Winterbanden, geldklopperij of noodzaak?

Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat winterbanden in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.
 Winterbanden, geldklopperij of noodzaak? (lc.nl)

Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat winterbanden in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.

Nieuwsgrazer

Reacties

+4
JD 2030
Als het kouder wordt dan wordt rubber (het materiaal waar banden van gemaakt zijn) harder. De gewone autoband heeft bij een koude wintertemperatuur daardoor minder goed grip op de weg. Het rubber van winterbanden is zachter. Bij lage temperaturen remt een auto daarom beter op winterbanden.
Winterbanden hebben een ander profiel (de groefjes in de band) dan zomerbanden. Ook dat geeft meer grip op gladde wegen.
Een winterband is dus niet alleen met sneeuw en ijs veiliger dan gewone zomerbanden. Ook als het koud is remt de winterband beter. In een dik pak sneeuw helpen zelfs winterbanden niet meer. Dan kun je sneeuwkettingen om je banden doen.
newholland6640
@JD 2030 dat is de theorie ja
+2
wim-same
@JD 2030 Dat is niet de theorie, maar een feit. 's Zomers zijn winterbanden daarom ook te zacht, en slijten ze veel te hard.
+2
Sojaboontje
Hier zaten wij net op te wachten... 👏
+4
valmet6400power
Het grootste gevaar van winterbanden is als mensen daardoor menen gewoon 130 te kunnen blijven rijden onder (extreme) winterse omstandigheden.
+4
flip1150
@valmet6400power Het grootste gevaar van winterbanden is dat mensen die er geen hebben denken dat ze mee over kunnen. Een vriend van mij zei me eens dat voor hij winterbanden had hij met schrik in de sneeuw reedt. Nadat hij winterbanden had reedt hij nog steeds met schrik omdat hij bang was dat als hij moest stoppen er iemand zonder winterbanden achter hem zit.
+1
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
gewoon 130 blijven rijden

Ik heb een 4x4 personen auto met winterbanden. Maar dan heb je inderdaad zo machtig veel grip, dat je snel te hard rijdt.
+2
flip1150
@mdoornekamp Mijn Mercedes heeft ook permanente 4 wiel aandrijving en op smallere winterbanden (245 i.p.v.295 in de zomer). Ik ben niet bang voor een vlokje sneeuw.
+2
wim-same
@valmet6400power Dat is zeker waar. Ook met winter banden moet je gewoon je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Eenmaal in de slip, en er is geen houden meer aan.
+1
930triplemaaier
@wim-same klopt idd en je moet zo ver vooruit kijken dat je de rem niet nodig bent en de auto gewoon uit kunt laten rollen. Remmen en plotselinge acties zijn een doodzonde als het glad is en daarom zul je ook de snelheid daar op aan moeten passen
+4
walker1
Roepen dat het geldklopperij is, is sowieso overdreven. Als de winterbanden er op liggen, dan slijten je zomerbanden niet. Met 2 setjes banden doe je ook 2 x zolang als met 1 setje. Ja, als je ze elke keer bij de garage laat wisselen en daar laat bewaren, dan heb je wel de jaarlijkse kosten. Ik heb zelf ook winterbanden en wissel de banden zelf en heb ze thuis in de schuur liggen, kost dus niks. Enige extra kosten waren 4 extra velgen. Of ze echt nodig zijn is een andere discussie. In de sneeuw zijn ze ideaal, maar dat gaat gemiddeld om paar dagen per jaar. Verder zijn 4 seizoenen banden de laatste jaren ook steeds beter geworden in winterse omstandigheden.
newholland6640
@walker1 ja dat dus, totdat je een moderne auto hebt en dat niet kan ivm software. Dan is ff banden wisselen best duur.
walker1
@newholland6640 Ja, dat hoorde ik laatst van een collega die een nieuwe auto had. Heeft met de tegenwoordig verplichte bandendruksensor te maken. Zit geloof ik in de velg, dus je kan er niet zomaar andere velgen onder gooien.
radium45
@walker1 Klopt, dat probleem hebben wij hier ook. Het rallykanon van mijn vriendin heeft ook van die wielsensoren en als ik daar dan de winterwielen op gelegd heb dan heeft ze steeds een melding dat de bandenspanning niet klopt. Een oplossing is, de zomerwielen in de kattebak leggen zodat de wifi bereik houdt met de auto haha.
+1
Nick421
@walker1 @radium45 ik heb dat bandenspanning-systeem in mijn volvo zitten.
De makers ervan waren zo slim dat de auto de sensoren zelf herkent en in kan lezen.
Zodoende moet je alleen 2 sets wielen met sensoren hebben, maar kun je ze wel nog steeds zelf wisselen.
wim-same
@newholland6640 Dat kan je zelf ook instellen in de computer.
wim-same
@wim-same Ik hoef bij mijn BMW alleen maar de nieuwe benden in te voeren. klaar.
+1
mdoornekamp
@wim-same ik heb maar All Seasons om de BMW gezet om het wiel sensor probleem te omzijlen. Ik rij ook maar 15.000 per jaar
wim-same
@mdoornekamp Ik rij met de BMW ook nog geen 20.000 per jaar, maar ik heb het éénmaal door de garage uit laten leggen, en hoe in te voeren.
huub
Quote Reactie van @newholland6640:
ja dat dus, totdat je een moderne auto hebt en dat niet kan ivm software. Dan is ff banden wisselen best duur.

