Massey Ferguson 3000-Serie - Overweeg zo'n trekker aan te schaffen, wie kan me wat tips of adviezen geven?

Hallo allen,

Ik overweeg een andere trekker te gaan kopen, om toch iets meer mee te kunnen doen met het boeren werk.
Bij voorkeur gewoon een redelijke boerentrekker, niet te lomp voor de schudder en niet te licht voor de kiepkar. (dus een zware 4-cilinder of een lichte 6-cilinder)
Ik ben niet echt merkgebonden, al is de Fendt 300 wel een echt jeugdsentiment (later als ik groot ben, koop ik zo'n trekker..je kent het wel)
Maar gezien mijn voorliefde voor MF, mag het ook wel een rode worden.
En als ik zo rondzoek op internet, komt de 3000 serie er eigenlijk altijd vrij positief van af, (beter dan z'n opvolger; de 6100 serie.)
Je krijgt best veel trekker voor je geld en ik lees er weinig slechte verhalen over, op de verhalen over de AB-bak na dan. En het is een trekker die nog niet helemaal vol zit met elektronica.
Maar het is lastig in te schatten of het een goede keuze is en voor welk type dan te gaan.
Zijn bijvoorbeeld de onderdelen nog goed te krijgen?
Moet je er eentje zoeken met een 'ouderwetse' Perkins of eentje met de nieuwere Quadram motoren?
Liever eentje met turbo of eentje zonder?
Er staat staat al een hele tijd een best mooie 3120 met dynashift te koop op marktplaats, dan vraag ik me af waarom zo'n trekker niet verkocht wordt. Zo veel anders koop je niet met die urenstand, voor dat geld, in die pk-klasse.

Ik hoop op jullie advies!
hooidonk

Reacties

+1
105ls78
Perkins is volgens mij ook prima. Maar het maakt ook een enorm verschil van wie is de trekker geweest en wat is er mee gebeurt en hoe is die onderhouden... succes benieuwd wat het wordt.
hooidonk
@105ls78
Als ik de motornummers zie, zijn het nog de oude blokken uit de 100-serie. Dat is inderdaad wel bewezen techniek, maar inmiddels al wel verscheidene decennia oud. (begin 70'er jaren)

De vorige eigenaar en het onderhoud zegt inderdaad heel erg veel, maar zie daar maar eens achter te komen, al vertelt de staat van de trekker wel veel natuurlijk.
+1
basia
Quadram is toch een motortype van Perkins ?
hooidonk
@basia
Klopt! De Quadram is inderdaad een type van Perkins.
Maar een vernieuwing hoeft niet altijd een verbetering te zijn.
+1
Arie_MF
hooidonk
@Arie_MF
Ja, mooie trekker met volgens mij nog een redelijke urenstand.
Die komt op het lijstje.
Een van de lichtste 6-cilinders zonder turbo.
+2
MaartenMandemaker
@hooidonk Die Quadram zijn hele goede motoren. Loopt hier in de buurt een 3095 met meer dan 25000 uur. Ze hebben wel altijd wat carterdamp, maar dat zegt niks over de staat van de motor. Dat deden ze nieuw al, de een wat meer als de ander. De oude 354 motor staat ook goed bekend. Die lopen wat rustiger. Een quadram heeft een heel eigen sound, en lopen wat rouwer. Ze trekken wel beter dan de oudere motoren, heel veel koppel, ook onderin. Mechanisch zijn het ook goede trekkers, de 16 bak of dynashift. De ab had zn kuren. Al bepaald degene die tussen stoel en stuur zit het meeste hoe de trekker er aan toe is
hooidonk
@MaartenMandemaker
Bedankt Maarten, hier kan ik wat mee!

Goed om te zien dat ze ook veel uren kunnen maken en ze niet allemaal al relatief vroeg met pensioen gaan.
Deed die trekker vanalles of vooral licht werk?
25d uren is wel echt veel, zeker met een mechanische teller. 👍🏼
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk Die doet van alles. Ook veel met een maaiarm later. Volgens mij nog 1 met ab bak. Er zit wel vrij veel electronica op. 4 wd diff slot aftakas powershift loopt allemaal via de boordcomputer. Hoeft geen probleem te zijn, maar wel meer kans op een storing dan mechanisch bediend natuurlijk. Ze willen wel roesten onder aan de deuren. Hangt ook veel af of ie binnen heeft gestaan en goed schoon gehouden is.
hooidonk
@MaartenMandemaker Okee, die is dus niet echt gevierd.
De AB bak verbaasd me eerlijk gezegd.

Okee, er zit dus nog best wel wat elektronica op.
Dan zou je moeten kiezen voor de 4200 serie, maar dat is wel weer een stuk ouderwetser.

Ik heb ooit een keer gehoord van een MF-dealer dat de elektronica op zich best betrouwbaar is, zolang het maar regelmatig gebruikt wordt. Anders heb je kans op condensvorming en begint het feest.
+1
arjanvw
@MaartenMandemaker zit die quadram ook in de 6100 serie? Was niet echt onder de indruk hoe die trekker trok (6170). Een 6180 trok wel veel beter door de turbo.
hooidonk
@arjanvw Okee, ja volgens konedata zit daar dezelfde motor in.
Er zijn wel ombouwsets te koop om er een turbo op te bouwen.

Ik weet alleen niet of de achterbrug dat ook toelaat.
arjanvw
@hooidonk verwacht dat de achterbrug van een 6170 gelijk is als een 6180. Een 6190 is volgens mij wel zwaarder. We hebben de 6170 echter al jaren niet meer. Dat was geen geluksnummer.
+1
rommert14
@arjanvw ook al niet, hier ook zo'n drama trekker gehad.
ford3000case745
@arjanvw wat dan? Wij hebben er ook een maar op het electrische gemartel na is het best n fijne trekker
arjanvw
@ford3000case745 het was idd een fijne trekker, maar was gewoon te vaak kapot. Gekocht met 850uur en weggegaan met 3400. Brandstofpomp, 2x doormidden doordat die niet meer reedt doordat de tanden van een as rond waren. X doormidden door lekke kering. Vooras lekkage. Nieuwe radiateur. Versnellingspook bleef vast zitten en tal van elektrische storingen waaronder ook nieuwe boordcomputer... Ook trok hij voor geen meter. We hebben hem in 2004 omgeruild voor een Fendt 512 met 3700uur. Die hebben we nu nog en heeft nu 12500uur.
+1
MaartenMandemaker
@arjanvw Ja klopt ook in de 6100 serie en de 4200 serie. Hoor het bij de 70 meer dat ze wat lui zijn. Was hier bij een boer in de buurt ook. De 6160 was veel feller dan de 6170. Waar het aan ligt weet ik niet. Wij hebben een 4260 en 70 en die zijn allebei erg sterk. De 6170 heeft dezelfde achteras als de 60. De 80 heeft een zwaardere achteras. Maar die achterbrug van een 70 kan ook prima 120 130 pk hebben, die lag ook nog in de 6470 van 140 pk.
mf 6150
@MaartenMandemaker
En de 6465 heeft 'm ook nog
MaartenMandemaker
@mf 6150 Ja klopt, de 6614 ook. Vanaf 150 pk zonder boost gaan ze naar de zwaardere achteras, en daar kan ook de 8.5 ton hef op
rommert14
@MaartenMandemaker dus de 7615?
MaartenMandemaker
@rommert14 ook de zware achteras. Dikke kortere trompetten waar de steekas een eindje uit steekt.
hooidonk
@MaartenMandemaker
Okee, die moet dat dan inderdaad prima aan kunnen.
Ik vind het alleen wel apart als je zo een turbo op deze motor zou kunnen schroeven zonder verder iets aan de motor te verbouwen. Dat zou ik nog eens uit kunnen zoeken.
MaartenMandemaker
@hooidonk Vaak hebben turbomotoren wel iets andere zuigers en drijfstangen of evt. zuigerbodemkoeling. Ik weet niet of dit tussen een 6170 en 6180 al op gaat. Deze 6 liter motoren gingen tot bijna 200 pk. Onze 6160 gaf ook bijna 115 pk.
hooidonk
@MaartenMandemaker
Ja daarom, dus het zou me verbazen als die er zo op zou kunnen.
Tim-MF3080
@MaartenMandemaker Toen ik mijn 3085 net had was hij ook wat lui. Goed laten werken maar bleef aan de luie kant. Pomp wat meer open en dag en nacht verschil.. Mijn 3085 trekt pa's 3080 weg. Zeker in lagere toeren te merken.
hooidonk
@Tim-MF3080
Heb je hem ook nog aan de waterrem gehad? Ben eigenlijk wel benieuwd of hij in het begin soms te weinig vermogen had of nog wel de originele pk's.
Zit er eigenlijk een roterende pomp op?
+1
Tim-MF3080
@hooidonk Nee heb ik niet gedaan maar was wel interresant geweest inderdaad.
+2
fridzie
@MaartenMandemaker en mijn ervaring is juist net anders om, waar ik toen werkte was de 6160 juist een lui kreng terwijl die trekker jaren lang altijd best is misbruikt altijd net te zware machines erachter op de klei. Wij hadden ook een 6170 die trekker gaf nooit op, ben wel met dat ding wezen diepwoelen, ploegen, spitten en veel kieper werk. Hij trok met gemak de 6480 die meer pk's hadden eruit, heb nooit op een taaiere trekker gereden dan die 6170 die op papier maar 120 pk had. Taai ding, alleen dat pookje van voor en achteruit was een minpunt. Je moest helemaal stil staan voordat je rijrichting wisselen deed anders was het mis, die 6480 kon je gewoon omgooien zonder te koppelen.
hooidonk
@fridzie Okee, toch best apart, omdat het op papier zo'n beetje dezelfde trekkers zijn.
Had die een elektrische omkeer?
Dat zou dan wel beveiligd zijn, dat hij niet schakelt voor hij stilstaat?
MaartenMandemaker
@fridzie Oké wel apart. Zit wel vaker wat verschil in die motoren volgens mij. Hebben hier een 4260 en 4270, ook met quadram van 100 en 110 pk, maar die zijn allebei erg sterk. Die 6170 had geen opgebouwde turbo?
Tim-MF3080
@fridzie Ik ben ook erg te spreken over de trekkracht van de 1006 motor
+1
Welgerap52
Zijn er veel van deze trekkers met 15000 of meer uren? dat zegt wel iets over de degelijkheid
henriv
Staat ook nog een 3650 op marktplaats voor nog geen 7000 euro.
hooidonk
@henriv
Ja, ik had hem gezien.
Maar volgens mij is de 3600 serie een stuk lomper/onhandiger dan de 3000?
hooidonk
@hooidonk
Ik zag deze voorbij komen, lijkt me nog een net exemplaar.
Er staat alleen geen urenstand bij.

(klik om te vergroten)

+1
Vollenbroek_Lars
@hooidonk Bij Rotink in Hengevelde
hooidonk
@Vollenbroek_Lars
Ja klopt, die staat bij Rotink.
Ken je die?

Hier zit ook mooi een fronthef op.
+1
Vollenbroek_Lars
@hooidonk Ken alleen het mechanisatiebedrijf zit dicht bij mij in de buurt. Over de trekker weet ik zo verder niks.
hooidonk
@Vollenbroek_Lars
Okee, dankjewel!
+1
MF 2725
@henriv MF 3650 is de directe opvolger van de MF 2725. Zelfde motor, versnellingsbak en achterbrug.
+2
MaartenMandemaker
@MF 2725 3000 serie heeft een andere versnellingsbak, 16 16 met gesynchroniseerde omkeerschakeling.
MF 2725
@MaartenMandemaker Op het oog leek ie mij hetzelfde, alleen andere manier van schakelen.
hooidonk
@MF 2725
Okee, dat had ik nog niet bedacht.
Erg leerzaam!
rickboer blija
Roest!!

Let op roest, bekend voorbeeld onderkant van de deur en achterspatborden.
Motor en transmissie bij de 3000 serie heb ik niet zo veel verstand van, maar heb wel zeer veel ervaring met roest bij mf
rommert14
@rickboer blija komt ook door buiten staan denk? Onze 6180 had niet echt overdreven roest
rickboer blija
@rommert14 ik weet niet waardoor het komt, weet alleen wel dat mf wel een roestprobleem heeft. Zelfs onze 7485 had bij aankoop roestplekken
rommert14
@rickboer blija onze 7615 heeft ook wat roest maarja, het spul staat buiten dus dan krijg je dat
arjanvw
@rommert14 deur van 6180 is ook een volglas deur, dus die roest niet!😋
hooidonk
@rickboer blija
Ja, je ziet inderdaad bij bijna allemaal de onderkant van de deuren roesten.
Waarschijnlijk een probleem met de afwatering?
Spatborden wist ik nog niet, iets om in de gaten te houden!
+1
assink
@hooidonk
Gaatje onder in portier boren en vol tectyl blazen schijnt te helpen.
Wij hebben zelf een keer een defecte boordcomputer gehad, dat was wel een duur geintje. En de stekkerverbindingen in de kabelboom kunnen voor problemen zorgen.
Stekker die onderin de cabine gaan, en een stekkerverbinding boven de motor hebben we beide problemen mee gehad.
Hebben hier een 3050 2wd van 1990 met nu 4500 uur, zijn zeer wendbaar. Hoe dat met een 4wd zit weet ik echter niet. Wij hebben gewoon de 16-16 bak, en die is eigenlijk probleemloos.
De latere series (3065 etc) hebben een powershift trap meer
hooidonk
@assink
Okee, ja zo'n kapotte boordcomputer is wel het beroerdste wat je kan treffen denk ik. Zeker als die niet meer te krijgen zijn en de donortrekkers ook zeldzaam worden. Meindertsma zal er wel niet veel meer van hebben liggen.
MaartenMandemaker
@hooidonk computers kun je nog wel nieuw krijgen dacht ik hoor. Er lopen er nog heel veel van. De voorassen willen nog wel eens wat zweten op de keerringen. Dat was bij de 6100 een stuk beter.
+1
hooidonk
@MaartenMandemaker
okee, dat is goed om te weten.
Ik heb nog altijd liever dat de trekker zweet, dan dat ik dat moet doen..
NH-Ford
@hooidonk Zou niet zo bang wezen voor boordcomputer, mocht ie wel naar grootje zijn worden ze in frankrijk wel gerepareerd, paar honderd en je bent klaar. Of moet echt één van eerste types zijn. Bij zulke problemen betaald een merkdealer zich wel uit wat reparatie's betreft.
hooidonk
@NH-Ford
Okee, bedankt! Dit is erg handig om in het achterhoofd te houden!
MASSEY-MOOI
Onze ervaringen met een 3080 16bak waren zeer goed gekocht met 7000 uur en weg gegaan met 15000 uur zonder grote kuren. de motor is deze trekker is bewezen techniek. wij hadden enkel wel problemen met een synchromeshring van de 2e versnelling (dit was al bekend bij aankoop) waardoor terugschakelen eigenlijk niet ging maar dit hinderde niet bij gebruik. wel een ding waar ik even naar kijken zou (overigens bij iedere trekker) is of de hydrauliek genoeg druk geeft en of er veel speling zit op de splaines van de vooras en de kantelpunt van de vooras, echter zijn dit natuurlijk ook geen jonge tractoren meer.
hooidonk
@MASSEY-MOOI
Okee, bedankt voor je reactie!
Is de trekker uiteindelijk weg gegaan om te voorkomen dat jullie met grote reparaties kwamen te zitten?
MASSEY-MOOI
@hooidonk nee hij is ingeruild voor een jongere 6480 die geveerd is en alles. Achteraf willen we wel een 3000 serie met 6 cilinder weer hebben. Onze 3080 was ook een mooie uitvoering. Deze had de lange en brede achterspatborden en er zat ook een fronthef op.
hooidonk
@MASSEY-MOOI
Ja, bij veel gebruik is wat comfort ook wel erg fijn.
Goed teken dat jullie wel weer een 3000 terug willen.
Die bredere achterspatborden staat inderdaad wel een stuk mooier.
sallander
Deze trekkers zijn inmiddels 30 jaar oud, de levering van elektronische componenten zal wel een beetje problematisch zijn ben ik bang voor. Dit in tegenstelling tot de 300 serie van Fendt.
hooidonk
@sallander
Ja dat is waar. Maar het prijsverschil tussen een vergelijkbare MF en een Fendt is best groot. Of je moet toegeven in de leeftijd en luxe.
+1
goeiedag eem
@hooidonk net wat je zelf al zei zou ik de AB (32x32) bak vermijden, bij onze buren hebben ze een 3060 met AB bak en deze is helemaal uit elkaar geweest,nu loopt hij super maar zou wel voor een gewone 16x16 bak gaan, voor de rest prima trekkers dacht ik
+1
MaartenMandemaker
@goeiedag eem Probleem met de A B bak is dat er eigenlijk te weinig ruimte was in de bak. Op het einde van de as waar die tandwielen op zitten worden ze geborgd met een moer. Deze as is eigenlijk te kort, waardoor er te weinig draad op zit. Een ruige rijder kan binnen 1000 uur de boel kapot drukken. Dan drukken ze de moer van de draad af. De a b is toen gekomen om meer versnellingen te krijgen ipv de 16 16 werd het 32 32. In 91 92 kwamen ze met de dynashift, ook 32 versnellingen, en dat is wel een hele goede bak. Dynashift was er vanaf de 3075. De lichtere types hadden gewoon de hi lo
+1
goeiedag eem
@MaartenMandemaker oke had wel eens gehoord dat er te weinig ruimte was in de bak. De bak is uit elkaar geweest, waren ook problemen met de druk van de hi/lo, en andere pakketten, zoals de aftakas maar het is allemaal verholpen en nu schakeld hij weer als een nieuwe,
hooidonk
@MaartenMandemaker
Tsjonge, wat een suffe oorzaak van die problemen zeg.
Is daar ook nooit een modificatie voor geweest? Behalve elektrisch borgen?
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk Ja was best lullig eigenlijk. Een rustige chauffeur kan er wel lang mee doen hoor voor het kapot gaat. Ze werden idd wel vastgelast soms. Door de modulaire bouw kun je er wel vrij simpel bij. Dat is wel een voordeel van de Franse serie
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk Met 16 bak of dynashift heb je eigenlijk bij normaal gebruik nooit last. Die bakken zijn behoorlijk zwaar en gingen tot 135 pk. Alles kan kapot maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk
hooidonk
@MaartenMandemaker
Ja klopt, alles kan kapot.
En ik denk dat het vooral 'gevaarlijk' wordt, als er verschillende mensen op gaan rijden, zeker als ze de trekker niet goed kennen.
+1
NH-Ford
@hooidonk Er zijn wel modificatie's aan geweest, eentje wat nogal geholpen heeft is van buitenaf te zien. Mocht je werkelijk een AB op oog hebben is dat te controleren. Al zijn de meeste AB trekkers al wel naar oostblok.
hooidonk
@NH-Ford
Ah, dat is wel goed om te weten.
Op zich vind ik het idee van AB bak best wel mooi uitgedacht.
Gaat zo'n bak ineens kapot of gaat dat geleidelijk?
NH-Ford
@hooidonk Schakelen zal steeds slechter gaan, is een voorteken. Valt of staat met juist gebruikt, en dat weet je dus niet als je 2dehands koopt.
Wil je toch veel versnellingen, 32/32 dynashift kiezen.
sallander
@hooidonk uiteraard is de portemonnee bepalend, maar dat verschil haal je over een paar jaar bij een eventuele verkoop er weer dubbel en dwars uit. Maar zoals gezegd moet je nu wel eerst even (wíllen) aftikken.
hooidonk
@sallander
Dat is inderdaad een overweging en ik hou de aangeboden Fendt's ook nog steeds in de gaten.
Ik denk dat de 300 serie van Fendt en de 3000 van MF wel ongeveer in hetzelfde segment zitten?

