Illustratie van:

Massey Ferguson 1080 - Welke remvloeistof moet erin?

Hoi,

Moet er in het reservoir van een 1080 een minerale dot-olie of een reguliere transmissieolie?
Iemand die me hier meer over kan vertellen?

Vriendelijke groet,

Deel dit topic

Reacties

a3vandiejen
@kramer weet dit vast wel.
kramer
Heb jij er een met hydraulische bediende remmen?
Loekje
Ja geloof het wel. Heb nog niet goed gekeken, maar zag onder de motorkap een remreservoir zitten (die leeg was).
Loekje
Foto

(klik om te vergroten)

Remreservoir
kramer
Ik heb dit nooit gezien, het ziet er inderdaad uit als een olie potje, ik denk voor hydraulische rem ventiel?
Ik heb 2 foto`s de bovenste voor hydraulische rem ventiel met verdikking en de andere zonder.
Ik heb geen idee wat er in moet, DOT klinkt vrij algemeen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Loekje
Lijkt meer op de onderdelen foto die ik erbij plaats dan die van jou. Maar jammer dat je niet weet wat erin moet. Heeft iemand dat wellicht in een wphb staan?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

kramer
@Loekje Dus jouw remmen zijn hydraulisch bediend?
Loekje
@kramer ik ga van het weekend even kijken! (Ben er nu niet in de buurt). Ik dacht dat alle 1080 hydraulische bekrachtigde remmen hadden.
kramer
@Loekje Die van mij niet en heb het ook nog nooit gezien, ik zal eens verder informeren en succes met opknappen en waar kom je trouwens vandaan?
+1
Loekje
@kramer als je dat wil doen, ik ben benieuwd.
Misschien van invloed is dat her een trekker uit zuidduitsland, Bayern is?

Kom zelf uit Beltrum, de achterhoek.
Volg al jaren tractorfan, maar nu ook maar eens een account gemaakt haha 😄
kramer
@Loekje Ik heb hier een Duitse folder (kopie) liggen en daar staat inderdaad dat het hydraulische remmen heb, maar er staat niets over olie.
Loekje
@kramer jammer maar bedankt!
+1
Arie_MF
Ik ga ervan uit dat de remmen(en assen) van een 1200 vergelijkbaar zijn met (sommige) 1080's. Die zijn hydraulisch en daar gaat dot 4 in.
DANOONTJE POWERR
@Arie_MF @Loekje
Eerst zeker weten dat het zo is voor je er Dot in gooit.
Als er rubberen afdichtingen in zitten lost Dot die namelijk op en kun je alles uit elkaar halen.
Loekje
Hieronder nog een paar fotos van de remmen + remcilinders. Verder nog een soort oliepot waarvan we ons afvragen wat en waarvoor het is?

(klik om te vergroten)

Wat is dit voor ding? Met de twee rode uitsteeksels?

(klik om te vergroten)

Remmen

(klik om te vergroten)

Remmen

(klik om te vergroten)

Remcilinders

(klik om te vergroten)

Remcilinders
kramer
Dat ene potje lijkt wel een omgebouwde vetspuit, ik weet de functie niet.
De Duitse trekkers hebben extra remtrommels aan het einde van de as voor de handrem, wij hebben alleen remmen in de trompetten.
Heb je toevallig ook nog een foto van hoe je hem gekocht heb?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Loekje
Wederom dank voor de info. Zo was hij bij ophalen. Spatborden moeten nog andere op, net zoals aftakasstomp en de achterbanden. Verder willen we hem spuiten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

SjoerdHylke
@Loekje Wat voor aftakasstomp heb je? een 1000 toeren? Ik wil deze wel ruilen met een 540 stomp. Je mag mij wel een bericht sturen zodat we telefoonnummers uit kunnen wisselen
Loekje
@SjoerdHylke heb nu idd een 1000 toeren erin. Wellicht willen we die nog gebruiken icm een adapter. Ik heb een adres die ik eerst proberen, maar ik houd je aanbod graag in gedachten!
jaspermf245
Hoi Loekje,

Ik heb zelf ook een MF 1080 in duitse uitvoering met precies dezelfde remmen. Ik vul het potje onder motorkap ook gewoon bij met volgens mij Dot 3 olie gewoon bij het tankstation gehaald.

