Fendt 102 S - Inwendige lekkage hefinrichting 102s

Hallo,
Ik heb de Fendt 102s van mijn reeds lang overleden vader geërfd. Tractor staat al sinds 1994, nauwelijks gebruikt, in de schuur. Werd eigenlijk alleen gebruikt om af en toe eens een caravan naar buiten te trekken. Deze lente heb ik hem gebruikt om wat zware schijven van een omgezaagde populier op een aanhangertje te tillen. De hef werkte hierbij zeer schokkerig. Toen ik enige weken later de hef weer wilde gebruiken deed die niks meer.
Heb wat gelezen op het forum, maar ben een leek. Het peil van de versnellingsbakolie is veel te hoog. Ik had gelezen dat de hefolie bij een kapot manchet in de versnellingsbak terecht kan komen. Mijn vraag: Is door een goedwillende amateur dit probleem op te lossen. Graag een beschrijving van de werkzaamheden.
Bij voorbaat hartelijk dank voor geboden hulp.
Herman (sinds vandaag aangemeld bij tractorfan)
Ook eigenaar van een Deutz D30s met schurende geluiden in de achterbrug.
herman744

Reacties

john deere 7810
Gecondoleerd

dat er te veel olie op de versnellings bak zit kan door water komen welke kleur had die olie? lichtbruin? dat zit er water bij in en hoe is je filter olie van de hydroliek/hef dan? schoon of smerig kan deze problemen wel geven
fendtjuh
Alles valt op te lossen maar voor een amateur is het niet gemakkelijk...

Hoeveel sleutelervaring heb je? Anders kun je misschien beter met iemand erbij die er verstand van heeft aan de gang gaan. Als je het verkeerd in elkaar zit kan alles weer open.

Wat je gelezen hebt klopt hoogstwaarschijnlijk wel ja.
TomH
Met een beetje technisch inzicht moet u een heel eind komen. Aller eerst moet u zo wie zo de versnellingsbak olie vervangen door een nieuwe 80 W 90 olie. Onder de stoel zit een "blok" met 4 bouten en een leiding er aan. Die demonteert u. Dan ziet u de zuiger zitten. U doet een stuk buis of iets dergelijks in de hef en u smijt de hef hard naar beneden. Dan komt de zuiger er een stukje uit. Dan kunt u hem er met de hand uit halen of als dat niet wil even een slangklem er op draaien en achter de slang klem een schroeven draaier zetten en er zo uit wippen. Dan zet u de zuiger tussen 2 blokken hout of koperen plaatjes in de bank schroef en haalt u de dikke ring er van af. Die dient u te vervangen. Die zal dan ook kapot zijn. U kunt bij uw plaatselijke LMB een revisie setje bestellen. Wij doen dat altijd bij Graniet. In de deksel zit ook nog een ringetje wat u moet vervangen. En om de bus zit ook nog een ring die dient vervangen te worden. U doet wat olie aan de zuiger en drukt u weer in de bus. Geeft hem indien nodig een klap met een "grote" hamer wel een stuk hout er tussen houden! En dan de deksel en de leiding weer monteren. De hydro olie even na kijken en indien even bij vullen. Dan moet hij het weer doen.
old man jose
Dat zijn de monteurs: U doet een stuk buis in de hef en smijt de hef hard naar beneden. Wel je veiligheidschoenen aan doen dus .
Als je gewoon luchtdruk op de aanvoer zet en langzaam een beetje lucht ern doet komt de plunjer er ook uit minder gevaarlijk. suc 6
martijnfendt104
Dit zelfde probleem hebben wij ook gehad bij onze Fendt 104s, hierbij waren er rubber ringen versleten waardoor de olie uit de hef in de versnellingsbak terecht kwam.
wij hebben de ringen vervangen en alle olie ververst en nu werkt de hef weer perfekt
TomH
@old man jose

