Ervaring met Claas Sprint 5000P

Dag.
Tijdens het laden met deze wagen begint hij, naarmate hij meer moet persen, erg te klapperen. De hele wagen en trekker staan dan te schudden. Vorig jaar reden we met de hele rij messen erin, nu met de helft maar het klapperen gaat net zo hard door. Wat zou het kunnen wezen? Zou de rotor er ruim in liggen?
Daarnaast komt het ook voor dat hij in een bocht begint te klapperen, ook zonder dat hij opraapt.

Gegroet.

Deel dit topic

Reacties

fendt-412
Is het niet gras dat boven de rotor omhoog wordt getilt en daarna weer naar beneden valt op de volgende meenemers?

Hebben het hier ook wel gehad bij de ladewagen. Was de stroom van het gras van de rotor in de wagen niet constant denk ik. Zou je misschien wat harder moeten rijden zodat de wagen wat meer gras te verwerken heeft. Probleem was dat de trekker hier niet harder wou.
ramrod
@staaf

Hetzelfde wat je beschrijft heb ik ook eens gezien, bij een gelijke wagen. Na veel gezoek bleek dat de spanner van de aandrijfketting van de rotor stuk was. Klein probleem met groot gevolg. Toen stond de trekker bij tijd en wijle ook helemaal te schudden.
Probleem kwam pas aan het licht toen de ketting ontspannen werd.
staaf
@fendt-412

Denk niet dat dat het is. Hij klappert zowel bij weinig invoer als bij erg veel invoer. Heb erg dikke wieren derin gepropt met een forse snelheid. Trekker zou wel harder kunnen alleen kan de pickup t dan niet aan.
staaf
@ramrod

Daar gaan we eens naar kijken! Bedankt.
fanMF
Ik denk dat de trekker aan de lichte kant is en dat je der misschien wat gewicht aan de trekker zou kunnen hangen frontgewichten/wielgewichten etc.

Of de banden spaniing iets laten zakken van de achterbanden.
sebas deutz150
Gelijk van af het moment dat je begint te rapen met een lege wagen begint die te klapperen of niet?
ramrod
@staaf

ik ben benieuwd..
staaf
Er hangen al gewichten in. En t lijkt me stug dat een zwaardere trekker, het geklap van de wagen wegneemt. Die wagen blijft wel klappen hoor.
staaf
@sebas deutz150

Nee, pas wanneer hij flink moet persen. Wanneer de bodemketting dan weer even aan is geweest is het weer over.
Baltus_steyr
@staaf, wat jij beschrijft heb ik ook wel is met onze wagen(miedema presto) Soms begint ie wel iets te klapperen, of gauw wat gras erin stampen, of die bonk met gras naar achter schuiven met bodemketting en is het weer over!
massey8690
@ramrod

lijkt me stug dat dat de hele trekker aan het schudden brengt :?
dan moet je toch ook horen dat de ketting over de tanden gaat? en als dat gebeurt moet je er rap bij wezen, want als het geen oliebad aandrijving is, kunnen die (hoofd) tandwielen nog weleens de hoofdprijs gaan kosten!
ik meende altijd dat het oliebadaandrijving was, maar kan ook gewoon met ketting wezen.
wat ik denk is dat je rotor versleten is waardoor ie meer aan het proppen is dan netjes omhoog stuwen.
stuiterd de trekker dan echt zo hard als een balkeninvoer wagen?
gebeurt vaak met zwaar voer...
bij zulke symptomen zou ik wel de bouten/lagers van de rotor zelf eff checken 😉
Valtra-Fordpower
Klapperen in een bocht zou kunnen komen door een versleten groothoek aftakas koppeling! 😛
WimBe
@massey8690

Maar dan hoeft de ketting niet over het kettingwiel te springen! Dit zijn behoorlijke kettingen, en als dat wat heen en weer gaat klapperen... En de trekker er op gaat resoneren...
ramrod
@massey8690

Vraag het maar eens bij je claas/mf dealer. Daar weten ze er alles van. In het laatst werd het zo erg, dat de resonatie begon, en doorging terwijl de invoer leeg was.
massey8690
Hmm, lijkt me sterk, en als het de groothoek is snap ik deze topic niet 😛
ramrod
Vraag het dan, dan hoor je het zelf. Maar niemand verplicht je om het te geloven, en ik zeg ook niet dat het hier aan de hand is.
Maar ik kan je de boer aanwijzen die het heeft gehad, en die woont pak em beet 5 km bij jou vandaan.
WimBe
Even off-topic, bij de tank van mij pa (Meyco 7000 L wormpomp) heeft ook zo iets, bij het vullen begint de trekker (6530) ook hevig te trillen (spiegels, motorkap etc) bij ongeveer 450 toeren ofzo. Aftakas is er nog nieuw aan gekomen, want die kreeg eerst de schuld en nog niet over... Die was overigens ook slecht 😉 Ik denk nu aan de worm zelf...

Om even aan te geven dat het wel kan!
Valtra-Fordpower
Het kan ook zijn dat er resonantie optreed bij de trekker zelf, en de wagen er niets mee te maken heeft, oplossing is dan iets meer toeren of juist wat minder.
WimBe
@Valtra-Fordpower

Maar dan zou je het toch vaker moeten merken? Jouw oplossing klopt idd, maar verder is de trekker trillingsvrij(arm 😛 )
Valtra-Fordpower
Het kan wezen dat het een bepaald trillingsgewicht nodig is ofzo.. 😛
WimBe
Haha, zo'n klein tankie? 😛
Valtra-Fordpower
Naja, "kogeldruk" doet een hoop 😛
WimBe
@Valtra-Fordpower

Quote:
"kogeldruk"

Jammer genoeg zit die er niet op...
Maar ff serieus, ik denk toch aan onbalans in de worm zelf...
Valtra-Fordpower
Oplegdruk slimme 😛 Maar onbelans door slijtage is ook heel goed mogelijk 😛
ramrod
@WimBe

Is het bij jou geen gevolg van oneenparigheid in de aftakas?
WimBe
@Valtra-Fordpower

Ja uhu, dat begreep ik nou nét nog hoor 😉 hallo zeg, ik ben maar student WTB hoor...
WimBe
@ramrod

Nee dacht het niet, een nieuwe aftakas... en bij de oude versleten (groothoek) deed ie het ook. Maar goed, alles is mogelijk!
Dat topic van @fendtjuh nog weer gelezen?
Valtra-Fordpower
Hallo, ik ben maar MBO'er ET'er 😃
ramrod
@WimBe

Ja , ik blijf lezen 😉

Ik bedoel het volgende, dat de groothoek de oneenparigheid opheft, maar bij trekkers varieert de hoogte van de aftakas stomp wel eens ten opzichte van de trekhaak. Als nu aan de andere zijde van de aftakas geen groothoek gemonteerd is, levert dit wel eens oneenparigheid op als die hoek te groot wordt.
Ik weet bijvoorbeeld van een kaweco tank, die achter een John Deere en een Case MXU weinig tot geen last heeft van oneenparigheid, maar als er een Case MX voor staat, moet je veel lef hebben om de pomp op maximaal toerental te laten draaien, want alles begint te rammelen. Deze trekker heeft de stomp dus net wat korter bij de trekhaak (lager dus).
WimBe
@Valtra-Fordpower

Ja, ai, maar jij hebt je diploma al of niet?.... 😉
WimBe
@ramrod

Niet eens aan gedacht trouwens 😉, bij 'normale' 40 graden aftakassen heffen die oneenparigheid samen bijna op.. als het goed is... bij één groothoek krijg je dat dan wel weer...
Ja de aftakas loopt wel iets schuin omhoog...
Ik doe de trekhaak (pitonfix in snelverstel) eens wat omhoog zodat de aftakas recht in lijn staat!
Valtra-Fordpower
Tuurlijk, ik ben gewoon arbeider 😛
staaf
De trekker begint niet te resoneren, hij begint echt te stuiteren. Ketting loopt niet in een oliebad.

Wat we wel opgemerkt hebben is dat de sterren van de rotor die door de eerste messenbalk gaan nijna volledig gelast zijn, en de sterren die door t tweede messenbalk gaan maar gehechtzitten, er zitten ook wat sterren los. We hebben de 2e rij messen er nu uit,in de hoop dat t nu over was, maar helaas.
massey8690
@ramrod

aha een stapperster 😉
dan was dat waarschijnlijk de wagen met de mf 6200 ervoor die hier zaterdag langs kwam, kon niet thuis brengen van wie die was.
maar als de spanner kapot is kan toch alleen de ketting gaan klapperen of over de tanden heen gaan? tenzij het een 1000toeren as is, dan kan die ketting miss zo gaan klapperen dat ie de trekker meebeweegt lijkt me :?
@staaf
ben je er nog steeds niet achter na het inspecteren van de spanner en rotorbevestiging :? anders zou ik er toch een mech. bedrijf na laten kijken, als er met zo'n wagen iets kapot draait kom je vaak van het 1ne in het andere probleem 😉
staaf
We hebben nog niet gekeken. 😉
@massey8690
Ja die wagen was het, die bij jullie langsreed 😉 maar het was niet de spanner! Leek in eerste instantie wel zo, maar er is een tijd later een splinternieuwe rotor in gekomen, toen was het pas echt over. Het was een oud type rotor hadden ze het over.
massey8690
Juistt, die wagen zag er nog zeer strak uit, trekker trouwens ook, stond er een 6290 voor?
bij zulke hardnekkige problemen moet je vaak al gauw bij/rondom de rotor gaan zoeken bij een wagen die al aardig wat weggevreten heeft heb ik het idee 😉
Stond een 6270 voor. Ze hadden het toen ook over een oud type rotor, dat die niet goed waren ofzo. Maar nu met de nieuwe rotor is het wel over.
massey8690
Aha, was wel een strakke kombinatie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
22