Illustratie van:

International 744 - tips voor reparatie dieseltank gevraag

Beste mensen,

De dieseltank van de 744 blijkt helaas lek. Het komt er heel langzaam uit aan de zijkant waar de ophangbeugel eraan zit. Tis is niet veel, maar moet wel gemaakt worden. Alle bruikbare tips zijn welkom ! Groet Looman

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Looman: Dit is wel (door een deskundige ) te lassen.
looman
@Wimsumar

Vervelende is dat ik niet precies weet waar het lek zit. Het komt tussen de 2 plaatdelen weg over de hele breedte, capilaire werking of hoe dat heet. De beugel zit eraan gepuntlast (stuk of 10 lasjes) dat heb je niet zomaar los, en nog lang niet weer vast lijkt mij ?
interman
Als je weet welk punt lasje het is, als het dat is, dan kun je die uitboren en weer dichtlassen met MAG.
maar wie weet zit er wel een scheurtje.
Je kunt ook het beugeltje doorslijpen en alles wat vlak op de tank zit laten zitten, en dan rondom dichtlassen. En dan het beugeltje er weer op lassen.
wvdh
Tank er uit nemen. lek opzoeken. plaat op schuren. goed ontvetten. en dan speciale metaal plamuur er op smeren. heb het zelf ook gedaan bij mij was de tank aan de onderkant lek.
dx11
Ff met Tig het beugeltje rondom vast (laten) lassen, dan is het weer klaar ja.

Ik weet wel een adresje, stuur maar een pb naar @keez bij interesse. die heeft mijn zuigarm ook gelast.
looman
Na lang zoeken vond ik nog een foto van de bodem van de tank. Het lekje aan de zijkant is blijkbaar met lassen wel te fixen. Gezien de overige reacties komt het vaker voor dat de bodem lek gaat, niet vreemd gezien de roest die daar zit. Wie heeft er praktijkervaring met het van binnenuit coaten van een tank ?
henry case IH
Je kunt hem met zilver solderen ?
dat hebben we met onze 553 ook gedaan zit nog dicht.
inter-Eric
2 componenten lijm hebben wij ook wel eens gedaan,is nog steeds dicht
Corne S
classiccarservice.nl/classiccarservice-artikelen.h… artikel 4

Nadeel van lassen / solderen is dat hij op een andere plek warm wordt en het kan daar weer gaan lekken. Beter is het om een tank in een tank te maken doormiddel van de coat spul.
Mulier Karel
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn MC Cormic International en mijn garagist heeft dit heel simpel hersteld met een laag twee componentenlijm erop. Dit houd nu toch al 5 jaar.
IH-Kees
Ik zou het niet met TIG lassen, dat heeft meer warmte inbreng dan MIG/MAG. en dus grote kans op spanningen die de boel krom trekken.
hewi
Goede reinigen en vertinnen of hardsolderen is de eenvoudigste oplossing om de tank weer dicht te krijgen
Mc Cormick d324
Toen ik de brandstofleiding van mijn d324 heb vervangen kwam de aansluiting onderaan de tank los.
Dit heb ik er eenvoudig terug kunnen op solderen met airco hardsoldeer (lage smelttemp.)en een gewone soldeerbrander.
Jammer dat de staafjes zo duur zijn want ze bevatten meer zilver dan gewone hardsoldeer.
looman
Voor vervolg zie tractorfan.nl/movie/20564/

De tank heb ik eerst met hogedrukreiniger en vuilfreeskop gereinigd. Toen bleek dat de roest vrij oppervlakkig zat, en erg geen sprake was van rotten. Ik had de tip gekregen dat je een onzichtbaar lek kunt vinden door een beetje water in de tank te doen, en dan van de buitenkant met persluchtpistool langs de tank gaan. Daar waar het lek zit komen er belletjes in het water. Lek gevonden ! zoals vermoed bij een puntlas. Uitgeboord en bout met koperring erin, klaar !
Valtra-Fordpower
Vanmiddag een tank van een Dexta gelast, ging lekken bij schoonmaken, bleek 1 gat in te zitten en na 2x kloppen waren het er 4... 😃 Plaatje overheengelast met MIG, gaat ie elders scheuren... Zo ben ik 2uur bezig geweest en is eindelijk dicht 😃

Nu even in de bitumen gespoten, straks maar een beetje blauw spuiten 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
30