83

Wat kost een trekker mannetje + ladewagen?

Vraagje wat kost bij jullie een trekker om en nabij 150 pk met bijbehorende opraapwagen ( zeg maar kleine loonwerkerklasse)en mannetje?

Ik hoor het graag

Deel dit topic

Reacties

Geld
Hier wisselend maar tussen de 175 en 205 euro per uur.
De ene met 210 pk voor een rapide of veenhuis combi 205 euro
Andere met 300 pk voor een rapide 185 euro
Echt minder pk loopt hier in de buurt niet voor een raapwagen
+4
@Fendt926Driver
Zoveel?? Dan snap ik dat jij het zelf doet, hier tussen de 100 en 120
+1
@Fendt926Driver €98 per uur. 200 pk + pottinger dubbeldoelwagen
+4
@Bekkink Voor dat geld haal ik de wagen niet meer uit de schuur. Geef maar adres van dat bedrijf...
+3
“Mannetje”
Chauffeur die de hele boel deskundig aan de bult brengt zul je wel bedoelen.
@Klein Rot Precies!💪🏽
Wordt hier in de streek bijna niet los verhuurd. Het zal best kunnen als je het vraagt, maar de meeste boeren laten de loonwerker het complete inkuilen doen en die komt dus met een heel team, dus meestal hakselaar, loader om aan te rijden en 2 of 3 silagewagens. Is dus allemaal spul met flinke capaciteit, moderne JD hakselaar, meestal Volvo L70 op de kuil, flinke silagewagens waar zo rond de 200 pk voor staat. Loonwerker kan met zo'n team heel wat hectares gras wegwerken op een dag en ik denk dat die er niet op zit wachten om op een drukke dag met meerdere klanten om in te kuilen, om er 1 klant bij te hebben die alleen trekker met opraapwagen vraagt. Wie rijd de kuil dan aan? Boer zelf met een trekker en kuilverdeler die een moderne loonwerkers opraapwagen niet bij kan houden?
@walker1 hier zijn genoeg losse trekkers met man en wagen te huur bij de loonwerkers.
Die helpen de zelf inkuilende boeren gewoon mee.
En hier in de buurt rijden de boeren net als de loonwerker de kuil aan met 160+ pk met holaras jumbo verdeler.
Veelal voor hun eigen 1 of 2 wagens.
Een extra wagen kan er dan meestal zo bij
@Fendt926Driver Dat zijn van die zaken die regionaal sterk kunnen verschillen, net zoals bv werktuig coöperaties, heb je hier niet, maar er zijn genoeg streken waar ze dat wel hebben.
+2
@walker1 Vergeet niet... Het is daar Saasveld...😀
+1
@radium45 Zo vaak kom ik niet in die hoek 😄 Maar vind het mooi om te zien dat ze het overal toch anders doen. Met maishakselen ook, zou niet weten welke boer hier in de regio dat zelf doet, is echt voor de loonwerkers.
@walker1 Hier in de wereld ook maar 1 boer die het zelf doet en dat is blijkbaar toch wel uniek want iedereen kent die boer. Ze weten meteen over wie je het hebt. Zegt genoeg dacht ik.
@radium45 ja een saasveld met 15 aktieve boeren heeft 3 loonwerkers met totaal 3 hakselaars en 4 opraapwagens en ook nog 5 boeren die zelf inkuilen....
@Fendt926Driver Zodan, dan is het werk ook wel af te krijgen.
@walker1 bij ons zie je het ook veel alleen een trekker wagen en aanrijden wordt zelf gedaan. Daarom de vraag. Hakselen gaat sneller maar kost ook aardig wat per uur
@jorn wijthmen gras hakselen is ook erg streek afhankelijk. In de veenweide gebieden in vooral Utrecht en Zuid Holland zie je dat nauwelijks, komt omdat er op die slappe grond ook nauwelijks mais verbouwd wordt en dan kan een hakselaar ook niet uit. Kuil aanrijden doen ze daar ook weinig met een loader, ook omdat de loader daar minder goed voor ander werk in te zetten is. Ze gaan daar echt geen gewikkelde balen van het land halen met een L70.
Tarief loopt hier uiteen van 157,50(260pk met pottinger) tot 240,-- /u(225pk met schuitemaker) voor trekker + machinist met snijwagen.
+3
Wat een vermogen aan peekaas en geld staat er tegenwoordig voor een wagen..Heel bijzonder.
Ik kuil het jaar rond ook best wel veel in met oa opraapwagens en merk daarbij dat ik na een lange dag geen verschil kan merken in uren of hectares of ik nu een 150 of een 250 pk trekker voor de wagen heb gehad. Dat kleine beetje extra capaciteit door die extra 100 pk vind je op een werkdag niks van terug, vooral als het gras om de kuil ligt. Ik heb het altijd al een grote onzin gevonden om 2 tot 300 pk voor zo,n opraapwagentje te hebben.
@radium45 op zich heb je natuurlijk gelijk.
Maar ik heb al wel vaker gezegd dat je als loonwerker niet 35 machines hebt met 35 trekkers er voor met precies de benodigde pk s.
Als er wat lopen voor spitmachines of tripple maaiers met meer pk kun je die wat extra laten lopen door ze ook tijdelijk voor een raapwagen of silagewagen of desnoods voor de 4 dubbele hark te zetten.
En ik merk zelf hoeveel makkelijker het werkt als je toch iets meer gewicht voor de raapwagen hebt en wat meer pk s hoeveel langer je zelfstandig de kuil op kunt komen.
Mijn 185pk sterke 6900kg zware 615 reed ook voor dezelfde rapide 140 sw en bij hogere kuilen moest er wel eens een touw russen.
Sinds de 255pk sterke 8600 kg zware 926 er voor zit in alle 8 jaren nog niet weer een touw nodig gehad.

