34

Wie kan mij les geven over de werking van een case IH 885 ?

Als nieuweling in de tractor wereld ben ik een totale bleu, ik hoop hier wat meer kennis op te doen over de werking van mijn Case IH 885 . Waarvoor dienen alle hendels ( de tekst is nogal vervaagd) hoe controleer ik het oliepeil, het hydrauliekpeil, ....
Mocht er iemand dezelfde tractor bezitten kan ik misschien eens een uurtje instructie krijgen 😄
Ik woon in Brugge ( Belgie) Mijn tractor is van 1987
Bedankt op voorhand voor alle reacties

Deel dit topic

Reacties

Foto?
+1
Ja dat is een goed idee, alleen ik ben niet zo supergoed (zeg maar een totale kluns ) met computers.

Ik vraag eens aan mijn kinderen om dat te doen.

Bijkomend probleem is : de traktor staat momenteel in ons pas gekocht vakantiehuis in noord frankrijk, waar hij moet dienen voor verbouwingswerken, vandaar de hefmast die ik kocht ( en maar half werkt, alleen omhoog momenteel) Maar ik heb gezien dat onderaan de tractor een onderdeel los zit, dus hopelijk met dat vast te zetten lukt het dalen ook)

volgend weekend ben ik ter plaatse en zal als ik het niet vergeet een foto maken

grts

koen
Er zijn verschillende uitvoeringen van dit type, dus een foto maakt al veel duidelijk. Maak ook wat foto's van binnen in de cabine (als hij die heeft) vanaf het dak naar beneden zodat alle hendels en knoppen er op staan, dan is de uitleg zo gepiept. Ook een foto van het los hangende onderdeel als daar meer over wil weten, en eventuele andere dingen die vragen oproepen.
+1
@wotan2 Ik heb een 95 serie. Ik weet niet in welke mate het interieur scheelt met een 85 serie, maar een foto zal ons inderdaad wel iets wijzer maken.
@Mdbm Het verschilt allemaal niet veel, maar aan de hand van de foto is makkelijker uitleggen.
Het verschil tussen de openstation en lage engelse cabine zal verwaarloosbaar zijn, maar met een XL wijkt het al wel weer wat af.
+1
@stijn-de-bock is dat bij jou in de buurt?
Jij bent toch redelijk wijs met case...
@Fendt926Driver ongeveer 80 km,tis misschien die case die mijn vrouw onlangs plaatste.
+1
@stijn-de-bock ha ha. 80 km is wel ver voor een beetje uitleg
@wotan2 ja en omdat deze ook te koop was bij het leger onlangs zou het wel eens deze kunnen zijn.
+1
Ik weet het, het is niet sexy maar... misschien eens beginnen met de GEBRUIKERS HANDLEIDING door te lezen?
Nog een tip: ga naar de Case IH dealer voor een handleiding indien niet aanwezig...

En kom dan hier terug met gerichte vragen, dat scheelt je een heleboel tijd en moeite. De mensen hier zijn zeer kundig en (meestal) bereid te helpen.
+1
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties, ik ga dit weekend naar frankrijk en maak foto's . Ik blijf daar de ganse week om te werken, dus pas het weekend erna ben ik terug.

Er is nog geen internetaansluiting in het huis, en gsm ontvangst is er niet of nauwelijks.

Dus het zal even duren, maar de foto's komen eraan.
mvg

Koen
Bij deze de beloofde foto's, gemaakt en geupload door mijn zoon. Wotan 2 had het bij het rechte eind 😄
In de week die gepasseerd is heb ik de traktor goed gebruikt om lasten te verplaatsen met de hefmast die ik ook tweedehands heb gekocht.
Het rijden vooruit en achteruit en de grote versnellingen heb ik ook al ontdekt.
De traktor start perfect , zonder blauwe rook en zo, dus motorisch lijkt het ok.
De driepuntshef werkt ook goed, maar soms gaat hij eens een beetje op en neer.
Op stationair toerental werkt de servo niet super, maar met de toerentalhendel wat hoger te zetten of wat meer gas te geven is dit probleem opgelost.
De gebruikershandleiding heb ik zonet via het internet gekocht, de service manual heb ik gratis gevonden

Het enige probleem dat ik heb is de hefmast bediening. De hendel om deze omhoog te doen kan zeer fijn bediend worden. maar om te zakken moet je eerst voorbij heffen passeren dus ga je eerst omhoog, en om dat te vermijden ga je snel verder waardoor de last plots en heftig zakt, dus dan weer voorbij omhoog naar neutraal , waardoor je weer een wip omhoog krijgt.

