast bedankt.
langeslagdiesel

Reacties

Romke
THM weet er vast meer over 😉
tractorfan.nl/user/6924/
magerehein
Menno ter Horst bellen
Abarth
Lijkt met overduidelijk een zaakje voor de @thmtrader 😃
DESLAGERURRE
Volgens menno komt dat omdat de rotor er niet recht in hangt 😉 onze 465 gaat ook al scheuren ... even een keertje lassen en dan een keer los halen ...
deutzisthebest
Thmtrader Kom er maar in 😛
Abarth
@DESLAGERURRE

Dat hebben wij bij onze Taarups ook gedaan! en die lopen nog prima, kwam ik gister weer achter! 😃
DESLAGERURRE
Menno zit nu vast met 't vrouwtje ( :lol: ) op de bank 😃
DESLAGERURRE
Ooohhuuu bart .. je maakt mij jaloers ... ik mot nog een week wachten .. :lol:
HOOIJMAN
Goeie vraag.. is bij ons gelukkig in de 15 jaar dat we de wagen hebben nog niet gebeurd 😃

van de week is me wel een tandwiel van de as geknapt achterin het chassis van de aandrijving van de bodemketting.. paar uur sleutelen en wat info van de trader en hij liep weer. 😃
Mengeledriver
Menno nog druk met grashakelen dan? Met die woeste JD 6810!?
Abarth
Was super spul! zal ff een foto droppen 😉
Abarth
@Mengeledriver

Je bedoeld de 7700?
magerehein
@ Diederik kom voor de familie regelmatig in Friesland en omstreken maar het moet me wel van het hart dat daar op het grasland nog geen kloten gegroeid heeft dit voorjaar.
DESLAGERURRE
?? hoe bedoel je wim ? dat er daar/ hier niet veel gras staat ?
weurding
Je ziet sommigen nog vaste mest rijden op grasland wat nog niet gemaaid is, op sommige plekken is de nood echt aan de man qua grasgroei, dan mogen we hier nog niet klagen
DESLAGERURRE
Het is nog vroeg he 😉 en ik ga voor de massa ... struktuur is duur 😉
fendt-412
Kwam hier zelfs nog een heel klein beetje vaste mest mee met het kuilen dat begin februari is gestrooid. Beetje kuil dat nog niet vaak was omgezet. Hoe willen die boeren het gaan oplossen dan? 😛

heb al wel gehoord van klasgenoten dat er boeren bijzitten op de droge gronden die de kuil ophebben en de weides schoon. Heb je nu niet alleen problemen, alleen heel het komende jaar. Moet er niet aan denken.
weurding
Er zijn er hier die de koeien al dag en nacht uit hebben en geen gras meer om te maaien, van nood vandaag ook gemaaid omdat het gras weer richting china groeide 😉
DESLAGERURRE
@fendt-412

die doen dan iets grandioos verkeerd 😉
magerehein
Klopt Diederik...Ik schrok ervan hoe weinig er richting het noorden gegroeid was.Kheb voor ruim een maand terug mn koeien naar buiten gedaan in ruim haast telang weide gras.Op het overgrote deel van alle bedrijven daar stond nog helemaal geen gras.We hadden daar feest en in de auto kwamen daar meer opmerkingen over dat onderwerp
DESLAGERURRE
Geduld 😉 het is net mei .. 😉
magerehein
Klopt....ga over 2 weken voor de 2e snit.Koeien lopen op mooi etgroen
fendt-412
Zou toch zeggen dat dat veen vochtig is en altijd wel wil groeien in friesland. stond hier iig aardig wat gras op de zware zavel. Ondergrond kun je nog balletjes van kneden. valt me alles mee, al zou je van 2x 15mm ook niets terug zien.

Nouja verkeerd, zijn gebieden waar vorig jaar ook niets teveel is geoogst, komt er nog zon jaar achteraan en je zit met de gebakken peren. Zeker als je elk jaar de koeien in het voorjaar naar buiten doet. Zit je een keer in zon ciclus waar je niet weer uitkomt. Als je altijd opstalt heb je tot september voer.
weurding
@fendt-412 verleden jaar zij hier veel percelen verdroogd, uitgewinterd en in het voorjaar vol met muur en paardebloemen, dus spuiten en hopen op een beetje water om het middel te laten werken, helaas, vanaf half februari t/m heden maar 18 mm gehad
weurding
@magerehein dan ben jij een gelukkig man, denke nog geen kwart is hier met de eerste bezig, jij hebt vochthoudende grond?
thmtrader
Nou hier is die dan 😃
Dit scheuren komt wel vaker voor, kan meerdere oorzaken hebben, maar daarvoor moet ik hem zien.
Soms is het te repareren (afhankelijk van de plaats van de breuk) Maar hij moet er zeker uit.... de lagerhouders moeten opnieuw uitgelijnd worden en op maat worden gezet, wat een zeer nauwkeurig werk is en alleen door een specialist gedaan kan worden.
1 ding is zeker, hij zal nooit meer echt fijn laden zoals voorheen.
steyrdriver
@THM onze wagen loopt ook weer fijn alleen de bodem ketting nog iets aan bijwerken en hij loopt weer fijn, en heb je nog een lampje liggen voor op de bedieningkast?
thmtrader
Denk het wel maar moet dat even nakijken.
Valtrapowerr
@thmtrader

Quote:
1 ding is zeker, hij zal nooit meer echt fijn laden zoals voorheen.

met een rotor bij jouw vandaan, laden ze toch juist fijner??
fendtinterfan
En in in een klap veel geld kwijt.... jij denkt dat dat gratis is @valtrapowerr...
thmtrader
@Valtrapowerr

Wat ik bedoel is dat met een gerepareerde rotor je de wagen nooit meer echt fijn aan het laden krijgt!
Met een nieuwe rotor ken je de wagen niet meer terug.... 😃
Valtrapowerr
@fendtinter, zei ik dat?

@thm, oja ik snap het 😄
Valtra-Fordpower
Is een nieuwe rotor bij rotorbreuk nog prijs technisch interressant? Of is repareren prijstechnisch interressanter? 😛
HOOIJMAN
@Valtra-Fordpower

ik er geen ervaring mee, maar als mijn rotor doormidden zou breken en ik wist dat ie met heel veel lasserij en prutserij aan elkaar gemaakt moet worden.. met de gedachte erachter dat ie dan ook niet meer fijn laad dan is de keuze toch snel gemaakt?? 😃
thmtrader
Een nieuwe rotor is altijd een goede optie zelfs als het om een 1030 gaat, daarnaast hebben wij ook geregeld originele gebruikte rotors liggen die nog best even mee kunnen.
In dit geval gaat het om een 470 die is een revisie zeker waard! Een reparatie die verkeerd uitpakt maakt een wagen total loss! Messen kapot, onderplaat krom, afstrijkers aan gort en je afstrijkerbalk aan puin, dan krijg je een revisieprijs waar je stil van word.
maar zoals gezegd het is best mogelijk dat hij nog wel gerepareerd kan worden maar het is geen "dat doen we even klus" en je bent voorzichtig geschat de helft van de prijs van een nieuwe rotor kwijt.
En dan heb je de boel los en dan denk je toch; laten we maar meteen de lagers vernieuwen, o ja en we doen ook maar nieuwe punten op de afstrijkers..... Je snapt wel wat ik bedoel.....
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!