Wel aan de 190 pk sterke loonwerk trekker met zelfde rapide met grotere banden zelfs op dezelfde kuil die er later niet meer op kwam......
+3
@Fendt926Driver Blijkbaar zitten wij hier in een streek waar bijna geen tractoren lopen van boven de 200 pk. Het zal hier allemaal wel iets gemakkelijker gaan en of wij zijn er gewoon wat handiger mee allemaal.
+1
Wij hebben vaak n trekker van 180/200 pk voor n Pottinger Jumbo staan, kan t goed doen, de wagen moet wel baas over de trekker blijven anders draai je alles naar zn gootje @radium45
@radium45 die capaciteit met die enorme wagens en trekkers valt vaak tegen. Vooral als het allemaal wat krapper wordt.
+5
@mdoornekamp Dat is nu juist wat ik ervaar. Die netto meerwaarde van die extra 100 pk komt maar een paar momenten tot zijn recht. Gemiddeld draai ik met die lichtere trekker eigenlijk veel beter. Maar voor sommigen is dat lastig uit te leggen. Zie tegenwoordig ook veel 200+ voor een simpele rondebalen pers, dezelfde pers waar voor enkele jaren terug 125 tot 135 pk ook goed mee uit de voeten kon. En ze maken geen baal meer op een dag.
+3
@radium45 ja klopt. Met de opraapwagen zelfde verhaal. Na de 1e snee rijden we bijna altijd 15 km in de wiers met 200 pk. Met 300 pk zal het niet sneller gaan.
+2
@radium45
Soms denk ik echt dat sommige loonwerkers niets willen verdienen..
+3
@Derkmax Dan hebben wij dezelfde manier van denken.
+1
@radium45 @Derkmax Loonwerkers investeren met dik materiaal tegen elkaar op. Zit bijna geen rem meer op.
+1
@mdoornekamp het zal ook wat van de streek afhangen. Als je in een regio zit met grote percelen en ruime erven dan snap ik best dat je veel capaciteit met een 3 asser en een grote trekker kan draaien. Maar er zijn ook zat regio's waar je met dat grote spul zo lastig uit de voeten kan dat het geen zin heeft. Wat dat betreft zijn machines ook sneller gegroeid dan dat de erven en percelen aangepast zijn of kunnen worden.
+1
@CaseCS130 ja klopt. Vooral in Friesland zie je ze vaak tobben met enorme wagens bij kleine boeren. Met een kuilplaatje van 7 m breed. En zo kort dat je de wagen maar amper leeg krijgt.
+1
@radium45 we hebben een t6.155 (155 pk) en een t7040 (240pk). Nou daar merk je echt wel veel verschil in wat je op een dag weg zet met de een of de ander. Je kan veel harder over de wiers, je kan je vrachten zonder moeite volkrijgen. En als je de wagen vol heb moet hij ook nog een keer de bult omhoog komen.
+1
@fan van trekkers Dat zal dan ook wel een flinke wagen met genoeg messen zijn?
+3
@walker1 Zal wel iets meevallen als je de vermogens in normale termen bekijkt in plaats van new holland fantasieën. Een T7040 is 180 pk zonder boost en een T6.155 zonder boost is 125 pk
@GerbertXL
Jij slaat de spijker op z'n kop😝
@GerbertXL boost slaat altijd aan met laaien hè, 240 pk op de stomp💪
@fan van trekkers Ja dat kan maar dan is ie gechipt, die 240 pk is met boost op de kale motor, dus zonder ventilator en dynamo.
@GerbertXL ja klopt gechipd ja, heb voor de wagen een paar pk's over, maar met maaien mestrijden wil je niet zonder ze. We willen de capaciteit wel houden
@fan van trekkers Dat verklaard wat.
+2
@GerbertXL Wat ik bedoel is, en dat heb je met elke machine, er is een minimaal vermogen wat je voor een machine nodig hebt, zit je daar maar net aan, dan kan het zijn dat je niet het maximale rendement uit die machine haalt, als die wagen minimaal 150, 155 pk vraagt, en je zet dat er voor en probeert zo hard mogelijk over de wiers te gaan, ja dan zal de trekker wel een keer smoren. Pak 20% meer vermogen, zeg maar 180 pk, en het werkt ideaal. Ga je er veel meer voor zetten, 200+, dan komt er een punt waar de capaciteit van de wagen echt niet verder omhoog gaat, maar het risico op stuk draaien juist wel.
+1
@walker1 jumbo 8000 met 45 messen en 8 wielig onderstel.
+1
@fan van trekkers dat is gewoon een lompe wagen waar wel 240 pk's voor moet. Dat redt je met 125 echt niet.