Ik kan alleen niet vinden vanaf welk bouwjaar de 300 een powershift kreeg?
Dat vind ik toch wel erg fijn om er op te hebben.
+1
jasper-santing0
@hooidonk geen enkele 300 heeft dat
hooidonk
@jasper-santing0
Oh, dat had ik niet verwacht!
.
+1
sallander
@hooidonk dan moet je naar de 500 serie, en die zijn heel erg gewild (En dus pittig geprijsd)
+1
T930
@sallander ik kan je anders wel vertellen dat die 500 serie een zeer fijne tractor is.
ik weet niet wat je buget is maar als je bereid bent het een en ander zelf te doen als het kapot is kun je ook eentje nemen met een hoge urenstand die zijn wat voordeliger
+1
sallander
@T930 dat wel maar die zijn qua budget meer dan t dubbele van waar hij nu naar zit te kijken
+1
T930
@sallander dat klopt wel ja maar fendt raak je sneller weer kwijt en heeft ook een hogere restwaarde als die er weer van af wil.
+1
Arie_MF
@T930 hogere restwaarde zegt niets als hij bij aanschaf ook duurder was, dat kun je dan tegen elkaar wegstrepen.
hooidonk
@Arie_MF
Ik vraag me stiekem wel eens af hoeveel de huidige trekkers over 10/20 jaar nog waard zijn, als ik de hetze tegen de diesels zie.
Ruim twee jaar terug een redelijk jonge diesel auto gekocht, achteraf had ik beter een benzineauto kunnen kopen.
sallander
@hooidonk Ik denk dat t nog wel zal meevallen, dan kan toch niemand nog wat doen.
rommert14
@sallander zullen ze eerst een goed alternatief moeten bedenken.
+1
sallander
@rommert14 klopt, t is gewoon onmogelijk wat ze willen. En als je alles rekent is er maar weinig schoner dan een moderne diesel. Ze moeten nu alleen nog voor elkaar zien te krijgen dat ze wat langer meegaan
Arie_MF
@hooidonk ik ben ook benieuwd wat de toekomst brengt, wie weet is het over 20 jaar de oud ijzer prijs waard. Als je maar schik hebt gehad.
rommert14
@Arie_MF ja we zullen het zien de komende jaren 😄
arjanvw
@hooidonk Met een jonge dieselauto is toch niet veel mee aan de hand? Wij hebben een oude diesel (2004) en moet 210 extra aan wegenbelasting gaan betalen.. toch nog geen reden om hem weg te doen..
+1
ronald-deutz-fahr
@arjanvw die €210 extra zorgt er wel voor dat de restwaarde nóg lager is...
+2
T930
@ronald-deutz-fahr maar hoeveel zal een auto uit 2004 nog waard zijn het is dan goedkoper die auto door te rijden tot er te dure reparaties zijn dan een nieuwe kopen
+1
arjanvw
@ronald-deutz-fahr restwaarde is nu ook niet bar veel 410000 km gelopen. Loopt echter nog prima en vertoont geen roest. Als de overheid wil dat de 'vieze' diesels verdwijnen moeten ze wel met wat meer komen dan dit....
T930
@arjanvw ja zoiets heb ik ook eenje uit 1999 nu rond de 370000 gelopen moet nu ook iets extra betalen maar met grijs kenteken valt het nog mee
arjanvw
@T930 klopt idd, we hebben óók nog een oude diesel op grijs kenteken (naast de personen auto uit 2004) en daar komt maar iets van 40,- bij.
T930
@arjanvw precies en daarvoor ga ik mijn f350 niet weg doen misschien eerder omdat ze altijd behoorlijke dorst heeft🤣
arjanvw
@T930 haha! Maar dan praat je tenminste ook over een echte auto!!!
T930
@arjanvw hahah daar komt ook wel een mooi pluimpie uit als je op het gas drukt maar ja zo een auto word nou niet bepaald op prijs gesteld door de gretatjes in nederland en daar komen er zo langzaam steeds meer bij
arjanvw
@T930 de charme gaat er op dat gebied wel een beetje af...
+1
T930
@arjanvw tja ik rij hem door tot het kan en over een paar jaar zullen we wel zien of je er nog mee mag rijden.
kan hem altijd nog verschepen naar de Vs als die hier niks meer waard is
+1
hooidonk
@T930
Haha, de enige vrouw die jou onder tafel zuipt.. 😅
T930
@hooidonk haha nou dat kan ze behoorlijk hoor op de snelweg 1 op 10 valt dan wel mee maar in de stad kan ik blij zijn als ik de 1 op 3 haal met dat optrekken en remmen.
gelukkig mag ik bijna geen stad meer in dus🤣
Bert353
@T930 wat voor een F-350 is dat dan? (jaar en uitvoering?)
+1
T930
@Bert353 1999 model 7.3 liter powerstroke powerstroke
Bert353
@T930 Hmmm, heb zelf de 1989 F-350 enca 4 m lange laadvloer, 2,35 breed. ook 7,3 V-8 Diesel
T930
@Bert353 ja ook een mooie ik heb hem ongeveer een jaar geleden gekocht en het zit echt alsof je thuis op de bank zit niks op aan te merken.
ik heb volgens mij de lange laadbak maar die is iets van 3 meter nogwat.
en die 7.3 liters zijn vrijwel onverwoestbaar alleen de versnellingsbak is zo wel een puntje maar we zullen zien
Bert353
@T930 Welke heb jij? de E4OD?
T930
@Bert353 dat zou ik je niet kunnen vertellen volgens mij heeft deze auto al vele eigenaren voor mij gehad dus boekjes zitten er dan ook niet bij 😁
Bert353
@T930 als je wilt zal ik eens kijken of ik dat voor je kan vinden?
T930
@Bert353 ik heb even op internet rond gekeken ik heb de 4R100 transmissie die werd er toen ingebouwd
ik zal er binnenkort wel eens onder kijken dan weet ik het precies
hooidonk
@arjanvw
Ik denk dat dit pas het begin is en ze heel geleidelijk het dieselen steeds onaantrekkelijker maken.
Als wij nog een paar jaar met deze auto willen doen, kan het maar zo zijn dat ze tegen die tijd weer wat nieuws verzonnen hebben.
Laatst sprak ik een vertegenwoordiger, die had niet eens meer een nieuwe diesel leaseauto gekregen, maar een jong gebruikte, om eerder van die auto af te kunnen komen.
arjanvw
@hooidonk je kan er weleens dichtbij zitten.. het gaat allemaal richting elektrisch.
hooidonk
@sallander
Ja en met enkel een trekker ben ik er nog niet, er moet onder andere ook nog een grotere ploeg komen.
MaartenMandemaker
@T930 Een 500 is een erg fijne trekker, maar die hebben ook wel hun zwakke plekken. Een 300 serie is minder luxe en heeft geen powershift
T930
@MaartenMandemaker
Onze fendt 500 altijd zeer betrouwbaar geweest.
had alleen bij aanschaf problemen met de hef de e-box was kapot waarschijnlijk bij transport gebeurt toen die niet wou starten en dat ze er te veel volt op hebben gezet of zoiets.
deze box heb ik toen naar bosch in duitsland gestuurd waar ze hem gerepareerd voor 1/3 van de prijs van een nieuwe en toen deed hij het weer.
verder nooit problemen mee gehad maar dat was ook wel een hobby trekker dus niet echt zwaar gebruikt ofzo.
maar ik ben wel benieuwd welke zwakke plekken de 500 dan heeft
+1
Fendt926Driver
@T930 de bussen in de mwm motor gaan zakken dus lekke kop.
Moet totale motorrevisie voor komen om in orde te maken.
Meestal al voor dat die de 10 000 uur aan tikt.
Versnellingsbak / powershift deksel laat wel eens door zodat de powershift niet meet netjes schakeld
MaartenMandemaker
@Fendt926Driver Ja en die droge schijfremmen zijn ook wel gevoelig voor onderhoud. Het rijd super, en zijn ook absoluut geen slechte trekkers maar het is ook niet zo dat er niks aan mankeert.
rommert14
@Fendt926Driver dat is wel sneu dan heb je een fendt en dan voor 10000 uur reviseren, maar is het meestal wel waard dat dan weer wel
+1
Fendt926Driver
@rommert14 je weet op voorhand als mwm motorbouwer ook niet dat die serie dat zal krijgen.
Het is dezelfde 226 motor als een 600 serie maar die hebben het niet.
Zal toch wel net iets anders aan zitten
T930
@rommert14 weet jij hoeveel zo een motor revisie ongeveer zou kosten als je het door iemand laat doen ?
rommert14
@T930 🤷‍♂️ 1000 euro per cilinder?
T930
@rommert14 dat is dan toch een behoorlijk bedrag maar de meeste merken hebben wel een motorrevisie nodig bij ongeveer 10000 uur lijkt me, of ze halen de 10000 nog niet eens dat kan ook nog
rommert14
@T930 onze jd heeft 13000 uur, volvo shovel 13500, kraan 18000, inter met 12000 allen zonder revisie tot nu toe. Alleen een inter waarvan de motor stuk is na 18000 uur heeft een revisie nodig
T930
@Fendt926Driver ja dat klinkt niet zo best, zijn die motorproblemen bij alle modellen van de 500 of alleen de oudere of juist de nieuwere?
zover ik me kan herinneren was er niks mis met de motor alleen de versnellingspook was een keer vernieuwd zag ik misschien dat dat te maken heeft met dat probleem met de versnellingen wat jij hierboven zei ?
maar het is een zeer mooie en fijne tractor om mee te rijden.
en zeker met de uitlaat op de motorkap gromt die behoorlijk en al helemaal als je de uitlaat er af haalt 🙂
ik heb hem inmiddels niet meer maar de glimlach op het gezicht van de nieuwe eigenaar toen die wegreed denk ik dat hij niet bepaalt ongelukkig was 😂
Fendt926Driver
@T930 (bijna) alle 500 hadden er last van.
De ene eerder dan de ander.
Die versnelling problemen zaten niet in de pook maar meer in de afdichingen in het deksel.
Als de olie warm wordt schakeld die de 3e powershift trap wel maar laat hem ook direct weer vrij en schakeld hen weer en ook weer vrij.
Constant verder.
Dan pak je de 4e trap die het nog niet heeft maar even later ook kan beginnen.

Met mij 524 ben ik ook superblij.
Die gaat ook zo nog maar niet weg
YaMaGa
@Fendt926Driver en hoe zit het dan bij de 300 serie ? (Model alas 500 serie) hebben die daar ook last van?
Fendt926Driver
@YaMaGa nee die hebben daar geen last van
YaMaGa
@Fendt926Driver gelukkig maar thah ... ik vindt het wel opmerkelijk..
+3
Fendt926Driver
@YaMaGa de 500 serie had een B motor
Mwm 226 B.
En dat was volgens mij de boosdoener.
Iets veranderd bij mwm wat beter moest zijn maar toch verkeerd uitgepakt is
+1
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver dat bussen zakken heeft te maken van de kwaliteit van het gietwerk van de jongere mwm's
+1
sallander
In jouw geval zou ik kijken welke eisen je stelt aan de trekker, en wat minder naar t merk.
+1
sallander
Qua prijs pak je nu twee uitersten, er zit vast nog wel wat geschikts tussenin
+2
Tim-MF3080
Thuis heb ik altijd op een 3080 gereden. Ik ben altijd fanaat geweest van de 3000 serie. Vorig jaar heb ik er dus zelf maar een gekocht (3085). Deze quadram motor in de 85 is toch een groot verschil dan de oudere 6.354 in de 3080 ook start de quadram veel beter. Ja roest aan de deuren is een bekend plaatsje zoals hier boven genoemd. Een goede eigenaar zijn 3000 zie je dit amper..😉
hooidonk
@Tim-MF3080
Bedankt voor je verhaal!
Gebruiken jullie die 3080 en 3085 overal voor of zijn ze voor sommige klusjes ook (veel) te lomp? Jullie hebben ook nog een 275 zag ik?
+1
Tim-MF3080
@hooidonk Wij doen er gewoon standaard landwerk mee. Ze zijn best compact voor een 6 cilinder en fijne goede simpele bediening.
+2
MASSEY-MOOI
@Tim-MF3080 slecht starten doen ze inderdaad, maar een snellere startmotor en de kleppen laten slijpen scheelt veel. Bij vrieskou moeten ze nog wel even hoesten. Hebben we zowel bij de 3080 gedaan als bij onze 699(zelfde motor). Mischien een tip als het een 3080 word 😁
+1
hooidonk
@Tim-MF3080 @MASSEY-MOOI
Okee, dat had ik niet verwacht, de oudere Perkins motoren staan er aardig om bekend dat ze goed starten.
De 3075 zou voor ons ideaal zijn. Die is nog iets compacter en toch redelijk wat pk's. En toch ook de dynashift en qaudram motor.
Alleen die vind je niet zo makkelijk.
Pa denkt er over z'n MF35 er uit te doen, dan zou een 4-cilinder met voorlader een goed alternatief kunnen zijn die we allebei kunnen gebruiken. Of we moeten er twee kopen.. 😀
+1
MF 2725
@hooidonk De oudere Perkins motoren staan bij mijn weten niet bekend als goede starters wanneer het koud is. Dit vanwege het ontbreken van gloeispiralen in het blok. Mijn Perkins 6.354 start zomers gelijk, maar met de huidige temperaturen wordt het al moeilijker en dan vriest het nog niet eens.
+2
Tim-MF3080
@MF 2725 Deze ervaring heb ik ook thuis met de 3080. Als je dat vergelijkt met de 3085 is het dag en nacht verschil. Die vliegt aan
+1
Tim-MF3080
@hooidonk Is een beetje type gebonden. De a4.236 in de mf 275 thuis die start bij weer en wind. Mag het nog -10 zijn. Ja zeldzaam een 3075 vinden...
hooidonk
@Tim-MF3080
Ja, een 3075 vind je op dit moment alleen in het buitenland.
Valt me op dat ze in Duitsland en Frankrijk nog best aan de prijs zijn.
+1
Tim-MF3080
@MASSEY-MOOI danku voor de tip!
+1
MaartenMandemaker
AD3.152 in de 148 start ook bij min 20 nog zonder gloeien. De A4.212 in de 165 start met vorst wat minder vlot.
De 354 is wel een hele goede motor. De quadram ook trouwens. Die is helemaal nieuw ontwikkeld toen. Dat onderblok lag ook nog in de eerste 6400 serie, wel met bosch electronische inspuitpomp.
+2
Tim-MF3080
@MaartenMandemaker haha jij weet ook veel van mf he
+1
MaartenMandemaker
@Tim-MF3080 nouja sommige dingen wel. Er zullen er vast zijn die meer weten 🙂
hooidonk
@MaartenMandemaker
Ja, onze 35 en 155 zijn ook vlotte starters.
Vooral de 155, geen idee of de gloeier eigenlijk werkt, ik gebruik hem nooit.
De 354 is volgens mij best wel een legendarische motor geworden. Die ligt toch ook in de 1200 en de 699?
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk De 155 is een 3 cilinder met de achteras met eindvertragingen toch?
Ja klopt, die lag ook in die modellen. In de 1100 ook al. Motor is in de jaren 60 ontwikkeld. Die hebben die staande brandstofpomp. Lopen mooi rustig. In onze combine ligt een AT6.354. 135 pk met turbo. Machtig geluid heeft dat
hooidonk
@MaartenMandemaker
Dat klopt bijna, het type wat jij bedoeld is de 152.
De 155 heeft een 203 motor.
Het is eigenlijk een 165 MK2 met de voortrein van een 135.

Ohja, de 1100 zat hij inderdaad ook al in.
Met turbo lijkt het me inderdaad helemaal een beest! 💪🏼
MaartenMandemaker
@hooidonk oh ja, was ik daar mee in de war. Heeft ie de ronde achteras of al de vierkante? Onze 165 heeft de ronde achteras en de 212 motor
hooidonk
@MaartenMandemaker
Hij heeft al wel de vierkante achteras.
Ik dacht dat bij de 165 eerst de achterbrug veranderd was en daarna pas de motor, maar ik zie net op konedata dat ik het mis heb.
Dus dan hebben jullie waarschijnlijk de MK2?
De 155 is toen in de markt gezet als goedkoper alternatief voor de 165.
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk Oké en ook natte remmen? Ja volgens mij is onze 165 een Mk2. Hij is van 1971, wel het overgangsjaar. De achteras van de 65 met droge schijfremmen. Blok van de 212 is hetzelfde als van de 236, alleen de slag is korter. 1 van de weinige Perkins motoren die geen slag van 127 heeft. Ook een beetje ander geluid dan een 236
hooidonk
@MaartenMandemaker
Volgens mij hoort hij droge remmen te hebben. Want na een eind rijden over de weg, ligt er wel eens een drup olie onder die bij de remmen uit zo'n lekgaatje komt.
Okee, leuk om te weten over de 212 motor.
Inderdaad is 127mm de bekende slag voor Perkins.
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk als hij natte remmen heeft heeft ie van die inhammetjes in die schijf tussen differentieelhuis en trompet. Die natte remmen pakken veel rustiger aan. De droge remmen happen meer zeg maar, vooral achteruit rijdend doet onze 165 dat
hooidonk
@MaartenMandemaker Okee nee, dan heeft hij droge remmen.
Achteruit rijdend wil hij inderdaad wel eens pittig aangrijpen.
Ik moet ze nog een keer loshalen om de keerring van de achterbrug te vervangen.
+1
MF 2725
@hooidonk En niet te vergeten in de 399, 1100 t/m 1130, 2000/2005 serie, 3080, 3610 t/m 3650 deze hebben allemaal de Perkins 6.354
hooidonk
@MF 2725
pfoe ja klopt. Die zijn even een hoop gebruikt!
Volgens mij is de 3650 koploper met 150pk?
+1
MF 2725
@hooidonk Dat klopt. 6.354 met turbo en intercooler af fabriek max. 150 pk.
+1
mfrijder
Als je voor een 3000/3100 serie gaat, kies er een vanaf bouwjaar 1990, daar is de elektrische bekabeling fors verbeterd tegenover de oudere modellen.
Deze zijn te herkennen aan het missen van het ventilatierooster aan beide zijde van het cabine dak, handgas naast de stoel en voetgas die korter bij de stoel zit en met de voet mee draait.
Kies altijd voor 16x16 of dyna-shift.

TIP: kijk achter op de brandstof tank naar de ingegoten kalender, die verschaft je informatie van de productie datum. ( of serienummer natuurlijk)
hooidonk
@mfrijder
Bedankt, dat is wel erg nuttige informatie!
Ik leer hier wel erg veel van!
De 3120 en 3085 die momenteel te koop staan, hebben allebei geen rooster in het kabinedak.

Ik zag toch ook een mooie 6140 met weinig uren te koop bij de With in Leerdam.
Volgens mij als je een goeie hebt, heb je daar een hele fijne trekker aan.
Ik heb hier op de site een poosje over deze trekker zitten lezen en je leest overwegend goede verhalen.
Waren het dan vooral de zwaardere uit die serie die problemen gaven?
MaartenMandemaker
@hooidonk ze zeggen wel eens dat de 6100 serie die er nu nog rijden de goede zijn 😅. Mechanisch zijn het zeer goede trekkers, alleen de electronica wil wel problemen geven. Maar daar zijn ook veel modificaties in geweest. 6140 hebben wij ook gehad, erg sterke motor, en een zware bouw voor 90 pk. Achterbrug is hetzelfde als een 6160 6170, ook 6 ton hefvermogen.
+1
NH-Ford
@hooidonk Weinig uren is iets vertekend, deze urentellers tellen aardig langzaam.
Is het mechanis omkeer? Dan zit het wel goed.
MaartenMandemaker
@NH-Ford scheelt de helft met een 3000 of 6200 serie
rommert14
@MaartenMandemaker de 5445 telt ook ontiegelijk traag, 2 uur in een maand... bij een half uur gebruik per dag
mfrijder
@rommert14 Dan is die urenteller toch echt niet goed.
alle urentellers vanaf de 6200 serie zijn normaal gesproken toch erg accuraat, de 6100 serie daar in tegen telde iets van 6 op 8.

de latere 6100 is ook een beste trekker en dan net zoals Maarten al schreef, probeer een mechanische V-A bak te vinden.
rommert14
@mfrijder hmm, voorheen was het zo dat hij bij zware belasting weer normaal begon te tellen.
hooidonk
@NH-Ford Nee, zie maar één pook, dus ik denk een elektronische omkeer?
Waren die met elektronische omkeer nieuwer?
Is dat eventueel om te bouwen naar mechanisch, mocht de elektronica de strijd opgeven?
+1
NH-Ford
@hooidonk 1 pook is elektrische omkeer. Dit is niet zomaar even om te bouwen naar mechanisch.
Elektrische omkeer zijn wel de lateren, volgens mij zijn beide wel tegelijkertijd gemaakt, maar dat weet ik niet zeker.
MaartenMandemaker
@NH-Ford electrische omkeerschakeling was er vanaf het begin, onze 6160 was van 1995 en de 6140 van 96 en die hadden het beide. Op de 6160 veel trammelant mee gehad, op de 6140 niks. Die had het probleem dat ie de aftakas veel te ruig inschakelde. Dat is wel opgelost toen een Fransman van de fabriek een dag met de computer bezig is geweest. De omkeer van de 6160 is later omgebouwd van een drukknopje op de dynashift hendel naar een apart pookje, wat de 6140 af fabriek al had. Dat is toen ook verbeterd, al had ie een enkele keer nog dat ie niet omschakelde.
NH-Ford
@MaartenMandemaker ah oke, wist niet of het al direct leverbaar was.
Die modificaties was bekend, als alle modificaties zijn uitgevoerd is er niet zoveel mis mee. Blijft een voorkeuzeschakeling.
+1
MaartenMandemaker
@NH-Ford klopt zelfde principe als bij een fendt 500 serie. Gaat makkelijker dan met de pook. We schakelden wel altijd om als ie stil stond. Onder het rijden kan ook, maar dat is niet fijn voor de synchromeshen
+1
arjanvw
@hooidonk Mooie?? Heb je hem in het echt al even bekeken? Lak is dof en bijna roze, stoel kapot... Hij heeft waarschijnlijk veel buiten geslapen.. als je hem zo ziet vraag ik af of de uren kloppen...

Bij gebroeders Heemskerk in Nieuw Vennep staat een mooiere...
hooidonk
@arjanvw Vind je roze niet mooi dan?
Kan ik hem mooi aan m'n vrouw cadeau geven.. 😅

Maar inderdaad zou het maar zo kunnen dat hij meer ervaring heeft.
Maar mochten die uren wel ongeveer kloppen, heb je met een goeie poetsbeurt en een nieuw kussen op de stoel, wel een trekker met relatief weinig uren.

Bij Heemskerk staat inderdaad een mooiere, met dikke sloffen er onder.
Maar ze zetten er niet voor niks geen prijs bij.
+1
Nickvg
@hooidonk Hier rijden en reden veel 6140's. Heb er weinig problemen over gehoord.
+1
mfrijder
Heeft Van Hamersveld niet iets leuks staan voor je?

Anders weet ik ook nog wel een mooie én goede MF 3085 en 3095 te staan...
hooidonk
@mfrijder
Er staat wel een 6150 op hun site, ik kan ze eens bellen.
We waren er vroeger wel klant.

Okee!
Mocht de keuze een 6-cilinder worden, meld ik mij weer! 👍🏼
rickboer blija
@hooidonk LET OP!! Deze trekker heeft een engelse stijl trekhaak, kijk of deze in jou toepassen past
hooidonk
@rickboer blija
Ik had hem op m'n mobiel gezien, maar nu achter de computer zie ik de andere foto's.
Inderdaad een oppikhaak..
+1
T930
@hooidonk @rickboer blija ] is daar dan wat mis mee ? met zo een oppikhaak
rickboer blija
@T930 weet ik niet, maar het is niet het standaard systeem binnen de rest van de eu. En als ik een trekker kocht waar dit op zit haalde ik het er af
arjanvw
@rickboer blija mn buurman heeft het erop laten bouwen, hij lost de voerwagen met dezelfde trekker als waar hij mee laadt en kan hem zo eenvoudig aan en af koppelen.
rickboer blija
@arjanvw oke, in die situatie is het misschien wel geschikt. Mag je daar dan nog officieel de weg mee op?
T930
@rickboer blija hoezo zou je met een oppikhaak niet te weg op mogen dat doen wij altijd gewoon de haak word vergrendeld als die is ingeklapt en vervolgens ook nog vergrendeld zodat de wagen er niet afschiet
arjanvw
@rickboer blija lijkt mij wel. Anders heb je er ook niks aan.
T930
@rickboer blija het lijkt me juist makkelijker je hoeft niet meer je trekker uit voor het even makkelijk aankoppelen van een machiene wij hebben ook zo een oppikhaak tractor komt origeel uit sweden, en het zit niet in de weg ik vind het wel een makkelijk dingetje
rickboer blija
@T930 iedereen heeft zn voorkeuren, hoe gaat het met zn oppikhaak als je er een zware ladewagen of giertank in hangt?
T930
@rickboer blija prima daar zijn ze ook voor ontworpen het is niet veel anders dan een dumperknobbel of zoiets, alleen dat je het gemak van ophaken hebt
T930
@rickboer blija je moet alleen even uitvinden hoe het allemaal werkt maar als je dat eenmaal weet is het zeker wel prettig
+1
rickboer blija
@T930 duidelijk, wij hoeven thuis niet zo vaak te wisselen en zie ik er voor onze situatie niet een groot voordeel.
T930
@rickboer blija het is ook dat die hier gewoon opzat nieuw zou ik het niet kopen maar het is opzich niet verkeerd
NH-Ford
@T930 Kom je wel achter als je hem daarvoor gaat gebruiken. Na verloop van tijd word ie gammel, zeker niet veilig meer.
T930
@NH-Ford nog geen problemen mee tractor heeft over de 11000 uur en spelingsvrij maar het meeste gaat ook in de trekbek
rickboer blija
@T930 @NH-Ford het is ook wel een systeem met veel draaipunten, dus die moet je goed vet houden om spelling te voorkomen
T930
@rickboer blija nee precies maar dat geldt sowiso voor de hele trekker
rickboer blija
@T930 ja klopt hoor (is voor veel personen nog wel wat te halen). Maar puur naar de trekhaak gekeken, een k80 heeft 1 smeerpunt terwijl ik denk dat zn oppikhaak wel een stuk of 6 heeft
T930
@rickboer blija nee dat klopt ja daar is het dan wel iets meer werk maar als je je tractor goed wilt houden dan zijn 5 nippeltjes maximaal 10 minuten meer 😃
hooidonk
@T930 Inderdaad een hoop wat er hieronder al geschreven is.

En een oppikhaak doet mij al direct vermoeden dat het hier een opgeknapte importtrekker is. (ze knappen daar wel vaker trekkers op in hun leegloopuren en hebben ook een eigen spuitcabine)
Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, zeker niet als dat bij een dealer gebeurd.
Maar het is ook niet direct een pluspunt.

En inderdaad het ontbreken van een boventrekhaak, lastiger te wisselen voor een K80, reactiepunt voor een gestuurde kar is er lastiger aan te maken en vaak zit hij verder onder de achterbrug.(al lijkt dat bij deze mee te vallen) Dat is wel goed voor de oplegdruk die hij aan kan, maar het maakt het span er niet wendbaarder op.
T930
@hooidonk dus wat je hiermee wilt zeggen is dat het hem niet word door de oppikhaak of begrijp ik dat verkeerd ?
+1
NH-Ford
Heb je een echte Engelse met oppikhaak dan heb je ook geen boventrekhaak en kipperknobbel.
In die oppikhaak of treklat die erin past hang niet met goed gevoel een grote opraapwagen ofzo.
+1
albert-fendt
Die AB bakken schijn je oude en nieuwe types van te hebben, waarbij de nieuwe wel goeie bakken zijn, in Ermelo staat nog een 3085 met zon goeie AB bak
hooidonk
@albert-fendt
Okee, dat wist ik nog niet. Zouden de nieuwere die modificatie gehad hebben, waardoor de moer niet weer los loopt?
Ik dacht dat een 3085 altijd een Dynashift was?
Anders staat hij wel mooi kort in de buurt om makkelijk een keer te gaan kijken!
+1
MaartenMandemaker
@hooidonk Hier in de buurt loopt een 3095 met A B bak. Die heeft meer dan 27000 uur gelopen
Tim-MF3080
@MaartenMandemaker Dat is wel heel veel. Tijdje geleden een artikel in Ierland een 4270 met 35 000 uur. Volgens de eigenaar geen sleutel aan motor of versnellingsbak gekomen. Moeilijk te geloven maar hij heeft hem nog compleet laten opknappen ook😂😂
+1
hooidonk
@Tim-MF3080
Volgens mij is dat deze:

Zo te zien draait die er nog wel een vrachtje uren bij op! 💪
+1
Tim-MF3080
@hooidonk ik heb een 3085 van het jaar 1992 met een 16-16 bak. Taai en zuinig👌😋
hooidonk
@Tim-MF3080
Staat momenteel een 3065 S op T&M

Weet jij misschien waar die S voor staat?
De E was een uitgeklede versie, maar de S kan ik niet vinden.
Tim-MF3080
@hooidonk geen idee en inderdaad gaat het over die 4270.
+1
mfrijder
De MF 3065S is eigenlijk een MF 3070 maar dan met korte wielbasis.
RobVolvo
@mfrijder Wel turbo motor toch?
hooidonk
@mfrijder
Ah okee, duidelijk!
Als je het weet, zie je het inderdaad.
Wordt die wel mooi wendbaar van.
+1
mfrijder
Jazeker, de grote waste-gate turbo zoals op de MF 3070
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3000-Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!