Illustratie van:

Fiat 600 - inschrijven als oldtimer of landbouw voertuig

Hallo
ik ga de tractor van mijn vader overnemen .deze staat nu ingeschreven als oldtimer maar zou deze weer als landbouw voertuig willen inschrijven omdat ik een beetje werkje doet ermee zoals hout gaan halen wat hooien en een klein akkerland onderhouden .als deze als oldtimer zou laten mag ik er dan nog klein werkjes meedoen

Deel dit topic

Reacties

+3
Fast Eddy
Even de kleine lettertjes lezen van de polis. Mijn verzekeraar(Unive) zegt dat een oldtimerverzekering alleen maar voor toertochten en tentoonstellingen zijn. Ga je de trekker hobbymatig gebruiken moet hij in een andere verzekering.
DANOONTJE POWERR
Ligt er ook aan of je ermee over de weg moet naar de akker toe.
hooidonk
Overwater uit Strijen heeft een hele mooie oldtimer verzekering, die ook incidenteel hobbymatig gebruik toe staat.
Is een aanrader!
@hooidonk alvast bedankt voor je reactie maar is dat ook mogelijk in belgie
hooidonk
@jens-vanderpoorten
Er staat wel voor hobbymatig gebruik in heel Europa, maar ik weet niet of je als inwoner van België je daar kunt verzekeren.

Je kunt ze altijd even bellen of mailen!

oldtimers-verzekeren.nl/direct-afsluiten/…
faane
Ik zou hem als landbouwvoertuig inschrijven dan kan je er alles mee doen zowel landbouw activiteiten als een toertocht.
Ik heb me laten vertellen van de verzekerings maatschappij als je de tractor als oldtimer inschrijft mag er niks achterhangen. (Wel in Belgie)
@faane ok ik ga toch je raad opvolgen voor te laten keuren als landbouw trekker kun jij mij eventueel ook vertellen of ik naar de keuring kan gaan met de nummerplaten v an mijn vader die hij heeft ingeschreven als oldtimer
en ook als volgt de remmen lichten warren er nooit op aangesloten dus niest ligt klaar daarvoor moet ik deze dan aansluiten .om dat deze van de band gerold sonder remlichten
+1
erik9831
@jens-vanderpoorten doorgeven van vader op kind mag je de nummerplaten ook behouden. Alleen wanneer het reeds een nieuw model nummerplaat is, indien niet, nieuwe nummerplaat aanvragen en laten keuren met deze nummerplaat. Maar het verschil is de inschrijving van oldtimer naar hobbymatig

Bij de verzekering kennen ze deze procedure.

Wanneer het een oldtimer tractor betreft die niet sneller dan 25km per uur gaat zijn stoplichten niet verplicht. Je kan zonder naar de keuring, je kan ze achteraf nog altijd terug aansluiten.
faane
@jens-vanderpoorten je kan met de nummerplaat van uw pa naar de keuring rijden maar op de parking moet je er die van jou dan opschroeven.
Als je zeker weet dat de traktor van fabriek af geen remlichten had moet je er volgens mij nu ook geen hebben.
b-loc
@faane Mag je in België dan occasioneel hobbymatig iets in de hef hangen bij een O-nummerplaat? Of enkel een aanhangwagen?
@b-loc als deze voor naar tractortreffen te gaan is normaal gezien wel
+1
faane
@b-loc hey, volgens mijn weten mag je met een o plaat niks in de hef hangen of trekken.

Ik heb mijn traktoren allemaal ingeschreven met een normale witte nummerplaat, ik betaal ongeveer 150 € verzekering voor een traktor van 60 pk. Dan mag ik met rode diesel rijden als het is voor landbouw gebonden doeleinden. (Ook hobby matig) en mag ik er alles mee trekken of in de hef hangen hebben.
@faane ik heb de 2 tractoren een als oldtimer voor toertochten en de ander voor hobby matig gebruikt
Freggel
Heb je een eigen landbouwbedrijf? Volgens mij moet je een eigen BTW nummer hebben in de juiste categorie om een rode plaat te kunnen aanvragen. Ik zie vaak oldtimers rondrijden met wat hobbymateriaal erachter. Voor een hobbyboer wordt wel een en ander door de vingers gezien, zolang je verzekeringstechnisch maar volledig in orde bent. Alternatief kan je de trekker ook inschrijven met gewone witte platen (geen O-plaat) maar dan moet je denk ik wel elk jaar naar de keuring.
+1
erik9831
@Freggel rode nummerplaat is enkel voor landbouwers. Als hij dit heeft, kan hij zijn trekker daar inderdaad best op inschrijven.

Wanneer je een O nummerplaat hebt, kan het zijn dat er een oogje word dicht geknepen, maar de gewone witte nummerplaat geeft je dezelfde rechten als een rode nummerplaat. Deze is ingevoerd speciaal voor hobbymatig gebruik. Een hobbyboer mag ook met rode diesel rond rijden.

