Ford 4610 - Hoe werkt inspuitmoment vervroegen

Hallo,
Laatst was ik op de plaatselijke trekkertrek met een mede ford rijder in gesprek. Hij legde uit dat ik uit mijn trekker meer vermogen kon halen door het inspuitmoment te vervroegen met 3 a 4 graden. Ik weet hoe ik dat moet doen, dat is het probleem niet. Mijn vraag is meer hoe dat dit nu precies werkt. Wanneer je het inspuitmoment vervroegd zorg je toch juist dat de compressieslag iets korter duurt? Je spuit ook niet meer brandstof in in principe. Misschien heeft het te maken met dat de compressie hoger word bij een vroeger inspuitmoment? Hoop dat iemand me uit kan leggen hoe het zit. Voordat ik aan de trekker ga prullen wil ik namelijk eerst weten wat er nu precies gebeurd. Alvast bedankt.
BroekieJD

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Door het inspuitmoment te vervroegen ga je dus de dieselolie eerder naar de verstuiver sturen, en zal de verstuiver dus inspuiten wanneer de zuiger minder ver boven in staat tijdens zijn compressieslag.

Ik heb hier nooit mee van doen gehad, maar zie niet echt het voordeel, want waarom is het dan niet standaard het geval? Kan misschien te maken hebben met kwaliteit van de dieselolie.
dennisbouter
@jammermaarhelaas ik heb er ook niet voor doorgeleerd, maar volgens mij krijg je meer koppel (ook maar ergens gehoord)en waarom het niet standaard is tja achteraf (30 jaar later) is makkelijk praten
+2
Klein Rot
@BroekieJD

Dit zal alleen werken als door ouderdom of iets anders het inspuitmoment te laat komt.
Als je het inspuitmoment te vroeg ingesteld zal het zelfs een negatief effect hebben, de zuiger moet dan tegen de ontbranding in nog een stuk omhoog. Zelfs het starten zal hierdoor slechter gaan, de motor heeft dan nog niet voldoende toeren om tegen de ontbranding in door te lopen, bij loslaten startknop zal hij dan terug draaien.
De fabrikanten hebben de instellingen zo gemaakt dat de motor optimaal loopt en trekt en geen overmatige slijtage zal vertonen.
sallander
Misschien dat t alleen gaat werken in combinatie met een verhoogd toerental. Je moet jezelf afvragen of je dat wel zou willen....
kramer
Dat wordt alleen bij trekkertrek gebruikt met verhoogde toerentallen, je maakt de arbeidsslag wat langer, als een sporttrekker stationair draait staat de motor een beetje te halen en is het net of ze gas geven, maar dat komt door de vervroeging en het start wat moeilijker.
dennisbouter
En is er ook iemand uit de sport of supersport die dit kan bevestigen of ontkrachtigen?
kramer
@dennisbouter Dit is wat ze mij ooit verteld hebben, maar @jahn rijd sportklasse.
Jahn
@kramer vervroegen van inspuitmoment is idd noodzakelijk wanneer je meer brandstof.in gaan spuiten. Als je de.pomp "opdraait" en dus meer brandstof.in gaat spuiten. Gaat de pomp er langer over doen om deze hoeveelheid brandstof in te.spuiten. en daarom moet je dan het inspuitmoment vervroegen. Omdat je anders nog aan het inspuiten bent na.het bovenste dode.punt.
+1
dennisbouter
Nog even gegoogled
tractorfan.nl/topic/55296/

tractorfan.nl/topic/24913/

Ik had het ook al eens gehoord dat er in de standaard met timing werd gerommeld
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden ford , 4610 en ford 4610 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!