'Oude auto's veroorzaken een derde van stikstofuitstoot in verkeer'

Benoem het maar niet om geen idioten wakker te maken, maar
1 + 1= 2, dus straks ook.....?
Originele beschrijving
Het AD liet uitzoeken hoe groot de uitstoot is van auto's ouder dan vijftien jaar.

Deel dit topic

Reacties

+1
Adaptief boeren
Net als oude stallen 🤐 ben je zuinig op je spullen is het weer niet goed , oude trekkers ook maar opkopen 🧐
+3
van Ittersum
Van productie tot de laatste dag in gebruik wil ik nog wel eens zien wie of wat duurzamer is. Heb het idee dat alleen het dagelijks gebruik als vergelijkend norm geldt @Adaptief boeren
Adaptief boeren
@van Ittersum Dat zal best , maar de stikstof productie van vroeger kunnen we niet meer elimineren, wel van de toekomst
adriaan33
@Adaptief boeren die NOx reductie komt van het recirculeren van uitlaatgas. Je kan ook oudere diesels voorzien van zo'n recirculatie pijpje.
+1
Noorderling
Quote Reactie van @adriaan33:
Je kan ook oudere diesels voorzien van zo'n recirculatie pijpje.

Die rotzooi zit zo verstopt en je bent een paar jaar eerder van je auto af, minder lucht zorgt weer voor mindere verbranding en hogere inlaattemperatuur. In theorie klopt het.
+1
WiebeJ
@Adaptief boeren en die nieuwe trekkers die de AdBlue erbij door jagen.... is toch ook puur ureum stikstof.??
Adaptief boeren
@WiebeJ Ja je kunt het mij wel vragen, maar heb er geen verstand van, wie het weet mag het zeggen
+1
adriaan33

(klik om te vergroten)