De keuring is eenmalig, dit hangt niet af van het type nummerplaat. Gewicht is hier de bepalende factor. Zo mag je trouwens ook rondrijden met een oldtimer met een b rijbewijs wanneer de trekker niet meer weegt dan 3500kg. Dus iedereen kan meedoen met oldtimerrondritten.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @erik9831:
De keuring is eenmalig, dit hangt niet af van het type nummerplaat. Gewicht is hier de bepalende factor

Deze week nog een nieuwe tractor gaan keuren van 8ton op witte platen en was ook eenmalige keuring 🤔
erik9831
@Fendttrisixfan Niet-vrijgestelde landbouwtrekkers met een maximale toegelaten massa (MTM) groter dan 3,5 ton zijn onderworpen aan een periodieke keuring.

en hier de link … autoveiligheid.be/autokeuring/…
Fendttrisixfan
@erik9831 als je in de keuring zegt dat het voor eigen gebruik is keuren ze hem 1 malig. Denk dat er eigenlijk niemand precies weet hoe het moet
@Fendttrisixfan ah nee das is waar ben al 2 3 keer naar de keuring geweest voor mijn fordson omdat op deze geen pinkers warren als ze gebouwd warren en die zegge, mij vraagt aan die jongen ginder en niemand kan een defunitief antwoord geven
+1
faane
@Freggel nee je moet niet elk jaar naar de keuring met een gewone witte nummerplaat als de trekker maar niet meer weegt dan 3,5 ton is het eenmalige keuring.
Pauls
@faane Het is niet het trekkergewicht dat telt maar de MTM, en dat is de normaal op je papieren ergens terug te vinden. Meestal is dit de massa van de trekker + het gewicht dat ie mag dragen in de hef.
Pauls
Wetgeving is heel raar in belgie. trekkers van voor 1968 (1 ste maal ingeschreven) hebben geen remlichten nodig. Wel moeten de andere lichten goed werken, pinkers, (goed afgestelde) voorlichten, spiegel, de oranje zwaailamp, maar ook de kat-ogen achteraan moeten op goede hoogte en breedte staan, een verbanddoosje en brandblusser moet nu ook mee. Wat zeker ook gecontroleerd wordt is de speling op de stuurinrichting. Vraag zeker na bij verzekerings maatschappij of deze herkeuring echt nodig is, want vaak wordt de overdracht van vader op zoon zo geregeld dat je niet naar de keuring moet . Maar omdat ie als oldtimer was ingeschreven, en je wil hem wel als trekker gebruiken, kan het mss wel nodig zijn om te herkeuren. Succes
erik9831
@Pauls vanaf 1968 was enkel een gelijkvormigheidsattest er bij gekomen. Daar zijn zelfs nog overgangsperiodes voor... Want de deutz van men grootvader is van 69 en heeft nog geen attest en geen remlichten. De JD 2120 van 72 heeft ook geen remlichten

Al de rest van keuring klopt en ook de overdracht is mogelijk... Verschil is inderdaad van oldtimer naar hobby matig uiteraard.
Freggel
@Pauls wat dan met tractoren die nog geen knipperlichten en spiegels hadden? Ik heb hier nog een Nuffield Universal Four staan waarmee ik nog eens bij de keuring moet geraken... verplicht zwaailicht lijkt me ook sterk aangezien je volgens de wet niet verplicht bent om overdag een zwaailicht te gebruiken .
Pauls
@Freggel Bij ons was dat het eerst op hun lijstje dat ze aanvinkte, ik denk dat ze rond die periode ook dat extra moesten controleren, ook al heb je het overdag niet nodig op een enkele baan, bij een dubbele baan (2 rijstroken in 1 richting) dacht dat het wel nodig was.
rudy
@Pauls verbanddoosje heb ik nog niet gehoord maar gevarendriehoek wel.
Pauls
@rudy Ik heb een open trekker, en ik denk dat ze moeilijk wilden doen zo'n25 jaar terug. Ik had geen brandblusser bij, er daar werd niets over gerept, maar het verbanddoosje daar wilden ze heel moeilijk overdoen, dus maar snel uit de auto gaan halen, 1 probleem opgelost. De verplichte katogen mogen max 40 cm vanaf de buitenzijde hangen, bij mij zitten ze op 45 cm, probleem 2 voor hun, tot dat we er ook in de achterlichten (op 20cm zagen zitten, probleem opgelost. Dan wilden ze de voorremmen proberen, tja zoals je weet op een 2WD uit 1965 zitten geen voorremmen, alweer een berg gezeur. Ook het chassis nr vonden ze wat onduidelijk, tja ik had er met de verfspuit iets teveel verf overgedaan, beetje afgeprutst met een schroevendraaier totdat de nr wat duidelijker was. En jawel zowat elke controleur die toen aanwezig was moest er zijn zegje kunnen komen doen. Al bij al toch goedgekeurd.
Hallo betse tf fans eerst een geluukige neiuwjaar nu is mijn volgende vraag of een spiegel verplicht op de fiat ? ik weet kat ogen en brandblusser en verbanddoos vrplicht zijn maar spiegel vind ik niets over alavst bedankt
YaMaGa
@jens-vanderpoorten volgens mij ben je verplicht 1 spiegel te hebben (linkerkant) maar dat durf ik ook niet zeker te zeggen
YaMaGa
@YaMaGa ow ik bedenk me nu net dat zon rons klein spiegeltje aan de uitlaat ook voldoende kan zijn?
Krispax
@jens-vanderpoorten volgend mij mag je hem laten keuren zoals die uit de fabriek komt. Ik ben met mijn Ford 5000 zonder spiegel geweest (ook zonder cabine) en ze maakten er geen punt van. Verbanddoos heb ik nog nooit in een trekker gezien. En brandblusser heb ik ook niet zelfs niet in de auto en hier heb ik nog nooit een opmerking over gehad. Maar je kan altijd eens bellen naar het keuring station dan ben je zeker.
Krispax
@jens-vanderpoorten volgend mij mag je hem laten keuren zoals die uit de fabriek komt. Ik ben met mijn Ford 5000 zonder spiegel geweest (ook zonder cabine) en ze maakten er geen punt van. Verbanddoos heb ik nog nooit in een trekker gezien. En brandblusser heb ik ook niet zelfs niet in de auto en hier heb ik nog nooit een opmerking over gehad. Maar je kan altijd eens bellen naar het keuring station dan ben je zeker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0