Hoi hoi aan allen!
Ooit jaaaaren geleden heb ik hier volgens mij een topic over gehad, maar heb mijn idee dus jaren in het slop laten zitten.
Nu trek ik hem er weer uit om verder uit te zoeken hoe en wat.
Mijn plan is namelijk:
Een trekkertje met pipo/schaftwagen. Niet zo'n joekel maar iets van max 3/4 meter lang.
Ik heb geen rijbewijs, maar al bij de rdw kunnen verifiëren dat ik deze ook niet nodig heb voor tractor en aanhangwagen. Als ik maar 25/ 30 rijdt etc. etc.
Ik ben van plan om zelf veel bouw en opknapwerk te doen aan zowel tractor als schaftwagen. Ten eerste omdat het leuk is en ten tweede omdat ik simpelweg in 1x niet veel geld erin kan stoppen, maar wel in stukjes en beetjes
Ik heb dus weinig verstand van tractoren tot nu toe, wel vaak meegereden, maar soit. Ik ga hier iemand in de buurt opzoeken die mij daarbij wil helpen, als het maar niet al te moeilijk is. Geduld is een schone zaak.
Nu de vraag hoeveel pk (of hoe zeg je dat ;)) Heb ik nodig om een beladen schaftwagentje te trekken. Is een 2wd sowieso wel voldoende? Waar moet ik opletten als ik een barreltje weet te vinden voor weinig? Wie kan mij verder helpen.
Ik ben vrij autodidact, dus kom maar op met input!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
www.heide-ploffers.nl/Fotoalbum/2010/Tilligte 2010/images/ATSB00086.jpg
ik weet niet of je een speciaal merk voor ogen hebt maar het mooiste is een oudere trekker waar ook ongeveer een pipowagen uitkomt.
ik heb nog wel 2 trekkers te koop die technies allebij goed zijn de een is uiterlijk ook al goed. als je bij mijn profiel kijkt zie je ze wel staan.
john deere 510 :
john deere 1630:
de 510 loopt hard voor een trekker van die leeftijd mischien wel makkelijk
beetje rondtoeren mischien?
@RF super, leuke foto van die trekkers naast elkaar ook
Een oude tractor is natuurlijk super, maar het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Als het maar rijdt/ beetje makkelijk rijd baar te maken is en het weinig kost. Ik wacht op mijn leuke verrassing van de belastingdienst, ja ik ben een sloeber
@john deer 7810 wat zijn de vraagprijzen voor jou trekkers overigens?
@johndeere9620fan
Het enige wat ik heb is een certificaatje voor de brommer, verder kan ik heel goed fietsen en lopen. Een rijbewijs ga ik ook niet heel snel halen ben ik bang.
Maar mijn vriend en vooral ik hebben de droom om met wagen en trekker rond te trekken en festivals af te gaan met verkoopwaar en kleine catering. We zijn van die creatievelingen die het anders willen doen. Je weet pas of zoiets haalbaar is, als je het doet. Heb al wel wat mensen hier in Nederland gevonden die ook daadwerkelijk wonen in een wagen en bv een jaar ermee hebben rondgereisd. Maar zo'n vaart neemt het niet, wij willen wel nog ff een echt dak boven ons hoofd
Deze: mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
Als die een beetje betaalbaar is zou ik niet verder zoeken
Wat moet dat kosten dan? Stel je voor dat we handjeklap kunnen doen
Mijn vriend heeft overigens wel een rijbewijs hoor. Maar ik wil gewoon kunnen rijden, iets met vrijheid van gaan en staan enzo
Aantal pk's is niet zo belangrijk, 50 pk is al ruim voldoende. echte opknappers heb je al voor € 1000,- voor iets in enigzins redelijke staat zit je al snel op 2500,-
De "zo uit het boerewerk"-trekkertjes zijn veel te onbetrouwbaar, oncomfortabel en vooral onveilig(!).
Prijs: Geen idee. Ik schat € 5.000,-
@wimsumar In wat voor zin onveilig? Oncomfortabel ben ik wel gewend.