Mijn Volvo gaat er vanuit dat de afrolomtrek veranderd als de bandenspanning zakt, andere wielen op de goede bandenspanning, stuk rijden en hij is weer gekalibreerd.
jammermaarhelaas
@huub

Volgens mij werkt het in veel gevallen (in elk geval bij mijn VW) via de abs sensoren bij de naaf.
Albert Peters
Geld klopperij is het zeker niet winterbanden is gewoon goed zelf heb ik al heel lang 4 seizoenen banden niet zo goed als winter maar voor Nederlands weer genoeg Bij een klein beetje sneeuw weet je gelijk waar om ook alweer
jehan
@Albert Peters hmm mn schoonzoon klaagt steen en been over de 4 seizoen..hij werkt bij een volvo dealer ..banden slijten nogal gauw
Albert Peters
@jehan is mij niet op gevallen zowel bij mm combo als bij mm privé auto
+1
jehan
@Albert Peters he daar bij de garage zeiden al veel klanten ..als ze op zijn de winter of zomer banden er maar weer onder
radium45
@jehan Klagen? das toch puur omzet voor de garage? Werkt toch niet bij die Harrie A?
jehan
@radium45 ja die werd bij die h a in d
+1
flip1150
De prijs van een winterband is vrijwel gelijk aan de prijs van een gewone (zomer) band.
Gedurende de tijd dat je met winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet en als je met zomerbanden rijdt slijten je winterbanden niet.
Dus het is om het even.
Er zijn tegenwoordig ook zeer goede 4 seizoenen banden te koop die ook in onze winteromstandigheden goed voldoen. Ik weet alleen niet of ze in Duitsland toegestaan zijn.
hooidonk
@flip1150
Volgens mij als het M+S logo er in staat, gelden ze in Duitsland als winterband.

Verder inderdaad helemaal eens met je verhaal, de geldklopperij valt wel mee. En je spaart je mooie zomervelgen tegen de pekel.

Enige is dat je winterbanden onder de 5mm eigenlijk niet meer voldoen. Dan zou je ze in de zomer af kunnen rijden en tegen de winter nieuwe winterbanden monteren. Al doen winterbanden het 's zomers niet zo goed als zomerbanden.
+2
bartjuh
@hooidonk het bergje en de sneeuwvlok moeten erop staan. ⛰️ ❄
+1
hooidonk
@bartjuh
Ah okee, weer wat geleerd!
Bedankt voor de aanvulling
+2
walker1
@hooidonk M+S kan wel op winterbanden staan, maar wat @bartjuh al aangeeft, ook dat bergje en sneeuwvlokje moeten er opstaan. M+S staat bv ook op heel veel banden voor terreinauto's, pick ups, SUV's, maar dat geeft vooral aan dat de band ook geschikt is voor off road, maar maakt het niet perse een echte winterband.
+1
wim-same
@hooidonk zo heb ik ook weer wat geleerd.
+2
valmet 605
@hooidonk m+s is dus niet als winterband in duitsland toegestaan!!!! Er moet een sneeuwvlok op staan. ik heb goodyears eronder liggen. M+S en een Sneeuwvlok.

Let op alleen als er een sneeuwvlok op staat dan mag het voor duitsland.
+2
roscho
Om antwoord te geven op de startvraag: winterbanden zijn geen geldklopperij als het noodzaak is en wel als het geen noodzaak is.
Uitgelegd: ik heb zelf geen winterbanden. Als het slecht weer is, laat ik de auto lekker in de garage staan. Maar als je ook met gladheid wilt/moet rijden, dan zijn winterbanden veiliger dan zomerbanden. En als ik met het weer van vandaag (8 gr., buitje) een paar boodschappen net over de grens wil doen, is er geen enkel probleem op zomerbanden. Wordt sneeuw voorspeld, dan rij ik toch gewoon niet naar Duitsland. En die paar kilometers die ik in de winter maak, kan ik wel zo anticiperend rijden dat er geen ongelukken gebeuren. Hooguit 2 a 3 dagen sneeuw in Nederland, daarna is de weg al weer schoon!
Nadelen van 2 soorten banden: tweemaal jaarlijks wissel-ellende. Als je het laat doen, kost het geld (net als opslag), doe je het zelf dan kost het tijd (en ruimte voor opslag). Verder moet je voldoende kilometers maken om zowel de zomer- als de winterbanden te verslijten voor ze vanwege "overjarigheid" vernieuwd moeten worden. Met goede zomerbanden kan ik wel 70.000 km rijden. Om 8 banden te verslijten, zou ik minstens 120.000 km moeten rijden. Dat red ik niet binnen de houdbaarheidstermijn van 6 a 7 jaar, waarna je banden hoort te wisselen.
En dan nog de ellende als je de auto inruilt. Je houdt altijd een set banden over, of je moet ze cadeau geven.
Zou ik voor mijn werk ook 's winters verplicht veel kilometers moeten maken, dan zouden winterbanden onontkoombaar zijn.
Volgens mij is de aanschaf van winterbanden dus een zaak die iedereen persoonlijk moet overwegen en moet je je de kop niet gek laten maken door mensen die stellen dat het levensgevaarlijk is om nu nog zonder winterbanden te rijden.
walker1
@roscho Ja, als je te weinig kilometers maakt om 2 setjes banden te slijten voordat banden op leeftijd afgekeurd worden, kan je idd beter op 4 seizoenen banden rijden.
+1
roscho
@walker1 4-seizoenenbanden ga ik ook nemen, maar ik zit nu nog met een set zomerbanden die nog niet half versleten is. Om die nou weg te gooien vind ik ook zonde. Ze zijn pas 3 jaar. Dus voorlopig gewoon thuis blijven als het glad en erg koud is.
+1
mdoornekamp
@roscho
Quote:
gewoon thuis blijven

als je zo'n "vrij" leven hebt kun je inderdaad beter een dagje binnen blijven. Als je voor je werk elke dag op pad moet, zou ik liever wel winterbanden hebben
+1
roscho
@mdoornekamp Ik ga ervan uit dat ik nooit meer naar mijn werk hoef, ik ben VUT-ter.
+2
walker1
@roscho Niet gaan zeuren over dat het wisselen zoveel tijd kost, er zijn teams die 4 wielen kunnen wisselen in 1,82 seconden. ad.nl/formule-1/…
+3
roscho
@walker1 Ik heb al eens geïnformeerd, maar zo'n bandenwisselteam is mij te duur. En het contract liep ook maar voor 1 bout per wiel... 😄
mdoornekamp
Ik heb een Toyota Corolla verso gehad. Daar had ik alleen 2 winterbanden voorop. Zelfde stalen wielen als orgineel dus wielplaten pasten ook. Weinig werk en voor wiel aandrijving dus niet meer vast zitten in de sneeuw en voorop rem je ook het meest.
+1
bartjuh
@mdoornekamp
Maar als je kont ervandoor glijd ben je ook bekeken...
mdoornekamp
@bartjuh ja kopt. Maar we reden er geen rally mee. En de ESP/stabiliteits controle vangt ook nog heel wat op. Dat heb ik nog even getest op een verlaten parkeer terrein
assink
Ik steek hier wel regelmatig de grens over, en heb vrij dure zomerbanden. Dus ik heb winterbanden op m'n auto 😀 . Ga ook voor het eerst sinds jaren weer eens op wintersport, dus moet ik ze toch al hebben.
In sommige landen buiten onze grens is het verplicht om winterbanden te hebben,omdat daar het echt winter is,ons klimaat is wat milder en zijn winterbanden niet noodzakelijk,en we maken elkaar een beetje gek met z,n allen omdat iedereen elkaar aanpraat dat je ze moet hebben.Voorzichtig en goed opletten tijdens rijden zou al een heel stuk schelen tijdens de wintermaanden.(snelheid).
radium45
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Is wel een beetje waar wat jij zegt maar... Als ik 1 deukje kan voorkomen, en dan heb ik het nog niet eens over persoonlijk letsel, dan kunnen een setje winterbanden voor mij al heel snel uit. Ik wissel wel braaf elk jaar. Maar vaak net te laat, er moet al sneeuw liggen voor ik ze om sla. Tijdgebrek...
+1
roscho
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Winterbanden verplicht? Ja, bij gladheid. Maar er is eigenlijk nog veel meer verplicht. Niet alleen in de "sneeuwlanden", maar ook in Nederland ben je verplicht om je uitrusting en de rijstijl aan te passen aan de situatie. Zo hoor je bij vorst een krabber bij de hand te hebben en antivries in de ruitensproeier te hebben. En uiteraard een gevuld ruitensproeierreservoir. Over al die zaken wordt nooit gepraat, alleen heeft iedereen (maar vooral de garages en de bandenfabrikanten) het over winterbanden. Het MOET! Nee, het MOET NIET, bij droog weer en temperaturen boven nul hoeft er niks, ook niet in Duitsland.
bas101
De test zal ook met t land te maken hebben waar t gehouden is , in GB regent t nu eenmaal veel meer dan dat t sneeuwt , in t Europese middel- en hooggebergte lees Ardennen Harz Sauerland Zwarte Woud Alpen Pyreneen etc sneeuwt t praktisch ieder winter en zijn winterbanden zeker geen weggegooid geld , zelfs niet als als je dr op 1 vakantierit doorheen of naar toe moet ....... ik huur morgen een bus voor 5 dagen bij een verhuurbedrijf om via Ardennen Vogezen naar Zwitserland te rijden en heb hun toch maar gevraagd of er winterbanden op zitten.
+1
Bert353
@bas101 huurbus? winterbanden ,ja, maar wel kaal :-))

is mij ook al meerdere keren overkomen! pak je grote rooie toch, kom je r ook.
bas101
@Bert353 ja dat met dat huurmateriaal dat is soms wat , ooit als s een 3 assige aanhanger meegekregen zonder werkende remmen , vraag aan de verhuurfirma wat de afmetingen van de laadruimte is : weten ze niet , dus zelf met rolmaat naar hun toe , vraag ik wat is t brandsofverbruik van de MB Vito : ze dachten 1 op 7 , ik dacht 1:10 , heb t ding gehuurd en ben net weer terug met de huurbus loopt 1:11 verderalles s goed verlopen ,
frammi
Rij maar eens een keer in de sneeuw met zomer en met winterbanden. Dan heb je de keus voor winterbanden snel gemaakt.
Ford revisiemotor
@frammi
Dat klopt, als de sneeuw verdwenen is, dan rijdt het kut op winterbanden.
Ze vliegen er hier dan nog dezelfde dag weer vanaf.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Ford revisiemotor:
als de sneeuw verdwenen is, dan rijdt het kut op winterbanden

Wat voor auto en wat voor banden heb je dan?

Heb hier Continental, Goodyear en nu zelfs Hankook (hordende bij een handel) winterbanden gehad, loopt op zich goed, op een Golf.
Ford revisiemotor
@jammermaarhelaas
Caddy met Goodyear
lawaaierig, het is net of banden van de velg lopen in bochten,
remweg is stuk langer.
jammermaarhelaas
@Ford revisiemotor

Oke, das niet zoals het hoort nee.
Ja, winterbanden zijn op nat wegdek geen aanrader.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden veiligheid en klimaat geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!