Illustratie van:

Massey Ferguson 65 - Conische luchtfilter in plaats van originele filter

Beste Mensen
Zou het een voordeel bieden moest ik een conische luchtfilter op mijn tractor steken dan in plaats van de gewone luchtfilter?
Zou hij hierdoor ook meer pk krijgen of beter lopen omdat hij meer zuurstof kan krijgen of is dat hetzelfde?
Alvast bedankt💪🚜

Deel dit topic

Reacties

Bert353
In theorie ja, doordat de lucht iets minder weerstand heeft om in de motor te geraken, maar dat is zo miniscuul weinig dat jij daar niets van gaat merken. bovendien heeft deze tractor al 60 jaar zo gewerkt, en is ontwikkeld om in stofrijke omgeving te werken, waarom zou je dat willen veranderen?

Als je nu de hele motor zou gaan aanpakken, Turbo waterinjectie etc.etc., ja dan zou je ook over een ander luchtfilter kunnen nadenken.

Succes.
ford6710lol
Danku
ford6710lol
Hey , en moest ik nu mijn brandstofpomp een slagje geven + zo'n luchtfilter .
Dan ga ik toch wel meer pk of power hebben?
roscho
@ford6710lol Als de trekker nu niet buitensporig rookt door zuurstofgebrek, dan kun je door iets aan de pomp te draaien wel 5 tot 10% vermogen winnen. Maar test het wel even uit (waterrem). Voor je het weet geef je zoveel vermogen meer dat de boel in de soep loopt.
ford6710lol
Ok
ford6710lol
Zijn de Perkins ad 04.203 motors nog sterke motors of zijn ze een beetje teer?
Kunnen ze tegen wat extra brandstof en zuurstof?

Mvg vincent
roscho
Ik denk dat de motor het wel hebben kan, soms wordt dezelfde Perkins in verschillende situaties aangeboden met verschillende vermogens. Zo werd de motor uit mijn Ebro 6125 (125 pk) ook verkocht als scheepsdiesel van 180 pk. De vraag is of de koppeling en de bak het hebben kunnen. Maar tot 10% meer moet geen probleem zijn, dat valt vast wel binnen de veilige marge.
ford6710lol
Ja , ik ben bezig met een MF 65 te restaureren en wil graag volgend seizoen meedoen met Tractorpulling in de 3,5 ton klasse en als het kan nog lichter.
Zou dit haalbaar zijn in de 3,5?
roscho
Als het gaat om een eenmalige prestatie kun je gerust iets meer riskeren. Instellingen van de fabrikant zijn erop gebaseerd dat een trekker een bepaald aantal uren mee moet, terwijl de slijtage en het brandstofverbruik binnen de perken blijft.
Voor trekkertrek maakt dat brandstofverbruik ook niet zoveel uit.
ford6710lol
Ja ik dacht hoe meer brandstof en lucht hoe beter?
ford6710lol
Maar dan heb je misschien ook wel de kans dat je culasse van je motor kan breken ..
roscho
Hoe meer brandstof in de cilinders ontsteekt, hoe hoger de druk en hoe groter de kans dat de koppakking eruit ploft.
ford6710lol
Ja dat is ook waar ,maar de motor heeft zich ook al bewezen
10000 uren en heeft al een revisie gehad
roscho
@ford6710lol Maar hij heeft dat hogere vermogen ook nog nooit geleverd, dus een risico blijft het altijd. Mocht de koppakking eruit ploffen, dan is dat nog geen enorm kostbare reparatie, dat risico kun je wel dragen. Als de bak stukloopt, wordt het een ander verhaal. Jij zegt dat het al 10000 uur goed is gegaan. Maar hoeveel slijtage is er dan al aanwezig waardoor onderdelen verzwakt zijn?
ford6710lol
Die bakken zijn ook wel sterk gemaakt denk ik en de achterbrug ook wel denk ik.
Maar het kan altijd zijn dat er iets breekt..
En ik denk eerder dat de tractor gaat doodvallen of gaat beginnen scharten dan dat er iets breekt
roscho
@ford6710lol Wat ik hierboven heb gezegd, berust niet op specifieke kennis van die trekker. Daarvoor zou je eens rond moeten kijken of er meer mensen zijn die zo'n MF hebben opgevoerd. Omdat ik de trekker niet ken, kan ik je niet anders dan algemene adviezen geven.
ford6710lol
Ok
ford6710lol
Bedankt voor het advies
roscho
@ford6710lol Graag gedaan. Hou ons op de hoogte wat je onderneemt en hoe het afloopt.
Bert353
@ford6710lol haal de achterbrug maar eens open, en vervang alle lagers en keerringen,van differentieel en eindreducties ook, om en nabij de 800€, van de V-bak weet ik nog niet, heb je de remmen ook al bekeken?
spul heeft 60 jaar gelopen, bij de mijne waren alle harde lagen van de lagers weg, en pitting (contactcorrosie) doordat60 jaar oud werken en weinig onderhoud, maar dat zal in Belgie niet anders zijn als hier.
ford6710lol
Sorry voor het late antwoord @Bert353 we hebben al nieuwe remschijven gestoken en alles ziet er nog prima uit in de achterbrug.
Zelfs aan de tandwielen is er bijna niets te bespeuren.
Enkel is er misschien iets mis aan mij koppeling..
Als ik de koppeling zachtjes loslaat beginnen mijn wielen te beven of te scharten..
Bert353
Dat van die lagers zag ik ook pas toen ik er een uitgehaald had, die pitting en het verwijnen van de harde laag zie je ook alleen maar in de loopsporen. heb je de koppeling eruit gehad? vervangen of opnieuw opgebouwd?

