Fendt 102 S - Inwendige lekkage hefinrichting 102s
Hallo,Ik heb de Fendt 102s van mijn reeds lang overleden vader geërfd. Tractor staat al sinds 1994, nauwelijks gebruikt, in de schuur. Werd eigenlijk alleen gebruikt om af en toe eens een caravan naar buiten te trekken. Deze lente heb ik hem gebruikt om wat zware schijven van een omgezaagde populier op een aanhangertje te tillen. De hef werkte hierbij zeer schokkerig. Toen ik enige weken later de hef weer wilde gebruiken deed die niks meer.
Heb wat gelezen op het forum, maar ben een leek. Het peil van de versnellingsbakolie is veel te hoog. Ik had gelezen dat de hefolie bij een kapot manchet in de versnellingsbak terecht kan komen. Mijn vraag: Is door een goedwillende amateur dit probleem op te lossen. Graag een beschrijving van de werkzaamheden.
Bij voorbaat hartelijk dank voor geboden hulp.
Herman (sinds vandaag aangemeld bij tractorfan)
Ook eigenaar van een Deutz D30s met schurende geluiden in de achterbrug.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
28
14
474
Fendt 102 S
Er zijn tientallen leden die ervaring blijken te hebben met de Fendt 102 S.
21
40.515
65
Laatste
Reacties
dat er te veel olie op de versnellings bak zit kan door water komen welke kleur had die olie? lichtbruin? dat zit er water bij in en hoe is je filter olie van de hydroliek/hef dan? schoon of smerig kan deze problemen wel geven
Hoeveel sleutelervaring heb je? Anders kun je misschien beter met iemand erbij die er verstand van heeft aan de gang gaan. Als je het verkeerd in elkaar zit kan alles weer open.
Wat je gelezen hebt klopt hoogstwaarschijnlijk wel ja.
Als je gewoon luchtdruk op de aanvoer zet en langzaam een beetje lucht ern doet komt de plunjer er ook uit minder gevaarlijk. suc 6
wij hebben de ringen vervangen en alle olie ververst en nu werkt de hef weer perfekt
Dat werkt het best en het snelst.
Ben net even naar de tractor gaan kijken. Er zit inderdaad een vierkant deksel aan de voorzijde van het hefblok. Zit met vier bouten vast, maar er zit geen leiding aan. Voordat ik eraan begin eerst maar eens de tractor goed schoonmaken. Alvast dank voor de reacties.
Herman
Je haalt het dekseltje er af. En pakt een sterke magneer en daarmee haal je zo de zuiger er uit. Nieuwe ring er om. Beetje olie er omheen. en weer afbouwen. Nieuwe olie op de versnellingsbak, en de hydrauliek tank weer vullen. en je kunt weer een paar duizend uur.
Dat denk jij , ik heb al eens een cilinder voor m'n domme kop gehad , en das niet lekker
De zuiger heb ik eruit. (dank TomH e.a.)Er zit een ring om, die te klein lijkt te zijn geworden. Er zat een grote ring achter de afgeschroefde plaat. De derde ring(etje) waar TomH over schrijft tref ik niet aan.Is het nu voldoende om de twee ringen te vervangen en weer olie bij te vullen? Waar moet de olie erin en hoeveel? Het boekje spreekt over 20W20 of HLP 36. Moet er nog ontlucht worden? Waarschijlijk volgen er nog wel meer vragen.
Groet,
Herman744
Zo niet, dan is bij ieder landbouwmechanisatiebedrijf goede, geschikte olie te koop.
Bij een Fendt 102 zit onder de motorkap de olietank voor het hydraulisch systeem. ( P.S.: Tap deze nu eerst even helemaal af).
Bij alleen "hefinrichtinggebruik" is 7 liter voldoende.
Bij mijn Fendt zit daar geen vat. Ik moet volgens een monteur van Abemec de olie vullen in de buurt van de ronde plaat net boven het kijkoog. Alle ringen (toch drie) zijn inmiddels geplaatst en alles weer ingebouwd. Oude olie heb ik af laten lopen. Moet alleen nog nieuwe halen. Is het zinvol om het oliefilter achter de grote ronde plaat meteen maar schoon te maken?
