Valmet 2105 - Aankoop valmet 2105 waar op letten

Beste leden,

Ik wil volgende week naar denenmarken om een valmet 2105 gaan te bekijken.
Nou vraag ik mij af waar moet ik specifiek opletten bij deze trekker.
Tractrol probleem is mij bekend, ik vraag mij alleen af waar kan ik het peil van de bak controleren?
De trekker heeft 5300 uur.
Ik hoor graag van jullie.
volvo430

Reacties

volvo430
egtvedmaskinforretning.dk/maskiner-til-salg.aspx/…

Dit is de link van de betreffende trekker
+1
radium45
Is dat niet vrij veel geld voor een trekker van deze leeftijd of zijn ze dit waard?
volvo430
@radium45 tja ik ben ze niet goedkoper tegengekomen er zijn er ook maar 500 nog wat van gemaakt.
Heb maandag gebeld er zijn nieuwe remmen onder gekomen nieuw radiateur waterpomp enz.
+1
valmet
Heeft hij geen 15000 uur gemaakt aangezien de leeftijd
+1
volvo430
@valmet dat hoeft niet toch? Lopen in zweden, denenmarken en noorwegen genoeg volvo bm/valmets met weinig uren
+3
radium45
Wel een mooi model trekker.
volvo430
@radium45 ja vindt ik ook, echt iets aparts
+1
radium45
@volvo430 Die zwarte kleur geeft net dat beetje extra uitstraling ook.
+1
volvo430
@radium45 ja als dat er niet opzit ziet het er niet uit
+6
Siete
Enige waar je om mij om moet denken is dat je hier genoeg foto's post. Zou niet eerlijk zijn om zo'n trekker helemaal voor jezelf te houden natuurlijk ๐Ÿ˜œ
+1
radium45
@Siete Eigenlijk zouden wij hem ook een dag mogen gebruiken toch?
+1
volvo430
@radium45 je mag altijd komen voor een rondje!๐Ÿ˜€
+1
Siete
@radium45
Hahaha je mag al langs komen om een rondje lees ik. Moeten we maar een leuke dag van maken dan denk ik. ๐Ÿ˜
+1
volvo430
@Siete haha altijd welkom hoor๐Ÿ˜ kun je de rest van het spul ook bekijken
+1
Siete
@volvo430
Klinkt wel verleidelijk maar weet uit ervaring dat zo iets er vrijwel altijd bij blijft. Maar zeker bedankt voor t aanbod. ๐Ÿ˜„๐Ÿ‘
volvo430
@Siete klopt dat is meestal wel de praktijk๐Ÿ˜‚
+1
volvo430
@Siete haha๐Ÿ˜ dat zal ik doen als ik hem eventueel aanschaf
+3
Nick421
Trekker staat volgens mij al een tijdje te koop. En aan het koppelingspedaal te zien zullen de 5000 uur ongeveer wel kunnen kloppen, in ieder geval geen 15000.

Tractol inderdaad goed controleren op de werking ervan. De trekker mag gerust wat โ€œbokkenโ€ tijdens het schakelen, maar moet wel gewoon netjes op en af schakelen. Verder is het schakelen van de versnellingsbak sowieso even wennen, aangezien deze niet gesynchroniseerd is. Oliepijl van de tractrol bak kun je controleren rechts onder de cabine (waar aan de linkse kant de trap zit).
Verder alles goed nalopen, 4WD, hydraulische functies, aftakas, airco etc.

Lijkt nog een mooie/nette tractor te zijn! Succes met de koop!
+1
VBM 814
Houdt er wel rekening mee dat onderdelen van de tractrol niet meer leverbaar zijn.
volvo430
@Nick421 dankje nuttige info.
Het lijkt mij idd een nette tractor, het schakelen vond ik idd wennen, heb gister namelijk jou oude 2005 gereden
+1
Nick421
@volvo430 Oke! Die staat ook nog steeds bij dezelfde persoon te koop of niet?
Vind hem het geld dat hij vraagt zeker niet waard. Moet nog genoeg aan gebeuren om hem af te maken.
volvo430
@Nick421 ja staat daar nog, hij was voor mij in een te slechte staat
+1
RKNIJBR
@rubencasecs heeft er รฉรฉn gehad
+1
Siete
Bedenk ik me net... @VBM 814 heeft er nog steeds een volgens mij...
+1
VBM 814
@Siete klopt
+1
VBM 814
@VBM 814