De hefmast heeft maar één leiding, dus dat heeft er misschien mee te maken. Ik heb eens geprobeerd de onderste aansluiting te gebruiken, maar behalve dat je hoort dat er druk opgebouwd wordt gebeurt er niets.

Ik weet dus niet welke ventielen er op zitten, enkelwerkend, dubbelwerkend,...
Dat zal waarschijnlijk van belang zijn want ik wil een klepelmaaier met zijdelingse verschuiving kopen ( waarvoor ik twee ventielen zal nodig hebben, één voor linkse verschuiving en één voor rechtse verschuiving)
Ik had iets besteld bij Janssen Versand, maar dit voorlopig on hold gezet omdat ik niet zeker ben als mijn traktor hiervoor wel geschikt is.
Ik vermoed van wel want op dezelfde verkoop werd een klepelmaaier met zijdelijgse verschuiving verkocht, en ik heb klepels daarvan in de traktor gevonden, dus ga ik ervan uit dat deze op de case heeft gezeten.

De traktor heeft gediend in de eerste wing in beauvechain, dus daar is veel gras te maaien rond de landingsbanen.

In principe is dit een 4x4 maar toen ik met een lading rotte treinbilzen op de vorken in achteruit door de natte weide omhoog reed slipten de achterwielen door, maar de voorwielen niet.
Ik zie niet direct waar de 4X4 moet worden ingeschakeld ( in mij defender was dit destijds met een aparte hendel, maar die vind ik hier niet)

op foto 3 zie je links van het stuur een hyraulisch uitkomen op de grond met een stop op , geen idee van de functie hiervan is of geweest is

op foto 9 zie je de trekhaakhouder maar ik heb geen trekhaak, kan iemand zeggen waar ik moet op letten om er één te zoeken ( ik zou een bolhaak kunnen gebruiken om mijn aanhanger van de auto ( mtm 3.5 ton) ermee te trekken , of is het beter die te koppelen aan de 3 punts koppeling met zo een trekbaar?
Ook een oogkoppeling moet er nog komen omdat ik later nog een karretje zal kopen dat kipt

ook de hendel heavy - dr(op) vermoedelijk is mij nog niet duidelijk (foto 6)

Voor de pto zijn er twee snelheden maar dat moet ik ook nog uitvinden, ik zie geen verschil momenteel. De maaier die ik beoog moet op 540 rpm draaien

Voila, een hele boterham ineens dus, ik hoor wel wat er uitkomt

groeten

Koen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@case 885 Even kort op jouw vragen:
-4 wielaandrijving schakel je in met de tuimelschakelaar links onder het stuur
-De stop knop is om de motor uitzetten als je hem uittrekt, hier zit een bowdenkabel aan naar de brandstofpomp
-de hefmast kun je in de onderste koppeling doen, als je de hendel naar achter beweegt moet dan de mast heffen, in de middenstand gebeurd er niets, naar voren zakt je mast. waarschijnlijk zit er nog een stand meer op je hendel (helemaal naar voren) dan is de leiding drukloos en "valt" je last in de hefmast naar beneden. Dus eerst even zonder last oefenen.
-De hendel heavy drop is voor de trekkrachtregeling van de driepunts hef. Dit gebruik je bij grondbewerkings werktuigen, goed ingesteld (kwestie van proberen) houd deze je werktuig op min of meer gelijke diepte in de grond, door steeds een beetje te heffen en te dalen behoud de trekker daarbij grip.
-je hebt een dubbelwerkend hydraulisch ventiel op deze trekker, om je toekomstige klepelmaaier van links naar rechts te bewegen is dit voldoende daar op de machine een dubbelwerkende cylinder zit, een slang in elke koppeling klaar. Je kunt de slangen dan ook omwisselen van koppeling, dan reageert de maaier omgekeerd op de hendel, ff uitproberen wat makkelijk werkt.
Ik weet niet of deze maaier ook nog opklapt? Dan kom je een (waarschijnlijk) enkelwerkend ventiel te kort, maar dat kan ook met een extra dubbelwerkend ventiel.
@case 885 De lange hendel voor en achteruit heeft nog een stand meer waarbij de trekker langzamer gaat en de 4 versnellingen nog een keer kunt wisselen. Dit schakelt in een h patroon.
Ps nog een leuk detail, in één van de chassisbalken vooraan heb ik een prachtig geweven vogelnestje gevonden 😄
@case 885