Groet,
Herman
Ring om zuiger vervangen. Nog twee ringen vervangen. Hefoliefilter gereinigd. Nieuwe hefolie erop. Versnellingsbakolie moest ook vervangen. Maar ............hef komt geen millimeter omhoog. Ben ik iets vergeten?
Ontluchten??
Hoever moet je de zuiger in het huis schuiven?
Hoorde van iemand, dat als je de heflatten optilt, je de zuiger er verder in kunt duwen. Bij mij zit hij nu pal tegen het deksel. Weet jij hier iets van? Als je leek bent, kom je veel vragen tegen.
Herman
Klacht: hef werkt niet meer. Hydraukiekolie in versnellingsbak terecht gekomen door lekke o-ringen.
Fendt 102S luchtgekoeld heft weer.
Even een beschrijving van de werkzaamheden voor wie er wat aan heeft.
1. Ik ben begonnen met het aftappen en weer vullen van de versnellingsbakolie (er kwam dik 30 liter met hydrauliekolie vervuilde versnellingsbakolie uit. Vullen met 25,75 liter nieuwe olie. Vullen door peilstaafopening bij versnellingshendel. Wat er nog aan hydrauliekolie in je tractor zit ook aftappen. Ik heb het hydrauliekfilter, achter de grote ronde plaat ook schoongemaakt. Hiervoor 6 boutjes lossen, deksel lostikken, kitresten verwijderen, filter uitnemen, uitspoelen met diesel, schoonblazen, terugplaatsen en weer vullen met 11,5 liter hydrauliekolie. Vulpunt zit net boven glazen controleoog. Voor gebruik van hef alleen is 10 liter voldoende.
2. Bezorg jezelf 3 nieuwe ringen. O-ring 74,2x5,7 voor om de hefzuiger. O-ringetje 12,3x2,4 voor in afsluitplaat cilinderhuis en O-ring 93x4.0 voor in de rand van de cilinder.
Was bij Abemec Oploo in voorraad.
3. Schroef de afsluitplaat onder de voorkant van de stoel eraf. 4 bouten.
4. Til de heflatten enkele malen op en gooi neer. De zuiger komt er zo uit. In de cilinder zie je een "pin" naar voren steken. Hier doe je niks mee.
5. Verwijder de defecte of uitgedroogde en gekrompen ring van de zuiger. Breng de nieuwe ring voorzichtig aan. Til de hefarmen op en leg ze op een tonnetje o.i.d. ("Pin" gaat nu naar achteren.
6. Breng de zuiger weer aan met behulp van een houtblok en een zwaardere hamer of met de steel van een zwaardere hamer. (korte felle tik) Beschadig de nieuwe ring niet.
7. Druk de zuiger ongeveer 2 cm naar binnen. De rand van de zilverkleurige cilinder moet gelijk vallen met het huis.Breng het kleine o-ringetje aan in de plaat.
8. Breng de grote o-ring aan in de rand tussen de cilinder en het gegoten huis. De ring lijkt te groot, maar gaat er met enig beleid toch vrij vlot in. Controleer of het kleine ringetje nog op zijn plaats zit en breng het deksel voorzichtig weer aan.Houd goed in de gaten dat de grote ring er niet weer half of heel uitspringt. Je kunt de hef weer laten zakken.
9. Start de motor. Nu draai je de moer van de buis boven op de brandstofpomp enige slagen los, zodat er lucht kan ontsnappen. Er spuit lucht en olie uit. Draai de buis weer vast.
Hefhendel bewegen en hef werkt weer.
Uitgebreide beschrijving omdat ik een leek ben/was op dit gebied.
Dank voor jullie reacties op mijn startvraag.
Herman744
Bij punt 1 moet nog vermeld, dat je nieuwe vloeibare pakking (sterk soort siliconenkit moet aanbrengen voor je de deksel weer bevestigd. Aan de 6 schroeven zat ook een kit. Heb daar wqat nieuwe butyleenkit aangesmeerd.
N.B.: Bij punt 9: "Brandstofpomp" moet oliepomp zijn.
Je hebt helemaal gelijk.
Herman