Zetor 2011 - Onverbrande diesel uit 1 cilinder

Hallo
Ik heb in mijn zetor 2011 nieuwe bussen en zuigers geplaatst omdat deze niet goed starte en erg veel carter druk had.
omdat ik hem toch open had liggen heb ik direct de cilinderkoppen laten reviceren.

hij loopt nu goed, maar uit 1 cilinder komt onverbrande diesel.
Ik heb de verstuivers onderling al gewisseld om te kijken of het hieraan lag, maar het bleef bij dezelfde cilinder.

Koelwater blijft mooi op pijl, en hij heeft geen carter druk.

Ik denk dat mijn dieselpomp versleten is, en dat hij te laat diesel inspuit in deze cilinder.
Kan dit kloppen? of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om dingen uit te sluiten?

Ik weet niet of dit al was voordat ik hem uitelkaar heb gehaald, omdat deze altijd wel rookte.
ik heb hem nu wat langer dan 1 jaar.
guldner g30s

Reacties

fergusonnetje
Ik zou eerst kijken of je kleppen nog goed zijn en of ze de juiste klepspeling hebben.
guldner g30s
Heb ik gedaan, staan goed
fendt2
Misschien een vreemde vraag hoe herken je dat het onverbrande diesel is en geen olie. Bij mij is ook een cilinder die nat wordt. Maar ruikt niet naar diesel. Is wel zwart. Maar ook weer niet heel vet.
guldner g30s
Komt dunne zwarte diesel uit. En de rook stinkt.
guldner g30s
Dit

(klik om te vergroten)

1 cilinder is mooi droog, de ander is nat en komt stinkende wit blauwe rook uit
fendt2
Oke dat stinken herken ik ook. Ga ik de injectoren een keer testen. Heb jij dat al gedaan?
fendt2
O ĺees net dat je ze al uitgewisseld hebt. Dat is niet het probleem...
fendt2
Is de retourleiding open?
guldner g30s
Normaal wel, kan hem eens los maken en doorblazen. Verstuivers heb ik vorigjaar ook getest, deze stonden op de goede druk
fendt2
Om de pomp uit te sluiten kun je de diesel een keer opvangen in 2 maatbekertjes gedurende een bepaalde tijd starten. Kijken of je ook verschil per cilinder hebt.
guldner g30s
Met of zonder de verstuivers op de leidingen?
fendt2
Met denk ik alleen dan wel de maaatbeker afsluiten anders verdampt de diesel. Zonder heeft de pomp geen tegen druk.
guldner g30s
Oke, heb ze al eens buiten de motor op de ponp gemonteerd, maar toen niet afgemeten. Ze spoten wel erg kort achter elkaar. Weet niet of dit normaal is bij een 2 cil?
fendt2
1x per 2 omwenteling als het een 4 takt is. Er zijn ook 2 takt diesels. Dan is het elke omwenteling 1x
guldner g30s
Dat snap ik, maar bedoel dat de 2 verstuiverd kort achter mekaar inspoten. Of dat normaal is bij een 2 cil?
fendt2
Meest logisch is dat er 1 omwentelling tussen zit.
deutz 4.11
Hoi,
Je denkt snel dat er bij een 4takt de arbeid slagen mooi verdeeld zal zjjn. Dat is ook zo bij bijna alle 4takt motoren behalve bij de 2 cil . Die heeft arbeid slag cil1 en dan direct arbeid slag cil2 dan 2x niks en dan weer opnieuw. Dit komt omdat bij een 2 cil het niet uitkomt met de krukas tappen de zuiger staat dus op het verkeerde moment boven voor de goede verdeling.
Daarom heeft bijv fiat zijn nieuwe fiat twin air motor motor 2 cil ontwikkeld die alle beide zuigers tegerlijkertijd boven zijn met behulp van een contragewicht.
fendt2
Nu je het zegt klopt mijn redenatie inderdaad niet. Maar de twin air heeft maar een gek pruttel geluid in verhouding met een andere 2cilinder. Je zou denken dat het geluid beter zou worden.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 2011 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!