Dat werkt het best en het snelst.
615driver
Old man jose,luchtdruk er achter zetten dat is lekker veilig,als je dit gaat proberen zou ik maar zorgen dat er niet voor staat,als de plunjer iets of wat "haakt"en je zet er steeds meer druk op,en dat doe je want er gebeurd niks,langzaam een beetje lucht er in doen heb je niet onder controle want je ziet niet wat er gebeurd,en opeens denkt de plunjer al die luchtdruk achter mij vind ik niks,ik ga d'r uit,nou dan wil jij niet weten hoe rap die er uit is een kanon is d'r bij wijze van spreken niets bij,levensgevaarlijk dus,dat verhaal van de hef met gang naar beneden smijten werkt perfect en is wel zo veilig ja en als zo onnozel bent om daar je voeten onder te steken moet je aan zo'n klus ook niet beginnen
harold82
Ik haal ze er ook altijd uit met luchtdruk werkt prima (dat kanon's kogel verhaal is broodje AAP)
dookie
Zoals tomH het verteld gaat het gewoon lukken.. denk er even aan de meeste mensen weten het niet maar als je hem weer helemaal in elkaar hebt staan moet je achter de hefarm aan de zij kant het plugje met sleutel 14 er uit draaien en daar 1 of 2 lieter olie achter doen om het mechanisme te smeren dat achter de hef zuiger zit als dit namelijk een lange tijd droog staat word het span siftje rot en slijt het een beetje en als die stang dan af breekt bij het scharnierpunt en je bent bijvoorbeeld met een bak aan het slepen en de hef komt ineens omhoog en die stang licht afgebroken in de cilinder dan klapt die stang aan de zijkant door het hefblok naar buiten.. dit is dan wel een extreem voorbeeld maar hou het in de gaten 😉
615driver
Harold82,staat ook bij wijze van spreken bij die kanonskogel,maar weet wel dat met luchtdruk knap link KAN zijn,ik heb het eens zien gebeuren en kan je vertellen dat er echt niet voor wil staan,is ook allen maar een waarschuwing,iedereen moet maar doen wat hem goed toe lijkt.
herman744
Hallo,
Ben net even naar de tractor gaan kijken. Er zit inderdaad een vierkant deksel aan de voorzijde van het hefblok. Zit met vier bouten vast, maar er zit geen leiding aan. Voordat ik eraan begin eerst maar eens de tractor goed schoonmaken. Alvast dank voor de reacties.
Herman
menke
Het kan ook nog anders,
Je haalt het dekseltje er af. En pakt een sterke magneer en daarmee haal je zo de zuiger er uit. Nieuwe ring er om. Beetje olie er omheen. en weer afbouwen. Nieuwe olie op de versnellingsbak, en de hydrauliek tank weer vullen. en je kunt weer een paar duizend uur.
Favorit614
@harold82

Quote:
ik haal ze er ook altijd uit met luchtdruk werkt prima (dat kanon's kogel verhaal is broodje AAP)

Dat denk jij , ik heb al eens een cilinder voor m'n domme kop gehad , en das niet lekker
weurding
@Favorit614 je leert je hele leven 😃
harold82
Da's dan mooi dom als je het met beleid doet is er niks aan het handje
herman744
Hallo,
De zuiger heb ik eruit. (dank TomH e.a.)Er zit een ring om, die te klein lijkt te zijn geworden. Er zat een grote ring achter de afgeschroefde plaat. De derde ring(etje) waar TomH over schrijft tref ik niet aan.Is het nu voldoende om de twee ringen te vervangen en weer olie bij te vullen? Waar moet de olie erin en hoeveel? Het boekje spreekt over 20W20 of HLP 36. Moet er nog ontlucht worden? Waarschijlijk volgen er nog wel meer vragen.
Groet,
Herman744
casekoen
Zetel eraf halen, liftcarter eraf halen de dichting in de hefpiston vervangen en een nieuwe liftcarterpakking, in simpele woorden een impel werk uitgelegd. zo gaat het toch op een international
Wimsumar
Beste Herman744: Heb je zelf olie voorradig?
Zo niet, dan is bij ieder landbouwmechanisatiebedrijf goede, geschikte olie te koop.
Bij een Fendt 102 zit onder de motorkap de olietank voor het hydraulisch systeem. ( P.S.: Tap deze nu eerst even helemaal af).
Bij alleen "hefinrichtinggebruik" is 7 liter voldoende.
herman744
Hallo Winsumar,

Bij mijn Fendt zit daar geen vat. Ik moet volgens een monteur van Abemec de olie vullen in de buurt van de ronde plaat net boven het kijkoog. Alle ringen (toch drie) zijn inmiddels geplaatst en alles weer ingebouwd. Oude olie heb ik af laten lopen. Moet alleen nog nieuwe halen. Is het zinvol om het oliefilter achter de grote ronde plaat meteen maar schoon te maken?
Groet,
Herman
Wimsumar
Beste Herman744: Ja, nu je toch bezig bent is het zeker verstandig aandacht aan het filter te besteden. Raadpleeg de "private advisor" (monteur).
herman744
Hoi,
Ring om zuiger vervangen. Nog twee ringen vervangen. Hefoliefilter gereinigd. Nieuwe hefolie erop. Versnellingsbakolie moest ook vervangen. Maar ............hef komt geen millimeter omhoog. Ben ik iets vergeten?
Ontluchten??
Wimsumar
Beste Herman744: Zeker weten doe ik het niet maar de aanzuigbuis (naar de pomp) kan verstopt zitten of een luchtbel bevatten.
herman744
Hallo Winsumar,