Misschien is het handig om, als ik een tractortje vind waarvan ik denk "mwah, misschien is het wel wat." Dat ik hier ff een linkje plaats.
zakelijk.marktplaats.nl/agrarisch-tractoren/…?
trekker is technisch in erg goede staat, altijd bij ons op bedrijf gelopen, uiterlijk kan beter.
maar omdat je zelf wel wil opknappen is dit wel wat voor jou
Je gaat bekijks trekken met de trekker/woonwagen-combinatie, ook ( m.n. ) door politie. En juist zij hebben de schurft aan landbouwverkeer op de openbare weg. Dus als het er ietsje aftands uitziet zullen ze niet nalaten de verlichting, spiegels, remmen, banden, wagenbevestiging, verzekering etc. te controleren.
Natuurlijk kun je beginnen met het opknappen van een "boerenafdankertje", maar je komt van de regen in de drup.
Hahaha...
Vind het wel leuk dat iedereen gelijk tractoren in die aanbieding heeft (prijsjes erbij zijn wel leuk :p)
Maar we gaan eerst even kijken waar en hoe we beginnen: stalling regelen etc. en goede info.
Misschien heeft iemand van jullie nog een antwoord op een vraag die niets met tractoren te maken heeft.
Als je een langzaamverkeer schaftwagen moet vervoeren, mag je deze dan achter je auto hangen als je er maar langzaam mee rijdt? Met km bordje op wagen uiteraard en enkel om de wagen te vervoeren van de koopplaats naar de werkplaats.
in geval van een trekker zou ik uitzien naar een trekkertje zonder hef, deze zijn minder populair en volstaat prima voor jullie doeleinden, zo rond de 1500 euro moet je dan echt wel iets geschikts kunnen vinden op mp staat een deutz f2l612 in gronsveld limburg ,luchtgekoeld, geen vorstproblemen, vr.pr 1700 euro of een farmalld320 op mp bieden vanaf 1000 euro, gisteren erop gezet, net trekkertje,staat in rijssen
Het is de vraag welke trekhaabevestiging er aan de schaftwagen zit.
Achter de auto, (indien passend met "kogeltrekhaakbevestiging"), ontkom je er niet aan dat de oplooprem, verlichting en de spiegels moeten functioneren.
Achter een trekker dan hoeft de oplooprem er niet op te zitten maar verder wel zorgen voor verlichting, spiegels en markeringsbord (langzaamverkeerdriehoek).
Als "ze" verkeerd willen zullen "ze" altijd zeggen dat het niet de bedoeling is dat iedereen 'zomaar' met oude schaftwagens op de weg gaat rijden en dat dat eigenlijk alleen door speciale (vervoers)bedrijven mag worden gedaan.
Nu eerst rustig de financiën beschouwen en shoppen voor stalling enzo
Forget it! Als het "mannen met b@llen" waren, stelden ze een trekker gratis ter beschikking!
Hier in de omgeving gaat men terug naar de ruilhandel, wat ook nog daadwerkelijk werkt ook. Ze noemen het een letskring. Dus ipv dat ze je betalen krijg je punten of geef je punten of...ipv geld betalen voor iets, help je mee op het bedrijf o.i.d.
Wat een idealisme hè
Maar neemt niet weg, show me the prices! Ik vind het boeiend en vooral ook erg belangrijk of iets in je budget past al dan niet...
Overigens, Noralina schreef bij haar in de buurt actief mee te doen met biologische boeren met een speciale "voor wat hoort wat" beloningssysteem. De trekker staat al vast ergens voor haar klaar.
Van ruilen doet huilen is iets wat voor kleine kinderen bedoelt is, die denken vaak niet na voordat ze doen...
Ik weet wat ik wel en niet moet ruilen en wat ik wel en niet wil zien. De ballen van mijn vriendje wil ik graag zien, die van wimsumar niet.
Bovendien...een mens ruilt sneller geld in voor wat waardevols dan directe arbeid wat leidt tot de welbekende miskopen..
Nee, van ruilen ga ik niet huilen.
@ Noraline: Komt het er op neer dat je met vrijwel gesloten beurs aan een trekker wilt komen?
M.a.w., de 'kant en klare' Deutz in mijn eerdere reactie zit niet in het budget?
Nee, niet met vrijwel gesloten beurs...het is gewoon zo dat ie wel open kan, maar dat er niet zoveel in zit.
Ik moet zogezegd...roeien met de riemen die ik heb en van een gulden een daalder maken.
Boven de 1000 gaat het hem sowieso niet worden, wellicht lijkt het dan een onmogelijke zaak... Maar ik blijf positief en zie wellicht wel wegen hoe ik wel iets kan bereiken.
Natuurlijk is na het gebruik een trekkertje weer te verkopen zodat het meeste van het geïnvesteerde geld weer terugkomt maar met € 1.000,- 'doe je niets'. Je zult toch in je boeren-kennissenkring moeten proberen er 1 te lenen.
( Of dit jaar als alternatief toch maar op de fiets naar de Loonse/Drunense duinen )
in halsteren nb staat nu een mf te koop voor 950 euro, op marktplaats, ziet er best redelijk uit
P.S.: Mijn voorgevoel: banden glad, remwerking: nihil, starten: hopeloos, verlichting: tast in het duister, olielekkage: zoals het een M.F. betaamt, rijcomfort: ### met dt.
Kortom: daar stuur je Noralina niet mee op pad!
Je kunt trouwens gewoon de link kopieren weurding, rechts staat 'deel deze advertentie' en daar staat ook 'link naar advertentie'.
Kwam afgelopen zomer een man tegen, heeft zn huis verkocht en wou een vario weerkopen. Was hem te duur dus toen maar een nieuwe NH. Nu rijdt hij met een huifkar door Nederland, Belgie en Duitsland en vermaakt zich een beetje
Nu moet ik gewoon rond de tijd dat ik het geld bij elkaar heb kijken wat mp mij bijvoorbeeld te bieden heeft.
Lenen is idd ook opgebruiken en ik kan best begrijpen dat mensen dat liever niet hebben.
Die is er inmiddels af. De andere twee Farmall 320-ers, die zien eruit, "daar heeft zeker een wijf aangezeten" ( Waardenberg & de Jong ).
Als Noralina daar t.z.t., vol goede moed, 's ochtends vroeg om 8 uur met de huifkar mee op stap gaat wordt voor de koffie al rechtsomkeerd gemaakt, linea recta richting Hoogovens Ijmuiden.
link.marktplaats.nl/441448337/
Dat stukkie van "de keuring" whaha, herkenbaar..maar dan herkenbaar van een kerel die ik ken *lol* Zelf geef ik liever de kabouters de schuld, die gekken scheuren er volgens mij op los snachts en verstoppen je sleutels enzo. Eikels zijn het..en maar zeggen dat ze je was wel komen doen. Nou mooi niet!
Ik denk dat de politie niet direct een probleem gaat worden als je deel neemt in het verkeer. Als je verlichting maar netjes werkt en je niet gaat rijden op plekken waar geen landbouwverkeer mag rijden. K'ben zelf een paar keer van uit de achterhoek naar friesland gereden( met trekker en caravan) en heb geen problemen gehad onderweg.Had er trouwens wel een beetje mijn route op aan gepast,lekker een landelijke route.
Vind het heerlijk om al die informatie te verzamelen. Kwam hier vanmiddag een oude kubota tegen, maar dat bleek een donorwagen te zijn voor hun andere kubota. Ook bleek hij nogal prijzig te zijn. Heb ff op mp gekeken en daar ging het al snel richting de 4000. Maar ik heb dus nu al wel een handige harry hier vlakbij.
Toen dacht ik opeens...oplooprem!? Dus ik googlen. Nu de vraag, heb je ook een oplooprem nodig bij een tractor met schaftkeetje of is dat vanaf zoveel kilo gewicht van de aanhangwagen...
Achter onze auto mag bijvoorbeeld 400 kilo ongeremd.
En idd "nog", hoorde van de rdw dat de overheid wel bezig is met veranderingen omtrent het rijden met een tractor. Maar dat het dus helemaal niet duidelijk is of en wanneer.
Ik heb wat gegoogled en las dat het al jaren zo gaat eigenlijk, dus ik hoop gewoon dat ik voor mijzelf op het goede paard wed en anders... anders moet ik gewoon inplaats van wedden een paard kopen en mennen..
Ok, zo'n kleine tractor heeft deze standaard een trek kogel of eerder zo'n pen voor een trekdriehoek met trekoog...
Dit i.v.m. een eventuele aanhanger.
Hier in de buurt heeft iemand namelijk een schaftwagen staan waar hij niks mee doet, maar deze heeft geen trekdriehoek meer. En ik denk...dan kan je daar vast wel een aan maken en dan ff op zoek naar de juist. Een gewone dissel of een trekoog...
En ja, volgens mij was daar een mooi woord voor, maar die ben ik ff glashard kwijt!
Ik ben er wel achter dat je ook een ondertrekhaak kunt bevestigen op de tractor.
B.T.W.: Dat mooie woord, je bedoelt "dissel"(?)
Maar deze link.marktplaats.nl/450171165/ zou e.v. ook bevestigd kunnen worden... Alhoewel ik verwacht dat er ook wel weer regels zijn met hoeveel kg het mag trekken.
Wel ben ik er al achter dat
1. De verbinding tussen trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of tussen twee aanhangwagens moet worden gevormd door een enkele, voldoende stijve en sterke koppeling die niet kan lostrillen.
2. De koppeling en de trekdriehoek of trekboom van aanhangwagens moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.
3. De trekdriehoek of trekboom mag niet zijn doorgeroest.
Maar als ik het allemaal zo bezie en zie wat een keuring van de bevestiging van een dissel mij gaat kosten kan ik evengoed voor hetzelfde geld een schaftwagen kopen bijna...
Ben je daar wel zeker van dat je die disselbevestiging moet laten keuren?
Wat betreft de disselbevestiging lees ik o.a. op: rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/…
Een afzonderlijke goedkeuring is bij een middenasaanhangwagen niet vereist indien
de dissel is aan te merken als deel van het chassis. Hiervan is sprake wanneer aan
alle volgende voorwaarden is voldaan:
- De chassisbalk die de lading draagt, loopt door als dissel en is niet
samengesteld ( door las – of andere verbindingen ) uit twee of meer delen.
- De chassisbalk die de lading draagt, ligt in dezelfde lijn als de dissel.
- Het soort en de dikte van het materiaal is over de gehele lengte van de dissel
en de chassisbalk hetzelfde.
Wanneer naar uw mening is voldaan aan bovenstaande voorwaarden, kunt u zonder
goedkeuring een afspraak maken bij een keuringsstation.
Het spreekt voor zich dat je met veilig spul je 'wereldreis' moet gaan maken. Een keuring van de dissel is volgens mij niet nodig. Immers, je gaat "als landbouwverkeer" op pad en daarvoor is géén keuring nodig.
multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/…
Tot nu toe heb ik idd geen info gevonden over keuringen omtrent landbouwvoertuigen in Nederland. Als je over de grens gaat als Nederlander (met een GV kenteken) val je dan nog onder de regelgeving van Nederland of zal een belgische agent of hetzelfde geld een duitse agent dan de regels van dat land doen gelden? Ik zou denken de Nederlandse... Alhoewel ik denk dat als je met een brik uit bv India komt je best bekeurd kan worden terwijl je in India zonder problemen rond kan tuffen (om maar ff een voorbeeld te nemen)
Ah..hier iets over kentekening voor aanhangers van tractoren anwb.nl/rechtshulp,/in-het-verkeer/…
Welk voertuig een kenteken?
Een kenteken is vereist voor aanhangwagens boven 750 kg en voor motorvoertuigen, met uitzondering van een invalidenvoertuig, landbouwtractor, stoomwals, bulldozer en vorkheftruck.
Even concluderend: Om een kenteken te kunnen bemachtigen moet je aanhanger gekeurd zijn, maar...
De aanhangwangen van een tractor is niet kentekenplichtig en hoeft dus ook niet gekeurd te worden.
Dit neemt uiteraard niet weg dat je wel veilig de weg op wilt en moet, naar mijn inziens.
Dus mag ik er zelf een trekoog (veilig!) aan bevestigen en mag ik daar zonder keuring mee gaan rijden.
Ik ga er nu van uit dat dit enkel voor Nederland geld en voor het grensverkeer...
Dus niet aan de andere kant van België of b.v. Duitsland of voor datzelfde...met je combinatie de ballen hebben om naar Frankrijk of Spanje te tuffen. Als je dat wilt zul je denk ik wel een rijbewijs moeten bezitten + kenteken etc.
De RDW verstrekt een speciaal grensverkeer kentekenbewijs voor landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid, die in de grensgebieden worden gebruikt. Het betreft voertuigen, die in Nederland niet kentekenplichtig zijn, maar in het buitenland wel. Bromfietsen kunnen geen GV-kenteken krijgen."
Hoeveel km je dan over de grens mag, weet ik niet...
Ik vraag me af of dit ding wel zo geschikt is, er wel op gebouwd is om mee rond te gaan toeren.
Omdat er geen dissel aan zit, betwijfel ik of de rest van de draagbalken sterk genoeg is om er langdurig mee om te rijden. Bovendien zullen er waarschijnlijk erg kleine bandjes onder zitten waardoor de kans groot is dat ie binnen de kortste keren uit elkaar rammelt.
@Wimsumar Hmm daar heb je een punt, ik ga er ff vanuit dat ze dat ding zelf eraf hebben geslepen. Mijn vriend vertelde me idd wel dat hij hele kleine bandjes had!
Maar als er dit soort banden onder zitten:
jdhandel.nl/tractorhandel/pipo.jpg/ en jdhandel.nl/tractorhandel/pipo/ (8).jpg moet het toch wel o.k. zijn. Tenminste...deze combi wordt ook zo geshowd...
Maar het soort tractor die ik dan wil, is deze dan al te klein voor die lengte wagen?
Ik snuffel nog ff verder...ik heb me wat op de hals gehaald... Het gaat me potverdr ook lukken ook ;)Aanhouders winnen.. (Hoop ik dan he ;))
Ter informatie: Inkoop/verkoop/verhuur/Occasions:
douwedokter.nl/
B.T.W.: Dat je vriend je vertelde dat hij hele kleine bandjes had is voor ons niet zo heel erg boeiend.
Zei jij toch? Dus ik bevestig dat die eronder zitten...
Zal ff de info zoeken over tractor die ik zoek
Bijvoorbeeld:
Guldner 14pk
David Brown Selectamatic 880
McCormick d439
Deutz 4006/ 7006/ 4506
Same 4 cilinder
Of
Zetor 5718 4wd
Zetor 7245 4wd
Oldtimers als de Guldner en de Mc Cormick niet nemen.
De Deutz kan het minst aan kapot gaan en behouden waarde.
@Wimsumar Bedankt nog voor die link, dat bevestigd voor mij in ieder geval dat, op het eerste oog, de wagen die ik zelf heb gezien. Wel de goede bandjes heeft. "Hoe is 't met de bandjes?" "Een beetje slapjes misschien.."
Voor José binden we wel een hangbedje tussen de wielen onder de wagen, waarschijnlijk wordt het namelijk een kabouterklusser die toch nooit op komt dagen. Net als dat ie de was nooit doet hier.
Nou Wim, tot op heden las het aardig goed weg, maar nou begin ik toch aan je competentie te twijfelen.....
Zonder gekheid; even terugkomend op het keuringsverhaal in het buitenland. De trekker/combinatie moet voldoen aan de eisen van het land waar hij is toegelaten. Het zal te gek zijn dat je een trekker moet laten keuren, terwijl dat (nog) niet eens mogelijk is. In het buitenland wel de genoemde GV platen monteren, kun je bij het RDW aanvragen. Deze zijn in heel Europa geldig, wat dat betreft is het begrip Grensverkeer aardig ruim.
Dat je in het buitenland blanke diesel moet tanken heeft te maken dat het tanken van rode diesel in het buitenland gelijk staat met belastingontduiking. Je mag wel een tank vol over de grens meenemen.
Ja, daar heb je gelijk in. Noralina zal het vast niet erg vinden als er een bed minder in staat.
Ben je 16 tot 18 jaar, dan moét je een trekkerrijbewijs hebben en mag je officieel ook maar 25 km/h.
Precies, dat is de goede strategie om elke dag de beoogde afstanden te kunnen halen: Terwijl de ene op de trekker rijdt gaat de ander slapen.
Bovendien, meer ruimte dan voor 1 bed(je) is er niet in een campeerwagen, dus al helemaal niet voor 2-persoons
Maar zou wel even de snelheid bekijken, niet een ding kopen dat maar 20 kan, want die zijn er ook, daar ga je je later aan ergeren met oldtimertochten enzo, weet ik uit ervaring
Getverderrie !
P.S.:
Ik zal het nog sterker vertellen: Ik slaap alleen in m'n 2-persoons en als ik een keer bruine bonen heb gegeten dan liggen de volgende ochtend de dekens in de verste hoek van de slaapkamer 'weggeblazen'.
Vrouwtje van de tractor is er mee naar Afrika gereden...tractortractor.org/ En haar testrit was een ritje naar de Eiffeltoren om daar een koffietje te doen. Wat kan he t leven toch idyllisch zijn...alhoewel ze best een houten reet zal hebben gehad.
Maaruh als je dan met z'n twee in bed ligt én bruine bonen hebt gegeten moet je natuurlijk wel ff de dekens oplichten, dat geeft smerig hilarische momenten. Smerig kind ben ik toch.
Misschien dat ik ook wel een boerenkar/ platte wagen ombouw (vardo style woodsongtarot.com/vardo/vardo.html/) Het is maar net wat het eerste en goedkoop op t padje komt. Voordeel is wel dat zo'n ding ook direct een trekoog heeft. Nadeel: een hele zomer of langer klussen..of ik dat erg vind en een nadeel..neuj. Maar ieder z'n zwakke moment.
Wat betreft die tractor...in 2013 schijnt er wel een tractor rijbewijs ingevoerd te worden en dan moet je dus wel als je boven de 18 bent een b-rijbewijs te hebben. Maar dat is dan een zorg voor later. Tot die tijd kan ik tuffen en daarna moet voor zolang nodig het vriendje maar ff rijden. Maar ik ga echt wel de theorie nog ff goed doornemen hoor, dat ben ik zelfs al aan het doen... En ik ben op zoek in de buurt naar iemand die mij trekker wil leren rijden. Komt goed, ik ken al een aantal met tractor moet het alleen nog vragen.
Och, dat is nog niks! Weet je wat echt 'smerig' is?
Wat de "Vardo-style" betreft, dan ga je een caravan nabootsen. Je houdt denk ik niet van gemakkelijk maar dan kun je ook wel een oude caravan 'ergens van de straat plukken. Met wat verfrestanten ziet zo'n ding er ook in ommezien wel redelijk 'boers' uit.
"Wat de "Vardo-style" betreft, dan ga je een caravan nabootsen."
Auw... slechte vergelijking van iets wat volledig met de hand vervaardigd en daarna beschilderd is en bespannen is met handgevilt wol en canvas...
Nee..ik houd dus niet van gemakkelijk en is ook verreweg een caravan.
Op de een of andere manier zie ik een groot verschil tussen de sleurhut (caravan) en de pipo/gypsy wagons. Ik denk dat het hem zit in de tijd, energie, geschiedenis en sfeer die erin gestoken is.
Bovendien, tijd en budget ontbreken (neem ik aan) om dit jaar al zoiets te realiseren.
Overigens heb ik inmiddels een gratis werkplaats en standplaats gevonden voor mijn schaftkeet bij een vrouwelijke dominee...ze vind mijn aanwezigheid leuk en in ga haar hier en daar helpen om een hut te bouwen voor de kinderen en een klein groentetuintje aan te leggen.
Dat ik dit jaar ga beginnen met opknappen is dus in ieder geval wel reëel, we zien wel hoe ver ik kom
Laat me raden: Na en stevige bruine bonenmaaltijd flink wat uien met z'n tweetjes 'onder de wol' in een veel te klein bed.
( Wat je al niet bedenken kan hè, om reactie 100 te kunnen geven.