(klik om te vergroten)

Deze maar is een 2005
volvo430
@VBM 814 mooie spullen!
+1
VBM 814
@volvo430 dank u. De Valmet heeft geen tractrol meer wat het schakelen verbetert. De tractrol is een groot struikelblok, ze lopen er heel snel uit absoluut geen suc6 geweest voor volvo. Zeer blij dat hij eruit is
volvo430
@VBM 814 hoe hebben jullie dat gedaan als.ik vragen mag?
VBM 814
@volvo430 de sinterbronsplaten zijn gemaakt uit 1 stuk dus de binnen en de buitenplaat zijn nu 1.
Zeer makkelijk terug te bouwen naar origineel als men zou willen.
Hij is te koop overigens
volvo430
@VBM 814 oke en dan staat hij dus eigenlijk vast in de hi groep? Oke hij ziet er super uit maar ik denk dat hij voor mij te duur is
volvo430
@VBM 814 maar hij is wel echt onwijs netjes, mankeerd niks aan denk ik
VBM 814
18.500 dat is geen groot verschil met die uit Denemarken. Als je hem wilt bekijken zeg je het maar
volvo430
@VBM 814 dat valt idd mee,ik wist de vraagprijs niet, wat is de urenstand als ik vragen mag en de staat van de banden?
+1
VBM 814
Urenstand weet ik niet precies. Ergens in de 9000
Banden 20/30%
Banden achter 40%
+3
VBM 814
Hierop kunt je het wat beter zien.

(klik om te vergroten)