Heb jij de remmen ook al verder uit elkaar gehaald wil dit van de winter gaan doen.
Loekje
@jaspermf245

Als de banden worden gewisseld en de (loodzware) velgen worden gespoten kunnen we effe kijken in de remtrommels.
jaspermf245
@Loekje Ja hier gaan de velgen er ook binnenkort af en wil dan ook even kijken. De naaf lekt ook olie in de velg wil dat ook meteen verhelpen.
erik9831
Keertje zo opladen mag je ook altijd doen, knappe trekker trouwens.
Loekje
@erik9831 hoe bedoel je "keertje zo opladen mag je ook altijd doen"?
erik9831
@Loekje op de hoofdpagina plaatsen, als foto. 😄
+1
Loekje
@erik9831 oke ik heb hem nu al aardig gedemonteerd en heb niet echt mooie fotos van het geheel. Kan wel als ie klaar is wat fotos posten.
SJB533
Kan Nijenhuis in Lintvelde (of is 't daar nog net geen Lintvelde?) je niet verder helpen? Nijenhuis is jaren dealer geweest, weet alleen niet of ze die series verkocht hebben, laat staan dat ze informatie hebben. Denk niet, dat ze alles weggegooid hebben, toen ze over gingen op Case IH.
Loekje
@SJB533 ik weet niet of ze nog informatie hebben liggen. Ik vind het wel een uitdagin om het zelf met behulp van internet en fora zelf uit te zoeken.
+1
SJB533
@Loekje
Aj 't zo bekiekt... 😂 Succes met 'n 1080!
Loekje
Weet iemand de onderdelennummers van de radiatorslangen, de stofhoezen van de stuurkogels en het motoroliefilter?
SjoerdHylke
@Loekje waterslangen: 520309M91 737163M1 522078M1
Stuurkogels: 1028268M91
Oliefilter: 835995M92 maar deze is universeel bij de dealer te bestellen
SjoerdHylke
@SjoerdHylke Stuurkogels kan je ook beter universeel bestellen, ik weet niet of ze nieuw nog origineel te verkijgen zijn. Stofhoezen los: 526924M1
+1
Loekje
@SjoerdHylke bedankt voor de nummers!
Loekje
Ken iemand dergelijke hydrauliekaansluitingen? Heb ze eraf gedraaid omdat wij er toch niets mee kunnen en er andere opmoeten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Loekje
@Loekje zijn een soort schroefkoppelingen?
Loekje
Nog een vraag: kun je de druk van de hydraulische externe aansluitingen verhogen door in de achterbrug het overdrukventiel van de pomp te stellen? Hij zou nu 157 bar moeten hebben.

We hebben ook een Massey Ferguson 350 en die geeft 210 bar. Zou mooi zijn als we dat gelijk konden krijgen.
Loekje
@kramer @Arie_MF jullie ideeën?
kramer
@Loekje Als je hier kijkt zou het misschien moeten kunnen, hef is ook max. 210 maar misschien weet @FolkertMF het.

(klik om te vergroten)

FolkertMF
@kramer ik kan geen foto er bij krijgen maar wat ik in de boeken kan vinden is 2300-2600 psi en 30 liter
FolkertMF
@FolkertMF je kunt ook de hefpomp ook koppelen dan heb je meer liters
+1
kramer
@Loekje Uit het werkplaatsboek van @Folkert

(klik om te vergroten)

FolkertMF
@kramer bedankt kreeg het niet voor elkaar
Loekje
@kramer is die 2600 psi voor de mp pomp? Dat is een andere pomp dan voor de externe hydraliekaansluitingen toch?
FolkertMF
@Loekje de mp pomp en de externe pomp is 1 geheel
de mp pomp heeft 7 liter en 30 bar en de externe 2600 psi en 30 liter
Loekje
@FolkertMF ok. Heb (engelse) werkplaatshandboek besteld. We willen proberen de pomp wat hoger af te stellen, dus 2600 plus 10% extra. Dan zitten we al bijna aan de 210 bar. Bedankt zover!
FolkertMF
@Loekje het is een tandwiel pomp met een overdrukventiel er op dan moet je een ander overdrukventiel hebben
+1
FolkertMF
@FolkertMF misschien kan je de veer druk ook wel opstellen dat weet ik zo niet
FolkertMF
Als de mf 350 ook een externe pomp heeft moet de 1080 ook 210 bar kunnen halen als de pomp goed is
+1
FolkertMF
Heb eventueel ook nog wel een pomp liggen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 1080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN