Illustratie van:

Fiat 180-90 - Van welk bouwjaar is er gestart met galvaniseren? en kan ik de leeftijd bepalen aan de hand van opties of wijzigingen aan het uiterlijk

Vanaf welk jaar zijn de opties geintroduceerd zoals
electrohef
digidash
omkeerbak links naast de stoel
nieuwere bevestiging onderaan de zijbeplating motorkap
of misschien nog andere details waaraan ik het bouwjaar kan afleiden?

Deel dit topic

Reacties

+3
Bakker S
Goedendag,
Het galvaniseren van de trekker zijn ze eind 1989 mee begonnen. Doordat deze trekkers al op leeftijd zijn is er vaak al wat bruine verf her en der afgesleten en komt de zink laag te voor schijn.
Tevens is er toen een nieuwere bevestiging onderaan de zijbeplating motorkap geïntroduceerd.
Mits de trekker een mechanische hef heeft kun je ook zien dat de daalsnelheid knop anders is dan de oudere modellen. De electrohef, digidash weet ik niet of die al eerder beschikbaar waren. Omkeerbak (16x16) was er al in 1986. Is niet standaard. De normale bak is 12x4. En met kruipbak 24x8. Airco werd standaard in 1991. Ze rijden niet snel 35km/h. Snellere versie is er niet. Alleen bij de 140-90 waar het differtieel ingezet werd van een 160/180-90 reed 40 km/h. En de 180-90 heeft alleen maar 1000 pto. De 180-90 kreeg geen 540 pto omdat ze dachten dat ie alles dan stuk draait. Beetje jammer
valmet6400power
@Bakker S
Gewoon uit pure interesse, hoe storingsgevoelig was de electronische hef? Of eigenlijk nauwelijks?

En het verschil tussen een 160 en een 180 is eigenlijk alleen de aftakas keuze dan? Of zijn er nog meer optische verschillen.
+1
Bakker S
@valmet6400power Geen idee. Werd bij ons niet veel verkocht. Wat een boer niet kent... De eerste elec.hef was van MAGNETI MARELLI. Deze is later rond 1994 geleverd door Bosch. Waarom? Geen idee. Beter om een zonder elect. hef te kopen.

Het verschil in de 160 en 180 zit hem in de aftakas (alleen 1000 op de 180-90) en brandstofpomp.
Voor de rest zijn ze gelijk. Zelfde motor 8,1lt, koppeling, versnellingsbak, enz.
wadannie
Oke bedankt voor deze uitgebreide toelichting!
heb hier ergens gelezen dat er bij uitzondering wel met 40km bakken zijn
Bakker S
@wadannie Als deze er al waren zijn ze apart aangepast. Niet uit de fabriek heb ik mij laten vertellen door de Fiat dealer. Je kunt ze het goedkoopst iets harder laten rijden d.m.v. grotere banden te monteren. Wil je er een kopen? Bedenk wel dat er ook nog een uitvoering is met Powershift. Bij deze kun je hem opschakelen zonder te koppelen van 1 naar de 4. Deze versnellingsbakken zijn iets gevoeliger en daarmee ligt de prijs bij een Powershift type ook lager dan bij een gewone schakelbak. Dus ff kijken waar je hem voor wilt gebruiken...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 180-90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN