‘Protest met tractoren wordt verboden’

NIJMEGEN - Protestacties waarbij tractoren worden ingezet, zullen worden verboden. Burgemeesters gaan paal en perk stellen aan de massale inzet van de trekkers en andere landbouwvoertuigen bij demonstraties van boeren en bouwers.

Die voorspelling doet de Nijmeegse hoogleraar strafrecht Henny Sackers. ,,De burgemeesters hebben tot nu toe nog niet doorgedacht over de consequenties van het gebruik van tractoren en andere voertuigen bij protesten, maar ik voorspel dat ze dat wél gaan doen.’

Meer: gelderlander.nl/nijmegen/…

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord


 Privacy settings (myprivacy.dpgmedia.net)

Nieuwsgrazer

Reacties

+1
van Ittersum
Verhaal van deze redactrice klopt voor geen kant, immers iedereen moet zich kunnen identificeren of je nu lopend, fiets of op de trekker zit. Maar de ondertoon is duidelijk: ergenis !!

O, o Den Haag: Trage Tweede Kamer geeft trekkers ruim baan

DEN HAAG -

Een wekelijkse kijk op politiek Den Haag. In deze aflevering: dankzij dralende politici kunnen de boeren nog maanden ongestoord het land blokkeren.

Een trekker heeft geen kentekenplaat. En dat is best handig, voor de boer die het land wil blokkeren. Zonder kentekenplaat is voor de politie immers lastig bonnen schrijven. Maar dat zou toch veranderen? Per 20 mei 2020 zou Nederland toch eindelijk voldoen aan de Europese kentekenplicht?

Mis! De Tweede Kamer draalt en draalt. En dank zij een prachtig staaltje Haagse vertragingstactiek blijkt het straffeloos blokkeren van (snel-)wegen voor de boeren nog maanden mogelijk.

Nederland is het enige land in Europa waar trekkers zonder kentekenplaat en apk-plicht de openbare weg op mogen. Dat is gek, vond de Europese Commissie. Regels zijn regels en in Europa hadden we dit anders afgesproken. In april 2014 draaide Brussel Nederland de duimschroeven aan.

Het kabinet maakte een wetsvoorstel, zwaar tegen de zin van de nationale landbouwlobby. Die weerstand hielp, want de Tweede Kamer verwierp op 13 december 2016 de voorgestelde wetswijziging. Zo kwam er een streep door die voorgestelde registratie- en kentekenplicht.

Europa liet het er niet bij zitten. Op 19 juli 2017 stelde de Europese Commissie Nederland officieel in gebreke. Dat is een zwaar middel. Dan moet er echt iets gebeuren. Het Nederlandse gebrek leidt ook tot malle toestanden in de grensregio’s. Trekkereigenaren moeten er een speciale grensplaat aanvragen om de grens te mogen passeren.

Het kabinet ging opnieuw aan de slag met een voorstel voor een wijziging van die Wegenverkeerswet van 1994. Volgens het nieuwe voorstel zou er vanaf 20 mei 2018 in Nederland een apk- en kentekenplicht gaan gelden. Er volgden debatten. Er kwamen vragen. Op 10 april 2019 verscheen er een wetsvoorstel met een bijgevoegd advies van de Raad van State. De invoeringsdatum werd vooruitgeschoven naar 20 mei 2020.

Deze week maar eens gebeld met de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Hoe staat het eigenlijk met die kentekenplicht? Is de eerste serie platen al in productie? Na luttel beraad wijst de afdeling communicatie resoluut door naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er ligt een hobbel in de weg. De Tweede Kamer schijnt zich in week 49 nogmaals over de wetswijziging te willen buigen.

Dan maar door naar het ministerie. Klopt! zegt de woordvoerder. Door de Tweede Kamer is nog een hele trits bijkomende vragen gesteld die beantwoord moesten worden. Rond de zomer bracht de minister haar zogenoemde nota van wijzigingen uit. Een belangrijk zinnetje daarin: ‘De invoeringsdatum van 20 mei 2020 wordt vervangen door een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip’.

De kentekenplicht geldt eerst voor nieuwe trekkers en voor trekkers en aanhangers die harder rijden dan 25 kilometer per uur. Later gaat die gelden voor alle landbouwvoertuigen op de openbare weg. Uitgezonderd voertuigen die smaller zijn dan 1 meter 30, zoals sneeuwschuivers en maaimachines van de plantsoenendienst.

