Te koop: Massey Ferguson 155 met 4wd te koop in Frankrijk

Ik kreeg deze link doorgestuurd van een bekende en wie weet maak ik er nog iemand blij mee:

leboncoin.fr/materiel_agricole/1707020875.htm/

Mooie originele trekker, is nog best wat moois van te maken!
Deze types vind je bijna niet en zeker niet voor dit geld.
hooidonk

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
roscho
Hij kost €8500, dat vind ik nog een best bedrag voor zo'n trekker. En hij staat niet ver van Toulouse, vanaf Eindhoven meer dan 1000 km. Als je daarvoor de vrachtkosten moet betalen, word je ook niet blij.
+2
MF 2725
@roscho De helft van de vraagprijs zou ook al hoog genoeg zijn, lijkt mij.
+1
hooidonk
@roscho @MF 2725
Ja, dat zou je wel zeggen hè?
Ik hou het aanbod van de 4wd 100-serie al een hele tijd in de gaten en je staat er echt versteld van wat ze voor die dingen vragen.

Paar jaar terug stond een 158 4wd in duitsland te koop voor ruim het dubbele en die was zo weg.

Dit is ook de eerste keer in zo'n 15 jaar dat ik een 155 met 4wd te koop zie staan, die zijn er bijna niet.
MF 2725
@hooidonk Het is maar wat de gek ervoor geeft! Ik zou bovenstaande voor €4.000,- niet willen hebben.
walker1
@MF 2725 Inderdaad, wat de gek er voor geeft, maar dat is met wel meer oude trekkers zo. Als je wel eens ziet wat ze bv voor een oude Inter 1455 durven vragen.
Van de hele MF 100 serie zijn er heel veel gebouwd, ik meen zelfs dat de 135 een van de meest gebouwde trekkers ooit is. Maar de 4wd modellen van de 100 serie zijn wel heel zeldzaam, dat is denk ik nog geen procent van de totale productie.
Arie_MF
@hooidonk er heeft ruim een jaar geleden een nette 1080 4wd te koop gestaan voor 10000, dat vond ik al vrij hoog, mijn 1100 ging voor veel minder weg, dan lijkt 8000 voor een 155 mij teveel. Maar je hebt gelijk dat ze voor die kleine 4wd modellen veel vragen, zoals de Fergusons en de MF 35/65 en 135.
MF 2725
@Arie_MF €10.000 voor een mooie, originele en technisch goede 1080 4wd is wat aan de hoge kant, maar valt opzich nog wel mee.
+2
hooidonk
@MF 2725
Stond een poosje terug een 135 4wd hier in de buurt te koop, voor rond de €14.000
En van de zomer op marktplaats een een heel mooi opgeknapte 135, voor €20.000.
Ik kreeg 's middags de melding dat hij te koop stond en die advertentie heeft de avond niet eens gehaald.

Ik heb ook een tijdje meegezocht naar een 188 4wd, maar die zaten ook niet onder de €10.000 voor zelfs oude hokken.

Met dat soort woeste bedragen in je achterhoofd, valt die €8500 nog wel mee.. 😅 🙈
MF 2725
@hooidonk Ja, inderdaad. Ik kon 10 jaar geleden een behoorlijk nette 2720 kopen voor €6.500,- Heb je veel meer trekker voor aardig wat minder geld! 😄
+1
sallander
@MF 2725 Dat is altijd zo, 10 jaar geleden was zo'n beetje elke (klassieke) trekker goedkoper dan nu
+1
roscho
@sallander Er schijnt flink vraag te zijn naar die klassiekers omdat velen niet om kunnen gaan met de electronica van de moderne trekkers. Dat verhoogt de prijs. Maar toch bedacht ik me nog wel 3x voor ik €8500 zou betalen voor die trekker uit de advertentie. Ook al staat hij op aardig goede banden.
walker1
@roscho Daarom vraag ik mij ook wel af hoe het in de toekomst zal gaan met klassiekers en elektronica. Neem bv een huidige moderne trekker zoals een Fendt vario. Alles is elektronisch bediend en aangestuurd, de cabine hangt vol met computerschermen. Een 300 of 600 serie uit de jaren '80 is door iemand met 2 rechterhanden prima op te knappen, maar wie knapt er in 2049 een Fendt van het huidig bouwjaar op?
roscho
@walker1 Een zeer terechte vraag. En over het algemeen heeft elektronica een kortere levensduur dan het mechanische gedeelte. Je ziet dan ook vrij moderne trekkers aangeboden worden voor relatief lage prijzen. De kosten komen pas zodra de elektronica het opgeeft. Een pc gaat in de regel niet langer dan een jaar of 10 mee. Hoe lang zou een trekkercomputer het uithouden?
walker1
@roscho Inderdaad, en al blijft de hardware goed, hoe zit het over tig jaar met de software en updates?
+1
roscho
@walker1 Als de goede software er nu op staat en alles werkt naar behoren, heb je geen nieuwe software nodig. Als Windows98 nog werkt, heb je geen W10 nodig. Zo'n trekker hang je (nog) niet aan internet, zodat de zwaarste beveiliging nodig is. En er zal vast een mogelijkheid zijn om een backup te maken van die software.
+4
stijn-de-bock
@roscho alles moet steeds ecologischer ,maar langs de andere kant produceert men vooral wegwerp.niet zo lang geleden kon een auto of tractor mits goed onderhoud enkele tientallen jaren meegaan, vandaag heb ik de indruk dat de levensduur steeds korter wordt,ofwel door te dure reparaties aan elektonica ed.ofwel omdat de motor niet meer aan de emissie eisen voldoet.
+4
hooidonk
@stijn-de-bock
Ja, bij de 'ecologische voetafdruk' die auto's en trekkers maken, wordt puur gekeken naar het verbruik op dat moment en gemakshalve het produceren en weer demonteren van het voertuig 'vergeten'.
Want dan is het hele goed-voor-het-milieu-verhaal ineens helemaal niet meer zo interessant.

