Same Tiger 100 - Van 30 km/h naar 40 km-h

Is het mogelijk om door de tandwielverhouding aan te passen van een same tiger 100 dat je inplaats van 30, 40 km/u kunt rijden?
tjen-rokx

Reacties

a3vandiejen
Met mijn Tiger heb ik dat ook eens gevraagd, maar is volgens mij niet mogelijk, De Tiger six heeft een 30 km bak volgens mij.
Vraag maar eens aan Joop, die weet dat precies. @joop-same Succes.
+1
joop-same
Dat kan wel je moet dan wel zelf een set tandwielen laten maken, origineel is er geen set voor te krijgen.
+2
valmet 605
Cabine op blokken en grote wielen er onder.
wim-same
@valmet 605 Dat zou ook een mogelijkheid zijn, grotere wielen.
+1
wim-same
Je kan de tandwielen van een tiger six 105 monteren, dan gaat hij van 25 km per uur naar ongeveer 30 km per uur.
+2
GerbertXL
Als je van 30 naar 40 km/h wil door andere banden te monteren moet je wel flink grotere banden nemen, van 16.9r30 naar 650/65r42 ga je 30% vooruit op je afrolomtrek.
Mdbm
@GerbertXL Grotere banden scheelt inderdaad weinig. Meestal worden er iets grotere banden gestoken en iets meer toeren gegeven. Dan gaat hij misschien 34km.
+1
walker1
@GerbertXL Hahaha, ja inderdaad. van 30 naar 42 inch en dat scheelt dan 30% is dus 9 km/h extra op 30 km/h. Zonder idioot geknutsel als spatborden aanpassen of zelfs hele cabine omhoog zetten kan er misschien net 1 maatje groter als standaard onder en dat scheelt dan 1 of 2 km/h.
Zelfde als meer toeren geven, haal je ook maar 1 of 2 km/h uur extra mee, tenzij je het extreem verhoogd, maar dat komt de levensduur van blok weer niet te goede.
Als je in een oldtimer wilt rijden, moet je ook maar accepteren dat die niet zo hard rijden, is dat 40 km/h of harder toch echt zo belangrijk, dan met je wat nieuwers/moderners kopen. 30 jaar terug waren er ook al wel trekkers die 40 reden.
+1
mdoornekamp
@walker1
Quote:
accepteren dat ie 30 km loopt

Die oude trekkers zijn er toch ook niet echt op gebouwd. En nog een beetje ruimte op de besturing.

