Illustratie van:

Fendt 103 - aftakas koppeling

Hallo. Bij mijn Fendt 103 slipt de aftakas koppeling af en toe,denk ik.
Bij zware belasting hoor ik tenminste een wat fluitend geluid.
Is de koppeling af te stellen of moet hij doormidden. Of is er niks aan de hand?
Ik neem aan dat de aftakas niet met de vloeistofkoppeling werkt?

Groeten Harry

Deel dit topic

Reacties

FabianFendt
Het kan zijn datje aftakaskoppeling schoentjes versleten zijn dan slipt die door zou je eigenlijk is moeten testen aan een waterrem ofzo. en dan moet de trekker door midden om dat te vervangen ja.
de yanmarman
Aftakas werkt ook met vloeistofkoppeling
TomH
@de yanmarman

Haha dat dacht ik dus even van niet 😉 . Er zit rechts onder je trekker een lamellen paket. Die kan idd versleten zijn. Ik weet wel dat daar een dikke veer aan zit die de boel vrij drukt dus is een riskant klusje los halen. Hoe hij er pressies uit moet weet ik zo ook niet. Maar als je bij het gaspedaal op die knieën gaat zitten zie je bij dat uit stekende asje een paar lamellen zitten.

Hij hoeft niet door midden om de lamellen te vervangen 😉 .
appie1967
Niet goed tomh
hij moet voor vervangen wel door midden
en als u aan deze klus begint
eerst achterbrug olie aftappen
doet u dat niet word u vanzelf afgestraft
u moet hem namelijk net achter het stuur delen
en als u hem van elkaar drukt komt er een lager van de aftakasgedeelte uit de versnellingsbak en stroomt er ongeveer 27liter olie op de vloer
even snel weer aan elkaar drukken wil niet
omdat er een 80cm lange as achter uit de achterbrug komt die gaat onmiddelijk doorhangen
en wil dus niet meer op de plek
de veer spanning moet met een speciaal hulpstuk ontspant worden dit weet ik nog wel
is voor mij ook al 20 jaar geleden dus ik weet het verder niet precies meer
appie1967
Bij de 100 en de 300 serie gaat de aftakas wel via de vloeistofkoppeling
bij de 600 serie niet
Fendttrisixfan
Makkelijkste is doen zoals ik, zelf repareren bij dealer, kost wat minder en ben je zeker dat het goed is en als je iets niet weet vraag je het vlug
TomH
De lamellen moet je kunnen vervangen bij die dingen zonder ze door midden te halen.

Die afstraffing het ik al gehad 😛 .
appie1967
Nee tomh de 300 serie wel maar de 100 serie zal echt van elkaar moeten
je kunt de lammelen wel zien als je het blikken beschermkapje er onderweg haald maaar dat is ook alles
die dikke veer waar jij zelf over praat zit onder de rij koppeling en is alleen te bereiken door de tractor te delen
basia
@appie1967

Juist ; de 300 serie kan aan elkaar blijven ! En die dikke veer koppelt de lamellen koppeling ; dus zet je hem vrij ; span je de veer !
Bij de 103 drijft de motor via de vloeistokoppeling de "verdeelbak" aan deze verdeelt vervolgens het vermogen via een enkele droge plaatkppeling door aan de versnellingsbak ; en via een droge lamellen-koppeling aan de aftakas aandrijving !!!
Favorit614
Koppeling is alleen te vervangen door hem in 2en te delen .
en als je toch zo ver bent kijk de rij koppeling ook goed na , anders moet je misschien over een paar maand nog een keer de zelfde operatie doen
de yanmarman
@basia

Quote:
Bij de 103 drijft de motor via de vloeistokoppeling de "verdeelbak" aan deze verdeelt vervolgens het vermogen via een enkele droge plaatkppeling door aan de versnellingsbak ; en via een droge lamellen-koppeling aan de aftakas aandrijving !!!

da dacht ik dus ook
supertiger 955i
Dank voor de reacties.Nu weet ik waar ik aan toe ben.
Doormidden halen dus.

Groeten Harry

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
18