+1
milkman1
@adriaan33 'onschuldig stikstof' staat in het verhaaltje. Waar maken ze dan zich zo druk over........😒
adriaan33
@milkman1 rij regelmatig naar Mainz met zijn milieuzone. Op winterse dagen ruik je daar vooral de oliestook cv
walker1
@milkman1 Wel even weten hoe dat proces werkt en wat ze met onschuldig stikstof bedoelen. Ze hebben het dan over N2, waar 79% van de lucht uit bestaat. Wat er in komt is NOx, wat wel schadelijk is.
+2
van Ittersum
@WiebeJ klopt , kwade bestrijdt je dus met .....uhm..... het kwade😂
Bartlehiemboer
Geen goede/goedkope oplossingen bedenken. Zou sneu zijn voor de autoverkoper die in reactie geeft achter dit idee te staan….
+4
weurding
Heeft het toch nut om te demonstreren met nieuw spul, in elk geval 1 streepje voor 😉
+1
langeslagdiesel
Trekpaarden en pakezels konden nog wel eens duur woorden met al deze onzin. Bah,😭😭
+4
weurding
Die auto's van 15 jaar en ouder zijn in weze heel duurzaam. Hebben die leeftijd meestal bereikt door een lage km stand en hebben dus maar een bescheiden bijdrage geleverd aan het vermeende probleem
dennisbouter
@weurding als je 10000 km rijd per jaar met een auto die 80% van de uitlaatgassen uit stikstof bestaat of je rijd 10000 km per jaar met een auto waarvan 40% van de uitlaatgassen uit stikstof bestaan dan kan die heel duurzaam zijn omdat je er al 15 jaar mee doet. Maar de stikstof uitstoot is dan nog altijd de helft meer
weurding
@dennisbouter dat klopt helemaal maar het is veel duurzamer voor mijn portemonnee. Heb overigens testrapport van onze benz van 2001 waar die uitstoot reuze meevalt. Kleine auto's als de fiat panda twinair zijn veel vervuilender dan men doet vermoeden.
+2
matt
@weurding klopt niet is niet de helft meer,maar het dubbele.
+7
weurding
@matt voel me overigens niet schuldig over een niet echt bestaand probleem.
ted9
@weurding klopt die motortjes van gazonmaaiers zijn nr een in vervulling.
+6
walker1
In 2010 kocht ik een nieuwe Fiat Punto diesel, die was toen volgens onze overheid zo schoon dat ik geen BPM hoefde af te tikken en ook geen houderschapsbelasting hoefde te betalen, van die houderschapsbelasting, daar kwam onze o zo betrouwbare overheid 3 jaar later toch maar op terug, want er kwam te weinig binnen in de schatkist. Hoe dan ook, heb toch de 1e 3 jaren belasting vrij gereden, auto is nog prima en mag met Euro 5 ook overal nog komen, maar over een jaar of 5 zullen ze die auto's ook wel weer gaan uitroeien. Kijken of ik dan een slooppremie kan opstrijken, dan heeft de overheid er 2 x aan meebetaald 😂
+1
buorman
@walker1
Zelfs als de overheid er 2 keer aan meebetaald, wil ik geen punto 😁
+2
walker1
@buorman Haha, ik moet zeggen, ik was eerder ook nooit geen Fiat fan, maar toen in 2010 die bpm en belasting vrijgestelde diesels op de markt kwamen en ik toch aan andere auto toe was, me daar in gaan verdiepen en proefritten maken. Uiteindelijk vond ik de Punto de beste keuze en rij er nu 9 jaar later nog steeds met plezier mee. Enige noemenswaardige probleem wat ik gehad was een kapotte turbo, natuurlijk net toen de auto een half jaar uit de garantie was, maar door coulance regeling maar 20% van de rekening hoeven te betalen.
+1
grös
@walker1
Overheid is gewoon onbetrouwbaar, heb dit jaar ook een Duitse sjoemeldiesel uit 2010 gekocht weegt ook maar 1050 vebruik ri. 1 op 30, een goede specialist kan zo je EGR uitschakelen en kapotte turbo's hebben vaak ook weer met milieumaatregelen te maken. Denk maar aan start-stopsysteem, een turbo draait op z'n top 80.000 toeren ofzo, zodra de motor uitgaat is de smering ook weg en daar houden turbo's niet van.
+1
dennisbouter
@grös en dat de turbo dan geen smering meer heeft ligt niet aan de overheid, een beetje tractorpuller heeft daar gewoon een extern oliepompje voor, mocht er iets gebeuren dan krijgt de turbo toch zn olie. Heb zelf een mooie bus alleen zijn ze bij mij de sjoemelsoftware vergeten dit jaar wel een turbo een roetfilter en motorrevisie rijker maar ook dat komt niet door de milieumaatregels maar gewoon door het feit dat vw het vertikt om een goeie motor te bouwen
walker1
@grös start stop systeem gebruik ik niet meer, kan natuurlijk nooit hard maken dat het verband had met kapotte turbo, maar het was me al wel eens opgevallen dat start stop systeem ook al bij koude motor werkt, dus dat vond ik al reden om het uit te schakelen, op een nog koude motor zou dat systeem niet mogen werken, maar werkt puur op basis van accuspanning.
Met EGR en roetfilter nog geen problemen gehad. Merendeel van de kilometers rijd ik op snelweg en ben dan meestal 3 kwartier tot uur onderweg, dus motor wordt wel altijd warm en regenereren gaat bijna altijd onopgemerkt, zie alleen wat witte rook dan.
+4
dendeze
De wereld is compleet gek geworden, de allerbeste tijd die er ooit op aarde is geweest heb ik gelukkig mogen meemaken, en geloof me zo'n mooie tijd komt nooit of nooit meer terug.
Hemeltjelief al die onzin voor iets wat het hele bestaan van de aarde al zo is geweest, alleen laat blijkbaar iedereen zich opnaaien door de fake media.
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @dendeze:
en geloof me zo'n mooie tijd komt nooit of nooit meer terug.

Jawel hoor, nadat alles stelselmatig is afgebroken komt er vanzelf weer een tijd waarin alles weer wordt opgebouwd. Maar ik ben het met je eens dat WIJ dat niet meer mee gaan maken, voor onze (klein) kinderen komen er weer betere tijden. Al zal het eerder ten tijde van de kleinkinderen zijn dan van de kinderen.
grös
Quote Reactie van @dendeze:
alleen laat blijkbaar iedereen zich opnaaien door de fake media

Nou precies en daar zit gelukkig een uit-knop op, of je kunt abonnement opzeggen.
+1
stijn-de-bock
@grös de domste mensen vinden die knop niet.
+1
Bert353
@dendeze Ik denk dat ze zo blij zijn dat ze nu eindelijk iets kunnen meten, moeten ze gelijk maar alles gaan meten, en voordien deed niemand iets met die meetresultaten, maar nu de tweede kamer en consortenuitgevonden heeft dat je heel nederland zo kunt manupileren, moet er gemeten worden!
jammermaarhelaas
Citaat uit het bericht van @adriaan33, mijn dank hiervoor:

Quote:
"Wanneer de NOx in de katalysator met de ammoniak reageert worden de schadelijke NOx-moleculen in de uitlaat omgezet in onschadelijke stikstof en water"


Dus je zou zeggen: NOx + NH3 geeft N2 en H20, en N2 is onschadelijk.
Dus de NH3 uitstoot van de landbouw is een zegen voor de uitstoot bij verbranding van fossiele brandstoffen (verkeer, industrie). Nu slaat NH3 snel neer, dus weinig tot geen emissie daar waar de NOx zich bevind.

