Ford 6640 - Koppelingspedaal Ford 6640 SLE
Ik ben vandaag naar een Ford 6640 SLE gaan kijken om eventueel te kopen. Wat mij opviel was dat ik het koppelingspedaal 2/3 moest induwen vooraleer die pakte (kon schakelen). Is deze nu versleten en aan vervanging toe? Of is dit perfect werkbaar? Tractor zou niet echt zwaar werk moeten doen, gras maaien en kar (4 ton) trekken Verkoper zei dat het te maken had met potmeter. New Holland dealer zei dat hij de tractor eerst moest zien (wat ik begrijp). Deze zei ook dat het gewoon kon zijn dat er moet ontlucht worden maar eveneens dat de tractor misschien in 2 moet. Als hij in 2 moet hoeveel zou zoiets ongeveer kunnen kosten? Ik kan het niet zelf maken, dus moet door een expert gedaan worden. Verder nog bij het opschakelen van de powerschift knipperde iedere keer het lampje van de transmissie oliedruk. wat kan hier het probleem zijn? Te weinig olie of nog iets anders?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat je de koppeling 2/3 moet indrukken is op zich niet raar, je hebt immers ook een doseergebied nodig. En hoe korter de slag, hoe nukkiger het doseren.
Potmeter aan het koppelingspedaal kost ongeveer € 200,-, ik spreek hierbij over een SLE van af 1993, waarbij er geen bowdenkabel meer aan het koppelingspedaal zit.
Als je merkt dat de koppeling nukkig oppakt, en hij is reeds gekalibreerd, dan kan het daar aan liggen.
Ook even controleren of de hydrauliek ventielen en snelkoppelingen wel goed sluiten, wanneer hier te veel luchtlek in zit kan dit het schakelen ook beïnvloeden. Je merkt dit wanneer je de ventielen in zweefstand zet, en een verschil merkt in het wegrijden/overschakelen tegenover dat alle ventielen dicht staan in de neutraal stand. Een kapotte snelkoppeling kan verwisseld worden voor een nieuwe, kosten per stuk € 250,-.
Wat betreft het overschakelen en het rode lampje voor de transmissie oliedruk, dit kan de accumulator wezen, die zit rechts onder de cabine, naast de versnellingsbak.
Nieuw kost iets van € 400,- Vervangen hoeft alleen als de balg kapot is, anders kun je hem laten bijvullen tot de juiste druk door een specialist, je bent dan denk ik met een paar tientjes wel klaar.
Ook kan het de druk wezen in het circuit, hoort circa 18Bar te zijn, precies weet ik het zo niet. Is vaak kwestie van bijstellen.
Kan best een combinatie van zaken zijn, dus eerst calibreren, en dat je er dan achter komt dat de potmeter niet meer goed is, en dat de accumulator ook lek is. Ik zou mezelf niet meteen rijk rekenen met 1 dingetje, kan wel, maar grote kans dat er wel meer is. Waarom bijvoorbeeld wordt ie verkocht?
Moet ie door midden (wat niet per se noodzakelijk hoeft te zijn gezien je klachten) dan ben je al snel € 1500,- verder, komen onderdelen nog bij.
En hoe is de hef? Hier zitten 2 potmeters op, dezelfde als op het koppelingspedaal, en een paneel met instelknoppen, daar kunnen ook storingen in komen, wat paneel kost weet ik niet, heb het zelf met contactspray kunnen oplossen.
Dus, mooi zo'n SLE, maar heeft ook zijn onderhoud/reparatie nodig.
Het zover indrukken van de koppeling is vrij normaal, zolang er bij het schakelen maar geen kraak geluiden te horen zijn.
Het oplichten van het lampje tijdens het schakelen wijst er vaak op dat de accumulator kapot is. Daardoor zakt de lage druk te ver weg tijdens het overschakelen waardoor het lampje oplicht. Dit kan op zich geen kwaad alleen kan het schakelen wat schokkerig gaan.
Als je een trekker zoekt die je echt intensief gaat gebruiken dan zal ik toch eerder voor een iets jongere gaan.
Je kan dan beter voor een ts serie gaan.
De 40 serie is niet slecht, maar door de leeftijd die ze nu hebben komt het toch vaker voor dat er elektronische storingen gaan komen.
Al zit er natuurlijk ook verschil in hoe ze zijn onderhouden.
In het rechtse schermpje op het dashboard heeft hij de foutcode 14. Volgens ik ergens op internet heb gelezen wil dit zeggen: controleer de aarding en stekkers voor transmissie. Alle genoemde problemen lijken met de transmissie te maken te hebben.
Intensief gebruik normaal niet, laat ons zeggen maximum 100 uur per jaar.