+1
county854t
Er staat in Best ook nog n 2105 te koop. En technisch in zeer goede staat
volvo430
@county854t klopt bij van laarhoven toch? Heb ik al contact mee gehad
+1
Bakker S
@volvo430 Bij die van VBM 814 hoef je niet veel meer aan te doen. Netjes gespoten en wat grotere banden. Daarmee rijdt hij tegen de 40 km aan.
+1
volvo430
@Bakker S klopt die is in mijn ogen ook helemaal af, en heel belangrijk ook orgineel geen lelijke open pijp erop enz
+2
Siete
@volvo430
Moet ik mn rekeningnummer ook even doorgeven ivm het tipgeld? ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘
+2
volvo430
@Siete haha moet je snel zijn, straks staan er alleen rode cijfers op๐Ÿ˜‚
RVM
@volvo430 die trekker heeft wel het 1 en ander meegemaakt. Is na een grote schade opgeknapt. Vandaar dat ie zo strak is.
VBM 814
@RVM bedoel je de mijne of die van laarhoven?
RVM
@VBM 814 niet de jouwe
VBM 814
@RVM denk al haha. Er stond wat tweestrijd in het verhaal over doe van ons en die van hun. Vandaar dat ik dat maar even voor de zekerheid vroeg. ๐Ÿ˜œ
volvo430
@RVM oke dat is goed om te weten!
+2
roscho
Ik vind het een beste prijs voor een trekker van '86. Met btw en vervoer gaat hij over de โ‚ฌ20000!
Verder ziet hij er netjes uit, maar de urenstand vertrouw ik niet. in 33 jaar maar 5337 uren komt op 162 uur per jaar. Wie koopt er nou zo'n beer van een trekker om hem maar 162 uur per jaar van stal te halen? Aan de andere kant: gezien de staat van de trekker zullen het er geen 15000 zijn.
Ik heb ergens in Friesland ooit zo'n ding bekeken, maar die liep op 5 poten. Om dat te horen moet je toch wel goed luisteren, zeker in de cabine hoor je weinig van de motor.
Schakelpatroon is lastig. "Onbeleerden" kunnen ermee hebben zitten breken. Maar als hij goed schakelt zal er niks aan de hand zijn.
Als ik zoiets zocht, zou ik toch eerst kijken naar de Nederlandse exemplaren die je worden aangeboden.
+1
volvo430
@roscho veel nederlandse maar niet allemaal exemplaren zijn of afgetrapt of veelste duur vindt ik persoonlijk,gezien de staat geloof ik wel in die 5300 uur, een trekker hoeft niet zijn hele leven 33 jaar hard gewerkt te hebben.
Trekker heeft 2 eigenaren gehad.
Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, daarom ga ik ook kijken, maar ik heb eerlijk gezegd liever deze trekker dan een trekker met versleten banden en bijna 10000 uur voor een hoofdprijs
+1
volvo430
@roscho btw kunnen wij terug vragen
+2
RVM
@roscho uren kunnen wel kloppen, 800 series die uit Zweden gehaald zijn de laatste 20 jaar hebben allemaal rond de 8000u. Veel graanteelt, beetje zaaien, landrollen, voor de kipper tijdens de graanoogst. Meer niet. Deense trekkers zijn over het algemeen wel meer afgereden en opgevoerd, lijkt bij deze mee te vallen.
volvo430
@RVM wat is jou eerste indruk van deze trekker?
+1
VBM 814
@volvo430 mooie tractor overigens. Maar zoiezo niet van 1990. Toen werden ze niet meer gemaakt.
Advies als je gaat kijken ga op jou indruk af en laat je niet teveel op de mouw spelden.
Ook een tractrol vind het niet leuk om weinig te doen. Is de olie stand te hoog is hij lek.
Airco's van dit soort tractors doen het niet die zijn eigenlijk allemaal lek.
Dat zijn wel dingen die je vaak leest.
Kijk ook de radiateur goed na de meesten zijn rot onderin.
Controleer ook of je remmen goed schoon en droog zijn.
Suc6 gewenst in het mooie DK
volvo430
@VBM 814 nee klopt 86 t/m87, dankjewel voor je advies.
+2
RVM
@VBM 814 mij hebben ze altijd gezegd dat de aandrijfbak van de 4wd een zwak punt zijn, en geen onderdelen te krijgen.
+1
VBM 814
@roscho dit soort urenstanden zijn redelijk normaal in scandinavische landen. Dikke tractors gebruiken ze voor sneeuwploegen of bosbouw. Veel zagen weinig rijden.
Maar ik ben het geheel met je eens dat je over de 20 gaat en dan is hij nog steeds in oude staat
+2
volvo430
@VBM 814 het is een hoop geld dat ben ik met je eens, maar in mijn ogen is hij in mooie orginele gebruikte staat stalen spatborden voor enz.
Dit heb ik eerlijk gezegd liever als dat ie vers gespoten is, dat gebeurd meestal ook niet uit weelde
+2
RVM
@volvo430 ziet er niet verkeerd uit, maar vind m van de achterkant niet super strak op eerste gezicht. Voor de stalen spatborden hoef je deze niet meer speciaal te kopen, die zijn nieuw verkrijgbaar tegenwoordig incl rubber rand.
volvo430
@RVM dat klopt maar die zijn volgensmij ook 600 euri per stuk, orginele frontgewichten zitten er ook bij
+2
RVM
@volvo430 gewoon gaan kijken en kopen als het naar jou zin is, zoals @VBM 814 al zei. Maar voor dit geld moet je wel zeker zijn dat het een model is wat je echt aan staat, is te duur voor handel binnen NL.
volvo430
@RVM dat klopt, vindt het een prachtige trekker als ik hem koop dan gaat ie toch niet zomaar weer van de hand.
Maar ik heb wel het idee dat ze ook in NL gewoon te duur zijn, als je hier de vraagprijzen hoort
+2
RVM
@volvo430 prijzen zijn in Scandinaviรซ voor deze modellen altijd hoger geweest omdat ze daar nog in dagelijks gebruik waren. De 2 die binnen NL te koop staan, en hierboven besproken, staan bij liefhebbers die ze niet zomaar weg doen. Handelsprijzen in NL laatste 10/15 jaar altijd tussen 10 en 13/14.000 gelegen, ongerestaureerd. Alles is wat aangetrokken sinds er een paar Volvo 6 cilinders duur geveild zijn, maar hoeveel 2005/2105 worden er daadwerkelijk verkocht voor boven de 15.000? Liefhebbers staan niet in rijen van 10.
+1
volvo430
@RVM ik heb geen idee hoeveel er boven de โ‚ฌ15000 worden aangeboden er worden er namelijk zeer weinig aangeboden.
Ik begrijp zeker dat een liefhebber hem niet zomaar weg doet.
+1
valmet805
Tracktrol hoeft in mijn ogen geen punt te zijn ligt eraan hoe ze er mee omgegaan zijn. Hier 2 805 valmets met veel uren tractrol nog goed. Bij transport de koppeling er lichtjes bijpakken.belast alleen terug schakelen met werk.
+1
VBM 814
@valmet805 tsja je weet in de regel wel hoe dat gaat. Vooral als op een gegeven moment jan en alle man erop rond rijd.
Weet trouwens niet of de tractrol van de 805 valmets het zelfde zijn.
De 20 serie komt nog uit Zweden. De 805 is een finse tractor. De volvo tractrols zijn altijd al licht geweest
volvo430
@VBM 814 zo is het, volgensmij als je rustig met beleid de tractrol gebruikt gaat het prima.
Maar als inderdaad iedereen er maar op rond jakkert zit er altijd wel ruig/onwetend persoon tussen.
+1
valmet805
@VBM 814 inderdaad als je er zelf op rijd of meerdere zit er technisch en uiterlijk wel vaak verschil in. Zou zomaar kunnen dat deze tractrol anders is. Volgens mij zit er bij de mije 805 ook geen pijlstok op... nog nooit gezien altans
+1
valmet805
Tracktrol hoeft in mijn ogen geen punt te zijn ligt eraan hoe ze er mee omgegaan zijn. Hier 2 805 valmets met veel uren tractrol nog goed. Bij transport de koppeling er lichtjes bijpakken.belast alleen terug schakelen met werk.
+2
VBM 814
@valmet805 wij zijn althans blij dat hij uit functie is. We hebben hem niet nodig en een kwetsbaar punt is opgelost
+1
volvo430
@VBM 814 maar staat hij dan in de hi groep vast?
+1
Bakker S
@volvo430 In de hi. Je wilt ook dat ie een beetje snelheid heeft toch. Daarom heeft VBM 814 ook al 710 banden gemonteerd. Daarmee rijdt hij zo'n 38 a39 km/h.
+1
VBM 814
@Bakker S klopt๐Ÿ‘๐Ÿผ
+1
valmet805
Welke verf kan ik beste spuiten op valmet, sparex of iets van 2 componenten? In hoogglans met blanke lak eroverheen. Zijn er hier ervaringen meningen over?
volvo430
@valmet805 kun je het best bij leemac bestellen, die heeft hele fijne spuitlak ook gebruikt voor mijn 505
+1
valmet805
Is heel ander onderwerp. Had eigenlijk niet hier geplaatst moeten zijn
+1
VBM 814
2 comp. Blijf langer mooi.