Ik verwacht dat de vingers ongelijk afgesteld staan, maar kan natuurlijk niet zien of dat de rij koppeling of de PTO koppeling is?
ford6710lol
We hebben de rijkoppeling er nog niet uitgehaald, dit is ook omdat we er nog niet vaak hebben mee gereden en de tractor stond ook lang stil.
Kan het zijn van stil te staan dat de rijkoppeling wat verroest zit ?
Pauls
@ford6710lol soms zijn de splines iets te ver ingegesleten zodat de koppeling beetje scheef komt zitten.
Bert353
@ford6710lol dan had je hem waarschijnlijk niet los gekregen.
nu is ie wel los,(je rijd er toch mee?) en zou je dat eigenlijk niet meer moeten merken.
roscho
@ford6710lol Het kan wel dat er wat olie op de koppeling terecht is gekomen. Dat resulteert meestal in "happen". Je kunt een keer proberen om in de hoogste versnelling, handgas, voet op de rem, de koppeling een keer flink te laten slippen. Natuurlijk niet zo veel dat de boel verbrandt en je geen koppeling meer overhoudt.
FolkertMF
Pomp en verstuivers van een a4.318 plaatsen heb je gelijk meer brandstof
ford6710lol
@FolkertMF , gaat mijn motor dit aankunnen en gaat hij al dan niet rapper verslijten zo?
ford6710lol
@roscho kzal het eens proberen , als hij weer van de blokken af is..
ford6710lol
@Bert353 ik heb er ook nog niet zo mee gewerkt , de trekker heeft lang stilgestaan bij mijn buurman, ik heb hem gekocht en al direct aan begonnen werken. Momenteel heb ik dit eral aan gedaan:

-Overal filters
- remschoenen
-overal olie
- fuseepennen in de voorste as
-uitlaat
- v-riemen
-stuurbare
-hier en daar dichtingen
-uitlaatbocht
-waterpomp
-hefarmen
Enz , kben wel nog dingen vergeten
Bert353
@ford6710lol goed bezig.
ford6710lol
En de motor ,versnellingsbak en achterbrug staan in de mooie originele grijze verf💪
Bert353
@ford6710lol welke is nu precies de originele grijze verf? daar is men het ook nog niet helemaal over eens vaak, lichtgrijs, donkergrijs, grijs metalliek, grijs metalliek met een bronzen waas eroverheen, zeg het maar! :-))
ford6710lol
De originele verf weet ik ook niet, ik dacht eerst stoneleigh Grey ofz..
Maar toen ik naar mijn MF dealer ging kreeg ik van het merk Tractol : grijs
De juiste naam weet ik niet vanbuiten maar ik ben zeer tevreden over de verf!
Ik zal anders morgen eens kijken hoe deze verf juist heet , goed?

De rode verf heb ik gewoon van kramp meegekregen
+1
Bert353
Prima, ben ik ook benieuwd naar, maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is: in de engelse fabriek is van jaar..1.. tot jaar ..5.. van deze verf gebruik gemaakt, daarna zijn ze tot jaar..8.. op die verf over gestapt.

En tegelijkertijd hebben ze in frankrijk van jaar 1 tot jaar 4 een hele andere kleur grijs gebruikt als in engeland, en dan tot jaar 9 weer een compleet andere kleur als ook in engeland gebruikt werd.

Oftewel, hoe ingewikkeld kan het worden. als je zelf maar tevreden bent.
ford6710lol
Ja dat is het he, ik ben zeer tevreden over de verf , anders zal ik eens proberen een foto op tractorfan te krijgen. De verf is in mijn ogen een mix van stoneleigh grijs en het lichte grijs en dat maakt heb wel mooi(vind ik he)
ford6710lol
@FolkertMF ,dit is een toekomst vraag, past een a4.318 motor aan een MF 65, zonder veel te moeten veranderen aan de vooras of de versnellingsbak ?
+1
FolkertMF
Motor past wel aan versnellingsbak weet niet als die aan voor as past wel als je zelf een tussen plaat maakt
Bert353
Je hebt dan wel het risico dat je het plaatwerk ook moet gaan veranderen.
+1
FolkertMF
Ja maar wat ik bedoelde is dat je de brandstofpomp en verstuiver van een a4.318 er in zet heb je meer brandstof omdat dat een grotere motor is
ford6710lol
Ja dat snap ik , maar is dat dan niet gewoon dieselverspilling of kan die verstuivers en brandstofpomp van een a4.318 echt helpen om meer pk en koppel te krijgen?
FolkertMF
Als je meer diesel in de motor wilt hebben wel
FolkertMF
Dan heeft het ook geen zin om de pomp meer opbrengst te geven
ford6710lol
Dan gaat hij waarschijnlijk ook veel grotere druk krijgen zeker?
FolkertMF
Ja als je een motor wilt opvoeren blijft de levensduur niet het zelfde dus het komt wel meer op de motor aan
ford6710lol
Nja , volgend seizoen ga ik meedoen aan de 3,5 ton klasse en dan zal ik zien of hij goed trekt, zo niet dan pas volgen er aanpassingen ik zal dan eerst proberen om mijn originele dieselpomp op te schroeven en dan pas als het nog niet helpt misschien grotere brandstofpomp en grotere verstuivers.
Mocht ie goed trekken zonder opgevoerde motor zal ik dit ook zo laten, waarom zou je de motor dan nog extra opvoeren als het niet nodig is he?

Wat denken jullie , zal ie goed trekken non-opgevoerd in de 3,5 ton klasse?
ford6710lol
Met natuurlijk wat gewichten aan de achterbrug he

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 65 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN