Ford 4000 - Olie uit de uitlaat

Hallo,

Bij de ford 4000 komt er olie uit het uitlaatspruitstuk van de motor. Het lekt op het punt waar je de uitlaatpijp op het spruitstuk schuift naar buiten op het motoroliefilter. Het is nog niet echt schrikbarend veel maar het lijkt mij niet goed. Weet iemand waar dit uit de motor vandaan komt en wat eraan te doen is?

Alvast bedankt: MaikMF
MaikMF

Reacties

boerbas
Denk de zuiververen zou nie weten waar er anders olie vandaan moet komen.
rookt hij ook veel?

wat voor 4000 heb je? ik heb gisteren de koppakking en de rest van de pakkingen vervangen omdat ze lekte
Wimsumar
Beste MaikM.F.: Is het wel olie?
Ik denk dat eventuele olielekkage met de hete uitlaatgassen verdampt/verbrand.
Ik zit te denken aan met roet vermengde condens-/regenwater
old man jose
Hallo Maik M.F
Ik heb jaren een 5000 gehad die had ook last van dit euvel. Deze lekkage is het gevolg van hard rubber. De rubbers die om de klepstelen zijn gemonteerd zijn hard en gescheurd, daardoor loopt er olie langs de klepstelen in de verbranding- ruimte. Als de motor goed moet werken dan zie je dat niet omdat de smeerolie dan verbrand zoals wimsumar zegt, als de motor niet op bedrijfs- temperatuur komt gooit deze de smeerolie die niet verbrand door de uitlaat naar buiten, even nieuwe dopjes erop en het is weer over voor een paar jaar.
MaikMF
@old man jose

Dat zou het nog wel eens kunnen zijn. Vanmiddag toch maar even naar het LMB gereden. Onderweg het eerste stuk een hele walm achter mij aan van de olie die op de hete uitlaat verdampte. Bij het LMB aangekomen was hij helemaal schoon gebrand. Volgens het LMB kwam het ook omdat de trekker lang stil had gestaan, en alleen maar licht werk had moeten doen de laatste tijd. Nu eerst nog maar eens aanzien hoe het verder gaat. Deze zomer moet de trekker weer voor de balenpers dus dan zou de olie ook wel verbranden.
old man jose
@MaikMF
Wat niet wil zeggen dat het euvel over is dan kan het zijn dat de olie verbrand maar de dopjes zijn nog steeds slecht. Klepdeksel eraf tuimelas eraf de veren van de kleppen eraf maar zorg dat de desbetreffende zuiger boven in staat anders valt de klep naar beneden en moet de kop eraf. Het is simpel maar je moet weten wat je doet. Verstuiver eruit met een voeler door het verstuiver gat en dan de zuiger omhoog draaien, de veren van de kleppen halen en het dopje vernieuwen en terug monteren volgende cilynder omhoog en idem suc 6
Tom VB
Kijk dat zijn nog eens tips, daar is t forum voor bedoeld volgens mij !
Valtra-Fordpower
Het kan wel! 😛
jumpforjoy
Die old man jose ook, dat is een kerel met een berg ervaring als je het mij vraagt.
Leuk als zo iemand zijn kennis ook wil delen.
ps: ik hou het in gedachte, hier staan ook zo'n 3 ford 1000 serie (voor hobbygebruik)
Klopt idd wat old man jose zegt, heb het bij 1100 ook gehad na revisie. maar toen kwam er gewoon een extra ringetje bij op, was toendertijd een modificatie.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!