+5
volvo430
Beste leden, even een update, vandaag naar denenmarken geweest om de 2105 te bekijken.
Helaas bleek na een grondige inspectie door mij de 4wd niet te werken, tractrol pijlstok zat achterbrug olie aan en stond ver boven peil ook de airco werkte niet en er zat in mijn ogen toch wel een flinke lekkage aan het huis van de 2 aftakas stompen.
Kortom ik heb de tractor laten staan, wel erg jammer had er hoge verwachtingen van.
+2
Siete
@volvo430
Leuk dat je even een up-date plaatst. Jammer dat het zo tegen viel. Succes met de zoektocht naar een goeie!!
volvo430
@Siete dankjewel
+1
Bakker S
@volvo430 super dat je ff verteld wat er in DK staat. Op de foto lijkt het dus mooier dan het is. Ik zou die van @VBM 814 dan maar eens bekijken als ik jouw was...
volvo430
@Bakker S dankjewel! Ja dat wil ik zeker gaan doen zal hem morgen eens een pb sturen!
Ben ook erg benieuwd hoe hij schakelt zonder tractrol
+1
Siete
@volvo430
Als je er dan toch geen gaat kun je vast wel een aantal foto's voor me maken.. Ben nog wat info nodig ๐Ÿ™ˆ
volvo430
@Siete tuurlijk als dat mag zal ik dat doen.
Wil je er ook 1 aanschaffen?
+1
Siete
@volvo430
Nee dat gaat m niet worden. Helaas ontbreekt mij het budget en de ruimte voor zo iets. Zal bij wel blijven bij een schaalmodel in 1/32..
volvo430
@Siete ja dat is jammer, zijn ook flinke uitgaven.
Ga je hem op schaal nabouwen? Dat is wel gaaf!
+1
Siete
@volvo430
Heb een aantal jaren terug al een keer een 2105 gemaakt staat hier wel ergens en anders wel op het landbouwminiaturenforum. Het dashboard was toen en is nog steeds gok werk. Met de hedendaagse mogelijkheden denk ik dat er nog wel een en ander aan te verbeteren is zeg maar.
+1
volvo430
@Siete leuk! Als ik de kans krijg zal ik het dashboard in detail voor je op de foto zetten.
+1
VBM 814
@Siete je zou ook langs komen te meten nou๐Ÿ˜œ
volvo430
@VBM 814 mag ik die van jou binnnenkort komen bekijken?
Je wilde hem mischien wel verkopen toch?
Siete
@VBM 814
Klopt helemaal. Maar het komt er van mijn kant nooit van ๐Ÿ™ˆ Misschien dan maar gewoon een x wat afspreken. Afspraken kom ik namelijk altijd na. Haha. Je had m niet direct bij huis staan toch?
VBM 814
@Siete klopt staat hier 2km verderop
Siete
@VBM 814
Dat valt nog mee. Dat is nog wel een keer te riiden
+1
RVM
@volvo430 denk dat we dat allemaal wel eens hebben gehad, hoge verwachtingen vooraf. Met een kater naar huis. En een week later blij dat ie niet van jou is. Had ik toch niet gelogen over de 4wd als zwakke plek ๐Ÿ˜‰
volvo430
@RVM nee klopt maar deze kater was gauw weer over๐Ÿ˜‚ als ik er in nl achtergekomen was๐Ÿฅถ
+3
volvo430
@RVM ben ook blij dat ik hier om advies gevraagd heb, zo zie je maar weer is een hoop waard!
+1
county854t
@volvo430 Dan toch maar is bij van Laarhoven gaan kijken. Heeft bij mijn weten nooit hele grote schades gehad. En zeer goed onderhouden
volvo430
@county854t die van laarhoven is idd ook zeer netjes! Echt een pracht machine!
+1
RVM
@county854t bij mijn weten gescheurde trompet achter na zwaar dumperwerk.
+1
Siete
@RVM
Was dat ook n kwaal van deze trekkers? Nu je het zo noemt schiet me weer te binnen dat de 2105 van mn oude werkgever dat vroeger ook heeft gehad. Of dat de steekas knapte? Weet t niet helemaal zeker meer wat ze nou zeiden... Die stond veel met Dubbellucht voor een Dozerbak.
+1
VBM 814
@Siete als het een kwaal zou zijn denk ik dat er geen 6 cilinder volvo meer over zou zijn. Het is de zelfde achterbrug als die van de 800 serie's.
Het blijven oude tractoren en tsja ze zijn gebruikt over het algemeen
volvo430
@RVM oke dat is niet mis! maar verder zijn het toch wel goede trekkers de 2105 en 2005?
Of zeg jij de 905 is veel degelijker?
+1
valmet6400power
@volvo430
In ieder geval heeft een 905 โ€œmaarโ€ 100 pk dus dan blijft het allemaal eerder heel dan bij een 2005 of 2105.
