Ford 6640 - Koppelingspedaal Ford 6640 SLE

Ik ben vandaag naar een Ford 6640 SLE gaan kijken om eventueel te kopen. Wat mij opviel was dat ik het koppelingspedaal 2/3 moest induwen vooraleer die pakte (kon schakelen). Is deze nu versleten en aan vervanging toe? Of is dit perfect werkbaar? Tractor zou niet echt zwaar werk moeten doen, gras maaien en kar (4 ton) trekken Verkoper zei dat het te maken had met potmeter. New Holland dealer zei dat hij de tractor eerst moest zien (wat ik begrijp). Deze zei ook dat het gewoon kon zijn dat er moet ontlucht worden maar eveneens dat de tractor misschien in 2 moet. Als hij in 2 moet hoeveel zou zoiets ongeveer kunnen kosten? Ik kan het niet zelf maken, dus moet door een expert gedaan worden. Verder nog bij het opschakelen van de powerschift knipperde iedere keer het lampje van de transmissie oliedruk. wat kan hier het probleem zijn? Te weinig olie of nog iets anders?
Flandern

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Kunnen diverse zaken aan de hand wezen. De genoemde prijzen zijn voor origineel spul en naar boven afgerond. Ten eerste moet er genoeg transmissie/achterbrug olie op zitten van de juiste soort, pijlstok zit links naast de linkse korte hefarm. En de filters (3 stuks, rechts onder cabine naast transmissie) moeten goed zijn, dus niet dichtgeslibd.

Dat je de koppeling 2/3 moet indrukken is op zich niet raar, je hebt immers ook een doseergebied nodig. En hoe korter de slag, hoe nukkiger het doseren.

Potmeter aan het koppelingspedaal kost ongeveer € 200,-, ik spreek hierbij over een SLE van af 1993, waarbij er geen bowdenkabel meer aan het koppelingspedaal zit.
Als je merkt dat de koppeling nukkig oppakt, en hij is reeds gekalibreerd, dan kan het daar aan liggen.
Ook even controleren of de hydrauliek ventielen en snelkoppelingen wel goed sluiten, wanneer hier te veel luchtlek in zit kan dit het schakelen ook beïnvloeden. Je merkt dit wanneer je de ventielen in zweefstand zet, en een verschil merkt in het wegrijden/overschakelen tegenover dat alle ventielen dicht staan in de neutraal stand. Een kapotte snelkoppeling kan verwisseld worden voor een nieuwe, kosten per stuk € 250,-.
Wat betreft het overschakelen en het rode lampje voor de transmissie oliedruk, dit kan de accumulator wezen, die zit rechts onder de cabine, naast de versnellingsbak.
Nieuw kost iets van € 400,- Vervangen hoeft alleen als de balg kapot is, anders kun je hem laten bijvullen tot de juiste druk door een specialist, je bent dan denk ik met een paar tientjes wel klaar.
Ook kan het de druk wezen in het circuit, hoort circa 18Bar te zijn, precies weet ik het zo niet. Is vaak kwestie van bijstellen.

Kan best een combinatie van zaken zijn, dus eerst calibreren, en dat je er dan achter komt dat de potmeter niet meer goed is, en dat de accumulator ook lek is. Ik zou mezelf niet meteen rijk rekenen met 1 dingetje, kan wel, maar grote kans dat er wel meer is. Waarom bijvoorbeeld wordt ie verkocht?

Moet ie door midden (wat niet per se noodzakelijk hoeft te zijn gezien je klachten) dan ben je al snel € 1500,- verder, komen onderdelen nog bij.

En hoe is de hef? Hier zitten 2 potmeters op, dezelfde als op het koppelingspedaal, en een paneel met instelknoppen, daar kunnen ook storingen in komen, wat paneel kost weet ik niet, heb het zelf met contactspray kunnen oplossen.

Dus, mooi zo'n SLE, maar heeft ook zijn onderhoud/reparatie nodig.
Fordje4600
@jammermaarhelaas 1500 euro is wel heel erg veel voor een 40 serie door midden sleutelen, ik heb hier een ts90 (zo goed als een 40 serie) door midden gehad samen met een monteur van een new holland dealer, totale kosten 1400 euro... nieuwe demperplaat nieuwe price as keerring, steunring laten maken voor de price as, nieuwe vooruit/achteruit platen pakket erin en nieuwe o ringen van de smeerleidingen geplaatst. Half 9 begonnen en 4 uur weer in elkaar zitten, gelijk een schakelaar erin gebouwd waarmee ik de 4wiel beremming aan en uit kan zetten.
+1
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Daar zeg je het ook, jij samen met een monteur, doet die monteur het zelf, dan ben je voor 1 dag sleutelen en wat kleinigheidjes (klein materiaal, werkplaats ditjes en datjes) zo € 1000,- kwijt (bij de dealer). En nu wil ik niet graag een advies geven wat veel te rooskleurig is.
Straks koop ie die 6640SLE, moet ie door midden en valt het enorm tegen.