Zag laatst een boer bezig met een jumbo 8000 en een deutz agrotron 150. Kreeg nog geen scheet in de wagen.
@mdoornekamp Als jij bedoelt, wie ik denk dat je bedoelt, dan draait die combinatie hier vlakbij, heb m inderdaad nog nooit zien rijden met het gras in de buurt van de netten als ie ‘vol’ langs kwam. Toch rijden zij nog heel wat vrachtjes gras aan de kuil met die combinatie
@EA_MF paar week geleden zat ie vast int land. Met de laatste snee.
@fan van trekkers Rijkuilen kennen ze hier niet met gras.
@fan van trekkers 155 pk voor een jumbo 8000 houdt ook niet over he. Maar zou je er 300 pk voor zetten haal je echt niet meer capaciteit tov 240
@mdoornekamp de invoer van de jumbowagens is gelijk. Ze worden alleen langer naarmate ze groter worden dus ook 150 pk drukt ze wel vol. De bult opkomen wordt een ander verhaal over
@hoest zolang die 150 pk genoeg kruipversnellingen heb, wil het wel ja😂
+2
@fan van trekkers
Of zolang het niet blauw is😝🙃
+1
@fan van trekkers
Gel*l wij draaien met 150pk voor een jumbo 6000 met alle messen erin en die drukt hem gewoon vol
Ook een 7200 te leen gehad voordat deze geleverd werd maar die laden even zwaar zijn alleen anderhalve meter langer
Blijkbaar zit er toch een knap prijsvsrschil in de verschillende streken
+1
Het is alweer een poos geleden dat ik de loonwerker op de dam heb gehad met de opraapwagen maar ik meende dat het een paar jaar terug iets van 140 euro was. Strautmann giga vitesse wagens met 150 to 180 pk ervoor.
Ik doe een beetje loonwerk met mijn ouwe strautmann super vitesse en 150 pk ervoor en ik reken er 90 euro voor. Maar dat is rustig in m'n eentje gras op een depot rijden.
+1
Hier in Groningen zijn er verschillende boeren waar de loonwerkermet trekker en ladewagen komt, waarbij de boer zelf de bukt aan rijdt. Zelf ook een jaar of 8 zo gedaan. Kan prima met 1 wagen. Meeste boeren hebben zelf wel 1 zware trekker om de bult vast te rijden. Oh ja, tarief : 140 Euri per uur, 200 pk plus pottinger. Gemiddeld 3-5 ha per uur.
+2
Als je de bult niet meer opkomt, is het meestal een kwrstie van beter aanrijden en niet van te weinig pk's voor de wagen .
@Derkmax 13 ton vastrij combi lijkt mij toch wel genoeg. Of rij jij met meer gewicht vast?