volvo430
@valmet6400power ben ik met je eens, aan de andere kant is het natuurlijk ook hoe er mee omgegaan is
+1
valmet6400power
@volvo430
Zeker! Maar bedoel een 805 heeft ook โ€œalโ€ 85 pk dan kan de aandrijving enzo ook wel 100 pk hebben van een 905..
volvo430
@valmet6400power ja dat is helemaal waar, zijn in de basis de zelfde tractoren natuulijk
+1
Bakker S
@valmet6400power Wij hebben een 805 4cil gehad. Deze heeft 95 pk standaard. De 905 6cil is standaard 105 pk.
+1
valmet6400power
@Bakker S
Kun je nagaan @volvo430 dan is dat spul voor een 905 (mochten de trekkers in grote lijnen hetzelfde zijn) ook prima bestand tegen het vermogen. Ben zelf van mening dat een Valmet in het algemeen โ€œveel te sterkโ€ gebouwd is als je ziet dat meer dan 10000 uur voor een Valmet niet eens bijzonder is. Robuust spul en toch weegt onze 6400 maar 4300 kg met fronthef en de tank halfvol.
+1
volvo430
@valmet6400power idd valmet is gewoon oerdegelijk net als de volvo bm's!
Wij hebben een 6300 gehad zeer fijne trekkers!
+1
roscho
@volvo430 Is een 6300 niet voor de helft een MF?
+2
RVM
@roscho niet beginnen te vloeken he. Je vergist je met een 8300/8600, dat waren de opvolgers van de 2005/2105. Deze hadden een MF achterbrug en cabine.
+2
roscho
@RVM ๐Ÿ˜‰Kennelijk een gevoelig punt.... sorry, wist niet dat je kwaad werd....
volvo430
@roscho @RVM zegt het al๐Ÿ˜‚
martijn805
@valmet6400power hahaha huh valmet 905 'maar' 105 pk??? en 805 maar 85 pk? Dat denk ik niet .. 805 gaat origineel al naar 160 en de 905 naar 210 en dan blijft alles nog heel zelfs de tractrol.
de 505 heeft dezelfde versnellingsbak als de 905 dus dat is wel degelijk gebouwd 😉
RVM
@martijn805 905 zonder turbo naar 210?
valmet6400power
@RVM
Dat denk ik niet ๐Ÿ˜‚
+1
valmet6400power
@martijn805
Nee ik bedoel in de standaard situatie. Dus dat een 905 qua โ€œstuk gaanโ€ niet veel meer kans heeft dan een 805. Over pkโ€™s die te behalen zijn heb ik het niet over, ik kan me voorstellen dat met 160 pk op de aftakas de trekker vol gebruiken levens verkortend is van onze 6400. Daarom staat ie nu op 110. 😄
+1
county854t
@RVM Als dat zou zijn geweest is dat probleem verholpen. Hij heeft idd wel ooit n gebroken steekas gehad met dumperwerk. Die mensen kennende houden ze niet van half reparatiewerk dus is dat naar behoren gerepareert
+1
rubencasecs
905 is een totaal andere trekker, een 2005/2105 zijn verbeterde versies van de 2654, dus nog een echte volvo. De 905 is een Valmet. We hebben hier een 2005 gehad, op zich een goede trekker alleen erg groot. De draaicirkel is dan wel weer klein. Groot nadeel vond ik dat als de trekker uit slaat terwijl de aftakas ingeschakeld is je de aftakas niet uit kan doen. Voor de voerwagen is dat niet fijn want dan krijg je de trekker niet weer gestart.
volvo430
@rubencasecs maar kon je dan niet de aftakas schakelhendel in neutraal zetten?
+1
rubencasecs
@volvo430
dat heeft die niet geloof ik, heeft 2 stompen
volvo430
@rubencasecs ja dat klopt heeft de 05 serie ook, maar de onderste stomp is 540 en 1000.
Maar je moet een aftakas volgensmij altijd in neutraal kunnen zetten anders staat ie altijd op de rem of draait hij mee
rubencasecs
Zou kunnen maar het probleem is ook als de trekker afslaat dat de hele boel onder spanning staat
+1
VBM 814
@rubencasecs wordt het dan niet tijd dat je de slipkoppeling van de aftakas na laat kijken? Haha.
Op 1300 toeren trekt die van ons eigenlijk alles wel en tegen de tijd wordt het voor het matriaal tijd dat de slipkoppeling zijn werk doet
+1
rubencasecs
Heb alleen een breekbout, het is een 20 kuub siloking, in de hoge versnelling vd wagen draait het toch redelijk zwaar
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 2105 en hebben de trefwoorden slijtage en aankoop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!