Straks allemaal weer met de ketsplaat mest uitrijden? Dit laatste was een grapje.
adriaan33
@jammermaarhelaas op zoek naar ammoniak zie je op Wikipedia dat ze nog in het zure regen tijdperk zitten. De schrijvers zijn allemaal anoniem. Trok een na Rots61 kom je op wikikids voor onderwijs.
+1
robbies
@jammermaarhelaas dat zegt @spotmelker al een tijdje hier volgens mij
jammermaarhelaas
@robbies

Oke, gelukkig is dat dan al goed bekend.
Ik zit 99% van de tijd op TF, en lees dan nauwelijks iets van @spotmelker, was me er niet van bewust.
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
. Nu slaat NH3 snel neer, dus weinig tot geen emissie daar waar de NOx zich bevind.

Klopt, ammoniak neutraliseert en slaat neer!! Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
+1
adriaan33
@kanniewaarzijn vroeger was NH3 belangrijker omdat het zwavel bind en dat zit er nu veel minder in de lucht.
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @adriaan33:
omdat het zwavel bind e

Het neutraliseert alles wat verzuurt.
Bert353
@adriaan33 hop weer zwavel in de diesel, ben je ook weer van de dieselpest af!
+1
1066
Onze auto wordt gauw 17 jaar en rijd ruim 20000 km per jaar
dus een echte D 66 auto
+1
sjoerd de melker
Volgens mij zijn er de afgelopen jaren elk jaar meer auto's gekomen. Komt er nu ook een referentiedatum? Vanaf deze referentiedatum komt er geen auto meer bij. Er komen autorechten die verhandelbaar zijn en waarbij er 30% afgeroomd wordt.
+4
Bekkink
🤔klopt het dat 20 jaar geleden nog geopperd werd om mest uit te rijden met de ketsplaat naast autosnelwegen om de uitlaatgassen te reduceren?...staat me nog iets van bij...
kanniewaarzijn
@Bekkink Zou een goede zaak zijn.
+2
dendeze
@grös en Stijn-de-Bock, die knop heb ik allang gevonden, nu jullie nog, probeer zelf eens na te denken over al die onzin inplaats van de media klakkeloos te geloven!
Er zijn drieduizend wetenschappers die deze klimaathetze ondersteunen, er zijn er DERTIGDUIZEND die daar niet in geloven maar die mogen op geen enkele media hun zegje doen, alleen doemdenkers mogen in de media aan het woord komen.Trouwens, ik hoor geen enkele maatregel tegen het vliegverkeer, een airbus met 320.000 liter aan boord is blijkbaar geen enkel probleem.
+1
adriaan33
@dendeze
jammermaarhelaas
@dendeze

Zoals zo vaak in de geschiedenis is de boer een zondebok, gelukkig weren we ons hier tegen.

Er zijn ook berichten te vinden die het hele klimaat verhaal in een veel groter, realistischer, perspectief zetten. Berichten die op dit forum veel te ver voeren omdat we als boeren te maken hebben met de hedendaagse problematiek vanuit beleidsmakers en volksmenners waar we onze handen vol aan hebben.

Voor wie desalniettemin meer horen wil (duitstalig), in YouTube zoeken op:
Klimawandel im Sonnensystem - Axel Klitzke
adriaan33
Interessante uitleg dat een zeer groot magneetveld onze aarde en planeten aanwijsbaar warmer maakt van binnen uit. Op het eind concludeerd hij dat door het magneetveld mensen langer en beter kunnen leren. Zullen we nodig hebben
buorman
@adriaan33 Dat langer en beter leren zullen we nodig hebben, de huidige [lands]bestuurders en belangenbehartigers bakken er niet veel van.
Maar eerlijk? Ik denk dat ook de huidige studenten weinig beter gaan zijn.
GBV kun je niet leren uit boekjes, je word ermee geboren en je leert bij door schade en schande; ''vallen leert opstaan''.
+2
Siebenga
Oke en het vliegverkeer? die stoot ineens niks meer uit? daar gaat in een dag meer brandstof door dan..........
+5
Twentsch Land
Langzamer vliegen lijkt mij ook niet de oplossing 😂

@Siebenga
buorman
En, is er al meer bekend gemaakt over een opkoopregeling?
+1
Henk E
Welke stikstof crisis?

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0