De situering van de kuilplaten is meer het probleem. We moeten er bijna haaks op.
Maar ons bouwblok is niet groter en de buurman ligt er strak naast dus iets anders maken lukt ook zo niet
@Fendt926Driver
Staat ook meestal in de tekst 😉,
Haaks erop drukt idd voor geen meter.
Weet alleen dat de wagen bij ons altijd de bult opkomt ( bult max 3 meter ongeveer. De loonwerker met een jd 6930 en pott. Jumbo, of zelf met case maxxum en Krone Titan.
@Fendt926Driver het aanrijden zit niet alleen in het gewicht
@1066 klopt meerdere factoren zijn belangrijk.
Maar iedere nieuwe kan hier direct vastrijden omdat netjes verdelen dan de beperkende factor is en niet het vastrijden.
We zitten eerst een meter tussen de muren.
En als we er met de laatste 10 ha nog boven komen is de man die harkte al wel weer klaar en gaat die verder netjes verdelen boven de muren
Hier in veenweide gebied, trekkers van 150 pk met een niet al te grote opraapwagen rond de 120 euro per uur.
@Corne S loonwerkers met 150 pk voor de ladewagens? dat hadden ze hier 20 jaar geleden, een beetje boer heeft al meer pk voor de wagen staan.
+2
@labella In de veenweide gebieden zitten ze niet op hele zware spullen te wachten.
+1
@walker1
Nergens voor nodig idd
+1
@labella
Hier heb je ze ook nog! En dat is niet alleen veen, groter dan 150 is ook gewoon pure onzin. Nergens voor nodig, wordt allemaal steeds lompe en zwaarder
+5
Mede om dit verhaal, ben ik dit jaar weer zelf gaan kuilen. Als trekker en opraapwagen leeg al 20 ton wegen, en er moet nog 10 ton gras in, waar ben je dan mee bezig? Bodem vernielen?
150 pk 4-cilinder met schuitemaker 55s rond de €105,00 per uur
+1
@Koenis
Ben ik met 300 pk voor een jumbo 6610 aan 170 euro gok ik, toch goedkoper uit
Quote Reactie van @hoest:
jumbo 6610

