Versnellingen wisselen bij een IHC 423

Is het normaal dat je bij een 423 al rijdend niet van versnellingen kunt wisselen?
Bij kruip versnellingen werkt dit wel, bij baan versnellingen niet zonder het toerental volledig terug te laten vallen en dan nog met het nodige gekras. Heb het bovenste deksel van de bak gedemonteerd gehad en is zo op eerste zicht niks defect te zien. Afgesleten pennetjes op de pook zijn ook reeds vernieuwd.

Deel dit topic

Reacties

redeagle14
@matrafan gewoon een beetje tussen gas bij het opschakelen. En dubbel clutsen bij terugschakelen, dan rijd zo'n trekker fantastisch.
matrafan
@redeagle14 Wat wordt bedoeld met dubbel clutsen, Op deze trekker zit maar een enkele koppeling. Zodra we zover zijn dat we er terug mee kunnen rijden zal ik nog wel eens één en ander uittesten. We zijn deze momentueel aan het reviseren.
Zie foto

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Dubbel klutsen moest je vroeger op oude vrachtwagens ook.
Dus je rijdt in een versnelling en je wilt 1 terug dan trap je de koppeling in zet de versnelling in zijn vrij en laat de koppeling op komen. Trap de koppeling dan weer in en schakel met beleid 1 terug.
Door de koppeling op te laten komen terwijl je de versnelling in zijn vrij hebt staan laat je de hele versnellingsbak op dezelfde snelheid komen waardoor het koppelen stukken makkelijker gaat
matrafan
@Fendt926Driver Oké, bedankt, zullen we zo snel mogelijk eens uittesten. Vandaag deksel versnellingsbak opnieuw kunnen monteren. Blijkbaar zat de achterste vork toch niet op de juiste plaats? Is wel geen pretje om dit onderdeel terug te plaatsen, of bestaat hier een speciale handeling voor?
roscho
De versnellingen van je 423 zijn niet gesynchroniseerd. Synchroniseren betekent dat er, zodra je naar een hogere of lagere versnelling wilt schakelen, een mechanisme in werking treedt dat de tandwielen in de bak dezelfde snelheid geeft. Daarna kun je "kraakloos" schakelen.
Als je versnellingen niet gesynchroniseerd zijn, moet je zelf zorgen dat die tandwielen die in elkaar moeten grijpen, even snel draaien.
Bij opschakelen werkt dat zo:
Rij weg in een versnelling waarin dat gemakkelijk gaat (2, 3). Geef gas tot je het idee hebt dat je naar een andere versnelling kunt (plm. 1500 - 1700 toeren).
Laat nu het gas los en trap tegelijk de koppeling in. Zet de pook in "vrij". Koppeling weer op.
Wacht nu heel even (halve seconde of zo) tot het toerental is gekomen op het punt waarop het tandwiel van de motor en dat van de wielaandrijving waar je naartoe wilt schakelen even snel draaien.
Trap nu de koppeling weer in en schakel snel naar de volgende versnelling.
Het zal duidelijk zijn dat opschakelen niet mogelijk is als de trekker moeilijk loopt, bijv. in los land. Dan staat de trekker al stil voor je het hele protocol hebt afgehandeld.
Terugschakelen is net zo lastig als je het niet gewend bent:
Laat het toerental in de hoge versnelling zakken tot plm. 700 toeren.
Trap nu de koppeling in en zet de pook vrij. Koppeling op.
Geef tussengas met zoveel toeren dat de tandwielen van de lagere versnelling en de wielaandrijving evenveel toeren maken (1200 - 1500, even uitproberen). Trap nu de koppeling weer in en schakel snel naar de lagere versnelling. Koppeling op en gas.
Lukt dat terugschakelen niet in een keer, dan moet je het hele protocol opnieuw doen. Je verliest echter wel snelheid, dus je hoeft steeds minder tussengas te geven.

Het is even een kunst om het precieze tijdstip van schakelen te kiezen.

Bij zeer lage snelheden is er niet veel verschil in snelheid tussen de tandwielen, dan lukt het misschien ook zonder dubbel koppelen ("clutsen").

Het zal vast nog wat oefening vergen, eerst met opschakelen, later ook met terugschakelen. De bak kan daartegen. Maar forceer niks, daar kan de bak niet tegen. En kies er een vrije ruimte voor, anders kun je zo afgeleid zijn dat je een boompje of tegenligger pakt.

Dit was hetgeen ik heb geleerd bij mijn rijlessen in militaire dienst op een YA328 (zie bijgaand Wikipedia-plaatje).

(klik om te vergroten)

matrafan
Nog even een paar vraagjes:
Wat is de procedure om het hydraulische systeem te ontluchten?
Moeten we ergens op letten bij het vullen van de versnellingsbak/ motor/differentieel?
Alvast bedankt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0