Hij geeft al aan het niet zelf te doen, dus als je het dan goed op orde wilt hebben dan trek de portemonnee maar open bij dit soort trekkers met elektronica.
Fendt-106
@Fordje4600
Vooruit achteruit is geen pakket, dat is een synchromesh.
Platenpakketten voorin de transmissie zijn je C1 en C2
Elke versnelling is een combinatie van c1 of c2 voorin met c3 of c4 achterin de transmissie.
nhmonteur
@Fendt-106 bij de 40serie zitten synchro’s in waar plaatjes in zitten. Dus het kan wel degelijk zijn dat de plaatjes van de voor/achteruit vervangen zijn.
Fendt-106
@nhmonteur
Ja ik ken ze, als je dat een "platenpakket" noemt ja dan zou het kunnen 😉
40 serie zit niet altijd een zf synchromesh in, heb ze ook wel gezien met "normale" synchromeshringen.
Zit ook wel wat prijsverschil in, weet niet of allebei nog leverbaar is nu.
nhmonteur
@Fendt-106 ik weet wel dat die plaatjes los leverbaar zijn via zf. Via New Holland kan je alleen complete synchro’s bestellen.
+1
RPCounty
@Fendt-106 er zit idd een heel prijsverschil in. het ZF pakket met de frictieplaten is het zgn heavy duty pakket. Dat kon tegen meerprijs geleverd worden op tractoren met bijv een voorlader. Paketten zijn niet simpel 1 op 1 om te bouwen. Want dan moet je de schakelrail en de schakelvork en nog een paar delen bestellen. Maar vaak zijn de frictieplaten niet eens versleten maar de synchro ringen slecht waar door de trekker uit de versnelling schiet. Het hele pakket vervangen dan ben je met n paar duizend niet klaar......
Fordje4600
@Fendt-106 klopt ook, c1 c2 pakket was dat, daar slijten de tandjes nog wel eens van in bij de ts series
Fordje4600
@nhmonteur weet veel van deze series!
Flandern
Misschien nog vermeldenswaardig: Het is een SLE turbo van 1993. 7300 uur.
jammermaarhelaas
@Flandern

Een 6640 heeft standaard geen turbo, deze is er dus later op gezet. Ik zou in eerste instantie zoiets niet gaan zoeken voor het werk wat je er mee wilt gaan doen. Maar kan best ook wel goed uitpakken, daar niet van.
nhmonteur
Het kunnen inderdaad meerdere dingen zijn zoals @jammermaarhelaas ook al zegt. Het ligt er aan of de transmissie met een koppelingskabel of een potentiometer is uitgevoerd.
Het zover indrukken van de koppeling is vrij normaal, zolang er bij het schakelen maar geen kraak geluiden te horen zijn.

Het oplichten van het lampje tijdens het schakelen wijst er vaak op dat de accumulator kapot is. Daardoor zakt de lage druk te ver weg tijdens het overschakelen waardoor het lampje oplicht. Dit kan op zich geen kwaad alleen kan het schakelen wat schokkerig gaan.

Als je een trekker zoekt die je echt intensief gaat gebruiken dan zal ik toch eerder voor een iets jongere gaan.
Je kan dan beter voor een ts serie gaan.
De 40 serie is niet slecht, maar door de leeftijd die ze nu hebben komt het toch vaker voor dat er elektronische storingen gaan komen.
Al zit er natuurlijk ook verschil in hoe ze zijn onderhouden.
Flandern
Schakelen tussen groepen (koppeling gebruiken) gaat zonder gekraak. Schakelen met de powerschift is wel wat schokkerig of zou ik eerder zeggen: Je voelt nogal goed dat hij versnelt.
In het rechtse schermpje op het dashboard heeft hij de foutcode 14. Volgens ik ergens op internet heb gelezen wil dit zeggen: controleer de aarding en stekkers voor transmissie. Alle genoemde problemen lijken met de transmissie te maken te hebben.
Intensief gebruik normaal niet, laat ons zeggen maximum 100 uur per jaar.
nhmonteur
@Flandern Foutcode 14 in het rechter schermpje betekent dat er een foutcode van de hef aanwezig is. Foutcode 14 zegt dat er een fout zit in de rechter trekkracht pen.
Als er een foutcode van de transmissie is dan zul je dit midden in het dashboard zien met een E code.
verwijderd
nhmonteur
@jammermaarhelaas je was me net voor.
+1
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Heb hem er maar af gehaald 😉
Flandern
Dank aan allen voor de informatie! Dit heeft met vooruitgeholpen om een beslissing te nemen.
Ik ga deze trekker niet kopen maar uitkijken naar iets anders.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!