Hoever moet je de zuiger in het huis schuiven?
Hoorde van iemand, dat als je de heflatten optilt, je de zuiger er verder in kunt duwen. Bij mij zit hij nu pal tegen het deksel. Weet jij hier iets van? Als je leek bent, kom je veel vragen tegen.
Herman
Wimsumar
Beste Herman744: Helaas, ik moet het ook hebben van logisch nadenken. Zo'n reparatie heb ik ook nog nooit uitgevoerd.
herman744
Hallo,

Klacht: hef werkt niet meer. Hydraukiekolie in versnellingsbak terecht gekomen door lekke o-ringen.

Fendt 102S luchtgekoeld heft weer.

Even een beschrijving van de werkzaamheden voor wie er wat aan heeft.
1. Ik ben begonnen met het aftappen en weer vullen van de versnellingsbakolie (er kwam dik 30 liter met hydrauliekolie vervuilde versnellingsbakolie uit. Vullen met 25,75 liter nieuwe olie. Vullen door peilstaafopening bij versnellingshendel. Wat er nog aan hydrauliekolie in je tractor zit ook aftappen. Ik heb het hydrauliekfilter, achter de grote ronde plaat ook schoongemaakt. Hiervoor 6 boutjes lossen, deksel lostikken, kitresten verwijderen, filter uitnemen, uitspoelen met diesel, schoonblazen, terugplaatsen en weer vullen met 11,5 liter hydrauliekolie. Vulpunt zit net boven glazen controleoog. Voor gebruik van hef alleen is 10 liter voldoende.
2. Bezorg jezelf 3 nieuwe ringen. O-ring 74,2x5,7 voor om de hefzuiger. O-ringetje 12,3x2,4 voor in afsluitplaat cilinderhuis en O-ring 93x4.0 voor in de rand van de cilinder.
Was bij Abemec Oploo in voorraad.
3. Schroef de afsluitplaat onder de voorkant van de stoel eraf. 4 bouten.
4. Til de heflatten enkele malen op en gooi neer. De zuiger komt er zo uit. In de cilinder zie je een "pin" naar voren steken. Hier doe je niks mee.
5. Verwijder de defecte of uitgedroogde en gekrompen ring van de zuiger. Breng de nieuwe ring voorzichtig aan. Til de hefarmen op en leg ze op een tonnetje o.i.d. ("Pin" gaat nu naar achteren.
6. Breng de zuiger weer aan met behulp van een houtblok en een zwaardere hamer of met de steel van een zwaardere hamer. (korte felle tik) Beschadig de nieuwe ring niet.
7. Druk de zuiger ongeveer 2 cm naar binnen. De rand van de zilverkleurige cilinder moet gelijk vallen met het huis.Breng het kleine o-ringetje aan in de plaat.
8. Breng de grote o-ring aan in de rand tussen de cilinder en het gegoten huis. De ring lijkt te groot, maar gaat er met enig beleid toch vrij vlot in. Controleer of het kleine ringetje nog op zijn plaats zit en breng het deksel voorzichtig weer aan.Houd goed in de gaten dat de grote ring er niet weer half of heel uitspringt. Je kunt de hef weer laten zakken.
9. Start de motor. Nu draai je de moer van de buis boven op de brandstofpomp enige slagen los, zodat er lucht kan ontsnappen. Er spuit lucht en olie uit. Draai de buis weer vast.
Hefhendel bewegen en hef werkt weer.
Uitgebreide beschrijving omdat ik een leek ben/was op dit gebied.

Dank voor jullie reacties op mijn startvraag.

Herman744
herman744
Hoi,
Bij punt 1 moet nog vermeld, dat je nieuwe vloeibare pakking (sterk soort siliconenkit moet aanbrengen voor je de deksel weer bevestigd. Aan de 6 schroeven zat ook een kit. Heb daar wqat nieuwe butyleenkit aangesmeerd.
Wimsumar
Beste Herman744: Mooi dat je de reparatie stap voor stap hier hebt vermeld.

N.B.: Bij punt 9: "Brandstofpomp" moet oliepomp zijn. 😉
herman744
Hallo Winsumar,

Je hebt helemaal gelijk.

Herman
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!