Onder het stuur zit een knopje om de 4wd in te schakelen. En het klopt inderdaad dat de aftakas één snelheid draait. Je moet een tweede stomp monteren onder de bestaande stomp.
Je hebt een dubbelwerkend hydrauliek ventiel, je moet alleen de slang op de andere koppeling zetten.

Die slang met stop die uit de vloer komt? Kan wel eens een afgedopte leiding zijn voor de kachel, bij zomerdag wordt het veel te heet in de trekker.

Een trekhaak voor een auto aanhanger zal ik een gatenbalk voor in de hefkogels pakken en daar een bol oplassen/monteren.
Aan wotan 2 en Case 956

Dank u voor de tips, ik ga pas over een maandje terug , dus zal even geduld moeten hebben om dit te gaan proberen.
Nu snap ik ook waarom die hefinrichting in bepaalde standen op en neer gaat !
De maaier die ik op het oog heb is enkel links en rechts verschuifbaar. Maar gezien de weide nogal oneffen is zou het handig zijn om één te hebben die zijdelings kan zakken/ stijgen.

Is het moeilijk om een extra ventiel te ( laten plaatsen) zodat ik een ander soort maaier kan kopen?

Ik zal zo een gatenbalk aankopen en daar inderdaad een bol op monteren.

Ik probeer ook nog eens de andere slang voor de hefmast , best mogelijk dat ik iets over het hoofd heb gezien( bijvoorbeeld de afsluitkraan vergeten open te doen ) en dat er daarom niets werkte.
Toen ik dat heb gedaan was ik nogal versuft, ik was net de dag voordien door de keldervloer gezakt ( volledig weggeroeste metalen steunbalkjes ) en was niet 100% wakker door de pijnstillers denk ik. Ik denk wel dat ik een wereldrecord zweefvliegen met keldervloeren heb gevestigd, alleen nog laten homologeren!

Heel leuk dat afstands-leren, nooit gedacht dat ik ooit les via het web zou krijgen 😄

Koen
Beste tractorfanaten

Ondertussen heb ik een handleiding gekocht en probeer deze te begrijpen.

Ik kom echter tegenstrijdigheden tegen in deze handleiding.

Voor de 885 XL versie moet je een hendel uittrekken aan het stuur om de motor te stoppen.
Dit is in mijn tractor zo. Voor de niet XL versies zit de knop hiervoor onder het stuur.
Als ik dan verder lees in diezelfde handleiding staat dat de waarschuwingslampjes van een XL in een cirkel staan, de niet xl versies staan de lampjes in een rechthoek.
Op mijn tractor staan deze in een rechthoek.

Op de deur staat ook 885 zonder XL.

Mijn vraag is nu, welke tractor heb ik precies, omdat bij een xl en een gewone andere handelingen nodig zijn voor onderhoud en afstellen van pedalen en zo.

Volgens weekend ben ik in Frankrijk en probeer ik met de handleiding erbij uit te zoeken wat er allemaal klopt en wat niet

Alvast bedankt voor enige verduidelijking

mvg

Koen
@case 885 er staat zeker en vast geen xl cabine op.
Ah zo, die xl slaat enkel op de cabine?
@case 885 klopt,ziet er dan zo uit.