In de eerste week van december mag de Tweede Kamer opnieuw een plasje doen over die door Brussel opgelegde kenteken- en apk-plicht voor trekkers op de openbare weg. Daarna moet de Eerste Kamer nog akkoord gaan en kan er ,,een reële ingangsdatum’’ worden afgesproken.

De moraal van dit verhaal?

Het doorvoeren van een wetswijziging kan soms héél lang duren. Vooral als de politiek er weinig trek in heeft. Met onwillige honden is het slecht hazen vangen. De boeren zijn de lachende derde. Ze kunnen er nog heel lang lustig op los blokkeren.

saskia.van.westhreenen@lc.nl
+1
Deutz1455xl
@van Ittersum ook als trekkers kentekens hadden gehad waren de demonstraties gewoon geweest. En waarom moeten we perse overal bonnen voor schrijven... ik heb bij biologie geleerd dat belonen beter werkt dan straffen en toch heb ik het gevoel dat we meer gestraft worden voor slecht gedrag dan beloont voor goed gedrag
Jannus
Denk dat de burgemeesters nog steeds niet leren van hun fouten....

Je mag geen smokin' gun hebben Femke 🔫
+3
geweldenaar
Nijmegen is het Havana aan de Waal, de meest linkse stad van gelderland.
robbies
@geweldenaar
Quote:
van Nederland

Ik verbeter je even
van Ittersum
@geweldenaar linkse gekozen stad. Vergeet dat niet
Jawis
@geweldenaar das toch wageningen.....
van Ittersum
@Jawis wonen ook veel studenten en dan weet je het wel
+8
hans1980
Denk niet dat je voor elke actie trekkers moet oproepen zoals laatst bij politie bureau..

Wanneer het te erg wordt is dit een leuk machtsmiddel maar verspeel het niet
+3
de hoef
Quote Reactie van @hans1980:
Denk niet dat je voor elke actie trekkers

machts vertoon moet je inzetten, als het nodig is 1 okt
en niet bij elke gefrustreerde scheet die je dwars zit
+1
1066
Volgens mij geldt er in nederland vrijheid van meningsuiting
van Ittersum
@1066 zeiden die dierenactivisten dat ook niet????? Dus dan maar een vrijstaat?
1066
@van Ittersum hoho dan kom je aan spullen van een ander en de weg is volgens mij openbaar
bertusdebeer
Jij bent een gevaarlijk kereltje@van Ittersum
van Ittersum
@bertusdebeer ik ben niet gevaarlijk , als je de regels eenzijdig gaat uitleggen of gaat gebruiken voor eigen gebruik of gewin dan ben je gevaarlijk. Voor de boer en activist (in dit verband)
bertusdebeer
Jij bent een gevaarlijk kereltje@van Ittersum
+1
Twentsch Land
Waarom ?

@bertusdebeer
+7
Bietenbrug
Dat zullen wij nog wel eens zien.
+1
-Jan-
@Bietenbrug Ik heang er gewoon een dikke FDF vlag overheen
walker1
Met de trekker op de snelweg rijden mocht sowieso al niet. Dus gaat dat verbod iets veranderen?
pieter p
Op 27 november staat Parijs ook weer vast met 1000 trekkers.
kwarkje
@pieter p wat eisen ze?
erik9831
@kwarkje betere doorstroming van het verkeer... Of er nu 1000 trekkers extra zijn, Parijs staat sowieso al vast...
kwarkje
@pieter p je ne sais pas
-Jan-
@pieter p Je rijd als hollander zkere voorop,je weet hoe het hier gedaan en dus hoe het moet ✔
+1
fendt308-driver
@pieter p 26ste berlijn met 5000 las ik ook ergens
Farmer_
Politiestaat.
van Ittersum
@Farmer_ tja, je mag ook al niet meer zomaar bij iemand in de stal demonstreren, het moet niet raarder!!!!!!

