David Brown 990 - David Brown 990 S stilgevallen

Toen ik gisteren een testrit ging maken met mijn DB viel die plots stil. En ik heb hem niet meer aan de praat gekregen. Ik heb mij zelfs moeten laten afslepen. De persoon die ter plaatsen gekomen is, dacht aan ‘geen mazout’ volgens leidingen vuil. Ik heb ook olie zien lopen langs het motorblok. De persoon die ter plaatse kwam dacht dat dit olie was die langs de koppakking komt. Vandaag zal ik meer weten. Wat kan er zoal zijn misgelopen?
DBRaymond

Reacties

farmer308
Koppaking kan niet lek wezen want dan komt er koelvloeistof na buiten en geen olie.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Je schrijft over een testrit: Wat houdt dat in?
Wat was er te testen?
De trekker viel plots stil: Met 2 vette zwarte bandensporen op het wegdek achterlatend? Met andere woorden: vastgelopen?
tractorliefhebber
@farmer308
Dat is niet waar het is maar net waar de pakking door is.

@DBRaymond Als je probeert te starten gaat de motor dan wel rond? Verder is het gewoon bij het begin beginnen. Zit er diesel in de tank? Is de tank schoon? Zijn de leidingen lekdicht en schoon? Is het brandstoffilter schoon? Werkt het opvoerpompje wel? Zoals je ziet kunnen er heel veel oorzaken zijn. In jouw geval is het het beste om er een monteur bij te halen gezien het feit dat je zelf geen monteur lijkt te zijn. Als je de trekker net thuis hebt wat ik begrijp zou ik ook meteen de verkoper bellen en dit melden. Je zult ongetwijfeld geen garantie hebben maar als je trekker echt serieus kapot is zou ik zeker proberen iets te regelen.
DBRaymond
@tractorliefhebber : de motor gaat rond. Verder is er voldoende diesel, maar zoals je reeds vertelde de monteur denkt ook dat de dieseltoevoer verstopt is door vuil. Hopelijk weet ik straks iets meer. De tractor was net thuis en ik wenste een testrit te maken, maar zoals gezegd alsdan is hij stilgevallen. Ik heb geen garantie want de tractor werd 'particulier' gekocht. Indien het vuil is kan ik er nog mee leven, dan zal ik er niets van zeggen, maar als het heel erg mocht zijn, dan zal ik inderdaad zoals tractorliefhebber zegt, eens trachten te praten met de verkoper.
lindehydrocart30
Als hij heeft gelopen kan het nooit heel veel zijn. als je hem start, rookt hij dan wel?
sprokkel hout
Genoeg comressie,zuigt hij geen valse lucht an en anders zou ik op het einde van je diesel leiding hem los halen en kijke of der diesel uit komt gewoon van het begin tot het einde alles volgen en controleren
sprokkel hout
En toen je hem kocht heeft hij toen een tijdje stil gestaan als ik jou was zou ik eerst kijken of je diesel door je leiding komt en zo ja dan de tank der af diesel der uit schoon spoelen en misschien een nieuwe leiding monteren en alles grondig schoon maken
DBRaymond
Wanneer ik hem start draait hij normaal rond maar slaat niet aan. Of hij nog rookt heb ik niet bekeken. Maar hij rookt sowieso weining omdat de motor nog behoorlijk goed is. Op dit moment kan ik weinig doen omdat ik hem naar een garage heb laten slepen en die persoon zal ernaar kijken. Maar vandaag had hij nog geen tijd gehad. Het zal voor morgen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
dalton
Als er bij het starten geen rook uit de uitlaat komt krijght hij geen diesel
DBRaymond
Dank u wel Dalton, dan is dat het probleem : geen diesel. Wellicht de leidingen verstopt. Welnu, de tractor had lang stilgestaan en is er wellicht op een of andere manier vuil in de brandstofbak geraakt en dat heeft de leidingen verstopt. Jammer dat mij dit is overkomen, maar ik leer hier natuurlijk uit... net zoals ik van dit forum en haar leden leer.
sprokkel hout
Maarlang stil gestaan dan drogen je pakkingen ook aardig uit maar denk dat de olie uit de diesel is gezakt naar de bodem en dat eerst op heeft gezogen dat zal wel veelste dik zijn geweest maar ik hoop voor je dat dat het is dan tank spoelen en nieuwe leiding of als hetlukt schoon maken en dan maar duimen hou ons op de hoogte ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt
hewi
Bekend storing, gebrek aan fossiele
Wimsumar
Beste DBRaymond]

Quote:
tractor had lang stilgestaan

Het kan ook zijn, om lekkage te stoppen/voorkomen, dat daarom de brandstofkraan (onder de tank) 'gewoon' dicht gedraaid is.
DBRaymond
Zoals beloof en ook gevraagd trouwens, zou ik jullie op de hoogte houden van het verdere verloop van het verhaal. Intussen heb ik de tractor terug. Het stilvallen had als te maken met het feit dat de mazoutfilters verstopt waren. Er staan nu twee nieuwe mazoutfilters op. En hij start terug. Dat heeft me wel 203 euro gekost! Ik vindt dat veel geld. Maar ja. Ik heb hem laten afslepen naar de garage en moet dus betalen. Ondertussen is hij weer stilgevallen, maar dat komt omdat ik te weinig gas had gegeven, denk ik. Maar nu is door het vele starten de batterij leeg. Weet iemand hoe ik de alternator kan controleren of die nog werkt? Alvast bedankt! Is er echt niemand die een werkplaatsboek/handleiding heeft van de David Brown 990 selectamatic?
zoete1
Zijn er enkel nieuwe filters gestoken of zijn de leidingen en dergelijke uitgespoten? het kan goed zijn dat er in de tank en leidingen genoeg vuiligheid zit om je nieuwe filters in geen tijd opnieuw te verstoppen. Dit zal je jammergenoeg wel merken als het zo is.
Om de alternator te testen zul je hem eerst moeten gestart krijgen. je kan met een voltmeter op je twee accupolen meten hoeveel volt je hebt, als hij stilligt (zal iets van rond de 12 moeten zijn. Als je trekker draait en je meet dit nogmaals dan moet je op je batterij toch iets van 14volt meten, als je dan nog eens al je lichten aanlegt en je meet opnieuw zou dit hetzelfde moeten geven als op het moment dat je lichten niet aanlagen.Dan is je alternator nog goed.
Eerst een goede acculader aanleggen aan je batterij en binnen een dag nog eens zien of die start.
Wimsumar
Beste D.B.Raymond: Heb je al geïnformeerd bij Dilling in Grolloo?

link.marktplaats.nl/453453554/
DBRaymond
Dag Wimsumar, Ik heb nu geïnformeerd. Hopelijk heeft hij ook een handleiding voor een DB 990 selectamatic.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!