(klik om te vergroten)

Ok dank u, ik had ook al gezien op internet dat de cabineruit vooraan in 2 delen was en deze foto is die in één deel. Ook bovenaan is er een verschil.
Maar dat verklaart nog niet dat er delen van een xl versie en een niet xl versie in de cabine zitten.
De tractor is van 1987 en ik heb gezien dat er eind 1986 een overgang tussen international en case international is geweest.
Misschien hadden ze nog onderdelen van de international 885 XL liggen en hebben ze deze in de case ih 885 gebruikt, wat deze verschillen kan verklaren.

mvg

Koen
@case 885 daar kan ik niet op antwoorden maar iemand anders vast wel.
@case 885 Zoals ik het zie heeft iemand de stopknop verplaatst. Normaal zit hij bij je linker knie, bij de xl versie zit hij op de plek van het gat onder de klok, maar je dashboard is dan vierkant en niet driehoekig. De XL uitvoering slaat op de kabine, deze is een stuk moderner als de cabine die je nu hebt. Het grote verschil is dat de xl cabine een vaste vloer boven de versnellingsbak heeft, naast dat hij er anders uit ziet. Jouw tractor is eigenlijk een open tractor waar men op de spatborden een vaste cabine gebouwd heeft.
@wotan2 Ok Dank u, dus in principe zou ik dan ook de cabine kunnen terug afnemen.

Dan kan ik beter rondom kijken en kijken en kan hij ook in de schuur binnen want die is nu 20 cm te laag.( de uitlaat zal dan ook moeten ingekort worden)
Nadeel is dan natuurlijk dat ik dan in weer en wind zit. Het wordt dus even afwegen hierover.

mvg

Koen
@case 885 inderdaad in principe zou je er de cabine zo af kunnen halen. In ben echter niet voldoende geinformeerd of het echt kan door alles te demonteren, of dat je bepaalde onderdelen dan aan moet passen omdat ze toch net even anders zijn dan bij een open versie. Bovendien mis je dan je beveiling voor als de trekker ooit mocht kantelen, die zul dan ook dan er weer bij moeten maken. Het is niet zo moeilijk, maar wel iets om even goed door te denken voor je er aan begint.
@wotan2
Ja hoor, daar heb je volledig gelijk in, als ik de cabine afhaal zou er zeker een rolbeugel moeten opkomen.
mvg

koen
@case 885

Of de ingang van de schuur hoger maken, als dat kan. Of gat onder de deur graven, als er geen zolder in de schuur zit die dan ook nog weer te laag blijkt, enz.
+1
@jammermaarhelaas
Ik heb ook al in die richting zitten denken, maar ...
De schuur moet nog volledig herbouwd worden op termijn ( asbest golfplaten op het dak) en het dak is vastgemaakt aan de gevel van het huis. Deze gevel moet ook herbouwd worden (is nog in leem, het gebouw dateert van 1798 ) Er zit een groot gat in het dak omdat er waarschijnlijk tijdens een storm ooit een tak is op gevallen.
Maar ik heb alleen de eerste 13 jaar daar geen tijd voor. Over 13 jaar ben ik 65 en kan ik op rust.

Mijn halve trouwboek is 8 jaar jonger , dus heb ik 8 jaar om het ganse project af te werken en dan kunnen we samen rusten in ons buitenhuis in Frankrijk.

Er is zoveel te doen dat ik mij zal moeten haasten om rond te raken op die tijd.

Nu kan ik de tractor goed gebruiken om spullen te laden en te lossen, en ook in de toekomst om te maaien.

mvg

Koen
@case 885 plaats eens een foto van je trekker als je er mee bezig bent,altijd leuk.
+1
@stijn-de-bock goed idee 😄
@jammermaarhelaas
Ik heb ook al in die richting zitten denken, maar ...
De schuur moet nog volledig herbouwd worden op termijn ( asbest golfplaten op het dak) en het dak is vastgemaakt aan de gevel van het huis. Deze gevel moet ook herbouwd worden (is nog in leem, het gebouw dateert van 1798 ) Er zit een groot gat in het dak omdat er waarschijnlijk tijdens een storm ooit een tak is op gevallen.
Maar ik heb alleen de eerste 13 jaar daar geen tijd voor. Over 13 jaar ben ik 65 en kan ik op rust.

Mijn halve trouwboek is 8 jaar jonger , dus heb ik 8 jaar om het ganse project af te werken en dan kunnen we samen rusten in ons buitenhuis in Frankrijk.

Er is zoveel te doen dat ik mij zal moeten haasten om rond te raken op die tijd.

Nu kan ik de tractor goed gebruiken om spullen te laden en te lossen, en ook in de toekomst om te maaien.

mvg

Koen
+1
Toch bedankt voor de reactie
mvg

koen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0