trekt goed zwaar dan als je daar met 300 pk voor moet
@Koenis kan hij wel goedkoper zijn (volgens zijn gedachten althans) Maar als boer zie ik liever een relatief lichte 150 pk 4 cilinder op mijn land als een lompe 300 pk trekker, wat voor oprapen waarschijnlijk niet nodig is.
+1
@walker1 Dan kun je beter zelf iets kopen als je lekker licht wilt.
Een paar jaar geleden was het knap nat met inkuilen en heb ik maar de loonwerker erbij gehaald voor de natste stukken. Ik dacht, met de grote banden eronder moet dat wel goedkomen. Maar hij plofte er doorheen met zijn giga vitesse terwijl ik met kleine rotbandjes een spoortje trok maar er wel bovenop bleef. Op dat moment heb ik besloten betere banden onder mn super vitesse te prutsen en daar heb ik nu eindelijk profijt van gehad.
+1
@Koenis zet die 300 pk dan ook maar eens voor je Schuitemakertje. Trekt ie in tweeën . Als je ziet hoe veel gras zo jumbo naar binnen kan werken als je er pks voor heb, sta je versteld van!
@fan van trekkers valt allemaal wel mee jumbo 6610 is maar 7 m3 groter. een schuitemaker trek niet zomaar in tweeen
+1
@Koenis ach overal is wel wat mee.
En als je nu nieuw koopt kun je de bestecnemen.
Laatst op een krone demo zeiden ze dat er 400 pk voor mocht.
Pottinger zegt 500 pk.
Dat wou ik wel eens testen.
Maar het verhaal is mooi.

Heb met mijn schuitemaker wel eens tegen een pottinger geladen en heerlijk verloren.
Maar ik heb mijn wagen nog en die man is hem al lang weer kwijt...
Maar het blijven mooie wagens.
+1
@Fendt926Driver

Praten ze bij die demo's ook over het gewicht van de wagen, en welke bandenmaat er onder past?
+1
@jammermaarhelaas gewicht niet. Bandenmaten wel....
Hier zzper agrotron 150.met strautzman giga?? @mdoornekamp weet dat wel130 euro per uur hij snijdt prachtig en jonge kan mooi volle bakken laden. alleen met dr 1e snee ban 30 % ds is met met 1.5.meter gebeurd op de kuil loodzwaar spul Heeft hij ook wel.nodig met 24 hec land van huis en 10 dec.bij huis. We rijden zelf aan

(klik om te vergroten)

@sjonnies is een Giga III of een Cfs 4001. Wel een grote bak. Een agrotron 150 kan ook wel iets meer pk's hebben. Ik rij meestal met 200 pk voor de Giga. Dat gaat echt als een speer. Met 165 pk gaat ook goed als de omstandigheden niet al te beroerd zijn.
@mdoornekamp deze gaat richting 200 pk onze agrotron 128 is een 150.En rookt net zo zwart als deze
@sjonnies ok. 200 pk is genoeg voor een Giga. Alleen op de bult wat lastiger met een kleinere trekker. Je hebt gewoon gewicht nodig
@mdoornekamp klopt van voorjaar 1 snee gemaakt zonder zo'n gewas is krap 30%ds dan wil.na 1.5.m.ook niet meer. Het was zelf zo zwaar dat de bodemketting moeite mee had
@sjonnies ja dan moet je de wagens minder vol doen. Maar dat is op afstand lastig. Bij huis gaat prima
@mdoornekamp
Banden doen ook al heel veel, met een natte snede kwam ik met onze oude Mengele met fietswielen de kuil niet meer op, met de 'nieuwe' met grote banden geen enkel probleem. Gaat nog een prak meer gras in ook
+1
@mf 6150 ja klopt. En 26.5 inch gaat al weer een stuk mooier dan 22.5.
Hier tss de 100 en125 € met zo een grote pottinger of claas opraapwagen.
Hier een 140 euro per uur, nieuwe Schuitemaker wagens met 240 pk der voor.
+2
Bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
83
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
0