Iseki TX 1510 - Voorwiel links draait niet meer na een paar meter! Wat kan ik er aan doen

Mijn linker voorwiel draait niet meer na een paar meter! Klein stukje achteruit en hij draait weer normaal maar daarna slaat hij weer vast. Wat kan ik hier aan doen
john-meijer

Reacties

inspecteurfendt
Volgens mij zijn de voorwiellagers aan vervanging toe.
john-meijer
@inspecteurfendt zijn die makkelijk te vervangen? Kan ik t zelf doen? Heb geen linker handen. Waar te bestellen?
inspecteurfendt
@john-meijer ik weet niet hoe het zit bij jouw tractor, Kramp heeft ze alleszins niet.
inspecteurfendt
@john-meijer Ik denk dat de kogelbanen van de lagers uitgesleten zijn waardoor de kogels tegen elkaar aanlopen en ze blokkeren. Zonder te zien kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Ik heb op enkele websites gekeken naar vooraslagers maar ik vind ze niet 😒 Je vooras moet voor een stuk open dus ik weet niet of je dat ziet zitten...
Fendt926Driver
Heeft jou trekker een 2wd of 4wd vooras?
john-meijer
4wd vooras
roscho
Je zou de voorwielen eens op moeten krikken. Motor uit, versnelling inschakelen, zodat de as naar de versnellingbak geblokkeerd is. Draai aan het ene wiel, het andere moet dan (door het differentieel) achteruit draaien. En probeer ook de andere kant op te draaien. Loopt dat vast, dan kan het probleem in het differentieel zitten. Misschien kun je ook aan het geluid horen waar het probleem zit.
Verder zie ik op foto's dat de vooras hoger zit dan het wiellager. Dat betekent dat de overbrenging vanuit de as omlaag loopt, waarschijnlijk via een as met 2 kruiskoppelingen. Mogelijk is er daarvan een stukgelopen (of beide??).
In ieder geval kun je de boel gerust zelf losnemen, het zit simpel in elkaar en het materiaal is niet zwaar, je kunt de wielnaaf er gewoon af tillen als de bouten los zijn.
Even oppassen: bij mijn Hinomoto sturen de wielen op 2 tegen elkaar liggende schotels, waartussen veel losse kogeltjes zitten. Mocht dat daar ook zo zijn, zorg dan dat je wel alle kogels terug vindt. Bij weer in elkaar zetten de kogeltjes eerst vastplakken met smeervet.
Mocht de kruiskoppeling stuk zijn, die vind je hier: minitractorparts.nl/webshop/framedelen/…
john-meijer
Vanmiddag de voorwiel eraf gehaald beide kanten. Recht kon ik vrij makkelijk draaien zonder enige moeite. Linkerkant kon ik hem een beetje bewegen totdat hij een "klik" deed
roscho
@john-meijer Ik heb het vermoeden dat binnenin een kruiskoppeling zit die de geest heeft gegeven. Als je het wiel een stuk kon draaien zonder speling, lijkt mij het wiellager niet stuk.
+1
Fast Eddy
@roscho

In zo`n vooras zitten geen kruiskoppelingen.
+3
mdoornekamp
@Fast Eddy

(klik om te vergroten)

Klopt. Werkt met een dubbele haakse overbrenging. Waarschijnlijk een lager of tandwiel stuk.
Fast Eddy
@mdoornekamp

Naar zoiets was ik opzoek om uit te leggen.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy haha. Google is je beste vriend.
+1
roscho
@mdoornekamp Weer wat geleerd 👍🏻
john-meijer
@roscho

(klik om te vergroten)

Het resultaat na demonteren
mdoornekamp
@john-meijer lager stuk
roscho
@john-meijer Op zoek naar de oorzaak. Zat er wel olie in? Die Hinomoto van mij heeft kennelijk in de rijstvelden gelopen, er zat gele klei in in plaats van olie. Hele vooras, differentieel en aandrijfpotten schoongemaakt. Alles functioneert gelukkig nog wel, ondanks de klei zag het er nog als nieuw uit.
Of heb je veel op verharding gereden met 4WD aan? Zwaar trekken met flinke frontgewichten?
Misschien is het goed om de rechterkant ook te controleren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!