Ford 3000 - Restauratieproject ford 3000 start
Een vriend en ik zijn van plan om mijn Ford 3000 een grondige opknapbeurt te geven, zowel mechanisch als het plaatwerk. Aangezien wij een aantal onderdelen moeten vervangen, of zelfs toevoegen (bv voetgas, vloerverwarming,..) vroeg ik mij af of men deze onderdelen het best kan aankopen via websites zoals bv histoparts, via een new holland dealer of in het occasie circuit. En wat zijn dan ongeveer de prijsverschillen?
Verder zou ons grootse mechanische werk het vervangen van de koppeling zijn. Mar we zijn niet zeker of dit nodig is. Dit is de huidige situatie:
Schakelen in stationair toerental en in stilstand: geen probleem.
Schakelen in verhoogd toerental en wisselen tussen vooruit en achteruit: krakend geluid wanneer men hem in versnelling duwt.
Aanzetten PTO stationair: geen probleem
Aanzetten PTO wanneer de vrijloopcardan van de machine op dat moment reeds in hoger toeren tal draait: krakend geluid.
Ligt dit aan het schakelen in verhoogd toerental of wijst dit op een versleten koppeling?
Het betreft een model uit 1967 met enkele koppeling.
Alvast bedankt!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden koppeling en Restauratie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat ligt niet aan de koppeling, deze trekker heeft geen gesynchroniseerde versnellingsbak. Deze zal altijd kraken als je niet met rust schakels. Idem met de aftakas
Op zich kun je de aftakas gewoon laten draaien als je de bloter licht, je kunt als je dat beter vind, ook het gas een stuk terug zetten tijdens achteruit rijden, zeker als je in de hoge groep zit.
Alleen als je bijvoorbeeld mest strooit, dus werkt met een wagen met aftakas en je werkt niet met een groothoekaftakas, dan moet je hem wel uitzetten als je een bocht maakt voor het behoud van je aftakas kruiskoppeling en de mestwagen. Dat komt omdat de kruiskoppeling in de aftakas dan een te grote hoek gaat maken als je stuurt, hele flauwe bochten gaat wel, maar maak het niet te gek.
Aan en uitzetten van de aftakas doe je altijd met de koppeling geheel ingetrapt, en aanzetten dan alleen als de aandrijving naar de machine stil staat.
Schakelen tijdens rijden (dus met rollende trekker) is iets wat je kunt leren door het rustig en met wat gevoel te doen. Dus letten op je snelheid en toerental voor je de volgende of vorige versnelling er in zet. Je hoeft ook niet altijd in de 4 weg te rijden, als de situatie het toelaat dan kun je ook in de 6 of 7 wegrijden. Schakelen van de groepen, dus die kortere pook, gaat wel al rijdend, maar dit moet je wel kennen, dan kraakt hij niet (versnelling in neutraal en dan groep schakelen, wel kalm) ken je het niet, dan eerst tot stilstand komen, en dan schakelen.
Wat bedoel je met vloerverwarming die je wilt maken?
De maaier die je op de foto's hebt staan de maaier is een cyclomaaier. Als je niet levensmoe bent zou ik wel een kleed rondom de kap maken voor het vangen van stenen en wat nog meer in de rondte kan vliegen als je er met een maaimes tegenaan komt. ook moet je controleren of de meshouders (de pen waar het mes aan vast haakt) nog wel voldoende dik is, deze slijten na verloop van vele jaren weg, en zijn ze te dun (nog de helft van de originele dikte) dan moet je deze houders vervangen door nieuwe.
Normaal gesproken hoort de vrije slag van het koppelingspedaal 4 cm te zijn, gemeten aan het pedaal zelf.
Jou 3000 heeft hoogstwaarschijnlijk een doordraaiende aftakas, dat betekend dat als je stil staat met de trekker en de motor loopt en de aftakas staat ingeschakeld, dat de aftakas door blijft draaien op het moment dat je de koppeling ingetrapt hebt om een versnelling in te leggen, of om over te schakelen.
Je kunt de aftakas pas in of uit schakelen als je de koppeling helemaal tot onder in trapt, dan komen zowel de rijkoppeling als de aftakas koppeling vrij.
Gaat de aftakas ook stil staan wanneer je een versnelling wisselt, dan heb je geen doordraaiende aftakas, of, als je wel een doordraaiende aftakas hebt, trap je de koppeling te ver in.
In dat geval werkt mijn koppeling voor de versnellingen nog prima. Hij pakt normaal en is direct op snelheid. Hij schakelt ook gemakkelijk tussen de verschillende versnellingen. Aan en uitschakelen van de aftakas gaat ook vlot.
MAAR : wanneer ik wens te schakelen (in stilstand) met de aftakas ingeschakeld is het andere koek. Het is geen doordraaiende aftakas (er kan enkel geschakeld worden als de koppelingspedaal ook de aftakas ontkoppelt).
Ondanks het feit dat het geen doordraaiende aftakas is, krijg ik de pook pas in een versnelling wanneer de aftakas bijna volledig gestopt is met nadraaien. Als ik de tractor rond de 540 laat draaien met de aftakas, gas naar stationair breng, ontkoppel, dan nog krijg ik hem niet in de versnelling zolang de aftakas niet bijna volledig gestopt is met draaien.
Wat kan er hier dan defect zijn?
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is. Ik heb er een filmpje opgenomen maar dat kan hier niet geüpload worden.