Hoe lek in olietank dichten?

Ik heb een linde heftruck waarvan de olietank van het hydraulisch systeem lekt. de tank is deels ingebouwd in het chassis van de heftruck. na wat zoek en testwerk ben ik erachter gekomen dat deze tank lekt. het grote probleem is dat ik niet kan zien waar dit lek precies zit doordat het deels in het chassis is ingebouwd en bijgevolg kan ik dit dus ook niet van buitenaf dichten. nu vroeg ik mij af of er geen producten op de markt zijn om olietanks van binnenuit te dichten? alle tips of eventuele ervaringen in tankherstellingen zijn zeer welkom.
mf6290

Reacties

ronald73
Hoe bedoel je precies? De tank zit in het chassis of dient het chassis zelf als tank?
Bij mijn shovel dient een deel van het chassis al als tank. Die lekte bij mij ook. Om er goed bij te kunnen komen om het te kunnen lassen hadden we zo ongeveer de halve machine uit elkaar moeten halen.
mf6290
@ronald73 de tank is aan de binnenzijde van de buitenkant gelast, de onderkant van de tank staat op de bodemplaat van de heftruck, volgens mij zit tussen die 2 laatste het probleem, ik denk dat de tank doorgeroest is tussen onderplaat van de heftruck en de bodem van de tank, erbij geraken om dicht te lassen van buitenaf lukt dus niet ofwel moet ik de helft van de heftruck open slijpen. ik vroeg mij af of er geen producten in de handel verkrijgbaar zijn om een tank van binnenuit te dichten, misschien 1 of ander 2k vloeistof of een coating of zoiets
porschestandard
Is dit misschien iets? polyservice.nl/126-tank-cure/
mf6290
@porschestandard ik had deze ook al gevonden op google, maar ik twijfel aan deze producten omdat de tank vet en roestvrij moet gemaakt worden door bepaalde producten in de tank te gieten en dan met de tank te schudden, en dat is nogal aan de lastige kant als de vorkheftruck nog aan de tank vast hangt denk ik. ik vrees dat de producten niet goed gaan hechten als ik het werk maar half en half doe.
Ronijn
Hebben afgelopen winter onze Linde H20 lekvrij gemaakt. (tenminste, poging tot) Als je het blok en alle pompen eruit haalt, kun je ook de brandstoftank eruit pakken. Volgens mij kun je dan wel bij de onderkant van de olietank komen.
Maar heb de heftruck inmiddels verkocht, dus kan het niet voor je nakijken
mf6290
@Ronijn bij mijn linde H25D hangt onder de bodem van tank nog een plaat die een groot deel van de onderkant van de heftruck bedekt, het lek zit tussen de bodem van de tank en de bodemplaat van de heftruck, door motor, pomp en brandstoftank te verwijderen kun je eigenlijk nog niks aan het lek doen vrees ik. ik heb er al over nagedacht om de buitenkant van de heftruck ter hoogte van de tank open te zagen om zodoende van buitenaf de tank langs binnen te dichten en daarna het uitgezaagde stuk er terug in te lassen.
fendt2
Misschien is het een optie om de las tussen chasis en tank doorslijpen en de hele tank er uithalen. Dacht bij mijn hyster ook dat het gelast was maar zaten ergens een paar verzonken schroeven. Soms valt het mee.
mf6290
@fendt2 is haast onmogelijk, of je moet de hele heftruck demonteren en doorslijpen
fendt2
Heftruck is inelkaar gezet. En zal nu weer uitelkaar moeten dus. Let wel op dat er geen slijpsel in de tank achter blijft bij het reparen van de tank. Of gewoon een laagje 2 componenten verf in de tank gieten natuurlijk nadat hij goed schoon en ontvet is.
mf6290
@fendt2 zou dat werken met 2K verf denk je?
fendt2
Kun je altijd proberen toch. Valt niet mee om de tank vet vrij te krijgen. Maar als dat lukt. Kun je de verf in een meerdere dunne lagen aanbrengen. Ook de verf loopt in het gat. Als het gat niet te groot is heb je kans dat het afsluit door de verf de volgendelaag sluit het gat nog beter af.
wotan2
Ik weet niet hoe goed je er bij kunt, maar slijp alle delen waar je wel bij kunt weg, en monteer een losse tank.
Jan mf6465
wtrading.nl/index.asp/…
Is het zo een hydrauliektank wat jij hebt?
inspecteurfendt
Is het geen mogelijkheid om extern een nieuwe tank te bouwen? De oude laat je dan voor wat het is. De hele heftruck uit elkaar slijpen is ook niet DE oplossing.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!