Dag.
Tijdens het laden met deze wagen begint hij, naarmate hij meer moet persen, erg te klapperen. De hele wagen en trekker staan dan te schudden. Vorig jaar reden we met de hele rij messen erin, nu met de helft maar het klapperen gaat net zo hard door. Wat zou het kunnen wezen? Zou de rotor er ruim in liggen?
Daarnaast komt het ook voor dat hij in een bocht begint te klapperen, ook zonder dat hij opraapt.
Gegroet.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hebben het hier ook wel gehad bij de ladewagen. Was de stroom van het gras van de rotor in de wagen niet constant denk ik. Zou je misschien wat harder moeten rijden zodat de wagen wat meer gras te verwerken heeft. Probleem was dat de trekker hier niet harder wou.
Hetzelfde wat je beschrijft heb ik ook eens gezien, bij een gelijke wagen. Na veel gezoek bleek dat de spanner van de aandrijfketting van de rotor stuk was. Klein probleem met groot gevolg. Toen stond de trekker bij tijd en wijle ook helemaal te schudden.
Probleem kwam pas aan het licht toen de ketting ontspannen werd.
Denk niet dat dat het is. Hij klappert zowel bij weinig invoer als bij erg veel invoer. Heb erg dikke wieren derin gepropt met een forse snelheid. Trekker zou wel harder kunnen alleen kan de pickup t dan niet aan.
Daar gaan we eens naar kijken! Bedankt.
Of de banden spaniing iets laten zakken van de achterbanden.
ik ben benieuwd..
Nee, pas wanneer hij flink moet persen. Wanneer de bodemketting dan weer even aan is geweest is het weer over.
lijkt me stug dat dat de hele trekker aan het schudden brengt :?
dan moet je toch ook horen dat de ketting over de tanden gaat? en als dat gebeurt moet je er rap bij wezen, want als het geen oliebad aandrijving is, kunnen die (hoofd) tandwielen nog weleens de hoofdprijs gaan kosten!
ik meende altijd dat het oliebadaandrijving was, maar kan ook gewoon met ketting wezen.
wat ik denk is dat je rotor versleten is waardoor ie meer aan het proppen is dan netjes omhoog stuwen.
stuiterd de trekker dan echt zo hard als een balkeninvoer wagen?
gebeurt vaak met zwaar voer...
bij zulke symptomen zou ik wel de bouten/lagers van de rotor zelf eff checken
Maar dan hoeft de ketting niet over het kettingwiel te springen! Dit zijn behoorlijke kettingen, en als dat wat heen en weer gaat klapperen... En de trekker er op gaat resoneren...
Vraag het maar eens bij je claas/mf dealer. Daar weten ze er alles van. In het laatst werd het zo erg, dat de resonatie begon, en doorging terwijl de invoer leeg was.
Maar ik kan je de boer aanwijzen die het heeft gehad, en die woont pak em beet 5 km bij jou vandaan.
Om even aan te geven dat het wel kan!
Maar dan zou je het toch vaker moeten merken? Jouw oplossing klopt idd, maar verder is de trekker trillingsvrij(arm )
Jammer genoeg zit die er niet op...
Maar ff serieus, ik denk toch aan onbalans in de worm zelf...
Is het bij jou geen gevolg van oneenparigheid in de aftakas?
Ja uhu, dat begreep ik nou nét nog hoor hallo zeg, ik ben maar student WTB hoor...
Nee dacht het niet, een nieuwe aftakas... en bij de oude versleten (groothoek) deed ie het ook. Maar goed, alles is mogelijk!
Dat topic van @fendtjuh nog weer gelezen?
Ja , ik blijf lezen
Ik bedoel het volgende, dat de groothoek de oneenparigheid opheft, maar bij trekkers varieert de hoogte van de aftakas stomp wel eens ten opzichte van de trekhaak. Als nu aan de andere zijde van de aftakas geen groothoek gemonteerd is, levert dit wel eens oneenparigheid op als die hoek te groot wordt.
Ik weet bijvoorbeeld van een kaweco tank, die achter een John Deere en een Case MXU weinig tot geen last heeft van oneenparigheid, maar als er een Case MX voor staat, moet je veel lef hebben om de pomp op maximaal toerental te laten draaien, want alles begint te rammelen. Deze trekker heeft de stomp dus net wat korter bij de trekhaak (lager dus).
Ja, ai, maar jij hebt je diploma al of niet?....
Niet eens aan gedacht trouwens , bij 'normale' 40 graden aftakassen heffen die oneenparigheid samen bijna op.. als het goed is... bij één groothoek krijg je dat dan wel weer...
Ja de aftakas loopt wel iets schuin omhoog...
Ik doe de trekhaak (pitonfix in snelverstel) eens wat omhoog zodat de aftakas recht in lijn staat!
Wat we wel opgemerkt hebben is dat de sterren van de rotor die door de eerste messenbalk gaan nijna volledig gelast zijn, en de sterren die door t tweede messenbalk gaan maar gehechtzitten, er zitten ook wat sterren los. We hebben de 2e rij messen er nu uit,in de hoop dat t nu over was, maar helaas.
aha een stapperster
dan was dat waarschijnlijk de wagen met de mf 6200 ervoor die hier zaterdag langs kwam, kon niet thuis brengen van wie die was.
maar als de spanner kapot is kan toch alleen de ketting gaan klapperen of over de tanden heen gaan? tenzij het een 1000toeren as is, dan kan die ketting miss zo gaan klapperen dat ie de trekker meebeweegt lijkt me :?
@staaf
ben je er nog steeds niet achter na het inspecteren van de spanner en rotorbevestiging :? anders zou ik er toch een mech. bedrijf na laten kijken, als er met zo'n wagen iets kapot draait kom je vaak van het 1ne in het andere probleem
Ja die wagen was het, die bij jullie langsreed maar het was niet de spanner! Leek in eerste instantie wel zo, maar er is een tijd later een splinternieuwe rotor in gekomen, toen was het pas echt over. Het was een oud type rotor hadden ze het over.
bij zulke hardnekkige problemen moet je vaak al gauw bij/rondom de rotor gaan zoeken bij een wagen die al aardig wat weggevreten heeft heb ik het idee