Waar het geld spreekt, zwijgt de waarheid. En een halve waarheid is nog steeds een hele leugen.
+3
stijn-de-bock
@hooidonk da's gesproken
hooidonk
@walker1
Ik zit voor de vrouw ook naar een trekker te kijken, zoals een nieuwere MF.
Een 3000 serie is volgens mij voor een leek nog net te doen, die kun je met een multimeter en een soldeerbout denk ik meestal nog wel weer aan de praat krijgen. Ook lees je niet veel over dat die computers overstuur gaan.
Bij de 6100 serie is dat denk ik al beroerder, die zijn elektronisch ook niet heel degelijk als je de verhalen moet geloven.
De MF-dealer hier in de buurt zei altijd over die elektronische hefinrichtingen: zolang je ze maar regelmatig gebruikt, gaat het goed. Als je vaak langere tijd stilstaan, begint het gedoe. Dan komt er vocht in en ben je aan de beurt.
@hooidonk nadeel is dat de computer onder de cabine zit. Die hebben ze pas vanaf de 6400 serie in de cabine geplaatst. Onder de cabine heb je sneller last van vocht en troep. Wij hebben er 2 uit de 4200 serie, eigenlijk puur omdat daar nog maar weinig electonica op zit. Die 2 hebben we gebruikt gekocht, en zijn al wat ouder. Dan begint met electronica vaak het gedonder. Een 4200 is wel wat lichter gebouwd, maar tilt ook 5 ton en geeft veel olie. En met powershuttle vind ik het best plezierig om mee te werken
hooidonk
@MaartenMandemaker Okee, ja onder de cabine is inderdaad niet zo'n mooie plek.
De 4200 serie zie je eigenlijk maar weinig te koop staan.

Zit daar nog dezelfde achterbrug onder als onder een ouder type? Of is het helemaal een aparte serie?

Toevallig staat er net nu eentje op marktplaats, met een schuine neus en een tik in de motor.
Nu heb ik zelf ook een tik, dus dat schept wel meteen een band natuurlijk.
@hooidonk haha mss schept het wel een band 😅. Ja achterbrug is dezelfde als van de andere Engelse series. De hefinrichting is wel anders en tilt veel meer. Ook electrische schakeling van 4wd en diff slot en een leuke cabine. Wel meer geluid als een Franse. De bak is wel anders, het huis ook. Vooras met centrale aandrijving. En een quadram motor. Wij hebben 2 6 cilinders, en die lopen wel mooi en zijn oersterk
hooidonk
@MaartenMandemaker
Ik heb even zitten neuzen op die types, maar inderdaad zit er wel een hele herkenbare achterbrug/as onder!