Wij hebben ooit een jd 4240 gemodificeerd naar 45 km/u. Maar met de combidumper erachter moet je dan wel een groot hart hebben met zo'n oud lijk.
walker1
@mdoornekamp Ja, dat ook, besturing, maar zeker ook de remmen. Niet alleen zijn die remmen berekend op 30 km/h, maar de meeste oldtimers zijn 2wd en remmen dus ook alleen maar op de achterwielen.
Kramer U800
Motorblok meer toeren geven als de kan en mag?
wim-same
@Kramer U800 Motor toerental moet je nooit aan knoeien. 2400 t/pm is max.
+1
Kramer U800
@wim-same Daarom vroeg ik of dat kan, en als dat kan of het mag. Duidelijk dus. Mijn Deutz 6 cilinder gaat wel tot 2800 toeren p/m maar vanaf fabriek opgeschroefd. 6 cilinder kan over het algemeen toch meer toeren draaien dan een 1 t/m 5 cilinder?
Sojaboontje
@Kramer U800 Eicher had ook motoren in hun vrachtwagentjes die waren 2500 toeren ipv de standaard 2000. Maar de brandstofpomp was wel iets anders als ik me niet vergis 🤔.
Kramer U800
@Sojaboontje Bij de mijne ook ja. En het vliegwiel was wat lichter gemaakt voor het accelereren.
wim-same
@Kramer U800 Meestal zie je alleen maar ellende met opgeschroefde motoren, vaak ook olie lekken Ik hou me altijd maar aan de fabrieks afstellingen.
+1
Loeideutz
@Kramer U800 30 jaar geleden, of zoiets, eens in een folder van Deutz gelezen dat ze de motors verschillend afstelden. Afhankelijk van het gebruik. Industriemotoren kregen, als ik me het goed herinner, een wat hoger max toerental als motoren bedoeld voor de landbouw. Had, of misschien wel heeft, ongetwijfeld te maken met het te verwachte gebruik en dus belasting.
Kramer U800
@Loeideutz Dat klopt inderdaad, bij Deutz wist je maar nooit waar je de motoren tegen kon komen. Die van mij ligt in een transporttrekker (65 km/h) en moet dus automatisch meer toeren maken om die snelheid te kunnen maken, daar hebben ze ook een ligt vliegwiel aangedaan om snel te kunnen accelereren, nadeel is dat je minder koppel hebt. Deze motoren met dit toerental werden ook in aggregaten, pompen en vrachtwagens gebouwd.
+1
twand2505
@Kramer U800 een aggregaat is 90% van de gevallen een 1500 toeren machine omdat de motor 50hz moet draaien en de generator 2 poolparen heeft, de 912 913 motoren bij ons in de aggregaten hebben 9 van de 10 keer ook geen all speed regelaar op de pomp..
twand2505
@Kramer U800 dat ligt eraan om hoeveel graden je een arbeidslag hebt, een 6 cill heft zegmaar zijn eigen trillingen in het blok op het zelfde geval met een 3 cill, een 5 cill heeft een oneven aantal dus naar verhouding meer trillingen in de motor dat is vaak waar de motor van kapot gaat als je hem meer toeren laat draaien, een 6 of 3 cill deutz heeft ook geen balans assen, let wel op dat je een 4 cill deutz nooit!! In toeren meer laat lopen dan 2300 2350 toeren anders kun je naar een paar uur de balans assen al terug vinden in de caterpan
In jouw geval zal jouw 6cill vast wel balans assen hebben om hem af fabriek op dat toerental goed te kunnen laten draaien.
Kramer U800
@twand2505 Dat klopt inderdaad, maar wat bedoel je nou precies met balans assen?
+1
wim-same
@Kramer U800 Een Same Tiger 100 is een 5 cilinder, en heeft geen balans assen. Alleen 4 cilinders hebben balans assen.
Kramer U800
@wim-same Zitten die in de kruktappen?
+1
wim-same
@Kramer U800 Nee, Dat is een los balansblok die door tandwielen van de krukas 1 op 1 mee draait. Lichtere 4 cilinders b.v. van personen auto's hebben dat volgens mij niet. Ik ga proberen een afbeelding uit een onderdelen boek op te zoeken.
Kramer U800
@wim-same Oké bedankt, dan heb ik er een beetje een beeld bij. Maar nog nooit gezien.
wim-same
@Kramer U800 Ik zal die pagina een keer opzoeken en in scannen.
Kramer U800
@wim-same Ja is goed, hoeft niet persé, kijk maar 👍👍
wim-same
@Kramer U800 Ik heb die boeken nog niet in gescand. Jammer.
+1
Clayson M80
Mooi 30 rijden als je naar boven de 40 gaat zit met het kenteken dat er komt
straks met APK
Kramer U800
@Clayson M80 Dit is inderdaad zo ja.
geweldenaar
@Clayson M80 Er word bij een eventuele apk uitgegaan van de max snelheid zoals de trekker af fabriek geleverd is. Een groter probleem is of de verzekering de schade nog gaat betalen na een ongeval.
wim-same
@Clayson M80 Maar dan blijft de constructie snelheid op papier nog steeds 25 of 30 km per uur. en leeftijd is toch oldtimer.
+1
joop-same
Een pignon/kroonwiel van een 30 kmh uitvoering kost ongeveer 2200,00 euro en dit is ook nog de oude prijs, als het een DT is komt er ook nog een set van de vooras bij, en dan de arbeid nog de hele bak moet los.
Dit is heel veel geld per kmh.
+1
Favorit614
Los van alles, maar hoe zit dat straks met evt. APK en keuring?
De constructie snelheid voor de trekker zal af fabriek 30km/h zijn.
Als hij dan straks 40 zou lopen , dan zul je ook aan de remvertraging moeten voldoen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Tiger 100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!