22

Welke oplossing voor makkelijk wisselen tussen cat1 en cat 2 op MF65?

Ik loop tegen het probleem aan dat ik enkele gereedschappen heb met cat1 pennen, en enkele (sinds kort) machines met cat2 pennen.

Mijn MF65 heeft van de fabriek een systeem op de heflatten dat je de cat1 en cat2 ogen kunt uitwisselen.

een vorige eigenaar heeft die ooit vastgelast met de cat1 ogen erin.

welke oplossingen zijn hier nu voor? zodat ik beide kan blijven gebruiken?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Het wisseloog wat op de heflatten zit, helaas vastgelast.

Reacties

+1
Ogen eraf , vanghaken eraan lassen ( nog gemakkelijk ook ) en bijpassende hefkogels bestellen .
Cat 2/1 en 2/2

kramp.com/shop-be/nl/…+
Of cat 2 ogen erin en de rest met bussen aansluiten. Je kunt cat 1/2 bussen gewoon bij een mechanisatiebedrijf halen.
Er zijn ook aanlaseinden te krijgen met kogels waar cat. 1 & 2 beide in zit. Dan hoef je alleen de kogel een kwartslag te draaien en heb je de andere categorie. 😉

Hier een linkje bij Misteragri: misteragri.com/40001944-hefarm-aanlaseind-cat-1-2/
+1
@RobVolvo
Grappig ding... Nooit geweten dat dat bestond
@bartjuh Ja als degene die er aan je trekker zitten aan het eind zijn en je hebt wat verschillende machines met verschillende categorieën, dan is het zeker een leuke oplossing. Of je moet het mooi vinden om telkens busjes te zoeken en te wisselen. 😅
+1
@RobVolvo Oke? Dat is ook nieuw voor mij, wel mooi idee opzich.Misschien iets slijtgevoelliger maar voor deze pk klasse opzich geen punt denk ik
@RobVolvo was dat niet standaard bij latere MF’s? Hier zitten dergelijke kogels op een 240 en 265, en ziet er origineel uit.
@Arie_MF Poehh... Durf ik niet te zeggen, zal eens kijken bij de 260 die momenteel op het werk staat. Zou maar zo kunnen hoor, weet wel dat een kameraad ze aan hun 135 hebben zitten, maar of ze die er zelf aangemaakt hebben of dat ze eraan zaten weet ik niet... 😉
+1
Als ik toch moest lassen ging ik voor vanghaken
@ambu954 Ook aan een MF 65, uit de jaren 60? 🤔 😅
@RobVolvo Desnoods slijp je ze eraf als de trekker versleten is, maar ik kies ook voor vanghaken.
@Mdbm misschien zitten jullie de volle tijd op een trekker? maar zo'n 140€ per haak (gemiddeld)
om 1x per week of soms 2 weken om te koppelen, dat gaat me een beetje boven de pet. als ik nu iedere dag een of meerdere malen moest omkoppelen is dat wat anders.
het is wel een makkelijk systeem.
@Bert353
Ik zou voor die 29 euro per stuk, de optie van RobVolvo overwegen. Ik wist niet dat het bestond, maar dan ben je inderdaad meteen het gedoe met verloopbusjes e.d. kwijt.
@Bert353 Betalen moet je ze maar 1 keer, maar het aanpikken gaat veel vlotter.
+1
@RobVolvo je hebt gelijk had ik niet zo gauw gezien dan de andere optie maar met kogels met twee gaten sorry 😄
Kofo vriezenveen heeft vrachten van die dingen liggen volgens mij? 50 euro per setje. Weet alleen of ze nog veel Cat 2 hebben? Meeste trekkers zitten in de zwaardere klasse daar, Cat 3.
Ik ben hier naar de agro 2000 geweest, en daar gaven ze me zo'n aanlasstuk mee, dat zou cat2 zijn vertelden ze me. thuisgekomen vergelijk ik het met degene die al aan de heflatten zitten, blijken dat dezelfde te zijn, 22mm ik geloof dat dat cat 1 is?

Ben ik vandaag teruggegaan om ze te ruilen, blijkt dat cat2 28mm is? en ik heb uiteindelijk een stel meegenomen die 25mm is, zou dat cat 1,5 zijn of zo? (en ik maar denken dat dat niet zo ingewikkeld zou kunnen zijn? ;-)) ) iig die 25mm passen op mijn gereedschappen.
@Bert353 25mm is cat 2 voor je topstang. Cat 2 voor je lift is 29mm. Die 25mm is geen courante maat voor je lift. Nog eens inruilen dus.
+1
@Bert353 Hier is de cat1/2/3 tabel die normaal gebruikt wordt : nl.wikipedia.org/wiki/Driepuntsophanging/
Voor vanghaken zou ik nooit kiezen, dan zijn er voor mij een aantal (vaak oudere, kleinere) werktuigen die ik niet meer kan aankoppelen. Beste optie is aanlasogen cat 2 (gat 29mm) en busjes gebruiken die je kan inzetten voor cat 1 pennen, ook topstang (cat 2 is 25mm) busje gebruiken, dan pas kan de hef goed werken als je dieptecontrole gebruikt.
@Pauls Hoi Pauls, jij bent de eerste die het me op deze manier uitlegt, zodoende begrijp ik nu ook de dingen waar ik nog niet aan gedacht had. super!
Merci.
@Bert353 We zijn op de wereld om mekaar, mekaar te helpen niewaar. (je kan wel verder zingen zeker)
@Pauls
Inderdaad, oudere werktuigen hebben vaak te weinig ruimte bij de aankoppelpunten om vanghaken kwijt te kunnen. Vooral bij "vorken" waar de kogels tussen vallen zit er naar achteren toe te weinig ruimte. Hebben hier al wel eens wat werktuigen aangepast daarvoor.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0