Ik hou het aanbod nog eens een poosje in de gaten, het is nog geen voorjaar.
Bedankt voor de informatie!
@hooidonk Ja klopt de Engelse achterbrug met de eindvertraging buiten aan. En Franse is wel een stuk luxer, maar dat was toen ook de bedoeling natuurlijk.
+5
hooidonk
@roscho
Het is inderdaad net wat je er in ziet.
De ene ziet er een vieze ouwe trekker staan, de andere ziet er een mooie, zeldzame en originele basis staan voor een goede restauratie.
+1
roscho
@hooidonk O, ik ben ervan overtuigd dat je van deze MF een juweeltje kunt maken, hij is compleet, niet geroest en gedeukt, redelijk op de banden. Maar je moet eerst de vraagprijs van €8500 benaderen en dan begint het feest pas. Als er een prijs van €5000 aan hing, was het een heel ander verhaal.
+1
stijn-de-bock
@roscho is inderdaad best een hoge prijs,je hebt wel maar 1 koper nodig, langs de andere kant valt het me vaak op dat oude trekkers aan heel sterk uiteenlopende prijzen worden verkocht.,veilingen zijn misschien een beetje een onbetrouwbare indicatie maar ook daar zie je soms lage en soms veel te hoge prijzen passeren.
+1
sallander
Persoonlijk vind ik €8.500,-- ook wel aan de hoge kant, aan de andere kant is dit wel een trekker die ik in originele staat mooier vind dan overgespoten, Als deze dan technisch niet teveel mankementen heeft scheelt t flink in de kosten die je anders zelf nog moet maken, hoewel ik dat hier vanachter t toetsenbord niet helemaal kan bekijken. Vierwielaandrijving is in dit geval wel een flinke meerwaarde.
+1
walker1
@sallander Ja, voor een 155 2wd is het sowieso teveel geld. Dit lijkt mij wel een trekker waar niet veel aan hoeft te gebeuren. Als je een wrak koopt en je moet onderdelen gaan zoeken en kopen, veel sleutelwerk, spuiten, dan is € 8500,- ook wel een keer op natuurlijk.
+1
sallander
@walker1 Precies, dat bedoel ik ook.
+1
sallander
En wat ik zelf ook nog wel een pluspunt vind is dat het ook nog een prima trekker is voor gebruik, je kunt er meer mee dan alleen maar toertochten rijden.
+4
erik9831
8500€ is altijd een indicatie, daarvoor niet de werkelijke prijs. Een Fransman onderhandelt ook meestal zeer graag. Al een paar keer uren blijven hangen bij aankopen in Frankrijk, meestal laten ze je nog wel iets anders zien, proppen ze je vol met eten, kunnen ze uren passievol praten over hun leven en andere dingen. Heel andere mentaliteit hier …

Het is ook zo, wanneer het de trekker is die je zo graag wilt en zo zeldzaam is, dan denk ik dat er genoeg zijn die het zo betalen. Er zijn verkopers genoeg die extreem hoge prijzen vragen, maar het werkt toch blijkbaar, want ze blijven het doen.
sallander
@erik9831 Uiteraard is dat de vraagprijs, maar de kans dat je bij elkaar komt is met een vraagprijs van € 6.500,-- toch een heel stuk groter
roscho
@sallander Stel dat je hem krijgt voor €6500, dan komen er nog transportkosten bij en dan zal het nog rond de €8000 totaal worden.
sallander
@roscho Klopt, ik heb t ook over de eventuele vraagprijs, niet wat die mij waard is. Maar vind t wel een mooi model zo, met 4 wd.
+1
walker1
@roscho Zoiets is met een BE combi ook nog wel op te halen? Wat zal die trekker wegen? laat het 2,5 ton zijn, heb je nog ton over voor de aanhanger zelf en dan bus of terreinwagen die 3,5 ton mag trekken.
+2
erik9831
@walker1 tol rond de 100€ heen en terug, overnachting aan een 60€ in een Ibis budget, een 200€ aan diesel

Zelf een paar weken terug een Energic gaan halen in Toulouse, vrijdag ochtend 9u vertrokken en zaterdag avond rond 20u was ik terug. 2x 1047km
walker1
@roscho Aanvullend op eerder bericht, even op werktuigen.nl gekeken, de 2wd versie weegt 2200 kg. 4wd zal uiteraard iets zwaarder zijn, maar staat er niet bij vermeld.
werktuigen.nl/machine-specificaties/…
+1
roscho
@walker1 De 154-4 weegt 2406 kg. Dan zal de 155-4 rond de 2500 kg zitten.
+3
hooidonk
@erik9831
Precies wat je zegt, Erik.
Als iemand MF verzamelaar is en hij wil iets aparts hebben, gaat hij dat ding halen. Dan interesseert hem die laatste paar honderd euro niks of hoe de banden zijn.

Ik heb onze 155 toen ongezien gekocht, omdat ik wist dat er meer kapers op de kust waren en ik wist dat ik zo'n kans niet weer kreeg. Het was een raar ding, op rare wielen, met een kapot gelopen blok en aan het strand gelopen. Maar dat was allemaal op te lossen en op dat moment voor mij niet interessant. Als ik zoiets wilde, moest ik dat op de koop toe nemen.
Sindsdien een echte haat-liefde verhouding opgebouwd met het ding, maar ik heb er nog nooit spijt van gehad.

Kan iemand Frans?
Ik heb hier wel de folder van z'n jongere broertje, die is technisch nagenoeg hetzelfde.
Volgens mij weegt hij 2265kg?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Arie_MF
@hooidonk op die manier staat er geen maat meer op de prijs, en wordt het een wedstrijd onder de verzamelaars “wie het verste kan pissen”. Waar handelaren dan gretig gebruik van maken. Ik snap je wel, als ik ergens mijn zinnen op heb gezet dan mag het ook geld kosten, binnen redelijke grenzen.
+2
erik9831
@hooidonk op de folder van de 158 is het inderdaad 2265kg rijklaar, 2845kg met gewichten en 3150kg met gewichten en water in de banden.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!