Gaat even om de contrast....
Farma_boerke
Tsja de politie staakte ook gewoon met de werkvoertuigen, waarom zou een ander dat niet mogen. Auto's en vrachtwagens zouden volgens dezelfde reden verboden moeten worden, daar kun je immers ook iemand mee omleggen. Wat dacht je van vliegtuigen... Maw niet mogelijk/houdbaar.
mike_v
Even off-topic: Mag een trekker die normaal een GV-kenteken heeft, deze er afnemen als de trekker binnen Nederland blijft?
van Ittersum
@mike_v kenteken behoort bij het voertuig, visa versa. Toevallig is dat ter sprake gekomen toen ik rijbewijs É deed. Dan moet je hem eerst scheiden bij de registratie RDW
+2
weurding
@mike_v vast wel. Is puur voor grensoverschrijdend verkeer. Niemand die er over valt als je in nl het kenteken niet voert. Immers de meesten rijde zonder
walker1
@weurding Omdat verreweg de meeste trekkers geen kenteken hebben, valt het dus ook niet op als je in NL zonder GV plaat rond rijd, Een Belgische of Duitse boer kan bij de grens ook wel zijn platen er af schroeven, die worden in NL echt niet staande gehouden omdat ze geen kentekenplaat hebben. Het is echter wel zo dat als de trekker een kenteken heeft, de kentekenplaat er ook duidelijk zichtbaar op moet zitten, net zoals bij auto, vrachtwagens, etc.
+1
mike_v
Was maar puur even om te weten @walker1. Kan ik volgende keer als we bij een Nederlandse klant zitten het kenteken er even afhalen in de zone 30/50's 😆
walker1
@mike_v Dat is dan geheel op eigen risico he. In NL mag je maar max. 25 km//h met een trekker, dus als ze jou staande houden voor snelheidsovertreding en aan jouw rijbewijs zien dat je een Belg bent, dan is de kans wel groot dat ze naar het kenteken gaan vragen.
+1
Sjaakiee
Als het niet mag ist dest te leuker.de trekker hier gister gepoetst dus klaar voor strijd.
Landini 6500
@Sjaakiee met een oldtimer een zondag middag ritje doen sommige agenten
al moeilijk er moet eigenlijk een kar achter dan heb een doel volgens agenten
Farmer_
@Landini 6500 Je ging een kar halen?
Landini 6500
@Farmer_ of je hebt de kar verloren
Pluto
@Landini 6500 Toen er nog rode diesel bestond werd de trekker beschouwd als landbouw voertuig . Dat gaf concurrentie vervalsing bij grond en waterbouw omdat ze met rode diesel en tractoren met dumpers goedkoper konden werken dan vrachtauto's .Dank zij cumela is dit opgelost , blanke diesel tanken betekent ook dat de trekker overal mag worden ingezet . Ook buiten de landbouw .
Bert353
@Pluto tuurlijk was die oplossing weer het gunstigst voor het rijk...
+4
Pluto
Aan de ene kant kan ik me zijn frustratie ook wel een beetje voorstellen ,,,, Een actie groep die moeilijk te stoppen is is bij menig arrogante bestuurder een doorn in het oog . Je kunt het ook van de andere kant lezen , Hoe is het in godsnaam mogelijk dat notabene een hoogleraar strafrecht na 2 maand van protesten door boeren ,,bouwers ,,leraren en ziekenhuizen nog niet het flauwste benul heeft dat er IETS aan de hand is in Nederland en dat De bevolking hier massaal tegen in opstand komt !!. Ik zou zeggen ,,trek je broek op en ga naar Iran en schaam je kapot voor wat je nog waard bent en lever je bull in bij de eerst de beste kringloop winkel .
+1
van Ittersum
@Pluto tweeledig inderdaad. Maar als de cijfers van Links en de RIVM echt niet klopten en het tegendeel 100% bewezen konden worden zouden dan de echte grote jongens uit de bouw en wegenbouw al niet in actie gekomen zijn? Die hebben per bedrijf wel zo'n grote juridische- en researchafdeling waar zelfs de overheid kriebels van krijgen. Maar hun beperken zich ook maar tot uiten van zorgen en oproepen tot maatregelen. Meer niet en dat verbaasd me nog het meest.
robbies
@van Ittersum de bouwers vragen geen vergunningen aan hè. Dat doet de opdrachtgever.
+1
van Ittersum
@robbies heb je wat aan als je bataljon met werknemers klaar hebt staan voor de komende jaren. Het principe blijft gelijk
robbies
@van Ittersum je kunt als bouwer niemand verplichten om een vergunning aan te vragen, zodat jij aan het werk blijft. Al heb je 2 bataljinnen juridische medewerkers. Die zitten er alleen om contracten te spellen en claims buiten de deur te houden. Niet om beleidswijzigingen op waarde te schatten
+2
Pluto
@van Ittersum Wat is dan de perverse reden dat links Nederland alles uit de kast haalt om voor dat er gemeten wordt [ vanaf 1 januari] maatregelen te eisen van dit kabinet ?. Waarom zijn de broncodes van het RIVM niet in te zien ondanks dat Carola dit in de Kamer wel heeft toegezegd .
Waarom is Carola woordvoerder van haar ministerie en geen minister ??. Het is nu zover dat het RIVM alleen cijfers heeft van landbouw berekeningen en geen enkel echt onderzoek. Van andere sectoren is helemaal niks nada noppes ,,,alleen giswerk . De bouw kan wel van alles uit gaan zoeken maar heeft ook geen poot om op te staan zonder echt onderzoek. bovendien hier een schepje stikstof weg halen en vervolgens elders weer een schepje toestaan daar kom je niet verder mee . Daar komt bij dat extern salderen 30% wordt afgeroomd en daar is de bouw meer slachtoffer van dan de landbouw . Per saldo haalt die maatregel het hele snelheid reductieplan van het Kabinet om zeep, er kan nog niet gebouwd worden . Elke dag is er wel een deskundige of jurist die een mogelijkheid ziet of opening om de zaak weer aan de gang te krijgen . Deze persoon of bestuurder wordt dan even flink de mogelijkheid geboden via een dagblad of andere media zo breed mogelijk zijn verhaal te motiveren het liefst nog een verwijzing erbij van verbonden aan wat voor universiteit ?????????.
pieta
@van Ittersum Het tegendeel moet je bewijzen. Dat bewijzen is het probleem. Zo hebben we ook ooit een IBR-affaire gehad met een vaccin van Bayer. De schuld was eigenlijk wel duidelijk. Sluitend bewijs was duidelijk niet haalbaar.
Bert353
@Pluto bord voor de kop?
Wie gaat ons tegen houden ???? Zeg het maar , we mogen toch met de trekker op de openbare weg rijden, en zonodig stoppen uit veiligheids overwegingen, wat kan daarop tegen zijn.Of moeten we de rechterlijke macht nog serieus nemen. Nou de polisie staat aan onze kant, leger bestaat nie meer, ME laat zich niet voor dit karretje spannen, en wat blijft er dan nog over ???
mike_v
Kans is heel groot dat er aan de stadsrand borden staan met max 3.5 ton uitgezonderd plaatselijk verkeer @Detukkeroettwente. Dus einde verhaal aan de stadsrand aangezien jij daar geen plaatselijk verkeer bent...
+1
BertK
@mike_v Zodra je bestemming in de stad ligt, ben je lokaal verkeer.
+1
Farmer_
@Detukkeroettwente Spontaan een lekke band krijgen.
jan w
Trekkers en machines uit de bouw en grondverzet zouden volgens die geleerden gezien moeten worden als:
"Moordwapens".
En zo ook over de benodigde vergunningen daarvoor moeten beschikken!
milkman1
@jan w Die 'geleerden' moeten zich niet aanstellen. Er is dan veel meer wat als moordwapen kan worden gebruikt.
Todi
Zand bakje er achter doen. Ik moet collega [boer]helpen. Of op stage.
Landini 6500
Zijn de trekkers bij zulke akties wel verzekerd ?
bij ons dorpsfeest mogen geen boeren trekkers voor de versierde wagens
daar zijn ze niet voor verzekerd
of ze moeten een aparte verzekering aan vragen
jan w
@Landini 6500
Veelal is een melding bij de verzekering voldoende
Landini 6500
@jan w en als je dat niet doet wat dan ??
+1
Todi
Dan bej een eigenwieze boer. S
hans1980
Koeien boertje
@hans1980 al zijn het er 100000, het journaal in Nederland haalt het niet 🙉.
Sommige moeten daar gewoon een paar honderd kilometer rijden 👊👊👊👌
Rick V
Stelletje naai honden in den haag, straks moeten alle trekkers ook nog een kenteken!
+1
van Ittersum
@Rick V als enige nog in Europa...
Rick V
Nou ja, in duitsland hebben ze het al, maar dan zit er ook weer wegenbelasting en keuring aan te komen, dan is de hobby niet meer zo leuk! wij als werkende nederlanders moeten massaal protesteren tegen ultra linkse establishment
stijn-de-bock
@Rick V in België hebben wij ook een kenteken en voorlopig nog eenmalige keuring.
Rick V
Hopen dat dat niet in nl gaat gebeuren!
van Ittersum
@Rick V probeer het maar uit te leggen aan je mede weggebruikers
Rick V
Dat zal me denk ik wel lukken 😄 trekkers zijn mijn hobby!
hans1980
agriland.ie/farming-news/…
Na Berlijn, Parijs nu Dublin

Eis goed verdien model en minder of milder klimaat beleid
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!